Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

For min egen del så ligger jeg an til å bytte ut dieselbilen når den blir gammel. Den er en stor stasjonsvogn med 4x4 som brukes til hund, langtur og vinterføre. Ved dagens betingelser så er tid den største faktoren for å få meg til å skifte. Elbiler med stasjonsvogn, plass, 4x4, rekkevidde, er kommet eller på vei inn på markedet. Om få år kan jeg kjøpe en Tesla eller Skoda eller noe annet med det jeg trenger ønsker.

Hvis dieselprisen blir 100,- pr liter så vil jeg naturligvis bytte temmelig kjapt men da blir dieselbilen min verdiløs, heller enn å kunne brukes i noen år til. Jeg tror ikke at det er noe å hige etter.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simen1 said:

Angående prisnivået på brukte elbiler så husk at elbilandelen av nybilsalget har vært konstant økende det siste tiåret og stagnerer selvsagt nå som det nærmer seg 100%. Prisnivået drives av tilbud vs etterspørsel. I denne fasen med stigende etterspørsel etter elbiler, inkludert brukte, så har ikke tilbudet fulgt etter. Tilbudet henger "et eierskap" etter i tid, sånn at når elbilandelen av nysalget for ~4 år siden var 40% så er det disse som skal mette en etterspørsel av 2. eide brukte elbiler der jeg vil anslå etterspørselen til ~80%. Det driver bruktprisene opp så mye at man likevel bare får solgt de ~40% som ble solgt nye for ~4 år siden. På den andre siden så fører det til overskudd av brukte fossilbiler som må selges for kunstig lave priser. På den måten får vi et marked for 2-eierskap av ca 4 år gamle biler som er ca 40% elbiler og 60% fossile. Det samme som nybilandelene var for 4 år siden.

Poenget er at situasjonen vil vedvare i 4-5 år til for 2. eierskap og 8-10 år til for 3. eierskap.

Ja, det er kanskje teorien. I praksis synes jeg å skimte samme mekanismer som i strømprisen: prisen på alle biler - også fossilbiler - ser ut til å løftes av markedet. Verdien på en Superb eller V70 følger etter. Ta dette som en anekdote / mine subjektive opplevelser og ikke statistikk, men prisfall på gamle biler - også dieselbiler som i utgangspunktet var moderat priset- virker lavt. Jeg så etter priser på Volvo, og en 2013 V70 kostet det samme nå i 2022 som da jeg kjøpte den i 2016. Hvis jeg er flink nok selger og ignorerer inflasjon kunne jeg ha solgt den uten verditap på alder, kun justert for verditap på kjørelengde. Det er ikke naturlig. Så er det andre faktorer som spiller inn, åpenbart inflasjon men også kan det være at rommet for pruting i pris har blitt større. Men siden jeg ikke pruter, framstår det etter mine målepunkter dyrere å kjøpe bil nå enn i 2016.

Den viktigste grunnen til at jeg i det hele tatt slår opp V70 og Superb er fordi som jeg tidligere sa, man per nå må opp en størrelsesklasse og en modellklasse for å finne tilsvarende som elbil. Men det er fortsatt et framskritt i forhold til for 5 år siden, da det ikke fantes store og dyre el-SUVer med krok. Om 5 nye år forventer jeg at det meste av funksjonalitet kan krysses av på elbiler - og at det vil koste en solid årslønn eller mer. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 timer siden):

Hva med en Diesel PHEV. Bruke elektrisitet på bykjøring, så har man mulighet for lengre kjøreturer med Diesel.

Dessverre så er PHEV veldig dyre biler. Sikkert fordi dem har både ICE og EV motor.
Ford Explorer PHEV koster over 950K. Antar en Ford Explorer EV ikke ville kostet så mye.

Det er vel fordi hybrider ikke får de samme momsfordelene som elbiler.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

I praksis synes jeg å skimte samme mekanismer som i strømprisen: prisen på alle biler - også fossilbiler - ser ut til å løftes av markedet. 

https://www.tv2.no/a/14235654/

"Generelt har etterspørselen etter bruktbiler økt. Vi tror at det har en sammenheng med at mange har vært mer bekvemme med å bruke bil i korona-tiden, enn å reise kollektivt. Dermed har mange kjøpt en bil nummer to, eller oppgradert «hovedbilen» sin. Dessuten spiller leveringssituasjonen på nye biler inn. Den har vært humpete ganske lenge nå, med det resultat at mange har blitt forespeilet lang leveringstid på ny bil, forteller Nordal."

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, knutinh said:

- For kurante bruktbiler er det selgers marked, uavhengig om det er bilforhandlere eller private selgere. Interessant nok ser vi at brukte diesel- og bensinbiler er noe av det hotteste, og har gått mest opp i pris.

Da var det ikke helt feil som jeg hadde opplevd det. Og Simen1s kanskje litt overraskende kjøp var ikke helt frittstående men en del av en trend.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (35 minutter siden):

Min dieselbil er like mye verdt nå, som for 5 år siden.

Har vurdert å selge, men kommer nok aldri til å skje, ihveertfall ikke inntil det kommer elpickup. 

Regn med at når du føler seg fristet til å bytte til en flott Hilux-erstatter i grei prisklasse, så vil andre føle det samme. Da blir plutselig tilbudet av brukte Hiluxer mye større enn etterspørselen og bruktprisen blir deretter.

