Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (29 minutter siden):

Da har du feiltolket meg. Det var snakk om elbilmotstandere - og jeg regner deg ikke som elbilmotstander bare fordi du har grunner til å velge diesel- eller bensinbil. Om du liker å kjøre Ferrari eller trenger å kjøre Toyota pick-up, betyr ikke det at du er elbilmotstander. Hvis du er vindkraftmotstander, derimot, da regner jeg det som mer sannsynlig. 

Grunnene til ikke å kjøpe elbil kan være langs et spekter som jeg eller du finner mer eller mindre troverdige.

Fra ham som trenger å trekke 2 tonn, bor i en dal uten innlagt strøm og med lite budsjett, via ham som synes at elbil er noe nymotens ræl, til han som mener at elbiler er Bill Gates’ måte å få 5G nano-roboter ut til folket.

Heller enn å definere «oss» og «de» så er jeg opptatt av å la argumentene tale for seg selv. Det vil ofte være noen som er immune mot argumenter, men for hver av dem er det antagelig 10 tause som er åpne for at det beste argumentet vinner.

Det er liten tvil om at elbiler for 20 år siden (?) var for spesielt interesserte. Jeg tror også at elbiler etterhvert vil fylle de fleste nisjene (med mindre det kommer en helt ny teknologi). Mens vi er mellom de to ytterpunktene så er det åpning for å argumentere og å ha spesielle behov.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, DJViking said:

> I dag er det dyrere å lade elbilen enn å fylle diesel eller bensin:
https://www.tv2.no/a/14391660/

En liten viktig detalj :)

Quote

 

– Uvanlig priser
Mellom klokken 17 og 19 i dag vil det faktisk være billigere å fylle diesel eller bensin enn å lade elbilen hjemme

En elbil bruker cirka 20 kWh på 100 km i vinterkulden. Med en strømpris på 4,65 inkludert nettleie og avgifter, så ender man opp med en kostnad på 93 kroner for 100 km, eller 9,3 kroner mila. En liten bensinbil bruker om lag fem liter på samme distanse. Med en bensinpris på 18 kroner per liter, blir det 90 kroner eller 9 kroner mila.

 

 

Jeg lader alltid om natten.

For min del kan det gjerne bli like dyrt som fossilbil hele døgnet da jeg foretrekker enkelheten med elbil. Samt at jeg ønsker vekk all dieselstank om morgenen fordi folk har fossilbilene på forvarming.
 

14 hours ago, kremt said:

Blir snart fossilbil igjen her. Mer forutsigbare kostnader og langt mindre verditap på en bil som er ca 4-5 år.

Forutsigbare kostnader? 🤣

En av grunnene til at jeg fortsatt kjører elbil er at jeg aldri har brukt mindre penger på verksted som siste 10 år med elbil. Kjørte fossilbil i 20 år før elbil. Null nada verkstedsbesøk utenom service på elbilene.

Utover service har elbil kostet meg 0,- på verksted siste 10 år noe som aldri har skjedd med fossilbil selv når de ble kjøpt kun 1 år gammel. Kjøpte også servicepakke sammen med elbilene så jeg fikk 25% avslag på det også. Det har vært ubeskrivelig deilig å slippe å bekymre/irritere seg over uforutsette utgifter på bil og derav en trofast elbileier blitt.

It just works og har ikke hatt en eneste telefon til jobb med "bilen streika i dag" eller "bilen må på verksted". Ingen oljelamper som lyser når man ikke har tid til å være uten bil osv.

Jeg har kjørt gjennomsnittlig 20.000km i året med alle bilene jeg har hatt. Og alltid til jobb i Oslo.

EDIT:
Ok når sant skal være sant har jeg hatt 1 problem med elbil, som har skjedd 1 gang på 10 år. Med elbil ble jeg så vant til at alt bare alltid funket at jeg aldri trengte å sjekke noe annet enn vindusspylevæske og mønsterdybde på dekk.

Det var så bekymringsløst bilhold at jeg helt hadde glemt at man innimellom bør vedlikeholdslade 12v batteriet om vinteren. Noe jeg ikke gjorde en eneste gang på nesten 7 år på min første elbil.  Så en vintermorgen fikk jeg ikke start fordi 12v batteriet som var garantert å ha 5 års levetid streiket (for lav spenning) etter nesten 7 år. 

