Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mind The Gap skrev (9 timer siden):

Apropos, husker at Tromsø innførte pumpeavgift fremfor bompenger:
Er det fremdeles ordningen, som vises i denne prisen, eller er den avviklet?

Den er der fortsatt 106 øre/liter bensinavgift som alternativ til bompenger. Nå jobber kommunen iherdig med å dytte på oss bompenger i stedet for, siden det blir dyrere for oss. Det skal visstnok innføres til høsten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Hanhijnn said:

Avisa Nordlys dekker mye mer enn bare byen Tromsø? Den dekker i hvertfall hele det tidligere fylket Troms, og det er stort.

Absolutt, jeg ser til og med at det var stillingsannonser fra Lofoten i avisen, når jeg kikket på den nå.
Men som de fleste aviser, tipper jeg den er litt navlebeskuende, siden den har tilholdssted midt i Tromsø by?

Poenget var at Tromsø by har pleid å ha høyere driftstoffpriser enn resten av fylket, på grunn av særavgiften på drivstoff, som i sin tid bare gjaldt byen, og ikke fylket.

Ser nå på Nordlys, og det virker som de er i gang med å bygge bomringer der også?
Smitten og sykdommen brer om seg, og har tydeligvis nådd frem helt frem til nordlige breddegrader også.

 

Uansett, Simen sitter helt sikkert med et godt svar her.

 

Tromsø bomstasjoner.jpg

 

EDIT
Ser at Simen har svart mens jeg skrev denne kommentaren.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Den er der fortsatt 106 øre/liter bensinavgift som alternativ til bompenger. Nå jobber kommunen iherdig med å dytte på oss bompenger i stedet for, siden det blir dyrere for oss. Det skal visstnok innføres til høsten.

Hvor langt ut har innbyggere i Trømsø måttet kjøre, for å finne en bensinstasjon som har vært "avgiftsfri"?

Jeg mener også å huske at valget av denne særavgiften ble begrunnet med at den administrativt var vesentlig rimeligere å administrere, fremfor å sette opp kameraer rundt hele byen (hvilket jo er riktig).
Dessuten er jo en slik løsning langt bedre for personvernet.
Forsvant at klokskap hos kommune/fylket ut døren, så snart noen selgere for Autopass banket på hos de?

Eller er det som vi sikkert begge mistenker, at elbilen er den egentlige årsaken?
Skulle Tromsøværinger være så heldige å få redusert bilkostnadene sine, er det viktig å få tettet slike hull snarest ;-)

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Mind The Gap said:

 

Smitten og sykdommen brer om seg, og har tydeligvis nådd frem helt frem til nordlige breddegrader også.

Ikke for å skryte, men Tromsø var vel aller først i Norge med denne sykdommen ;)

https://www.nrk.no/norge/forste-tilfelle-av-koronasmitte-i-norge-1.14920058

Iallefall første registrerte.

Nordkjosbotn er vel nærmeste "avgiftsfrie" stasjon som jeg vet om iallefall. Den er ca 7 mil unna så lønner seg neppe å kjøre dit bare for å tanke. Men før jeg gikk over til elbil så tanket jeg alltid der da jeg uansett pendler forbi ett par ganger i måneden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (20 minutter siden):

Hvor langt ut har innbyggere i Trømsø måttet kjøre, for å finne en bensinstasjon som har vært "avgiftsfri"?

Jeg mener også å huske at valget av denne særavgiften ble begrunnet med at den administrativt var vesentlig rimeligere å administrere, fremfor å sette opp kameraer rundt hele byen (hvilket jo er riktig).
Dessuten er jo en slik løsning langt bedre for personvernet.
Forsvant at klokskap hos kommune/fylket ut døren, så snart noen selgere for Autopass banket på hos de?

Eller er det som vi sikkert begge mistenker, at elbilen er den egentlige årsaken?
Skulle Tromsøværinger være så heldige å få redusert bilkostnadene sine, er det viktig å få tettet slike hull snarest 😉

7 mil til Nordkjosbotn. 14 mil tur/retur, så fort bensin for 140 kr for å "tanke billig". Sparer man 1 kr/l så må man tanke mer enn 140 liter for å gå i pluss (ikke medregnet all bortkastet tid og andre km-relaterte bilkostnader). Men det er standard prosedyre å fylle opp når man først skal derfra til Tromsø.

Ordningen er uhyre billig å administrere. 1/2 mill i året eller noe sånt. Bomstasjoner koster i størrelseorden 4 mill pr stk i bygekostnader, så kommer alt av driftskostnader, framtidig rivekostnader, brikke-kostnader og utbytte til private brikkeselskaper i tillegg.

