Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (12 timer siden):

Påslag på bensinprisen er kun midlertidig. Tror Tromsø fikk lovt å ha dette påslaget i kun et par år.
Det kommer nok til å forsvinne når Tromsø kommer med bomstasjoner.

Det er vel et par tiår siden det ble innført, så "litt" mer en et par år er det nok... 

Tromsøværingene her får korrigere nøyaktig årstall her.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 timer siden):

Bensinprisen 22,29kr i Tromsø på Cirkle K i dag.

Gikk ikke lang tid før den bikket over 22kr.

Holy shit! Det er galskap! Men for en gangs skyld er det ikke bare den norske stats feil.

Høyeste bensinpris i england forrige torsdag var f.eks. 1,989 £, tilsvarende nesten 24 kr/literen. Snittprisen samme dag var 1,474, tilsvarende 17,73 norske.

Høyeste bensinpris i Sverige i dag er 19,19 SEK, tilsvarende 18,30 norske. Billigste i dag er 18,20 SEK, tilsvarende 17,35 norske.

Og dette uten norske særavgifter. 

Lenke til kommentar

Angående spørsmålet i trådtittelen så har jeg nettopp gått fra elbil til bensinbil. :ph34r:

Lang historie, men kortversjonen er at jeg har frigjort kapital til andre ting og skaffet meg taktisk en bil som gir meg hengerfeste, 4x4 og høy bakkeklaring. Til sin type bruk. Til høsten innføres det bompenger her og da ser jeg meg nødt til å degradere denne til nr 2.bil, bak en elbil som hverdagsbil. Det åpner mange rimeligere valg innen elbil, enn hvis jeg skulle hatt en elbil med hengerfeste, 4x4, høy bakkeklaring og lang rekkevidde. De 20k jeg brukte på bensinbilen kan spare meg det mangedobbelte når jeg skal velge ny elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2/15/2022 at 9:47 PM, Simen1 said:

Angående spørsmålet i trådtittelen så har jeg nettopp gått fra elbil til bensinbil. :ph34r:

Lang historie, men kortversjonen er at jeg har frigjort kapital til andre ting og skaffet meg taktisk en bil som gir meg hengerfeste, 4x4 og høy bakkeklaring. Til sin type bruk. Til høsten innføres det bompenger her og da ser jeg meg nødt til å degradere denne til nr 2.bil, bak en elbil som hverdagsbil. Det åpner mange rimeligere valg innen elbil, enn hvis jeg skulle hatt en elbil med hengerfeste, 4x4, høy bakkeklaring og lang rekkevidde. De 20k jeg brukte på bensinbilen kan spare meg det mangedobbelte når jeg skal velge ny elbil.

Elbiler er dyrere i innkjøp enn tilsvarende fossilbiler. Og kanskje enda mer på bruktbiler enn nybiler, siden prisen på nybiler generelt har økt en god del. På finn.no ser det ut til at bruktbiler koster det samme nå som samme årsmodell gjorde for tre til fem år siden. Jeg hadde håpet at når VW kom til masseproduksjon ville det korrigere for dette, men det skjedde ikke. Billigste Golf forble mye billigere enn billigste e-Golf og billigste ID.3. Min vurdering er nå at med elbiler kommer en permanent heving av prisnivået. For å kompensere for dette, har man innført narrativet at elbiler er større innvendig enn målene tilsier. Men det virker å være en historie for å kunne rettferdiggjøre prisen sammenlignet med produkter fra prissegment over. Samtidig som bilene krymper og man blir presset over i størrelsessegmentet over - så i praksis går man opp to pris-hakk i stedet for ett. 

Jeg tror det er ganske mange av oss som faktisk kommer til å ende opp med tre biler til to voksne framfor å ha en superdyr el-SUV. En stor, romslig og gammel med alle funksjonskrav oppfylt, og en til to småbiler til daglig bruk. Det er veldig mange som ønsker å kjøre elbil, alle i min familie, men man har krav som gjør at prisene ikke blir ålreite. 

Lenke til kommentar

Angående prisnivået på brukte elbiler så husk at elbilandelen av nybilsalget har vært konstant økende det siste tiåret og stagnerer selvsagt nå som det nærmer seg 100%. Prisnivået drives av tilbud vs etterspørsel. I denne fasen med stigende etterspørsel etter elbiler, inkludert brukte, så har ikke tilbudet fulgt etter. Tilbudet henger "et eierskap" etter i tid, sånn at når elbilandelen av nysalget for ~4 år siden var 40% så er det disse som skal mette en etterspørsel av 2. eide brukte elbiler der jeg vil anslå etterspørselen til ~80%. Det driver bruktprisene opp så mye at man likevel bare får solgt de ~40% som ble solgt nye for ~4 år siden. På den andre siden så fører det til overskudd av brukte fossilbiler som må selges for kunstig lave priser. På den måten får vi et marked for 2-eierskap av ca 4 år gamle biler som er ca 40% elbiler og 60% fossile. Det samme som nybilandelene var for 4 år siden.

Poenget er at situasjonen vil vedvare i 4-5 år til for 2. eierskap og 8-10 år til for 3. eierskap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...