Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Mind The Gap skrev (10 timer siden):

Beklager at jeg var litt "gammar nazi", men første gangen jeg leste setningen din med det som trolig var en ikke tilsiktet særskrivingsfeil:

"Ønsker maks pris"

(mellomrom mellom maks og pris),
så kunne det forstås som at du ønsket så høy pris som overhodet mulig.
Hvilket vi sannelig har fått den siste tiden.

Ved andre gjennomlesing av kommentaren din forsto jeg at du mente makspris, eller kanskje enda klarere: pristak.
Det var derfor jeg skrev kommentaren min med avsluttende blunkefjes.

For øvrig er jeg helt enig i grunntanken din, hele energiregimet i Norge har blitt totalt skakkjørt. :-)

Ja, eg leste gjennom det en gang til å det kunne for noen virke som at jeg ville ha høyest mulig pris ;) Helt greit å rette på meg! 

Rette ordet må vel som du skriver være pristak!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
linux-fan skrev (9 timer siden):

fossilbiler har da en god del flere slitasjedeler:

  • eksonsanlegg som ruster fort pga kondens, spesielt på korte turer, eller nytt: stjålne katalysatorer
  • oljefilter
  • kjølevæske, vannpumpe, radiator, etc.
  • bensinslange, filter, pumpe, etc.
  • plugger
  • luftfilter
  • motorolje
  • 12V blyakkumulator
  • topplokk (pakning), andre deler som feiler

Jeg har hatt gamle bensin-biler med gammel teknologi. Alt mulig rart røk/rustet, og jeg lå under og bannet og skrudde. Som fattig student var det mulig å skru på mye rart hvis nøden var stor nok og Haynes hadde boka. Register-reim på tverstilt motor var interessant.

Nå har jeg hatt nyere diesel-biler i noen år, og det som typisk går er (i tillegg til obligatorisk service) er dekk, bremser (rust eller slitasje), slitedeler i hjuloppheng og drivknuter. Jeg innbiller meg at dette vil være mye likt for elbil og ICE, med unntak av at elbiler har mindre slitasje på bremser, men muligens mer problem med rust på skiver.

En stor, tung elbil med 4wd som ligger godt på veien vil vel ha omlag like komplekst hjuloppheng og ytre drivknuter (men mangle aksling fra front til bak). Forskjellen ligger primært på "batteri + elmotor(er)" kontra "diesel/bensinmotor med drivkasse og aksling"?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt gamle bensin-biler med gammel teknologi. Alt mulig rart røk/rustet, og jeg lå under og bannet og skrudde. Som fattig student var det mulig å skru på mye rart hvis nøden var stor nok og Haynes hadde boka. Register-reim på tverstilt motor var interessant.

Nå har jeg hatt nyere diesel-biler i noen år, og det som typisk går er (i tillegg til obligatorisk service) er dekk, bremser (rust eller slitasje), slitedeler i hjuloppheng og drivknuter. Jeg innbiller meg at dette vil være mye likt for elbil og ICE, med unntak av at elbiler har mindre slitasje på bremser, men muligens mer problem med rust på skiver.

En stor, tung elbil med 4wd som ligger godt på veien vil vel ha omlag like komplekst hjuloppheng og ytre drivknuter (men mangle aksling fra front til bak). Forskjellen ligger primært på "batteri + elmotor(er)" kontra "diesel/bensinmotor med drivkasse og aksling"?

-k

Hvilke deler må byttes i en elmotor på 5 år?

Hvilke deler må byttes i en fossilmotor på 5 år?

Jeg vil tro servicekosntader for å eie diesel er langt høyere enn elbiler, men det er kun magefølelsen her. 

https://dinside.dagbladet.no/motor/sa-mye-sparer-du-pa-elbil/74200494

Denne artikkelen sier det er dyrere å vedlikeholde, i tillegg til alle de andre kjente postene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For en som skrur selv, så blir det ikke dyrt med vedlikehold. 
Da kan hvertfall jeg regne 1/5 del av prisen hos et verksted minimum på bare delene, så har du jo timeprisen utenom.
Oljeskift med filter tar jeg selv til 500kr i året((5L olje + filter)(10'000km/1år, det som inntreffer først))
Bremser koster meg ca klosser + skiver alle hjul 2300kr.

etc etc

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Kjøp en ny bil og skru på den selv ja, det blir nok kjempebillig. 