Den kommunale bensinavgiften er ikke bare mer personvernvennlig, men også mer demokratisk fordelt mellom de som bruker veinettet mye og lite. I hvert fall fram til elbilene begynte å rote til regnestykket. Men nå kommer det jo an på hva man mener med veibruk. Er det NOx man vil til livs så burde det jo kobles til hver bils oppgitte eller målte NOx-utslipp.

Autopass tjener så fett at de kan ansette lobbyister over hele landet og lure lettlurte politikere i fleng, resten bestikkes.

Merk også at veldig lite av bensinavgiften har gått tilbake til bilistene. Det er en absurd lynsjestemning mot bilister i hele kommuneapparatet og politisk selvmord å tale bilistenes sak.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (12 minutter siden):

Sikker på det ikke er i tillegg til?

Bensinavgiften ble uttrykkelig vedtatt som alternativ til bompenger i sin tid. Da politikerne ville presse fram bompenger så var forslaget først at det skulle komme i tillegg til bensinavgiften, men det gikk heldigvis ikke under radaren og ble en sak i avisene om dobbelt-bompenger. Jeg tror det endte med at bompengene "bare" skulle bli i stedet for bensinavgift. Kommunen regner med at bompengene vil koste oss bilister i sum 2-3 ganger så mye som bensinavgiften. Investerings og drifts-utgifter til systemet kommer nok alene til å koste omtrent det samme som bensinavgiften.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Bensinavgiften ble uttrykkelig vedtatt som alternativ til bompenger i sin tid. Da politikerne ville presse fram bompenger så var forslaget først at det skulle komme i tillegg til bensinavgiften, men det gikk heldigvis ikke under radaren og ble en sak i avisene om dobbelt-bompenger. Jeg tror det endte med at bompengene "bare" skulle bli i stedet for bensinavgift. Kommunen regner med at bompengene vil koste oss bilister i sum 2-3 ganger så mye som bensinavgiften. Investerings og drifts-utgifter til systemet kommer nok alene til å koste omtrent det samme som bensinavgiften.

Bra det ikke gikk under radaren da. Slike ting har jo en tendens til å ikke bli "oppdaget" av media før det er for sent. Jeg vedder en femmer på at de nå vil innføre bompenger slik at elbiler ikke skal slippe gratis unna. Er jo vanskelig å ta bensinavgift på elbil-lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Bra det ikke gikk under radaren da. Slike ting har jo en tendens til å ikke bli "oppdaget" av media før det er for sent. Jeg vedder en femmer på at de nå vil innføre bompenger slik at elbiler ikke skal slippe gratis unna. Er jo vanskelig å ta bensinavgift på elbil-lading.

Jeg tror elbiler utløste irritasjon over "unnasluntrere" som snek seg unna bensinavgift. Men når de så nærmere på tallene så tror jeg grådighet ble hovedgrunnen. Politikerne vil jo gjerne sette spor etter seg og utrette noe stort, på innbyggernes bekostning. Ambisjonene er gjerne det mangedobbelte av budsjettet og da er åpenbart løsningen å beskatte oss hardere, ikke å senke ambisjonene eller finne mer kostnadseffektive løsninger.

Selv om både syklister, gående og bussbrukere er en netto utgiftspost, gigantisk utgiftspost, så skal de gjerne ha oss resterende til å betale for at ennå flere skal sykle, gå og ta buss. Jo færre bilister det blir å dele regninga på desto høyere blir avgiftene. Gående, syklende og bussende er jo så miljøsnille engler at de skal slippe å betale for den infrastruktur de bruker. Selv om vi kjører elbiler med piggfrie vinterdekk. Ikke overraskende at de bare finner på nye avgifter når folk følger myndighetens økonomiske oppfordringer om å være miljøvennlig.

- Må bare få legge til at det har vært storstilt sentralisering av offentlige tjenester i Tromsø de siste politiske periodene. 6 svømmehaller godt fordelt rundt i bydelene har blitt til 1 sentralisert badeland som i praksis krever bil og genererer trafikk. Flere linjer på videregående skoler har blitt sentralisert, sykehjemsplasser og barnehager.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror elbiler utløste irritasjon over "unnasluntrere" som snek seg unna bensinavgift. Men når de så nærmere på tallene så tror jeg grådighet ble hovedgrunnen. Politikerne vil jo gjerne sette spor etter seg og utrette noe stort, på innbyggernes bekostning. Ambisjonene er gjerne det mangedobbelte av budsjettet og da er åpenbart løsningen å beskatte oss hardere, ikke å senke ambisjonene eller finne mer kostnadseffektive løsninger.

