Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

33 minutes ago, tommyb said:

Litt lenger opp i posten sto det "Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom". 

Anyway, EQV er et eksempel på en bil som definitivt dekker behovet enda bedre enn en V70. Og jeg hang mye på et Mercedes-verksted under oppveksten, så jeg har en tendens til å like bilene. Jeg velger riktig nok i lavere prisklasser, men nå som det er blitt så dyrt for Volvo ser jeg stort sett på alle alternativer. Til og med fransk, selv om jeg har hatt fransk før og burde vite bedre. 

 

Forresten, med en EQV gjetter jeg på at fruen må over på førerkort klasse BE for å få frakta hesten sin. Det er et bittelite rom med lett bil som har lov til å trekke henger godkjent for mange kilo men lastet med hesten må den veie mindre enn, uhm, 3500 kg? Komplisert regelverk, husker ikke detaljene men det finnes et lite rom for førerkort klasse B. ...Hun burde uansett over på klasse BE, jeg bruker det ikke som argument mot EQV. 

Ser de som ryker på, "la oss få barn nr. 3, oops det ble tvillinger" kjøret velger EQV. Det er en fin bil det lille jeg har titta inn i den. Men siden vi diskuterer om drivstoffpriser  får en til å bytte, så kommer man fort opp i en prisklasse som er litt vel dyrt for mange. Og den har ikke en rekkevidde som er nok til bil nr 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (1 time siden):

Litt lenger opp i posten sto det "Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom". 

Anyway, EQV er et eksempel på en bil som definitivt dekker behovet enda bedre enn en V70. Og jeg hang mye på et Mercedes-verksted under oppveksten, så jeg har en tendens til å like bilene. Jeg velger riktig nok i lavere prisklasser, men nå som det er blitt så dyrt for Volvo ser jeg stort sett på alle alternativer. Til og med fransk, selv om jeg har hatt fransk før og burde vite bedre. 

 

Forresten, med en EQV gjetter jeg på at fruen må over på førerkort klasse BE for å få frakta hesten sin. Det er et bittelite rom med lett bil som har lov til å trekke henger godkjent for mange kilo men lastet med hesten må den veie mindre enn, uhm, 3500 kg? Komplisert regelverk, husker ikke detaljene men det finnes et lite rom for førerkort klasse B. ...Hun burde uansett over på klasse BE, jeg bruker det ikke som argument mot EQV. 

Det fikk jeg ikke med meg. Absolutt ikke greit, beklager! 

Min onkel kjøpte en ny EQV nå, den kom på ca 900k så den er jo ganske dyr - men fin bil! 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det fikk jeg ikke med meg. Absolutt ikke greit, beklager! 

Min onkel kjøpte en ny EQV nå, den kom på ca 900k så den er jo ganske dyr - men fin bil! 

Sjekk ut e-vito tourer, samme driverk og batteri men billigere, kjipere interiør men er nesten halve prisen

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/salgsstart-pa-elektriske-evito-tourer-long-range-med-inntil-9-seter?publisherId=17847240&releaseId=17910531

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjenner noen som har vanlig Vito som HC-bil og den er nok for liten så snart man snakker elektrisk rullestol + utstyr. Men at den er fin er jeg helt enig i. Startprisen på e-Vito er jo grei. Det er flere alternativer i det prissegmentet og jeg vet ikke hvor sammenlignbar den er med andre merker innvendig, noen av de andre er knapt isolerte.

En av grunnene til at vi har dradd lenge på beinene i henhold til å søke HC-bil, er at vi vet den bilen skal vare i 11 år, pluss ett års behandlingstid. Fossilbil i 12 år til... Men det har tatt tid for staten å komme opp med et elektrisk alternativ. Det tenker jeg skal gå an nå snart. 

En annen grunn er at jeg kommer sikkert til å kjøre rundt i en Transporter/Caravelle el.l. som matpakkebil hver dag, og det frister lite. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 timer siden):

Økonomisk sett er det ikke mulig å slå en gammel dieselbil om du er nødt til å kjøre så langt og dra så tunge lass.

Det merkelige er at alle med diesel driver med dette med en gang man diskuterer bytte av bil 😅

Ford F-150 Lightning er målt til å kjøre 482km med 500Kg last.
Det blir vel litt mindre enn det hvis den måtte trekke 2000Kg. Kanskje da 350km.
Det er langt unna sveibuen sin 900-1000km i sin ICE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i mot elbil elns, men når man kun har et budsjett på rundt 100-120'000kr, må kunne dra en stor hestehenger og campingvogn, ha plass til barnevogn å bagasje, barneseter, litt comfort, så havner man alltid på en eldre dieselbil. For min del havnet jeg på en 2009 modell 2.4D V70! Fantastisk bil! Koster meg lite i mnd, deler som ryker bytter jeg selv, servicer tar jeg selv, fikser egentlig alt på bilen selv. Selve vedlikeholdet er ikke så gale i pris da!