Selv der fungerte det bedre enn forventet. Det var rett og slett pga. at det aldri var problemer og at jeg glemte å huske på det. Når bilhold blir såpass bekymringsløst at man får litt "cruise controll" effekt så er det en vinner.

Jeg blir ikke skremt av strømprisen  på elbil. Det er så mange andre ting som spiller inn her.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, knutinh said:

Grunnene til ikke å kjøpe elbil kan være langs et spekter som jeg eller du finner mer eller mindre troverdige.

Fra ham som trenger å trekke 2 tonn, bor i en dal uten innlagt strøm og med lite budsjett, via ham som synes at elbil er noe nymotens ræl, til han som mener at elbiler er Bill Gates’ måte å få 5G nano-roboter ut til folket.

Heller enn å definere «oss» og «de» så er jeg opptatt av å la argumentene tale for seg selv. Det vil ofte være noen som er immune mot argumenter, men for hver av dem er det antagelig 10 tause som er åpne for at det beste argumentet vinner.

Det er liten tvil om at elbiler for 20 år siden (?) var for spesielt interesserte. Jeg tror også at elbiler etterhvert vil fylle de fleste nisjene (med mindre det kommer en helt ny teknologi). Mens vi er mellom de to ytterpunktene så er det åpning for å argumentere og å ha spesielle behov.

-k

Det er ingen tvil om at elbiler før Leaf/Model S var for spesielt interesse, jeg tror at elbiler vil fylle de fleste nisjene etterhvert, og mens vi er mellom de to ytterpunktene så er det åpning for å argumentere og ha spesielle behov. Vi er ikke så uenige som du tror, du har bare tolket det slik at jeg inkluderte alle uten elbil i gruppa elbilmotstandere. Det er feil tolket, jeg liker elbiler selv men kjører diesel, så jeg kjenner godt til grunner til å ikke kjøpe elbil. Det jeg sa var at det kun er et fåtall av de som velger tradisjonelt som er ektefølte motstandere av elbiler. De fleste følger bare sine preferanser eller behov. 

Å ha spesielle behov eller ønsker er slett ikke det samme som å være motstander. Han som mener elbiler er Bill Gates' måte å få nano-roboter ut til folket er en motstander, de andre du nevner er det ikke, de har bare andre prioriteter.  Og han ene med BillGatesofobi dekkes vel av "de som mener å vite de er ofre for en global klimakonspirasjon" uansett, mulig jeg var litt for raskt med å trekke inn "klima" i den setninga. Det finnes nok andre konspirasjonsteorier rundt elbiler også, mulig noen av dem ikke trekker inn klima.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (42 minutter siden):

Det er ingen tvil om at elbiler før Leaf/Model S var for spesielt interesse, jeg tror at elbiler vil fylle de fleste nisjene etterhvert, og mens vi er mellom de to ytterpunktene så er det åpning for å argumentere og ha spesielle behov. Vi er ikke så uenige som du tror, du har bare tolket det slik at jeg inkluderte alle uten elbil i gruppa elbilmotstandere. Det er feil tolket, jeg liker elbiler selv men kjører diesel, så jeg kjenner godt til grunner til å ikke kjøpe elbil. Det jeg sa var at det kun er et fåtall av de som velger tradisjonelt som er ektefølte motstandere av elbiler. De fleste følger bare sine preferanser eller behov. 

Å ha spesielle behov eller ønsker er slett ikke det samme som å være motstander. Han som mener elbiler er Bill Gates' måte å få nano-roboter ut til folket er en motstander, de andre du nevner er det ikke, de har bare andre prioriteter.  Og han ene med BillGatesofobi dekkes vel av "de som mener å vite de er ofre for en global klimakonspirasjon" uansett, mulig jeg var litt for raskt med å trekke inn "klima" i den setninga. Det finnes nok andre konspirasjonsteorier rundt elbiler også, mulig noen av dem ikke trekker inn klima.  

Jeg vil kanskje si at de som avviser elbiler fordi det er noe "nymotens ræl" uten å sette seg videre inn i fordeler og ulemper klassifiserer som "motstandere". Litt som onkelen som nektet å lære seg å bruke PC rundt 1990 og etterhvert fikk vansker på jobb og med å betale regninger.