"Utført alle service og vedlikehold selv" - Setning du ikke vil lese.

Har ingen problemer med å kjøpe en bil av en som har tatt alle service selv, du ser fort på personen om dette er en entusiast eller ikke.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (35 minutter siden):

Hvilke deler må byttes i en elmotor på 5 år?

Jeg har en BMW diesel som er 6 år. Såvidt jeg vet er det ikke byttet noe annet enn oljefilter og olje i motoren.

Jeg solgte nylig en 10 år gammel Ford diesel som jeg kjøpte som nyere bruk-bil. Samme historien der.

Mine anekdoter forteller selvsagt ikke hele bildet. Noen bytter slitedeler i fleng eller har totalhavari på relativt nye biler. Min forståelse av elbilmotorer er at det er fint lite som beveger seg.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (15 minutter siden):

Jeg har en BMW diesel som er 6 år. Såvidt jeg vet er det ikke byttet noe annet enn oljefilter og olje i motoren.

Jeg solgte nylig en 10 år gammel Ford diesel som jeg kjøpte som nyere bruk-bil. Samme historien der.

Mine anekdoter forteller selvsagt ikke hele bildet. Noen bytter slitedeler i fleng eller har totalhavari på relativt nye biler. Min forståelse av elbilmotorer er at det er fint lite som beveger seg.

-k

 Jeg sier ikke at det ikke er mulig å få fossilbiler billigere enn el, men at jeg tror statistisk sett at el er billigere å eie med tanke på vedlikehold av motor/drivverk. 

Jeg tror også det er usunt å røyke selv om min onkel røyket i 50 år og levde lenge og godt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Hvilke deler må byttes i en elmotor på 5 år?

Hvilke deler må byttes i en fossilmotor på 5 år?

Jeg vil tro servicekosntader for å eie diesel er langt høyere enn elbiler, men det er kun magefølelsen her. 

https://dinside.dagbladet.no/motor/sa-mye-sparer-du-pa-elbil/74200494

Denne artikkelen sier det er dyrere å vedlikeholde, i tillegg til alle de andre kjente postene.

All teknisk logikk ser ut til å være overflødig på dette punktet, så jeg tror vi må trekke inn andre interesser enn de rent tekniske. Jeg hadde som du en forståelse av at elektriske biler burde sette ned driftskostnadene. Men så kom opplysningene fra markedet (UK, tror jeg) for noen år siden, og de kortslutta alle mine forventninger. 

Elbiler var dyrest i vedlikehold, og hybrider - som har begge siders kompleksitet og dobbelt sett med problemstillinger - var billigst. 

Er prisene satt for å dekke opp for mindre å gjøre, eller hva... ? *forvirra*

Håper dette var bare i en overgangsfase og at ferskere data viser mer fornuftige priser. Men så var det prisen hvis man skal bytte skjerm og lyspære på en i-Pace, da... 

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (27 minutter siden):

Har ingen problemer med å kjøpe en bil av en som har tatt alle service selv, du ser fort på personen om dette er en entusiast eller ikke.

 

Skjønner, et godt kjøpetips der.

 

Se på fyren, ser han ut som en mekaniker som har greie på ting? Første jeg spør meg selv når jeg kjøper en 2 år gammel bil. At bilen kun har blitt sett på av denne fyren, og alt arbeidet ikke kan garanteres for eller at bilen nå har en ufullstendig servicehistorikk har lite å si, for denne fyren så UTROLIG flink ut. Skikkelig entusiast!

Hva så om bilen ikke har sjekket av merkeverksted eller sjekket for elektroniske feil med spesialutstyr.

 

Nei, så dum er du ikke. Det er ikke snakk om 30 år gamle samlebiler, men en diskusjon om nye biler. Du hadde aldri kjøpt en hjemmemekka bil med nybilgaranti, og sånn er det med den saken.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

Elbiler var dyrest i vedlikehold, og hybrider - som har begge siders kompleksitet og dobbelt sett med problemstillinger - var billigst. 