Men sånt er det når nypris på bilene er så ekstremt høye, å elbil er upraktisk for meg pr dags dato.
Jeg er en av de som må vente på at feks tesla x? dette i pris ned til 100-120'000kr før jeg kan kjøpe meg elbil. Men det er jo en del år til, å hvordan er egentlig kvaliteten på disse bilene? Holder batteriene like godt på strømmen den dagen prisene kommer ned til nivået jeg faktisk kan kjøpe på?

Nei. Diesel/bensin bil på meg enn så lenge! Kanskje om 10-15år at jeg kan gå over til elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke i mot elbil elns, men når man kun har et budsjett på rundt 100-120'000kr, må kunne dra en stor hestehenger og campingvogn, ha plass til barnevogn å bagasje, barneseter, litt comfort, så havner man alltid på en eldre dieselbil. For min del havnet jeg på en 2009 modell 2.4D V70! Fantastisk bil! Koster meg lite i mnd, deler som ryker bytter jeg selv, servicer tar jeg selv, fikser egentlig alt på bilen selv. Selve vedlikeholdet er ikke så gale i pris da!

Men sånt er det når nypris på bilene er så ekstremt høye, å elbil er upraktisk for meg pr dags dato.
Jeg er en av de som må vente på at feks tesla x? dette i pris ned til 100-120'000kr før jeg kan kjøpe meg elbil. Men det er jo en del år til, å hvordan er egentlig kvaliteten på disse bilene? Holder batteriene like godt på strømmen den dagen prisene kommer ned til nivået jeg faktisk kan kjøpe på?

Nei. Diesel/bensin bil på meg enn så lenge! Kanskje om 10-15år at jeg kan gå over til elbil.

Pr dags dato, ja. Men gi det noen år så får en elbiler. En får allerede model S ned i 200 000. Noen år til så får en de bilene som er poppis i dag for 'lave' priser også, ting tar tid men vi kommer der en dag:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Det er hovedproblemet med dagens elbiler, de mister rekkevidden med last.
De har også kortere rekkevidde om vinteren.

Joda, dieselbiler mister litt rekkevidde de også, men ikke like voldsomt. 

Last har da ikke spesielt mye å si? Tilhenger og skiboks som øker luftmotstand derimot, har enormt mye å si. Det samme med våt veibane som øker rullemotstand. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 timer siden):

Litt lenger opp i posten sto det "Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom". 

Anyway, EQV er et eksempel på en bil som definitivt dekker behovet enda bedre enn en V70. Og jeg hang mye på et Mercedes-verksted under oppveksten, så jeg har en tendens til å like bilene. Jeg velger riktig nok i lavere prisklasser, men nå som det er blitt så dyrt for Volvo ser jeg stort sett på alle alternativer. Til og med fransk, selv om jeg har hatt fransk før og burde vite bedre. 

Forresten, med en EQV gjetter jeg på at fruen må over på førerkort klasse BE for å få frakta hesten sin. Det er et bittelite rom med lett bil som har lov til å trekke henger godkjent for mange kilo men lastet med hesten må den veie mindre enn, uhm, 3500 kg? Komplisert regelverk, husker ikke detaljene men det finnes et lite rom for førerkort klasse B. ...Hun burde uansett over på klasse BE, jeg bruker det ikke som argument mot EQV. 

Her er bilen for dere: https://www.tu.no/artikler/stille-svaer-og-komfortabel-vi-har-provekjort-arets-kanskje-mest-oppsiktsvekkende-elbil/514231 https://nybiltester.no/biltest/kort-provekjoring-av-hongqi-e-hs9/

Er usikker på om tilhengervekta er stor nok for en hestehenger. 1500kg blir for snaut?

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Rune_says said:

Kjører ca en tank diesel pr mnd.  Bilen har lave utgifter ellers (PKK, oljeskift og ett sett nye dekk) er nedbetalt og ble kjøpt brukt for 110K for et par år siden.   Skal jeg over på noe tilsvarende som frister på elbil er det 500K (fornuftig) eller 750K og tilhørende lån.

Så en 1000 lapp i måneden da sånn ca? Vet ikke hvor stor tank du har/hva prisene er der du bor.

De brukbake elbilene vil komme på bruktmarkedet til vettuge priser etterhvert de og. Kansje er du heldig at bilen du har holder til da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Enda mer på den negative siden.

Aldri hørt om dieselbiler som mister rekkevidde når veien er våt. 

Det er samme dekk på dieselbiler, så fysikken er ikke noe annerledes her. Du merker bare mindre til det fordi du har så god rekkevidde i utgangspunktet, og fordi du uansett kaster bort 60 prosent av energien til varme.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...