Jeg vet ikke hvilke konspirasjonsteorier som er gjeldende til enhver tid, men jeg tror ofte at vi agerer på følelser, og så rasjonaliserer ovenfor oss selv med mer eller mindre plausible/konspiratoriske ideer. Bilkjøp har historisk sett vært emosjonelt. Det handler om store motorer, skinnseter, manndom, og å imponere kvinner (evt å sette andre menn på plass for å etablere hierarki for igjen, å imponere kvinner). Kulturen og kulten rundt biler gjenspeiler disse følelsene.

 

Jeg har byttet en dieselbil i elbil, og jeg akter å bytte også den andre etterhvert. Jeg mener at jeg har en fornuftig argumentasjon for å gjøre det akkurat slik. Hvorvidt det vil vise seg å være smart i etterkant er et åpent spørsmål. Jeg tror at det generelt lønner seg å bruke _mindre_ penger på bil. Altså at nytteverdien vi får per krone avtar jo flere kroner man bruker. Derfor vil jeg gjerne ha en noe større Skoda eller Toyota stasjonsvogn/MPV med 4wd, hengerfeste, full høyde baki og 50 mil rekkevidde. Tesla model 3/Y er vel ganske nær. Hvis jeg kunne trekke en større campingvogn i 25 mil så hadde det vært nok. Jeg tenker at noe slikt burde koste 350'-400' med dagens avgiftssystem, men før vi har kommet dit så er det mulig at elbiler har blitt erklært som neste miljøversting. Evt så kunne jeg gå for en lignende vogn som var "premium" og lå godt på veien, hadde dashbord og skjermer som passet sammen og kunne gjøre litt selvkjøring. En slags elektrisk Mercedes R-klasse hadde passet fint, evt en slags Audi E-tron for småbarnsfamilier. Det kan jeg kanskje betale 600' for.

Jeg synes at 1.1 million er for mye penger for en bil uansett hva den kan gjøre, med mindre den pusser opp huset og lager middag. Og jeg synes at det er bittert å betale ekstra for høy dørk (=mindre plass) og plast-skjørt langs skjermene for å late som om jeg kjører i utmark når det verste underlaget jeg normalt møter på er 500 meter ubrøytet, asfaltert tilførselsvei.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i mange av dine vurderinger. Synes også bilene virker å bli dyrere i overgangen til elektrisk, ikke minst fordi man kutter andre segmenter til fordel for dyrere modeller.

Edit: ser det ligger ute en 2015 V70 (6+ år) nå som har samme pris som min 2013-modell hadde da jeg kjøpte den (3 år). Det er som stasjonsvogner er samleobjekter og ikke går ned i pris.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Dette er jo snitt, prisen faller gjerne ned slik i noen timer under konkuranse etc. Prisen er latterlig ustabil. 

Tja, om man setter en tilsvarende graf for styringspris på strøm opp mot bensin grafen så illustrerer det ganske så godt hvem som er mest stabil ;D (første grafen som kom opp når jeg googlet "historisk strømpris graf")

Historisk høy strømpris i mai 2021 | Glitre Energi Strøm 

Vi har historisk høye bensinpriser - her er 7 grafer som forklarer hva som  skjer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Tja, om man setter en tilsvarende graf for styringspris på strøm opp mot bensin grafen så illustrerer det ganske så godt hvem som er mest stabil ;D (første grafen som kom opp når jeg googlet "historisk strømpris graf")

Historisk høy strømpris i mai 2021 | Glitre Energi Strøm 

Vi har historisk høye bensinpriser - her er 7 grafer som forklarer hva som  skjer

Igjen, dette er snitt priser. Kjør rundt på dine lokale stasjoner å se. Prisene spretter opp og ned. Gjenta 7 dager i uken å noter ner. Strømpriser slipper 24 timer i forveien, så ganske lett å planlegge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Igjen, dette er snitt priser. Kjør rundt på dine lokale stasjoner å se. Prisene spretter opp og ned. Gjenta 7 dager i uken å noter ner. Strømpriser slipper 24 timer i forveien, så ganske lett å planlegge.

Joda de spretter opp og ned noen få prosent og det er gjengangere der det ofte er et litt større hopp visse dager f.eks er det billigere bensin søndag ettermiddag til mandag morgen. Strømprisene derimot spretter opp og ned som en jojo med hundrevis av prosent fra time til time, dag til dag, uke til uke og årstiden. I tillegg er det andre ting som vann i magasinene og hvor mye vi selger til utlandet som plutselig blir en stor ekstra kost på tiden av året vi er mest avhengig av strøm.