Nå er jo ikke bil akkurat noen investering, men man vet at de varer ~20 år og at årlig verdifall er ~12%. Hvis verdifallet er vesentlig lavere i noen år så må man regne med at det tas igjen med høyere verdifall senere. Bilene varer jo ikke mer enn ~20 år selv om det er lavt verdifall noen år og da vil de nødvendigvis ta igjen det tapte verditapet. Spørsmålet er da om man skal være tidlig ute og få bra bruktpris eller vente til markedet er oversvømmet og bruktprisen stuper.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
22 hours ago, knutinh said:

https://www.tv2.no/a/14235654/

"Generelt har etterspørselen etter bruktbiler økt. Vi tror at det har en sammenheng med at mange har vært mer bekvemme med å bruke bil i korona-tiden, enn å reise kollektivt. Dermed har mange kjøpt en bil nummer to, eller oppgradert «hovedbilen» sin. Dessuten spiller leveringssituasjonen på nye biler inn. Den har vært humpete ganske lenge nå, med det resultat at mange har blitt forespeilet lang leveringstid på ny bil, forteller Nordal."

-k

Det verste å eie nå tror jeg er PHEV som akkurat har gått ut av garanti. Ser ut som markedet oversvømmes av slike 2016 og 2017 modeller. Typiske biler som C350, E350E, 225XE, 330E, 530E, X5-40E, Passat GTE, Golf GTE, Outlander. Og sikkert mange flere. Dette er biler som kan bli svært kostbare å eie i løpet av 2-3 år, da de er ute av garanti og har avanserte systemer for motor, batteri og girkasse. Du får alle problemene til en ICE bil + alle problemene til en EL bil i en og samme pakke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det verste å eie nå tror jeg er PHEV som akkurat har gått ut av garanti. Ser ut som markedet oversvømmes av slike 2016 og 2017 modeller. Typiske biler som C350, E350E, 225XE, 330E, 530E, X5-40E, Passat GTE, Golf GTE, Outlander. Og sikkert mange flere. Dette er biler som kan bli svært kostbare å eie i løpet av 2-3 år, da de er ute av garanti og har avanserte systemer for motor, batteri og girkasse. Du får alle problemene til en ICE bil + alle problemene til en EL bil i en og samme pakke.

Jeg hadde litt lyst på en Outlander PHEV ca 2014, men slo det fra meg på grunn av bompenger, ikke vedlikeholdskostnader. Har inntrykk av at de er ganske driftssikre og ikke veldig dyre å reparere på. Slitasjen på fossilmotoren vil f.eks være mye lavere enn for en hybridfunksjon med samme km-stand. Motor og batteri holder sikkert 30 år / 500 000 km i det fleste tilfeller, men hva hjelper det når veimyndighetene dreper understellet med salt etter halvparten?

Lenke til kommentar
23 hours ago, Simen1 said:

Nå er jo ikke bil akkurat noen investering, men man vet at de varer ~20 år og at årlig verdifall er ~12%.

Mercedes og Volvo varer i snitt ~22 år og Skoda ~11 år iht mine (kraftig utdaterte) minner om gjennomsnittlig skrotingsalder. Når jeg i motsetning til gjennomsnittet kjører i saltsaus deler av året, er det traurig å se bruktbilprisene på 5-7 år gamle biler klatre.

Lenke til kommentar

Hele problemstillingen her er at alt blir dyrere. For ett år siden kunne jeg fylle bensin for 14kr/l hvis jeg overvåket stasjonen litt dag for dag. Nå er plutselig 19-21kr blitt helt normalt...

 

Hjelper jo ikke stort å bytte til el når ladestasjon hjemme koster fra 5-15k og at de eneste elbilene som er noenlunde brukanes er fra 50k og oppover.

 

Dessuten så vil jo sikkert både strøm/bom bli dyrere for elbiler med tiden.

 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Deechon said:

Hele problemstillingen her er at alt blir dyrere. For ett år siden kunne jeg fylle bensin for 14kr/l hvis jeg overvåket stasjonen litt dag for dag. Nå er plutselig 19-21kr blitt helt normalt...

 

Hjelper jo ikke stort å bytte til el når ladestasjon hjemme koster fra 5-15k og at de eneste elbilene som er noenlunde brukanes er fra 50k og oppover.

 

Dessuten så vil jo sikkert både strøm/bom bli dyrere for elbiler med tiden.

 

Investering til 15k som skal spres over mange år er et problem? Foreslår sykkel som transportmiddel hvis det er et problem.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Ok, men er det vanlig å finansiere ting til 15k i verdens rikeste land? Da blir det jo bare dyrere i lengden med renter osv.

Det er vel vanlig å finansiere rett fra lønnskontoen eller sparekontoen. Ja det blir ørlite dyrere ettersom man går glipp av 0,1% rente på beløpet. Eventuelt mer om disse pengene i stedet for ville gått til aksjefond eller lignende.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Deechon said:

Ok, men er det vanlig å finansiere ting til 15k i verdens rikeste land? Da blir det jo bare dyrere i lengden med renter osv.

Poenget er at kostnaden for en ladeboks blir svært lav siden har lang levetid. Utgiften er uansett 15k.  Installasjon varer i sikkert 40 år, boksen i 10-15 år. Årlig askrivningskostnad blir derfor 7000/40 + 8000/15 =  175 +533 = 708 kroner per år. Renta er pt tilnærmet null og og man kan dermed se bort fra finansieringskostnaden.

Samtidig har man bilen som har avskrivningskostnader per år på sikkert 30 000 - 100 000 i året avhengig av modell. Derfor sier jeg at om ladeboksen velter regnestykket burde man kjøpe seg sykkel.

teskje.PNG.f26186f183e4616f28c42bce51949dd3.PNG

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...