Er prisene satt for å dekke opp for mindre å gjøre, eller hva... ? *forvirra*

Håper dette var bare i en overgangsfase og at ferskere data viser mer fornuftige priser. Men så var det prisen hvis man skal bytte skjerm og lyspære på en i-Pace, da... 

Du kan jo bytte lyspære og skjerm på en annen Jaguar som i utgangspunktet koster 1mill+, hvor mye blir det? Må sammenlignes.

Oppsiktsvekkende! Det var ikke det jeg trodde, riktignok trodde jeg hybrid var billigere en ren fossil da elmotoren avlaster fossil - som dermed går færre % av km stand.

Hvorfor resultatene i undersøkelsen du viste til var som de var vet jeg ikke, men den aller største besparelsen her til lands er jo drivstoffet og avgifter - vedlikeholdet er noe billigere ifølge Motor.no. Der var det ikke de store forskjellene å spore.

Lenke til kommentar

Ja, oppsiktsvekkende, og kilden min er fritt etter hukommelsen og selv da utdatert, så ta det med en klype salt. Det kan bare ha vært i en kort periode eller en rapport som ikke viste riktig bilde. Jeg finner bare artikler som viser at det har blitt billigere å eie elektrisk nå enn før. Selv om forsikringspremiene gikk opp etter noen år. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
tommyb skrev (På 3.12.2021 den 14.07):

Elbiler var dyrest i vedlikehold, og hybrider - som har begge siders kompleksitet og dobbelt sett med problemstillinger - var billigst. 

Jeg tipper tesla trekker opp noe helt vanvittig der. Gammel model S Hart vært dyr i drift for mange. Personlig så tør jeg rett og slett ikke å kjøpe en, selv om stor sedan med mye krefter absolutt er noe jeg kunne tenkt meg. Bilen blir jo ubrukelig uten AC, det er dårlig designet og dyrt å bytte. 

 

DrAlban3000 skrev (På 3.12.2021 den 14.07):

Se på fyren, ser han ut som en mekaniker som har greie på ting? Første jeg spør meg selv når jeg kjøper en 2 år gammel bil. At bilen kun har blitt sett på av denne fyren, og alt arbeidet ikke kan garanteres for eller at bilen nå har en ufullstendig servicehistorikk har lite å si, for denne fyren så UTROLIG flink ut. Skikkelig entusiast!

Hva så om bilen ikke har sjekket av merkeverksted eller sjekket for elektroniske feil med spesialutstyr.

Det skinner ganske greit igjennom at dette har du lite peiling på. Det er vanskelig å vite noe om ting en ikke kan. 

 

Lenke til kommentar

Så klart, folk som ikke har råd til elbil burde tvinges til å sykle.

Mange i Afrika som ikke har råd til bil, ser ikke at dem sitter der å klager på høye oljepriser.

Biler er internasjonalt ansett som et luksusgode, så her gjelder det å være solidariske og vårt ansvar bevisst.

Det som er så fint er at den økonomiske utviklingen gjør at norges folks kjøpekraft nærmer seg det europeiske gjennomsnitt og etterhvert det globale, så da ordner det seg selv.  Man trenger ikke å ta et aktivt valg for å velge bort bilen til fordel for sykkelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (6 timer siden):

Gratulerer, du er foreløpig vinner 🙂

Apropos, husker at Tromsø innførte pumpeavgift fremfor bompenger:
Er det fremdeles ordningen, som vises i denne prisen, eller er den avviklet?

Avisa Nordlys dekker mye mer enn bare byen Tromsø? Den dekker i hvertfall hele det tidligere fylket Troms, og det er stort.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (På 15.1.2022 den 18.20):

Så klart, folk som ikke har råd til elbil burde tvinges til å sykle.

Mange i Afrika som ikke har råd til bil, ser ikke at dem sitter der å klager på høye oljepriser.

Biler er internasjonalt ansett som et luksusgode, så her gjelder det å være solidariske og vårt ansvar bevisst.

Det som er så fint er at den økonomiske utviklingen gjør at norges folks kjøpekraft nærmer seg det europeiske gjennomsnitt og etterhvert det globale, så da ordner det seg selv.  Man trenger ikke å ta et aktivt valg for å velge bort bilen til fordel for sykkelen.

Sliter med å forstå om dette enten er sarkasme, eller om du bare er helt blåst 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...