Jeg tror du også egentlig er enig i at strømprisene er mye mer ustabile en bensin prisene 😂 Jeg forstår egentlig ikke at det en gang er noe å diskutere eller at dette skal være omstridt på noen som helst måte.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 minutter siden):

Joda de spretter opp og ned noen få prosent og det er gjengangere der det ofte er et litt større hopp visse dager f.eks er det billigere bensin søndag ettermiddag til mandag morgen. Strømprisene derimot spretter opp og ned som en jojo med hundrevis av prosent fra time til time, dag til dag, uke til uke og årstiden. I tillegg er det andre ting som vann i magasinene og hvor mye vi selger til utlandet som plutselig blir en stor ekstra kost på tiden av året vi er mest avhengig av strøm.

Jeg tror du også egentlig er enig i at strømprisene er mye mer ustabile en bensin prisene 😂 Jeg forstår egentlig ikke at det en gang er noe å diskutere eller at dette skal være omstridt på noen som helst måte.

Nei jeg mener strømprisene er veldig forutsigbare, de presenteres som sagt 24 timer i forveien og der er super lett å velge hvilken pris en lader til.

 

Fossilt er lotto, og ikke minst overpriset

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bensinprisene spretter opp og ned, men ikke flere hundre prosent. Og de følger gjerne et mønster, som er relevant siden man ikke trenger fylle ofte.

Tolk meg riktig, det er viktigere at strømprisene er lave sammenlignet med diesel, enn stabile. Sier bare at han har rett i at strømprisene gjør store utslag. Det er virkelig strøm som er lotto, for du kan ikke vente til prisen går ned igjen. Men igjen, et lotto med lave priser er å foretrekke framfor en jevnere kurve på høyere pris. 

Forøvrig er det jo med hensikt at fossilt drivstoff er overpriset, både som insentiv for å gå over til elektrisk og som inntekt til staten. Men variasjonene på strømpris er gigantiske sammenlignet med bensinprisene, og går mye raskere. Vi skulle plutselig opp til 5,3 kr/kwh i nord, og er vant til flere hundre prosent forskjell fra markedet i sør. Markedet er helt uten kontroll, bensinprisene virker stabile som Norges Bank til sammenlikning. 

Endret av tommyb
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Det er virkelig strøm som er lotto, for du kan ikke vente til prisen går ned igjen. Men igjen, et lotto med lave priser er å foretrekke framfor en jevnere kurve på høyere pris. 

Helt riktig. Men jeg har jo aldri sagt at bensin er å foretrekke. En billig kilde som spretter opp og ned og til tider kan være opptil like dyr som bensin er så klart fordelaktig sammenlignet med noe som er relativt stabilt dyrt.
Alt jeg har kommet med er at bensin prisen er mer stabil en strøm prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (22 timer siden):

Blir snart fossilbil igjen her. Mer forutsigbare kostnader og langt mindre verditap på en bil som er ca 4-5 år.

Tidligere verditap for elbiler og bensin/diesel-biler er ingen garanti for det ligner i fremtiden. Dagens situasjon sier ikke hvordan den vil bli videre.

4-5 år gamle fossilbiler ligner mye mer på nye modeller, mens det har vært mer utvikling og forbedringer på elbiler.

Lokale og nasjonale regler og priser kan/vil påvirke fremtidige bruktbilpriser. Enkelte  byer i Tyskland har forbudt forurensende dieselbiler. Hvis avgifter for elbiler øker i fremtiden vil det påvirke priser på eldre elbiler positivt.

Å kjøpe en ny bil er uansett et tapsprosjekt. Er det en godt velholdt bil av god kvalitet, er det egentlig best å beholde den lengre selv, det begrenser verditap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (1 time siden):

Å kjøpe en ny bil er uansett et tapsprosjekt. Er det en godt velholdt bil av god kvalitet, er det egentlig best å beholde den lengre selv, det begrenser verditap.

Min 6 år gamle bil er nesten like mye verdt nå, som da den ble kjøpt for 6 år siden..
Velholdt bil med kun rust på potta og bladfjærene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...