Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

onkel_jon skrev (2 timer siden):

Er vel ikke lenge til vi ser priser på 25kr her i landet spesielt hvis krigen i ukraina drar utover.

Jeg tenkte det samme og skyndte meg å fylle da jeg så prisen var 21,36 mandag morgen. Noen timer senere var den 2 kroner dyrere, muligens som reaksjon på oljepris-hoppet i helga.

tommyb skrev (1 time siden):

Men det interessante var at jeg har sett samme pris på bensin og diesel et par ganger i det siste. Hva kan det være for noe rart?

Militære kjøretøy bruker MYE diesel. Jeg ser for meg at invasjonen i Ukraina øker etterspørselen etter diesel spesifikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 1.3.2022 den 11.51):

Jeg tenkte det samme og skyndte meg å fylle da jeg så prisen var 21,36 mandag morgen. Noen timer senere var den 2 kroner dyrere, muligens som reaksjon på oljepris-hoppet i helga.

Militære kjøretøy bruker MYE diesel. Jeg ser for meg at invasjonen i Ukraina øker etterspørselen etter diesel spesifikt.

Kan vel ikke tro det økte behovet utgjør noe særlig i global sammenheng. Det store er jo produksjon og handel. 

Lenke til kommentar
DJViking skrev (26 minutter siden):

Nå har både bensinprisen og dieselprisen bikket over 24kr i Tromsø.

 

Har heldigvis en uno x stasjon her som selger diesel til ca 17.56

Er også en privat eid stasjon ca 15 min unna som solgte diesel til 17.70 for noen uker siden

Men synes det er dyrt nok allikevel

Kunne kjørt nesten gratis med elbil (om jeg hadde hatt det) 

Skjønner godt de som velger å kjøre elektrisk nå

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

Hvor avskrekkende den prisen er kommer an på hva man kjører for noe. Fra 0,7 liter per mil til 0,5 liter per mil er det 30 prosent reduksjon i forbruk og derav kostnadene. 

0,5*24 = 12 kr/mil

0,7*24 = 17 kr/mil.

Så hvis man skal kjøre fossilbil gjelder det å plukke bil med omhu. Er ikke lange stunden siden 12kr/mil var kostnaden på svært drivstoffkrevende biler.

Prisene er til å leve med for de som kjører < 12000 km og har biler med forbruk <=0,5 liter per mil. Over det så er det virkelig påtide å tenke på bilvalget sitt, og kanskje selge mens noen vil ha den.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 1.3.2022 den 11.51):

Militære kjøretøy bruker MYE diesel. Jeg ser for meg at invasjonen i Ukraina øker etterspørselen etter diesel spesifikt.

Men blir det merkbart? Skip bruker MYE diesel, og jeg tror ikke det blir brukt så veldig mye skip i denne krigen. Det meste av frakt går med tog, og resten med bil. Men i de siste rapportene ser det ut som de holder seg innen 100km fra jernbane, og da blir det ikke rare distansene.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (35 minutter siden):

Spørsmålet er hva man gjør med det, kan man selge bensin til 10kr i usa går det helt fint her i Norge også. Det er tross allt et produkt vi  lager selv.

Tror du vil finne at utvinningskostnadene er "bittebittelittegrann" høyere i Nordsjøen enn på slettene i USA...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Tror du vil finne at utvinningskostnadene er "bittebittelittegrann" høyere i Nordsjøen enn på slettene i USA...

Skiferolje har gjerne break-even på 50-60 USD. De beste feltene i Nordsjøen har BE på rundt 20-30. Mens enkelte andre kan ligge opp mot 60-70. Fritt fra hukommelsen, skal sies.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, PgUp said:

Kanskje folk innser at vi må slutte å basere alt på fossilenergi kontrollert av diktaturer. 

Prøv å forklar det til mdg som ønsker å stoppe all olje utvinning i Norge men skjønner ikke at samfunnet er avhengig av olje som igjen vil føre at man må kjøpe mer fra utlandet.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Prøv å forklar det til mdg som ønsker å stoppe all olje utvinning i Norge men skjønner ikke at samfunnet er avhengig av olje som igjen vil føre at man må kjøpe mer fra utlandet.

Du tror de ønsker å stoppe all oljeutvinning? Ikke rart du ikke liker mdg da haha. De vil fase ut, ikke stoppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, onkel_jon said:

Prøv å forklar det til mdg som ønsker å stoppe all olje utvinning i Norge men skjønner ikke at samfunnet er avhengig av olje som igjen vil føre at man må kjøpe mer fra utlandet.

Det er et ufravikelig faktum at MDG skjønner mer enn det du gir dem kreditt for. De krever ikke å plutselig stoppe oljeutvinningen i Norge. Jeg har hørt dem operere med ganske avanserte modeller for hva man må gjøre for å redusere de negative økonomiske konsekvensene av en nedbygging av oljeindustrien gjennom subsidiering av annen, mindre lønnsom industri. De har også vært ærlige på at deres visjon for samfunnet ikke har plass til fortsatt økonomisk vekst, og at det blir smertefullt og vanskelig å fase ut oljedopingen av økonomien i Norge.

Jeg tror nok poenget til MDG er at de også har skjønt noe mer, som de mener veier tyngre enn at samfunnet er avhengig av olje.

Det er derfor de krever å stoppe subsidiering av leting, og de krever å stoppe utdeling av nye konsesjoner. Utvinning vil da naturlig fases ut over tid. Subsidieringen av leting skal erstattes med midler til å bygge opp annen, grønnere industri i stedet. Og det bør skje mens vi fortsatt nyter godt av oljeinntekter. Det siste argumentet der eksisterer kun fordi MDG skjønner mer enn du gir dem kreditt for.

Og det siste argumentet der er også hvor oljelobbyen gikk til angrep på MDG i Stortingsvalget for, hmm, tre valg siden? Deres motargument var at dersom deres industri mistet den svært gunstige subsidieringen av leting, ville det medføre at oljeutvinningen skulle bli lagt ned nærmest på dagen fordi det var et signal til verden om at Norge hatet olje. Jeg har hørt oljelobbyen true med å stoppe oljeutvinningen, ikke MDG.

Jeg har forsåvidt også hørt Høyre si de skulle kutte subsidiering av oljeleting, men det var bare et røykteppe når de visste de skulle ut av Regjering. Helt andre takter nå når man lukter gass.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...