Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Helt latterlig at vi i Norge skal flåes for produkter vi er selvforsynte av. 

Det er ikke mulig for alle å kjøre elbil. 

Hvilken elbil kan matche stasjonsvogna mi som kan trekke 2000 kg. Med ett budsjett på 200 tusen kroner på bil. 

Var på campingferie på vestlandet i fjor sommer. Det var så fullt at jeg måtte parkere ute på et jorde uten strøm. Hvordan skal man få ladet en elbil der? 
Kjørte 980 km på 3 dager. Fylte tanken to ganger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 10/1/2021 at 10:42 AM, Powertrainer said:

Jeg er uenig, det skaper bare økonomiske problemer for de som sliter og har lite fra før. Mange er avhengige av bil uansett om det er dyrt eller ikke, kan være alt fra funksjonshemming til småbarnsfamilier.

Ikke uenig. Det er en del aspekter rundt drivstoffpriser som sjeldent blir adressert. En del land der elektrisitetsforsyningen er mangelfullt utbygget og/eller der forsyningen er ustabil, bruker små kraftverk drevet av fossilt drivstoff for å holde hjulene i gang. Skyhøye drivstoffpriser vil ramme disse svært hardt. Hele elektrifiseringen er i ferd med å bli en fest for de godt bemidlede mens de som ikke er så godt bemidlet blir sittende med svarteper. Det er masse gode intensjoner i det grønne skiftet, men planene virker ikke å henge sammen. Å elektrifisere bilparken er ikke en gang å tørke støvet av utfordringene. Derimot har det satt i gang en forbruksfest uten sidestykke i Norge. Og bilene vi ikke vil ha lenger...de går til andre land.

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (30 minutter siden):

Og bilene vi ikke vil ha lenger...de går til andre land.

Det er mye bedre det enn at de skrotes. I Norge erstatter vi bensin og diesel med kortreist vannkraft og vindkraft. Landet som mottar fossilbilen har statistisk skitnere kraftmiks og dermed mindre klimagevinst av elektrifisering. De bilene som våre eksporterte fossilbiler erstatter er nok både eldre og har større utslipp. Så det er egentlig to klimagevinster på en gang her.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Det er mye bedre det enn at de skrotes. I Norge erstatter vi bensin og diesel med kortreist vannkraft og vindkraft. Landet som mottar fossilbilen har statistisk skitnere kraftmiks og dermed mindre klimagevinst av elektrifisering. De bilene som våre eksporterte fossilbiler erstatter er nok både eldre og har større utslipp. Så det er egentlig to klimagevinster på en gang her.

Hvis du ikke har en spesiell strømavtale så får du en eu miks, dvs at 40% av ditt strømforbruk kommer på papiret fra ikke fornybare kilder.

 

Edit, eller kanskje mer pga at mange tyske selskaper grønnvasker seg selv ved å kjøpe norsk strøm med opprinnelsesgaranti.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Det er mye bedre det enn at de skrotes. I Norge erstatter vi bensin og diesel med kortreist vannkraft og vindkraft. Landet som mottar fossilbilen har statistisk skitnere kraftmiks og dermed mindre klimagevinst av elektrifisering. De bilene som våre eksporterte fossilbiler erstatter er nok både eldre og har større utslipp. Så det er egentlig to klimagevinster på en gang her.

 Nå var ikke poenget mitt at det var noe negativt at de ikke går til gjenbruk. Tvert i mot, så er jeg enig med deg. Poenget er at kjøpefesten av elektriske biler blir en bitteliten brøk i det store bildet og at bilene ikke forsvinner fra jordens overflate. 

Lenke til kommentar
Diggerman skrev (9 timer siden):

Ikke uenig. Det er en del aspekter rundt drivstoffpriser som sjeldent blir adressert. En del land der elektrisitetsforsyningen er mangelfullt utbygget og/eller der forsyningen er ustabil, bruker små kraftverk drevet av fossilt drivstoff for å holde hjulene i gang. Skyhøye drivstoffpriser vil ramme disse svært hardt. Hele elektrifiseringen er i ferd med å bli en fest for de godt bemidlede mens de som ikke er så godt bemidlet blir sittende med svarteper. Det er masse gode intensjoner i det grønne skiftet, men planene virker ikke å henge sammen. Å elektrifisere bilparken er ikke en gang å tørke støvet av utfordringene. Derimot har det satt i gang en forbruksfest uten sidestykke i Norge. Og bilene vi ikke vil ha lenger...de går til andre land.