Selv om både syklister, gående og bussbrukere er en netto utgiftspost, gigantisk utgiftspost, så skal de gjerne ha oss resterende til å betale for at ennå flere skal sykle, gå og ta buss. Jo færre bilister det blir å dele regninga på desto høyere blir avgiftene. Gående, syklende og bussende er jo så miljøsnille engler at de skal slippe å betale for den infrastruktur de bruker. Selv om vi kjører elbiler med piggfrie vinterdekk. Ikke overraskende at de bare finner på nye avgifter når folk følger myndighetens økonomiske oppfordringer om å være miljøvennlig.

- Må bare få legge til at det har vært storstilt sentralisering av offentlige tjenester i Tromsø de siste politiske periodene. 6 svømmehaller godt fordelt rundt i bydelene har blitt til 1 sentralisert badeland som i praksis krever bil og genererer trafikk. Flere linjer på videregående skoler har blitt sentralisert, sykehjemsplasser og barnehager.

Høres akkurat ut som Bergen etter at AP overtok :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Kajac said:

Bra det ikke gikk under radaren da. Slike ting har jo en tendens til å ikke bli "oppdaget" av media før det er for sent. Jeg vedder en femmer på at de nå vil innføre bompenger slik at elbiler ikke skal slippe gratis unna. Er jo vanskelig å ta bensinavgift på elbil-lading.

Enig.

Men du har utelatt et gjenstående verktøy politikerne har i skuffen:
Bygge elkraftlinjer, for å koble sammen Sør- og Nord-Norge
Da kan vi endelig få prisharmonisert hele Norge, slik at vi alle kan få glede av gassprisene i Europa med tilhørende CO2-avgifter.

Det er så mange gode løsninger på denne verkebyllen, for å unngå at bilistene risikerer å unndra seg sitt "samfunnsoppdrag" ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Simen1 said:

Ambisjonene er gjerne det mangedobbelte av budsjettet og da er åpenbart løsningen å beskatte oss hardere, ikke å senke ambisjonene eller finne mer kostnadseffektive løsninger.

Utdrag fra første side i partiboka (forsåvidt for ethvert politisk parti i Norge):

La aldri penger komme i veien for ambisjonene dine som politiker.
Ta heller fatt på de vanskelige oppgavene.

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

Den er der fortsatt 106 øre/liter bensinavgift som alternativ til bompenger. Nå jobber kommunen iherdig med å dytte på oss bompenger i stedet for, siden det blir dyrere for oss. Det skal visstnok innføres til høsten.

Mener jeg leste at Tromsø fikk lovt å fortsette med bensinavgiften kun i en begrenset periode.
Det var etter det jeg leste behov for denne ekstra drivstoffavgiften for å finansiere forbedringen av stakkevollveien.

https://www.nordlys.no/dropper-dobbel-avgift-for-bilister-i-tromso/s/5-34-1553078

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
15 hours ago, DJViking said:

I dag var bensinprisen på 21,70kr på Cirkle K i Tromsø.
Ikke langt unna 22kr nå.

Tromsø har det som alternativ til bom såvidt meg bekjent.

Forrige bomregning i Trondheim jeg hadde var på 200 kr, og da er det elbil med 80 prosent rabatt. Dette skal fordeles på 800 km. Normal takst ville vært 1000 kr.  

1000 kr på 800 km er 1,25 kr/km eller 12,5 mila. Skulle Trondheim fordelt dette på bensinen ville det blitt 12,5/0,5 = 25 kroner ekstra per liter eller totalt rundt 45 kr/l. Det er det totale avgiftstrykket som teller, og Tromsø sin ordning er å foretrekke mot en bomordning som f.eks. Trondheim.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Wisd0m said:

Tromsø har det som alternativ til bom såvidt meg bekjent.

Forrige bomregning i Trondheim jeg hadde var på 200 kr, og da er det elbil med 80 prosent rabatt. Dette skal fordeles på 800 km. Normal takst ville vært 1000 kr.  

1000 kr på 800 km er 1,25 kr/km eller 12,5 mila. Skulle Trondheim fordelt dette på bensinen ville det blitt 12,5/0,5 = 25 kroner ekstra per liter eller totalt rundt 45 kr/l. Det er det totale avgiftstrykket som teller, og Tromsø sin ordning er å foretrekke mot en bomordning som f.eks. Trondheim.

Nå skal jo tromsø få bom og så spørs hva som skjer med bensin prisene.

https://tenktromso.no/her-kommer-bomstasjonene/

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...