Tror du må lese tråden på nytt, vi er mer enige enn du tror... 

Lenke til kommentar

Det korrekte er dobbelt sett, ikke dobbelt antall. Teoretisk sett mer komplekst. Data jeg så for lenge siden fra UK antyder at det likevel var mindre trøbbel/kostnader med hybrider enn både fossilbiler og batteribiler. Hvis man ut fra det skulle komme med noen gjetninger kan det være f.eks. fordi billige modeller ikke er hybrider og hybrider hadde mer moden teknologi enn elbiler.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dubious said:

Like før folk begynner å stikke av uten å betale.

Eller som Hallgeir fra luksusfellen hadde sagt: Ka va det du tengde me?!

Fordelene for elbil har vært siden tidllig 201x, at folk fortsatt er i en illusjon av faktiske behov og hva elbil tilbyr får de takke seg selv for. Man tar sine valg, og får akseptere sine valg (på lik linje som de som har akseptert kompromissene med en først gen elbil som derimot har vært eneste ansvarlige valg mtp økonomi).

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Og værre blir det vel..

Spesielt. USA sier dem vi er i en urolig tid men vi skal gjøre vårt beste for dere og pumpeprisen. I Norge er det SHIT happens, de gjør ingenting. det er ran på åpen gate.

Siden bildet er i fra Tromsø, så kan jeg klage litt 😊 Det er 27 år siden siste seriøse vei prosjekt i Tromsø, i mellomtiden har man betalt og betalt milliarder i avgifter. Nå er det full panikk for å få opp bommer slik at man betale mere avgifter på vei som burde vært ordnet for lenge siden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, leifeinar said:

Spesielt. USA sier dem vi er i en urolig tid men vi skal gjøre vårt beste for dere og pumpeprisen. I Norge er det SHIT happens, de gjør ingenting. det er ran på åpen gate.

Siden bildet er i fra Tromsø, så kan jeg klage litt 😊 Det er 27 år siden siste seriøse vei prosjekt i Tromsø, i mellomtiden har man betalt og betalt milliarder i avgifter. Nå er det full panikk for å få opp bommer slik at man betale mere avgifter på vei som burde vært ordnet for lenge siden.

Men de har jo brukt en absurd mengde penger på å krangle om hvordan veier skal bygges da istedenfor å faktisk gjøre noe.

I 1992 ble det bestemt at veien i Ramfjord (hovedåren inn til Tromsø) skulle flyttes da den går gjennom ett boligfelt.

Og siden da har de kranglet om hvor den nye veien skal gå istedenfor å bygge den.

Man kjører enda gjennom boligfeltet for å si det slik..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

I 1992 ble det bestemt at veien i Ramfjord (hovedåren inn til Tromsø) skulle flyttes da den går gjennom ett boligfelt.

Det hadde sikkert blitt mye billigere å kjøpe ut beboerne langs veien med dobbelt så mye som husene var verdt og så utvidet den på samme sted.

Snart er de i gang med å bygge en bru som vil være totalt malplassert om bare 10 år, da ny innfartsåre kommer inn litt lengre mot vest og sparer nærmere 1 time kjøretid til indre troms, Finsnes og sørover. Hadde vi bygget brua i 1992 så hadde vi i hvert fall hatt bruk for den noen tiår. Nå blir den vel ferdig ca 5 år før ny innfartsåre bygges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene var adskillig lavere mot slutten av uke 7, tror jeg det var, mener jeg så under 18 kroner. Men det interessante var at jeg har sett samme pris på bensin og diesel et par ganger i det siste. Hva kan det være for noe rart?

18 kroner eller 25 kroner - vi snakker foreløpig om prosentmessig begrensede prissvingninger sammenlignet med strøm. Inntil vi får en langsiktig forventning/avklaring på strømpriser, virker det for meg og sikkert andre også som et veldig usikkert regnestykke å kjøpe elbil. Kanskje enda mer for oss i nord som trues med et hopp opp til sydligere priser (men ikke et fall ned til sydligere behov), men også for de som opplever at deres strømregning ikke var fornuftig i vinter. Jeg vil tro det gjenspeiles noe i bilsalget. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...