Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noxhaven skrev (12 timer siden):

Viste ikke det var en myte. Det var vel egentlig bare egne antagelser. At vekt og friksjon skaper veistøv.. og at elbiler generelt veier mer.

Poenget var (som jeg nevnte) at du må opp i MYE høyere vekt før vektforskjellen alene utgjør noen økning i genereringen av veistøv.

Om en bil har 500kg (eller mer) med batteri har ingen relevans i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 timer siden):

Pluss piggdekk selvfølgelig, men også der er ICE-biler verre enn elbiler, for en vesentlig større andel av ICE-bileierne er konservative, og holder seg fortsatt til piggdekk. Mens elbil-eiere er mer villige til å prøve andre løsninger, og velger helst piggfrie vinterdekk.

Jeg husker en avisartikkel jeg leste en gang om at BMW var mer usikre biler enn gjennomsnittet, fordi de var innblandet i flere ulykker.

Årsaken var nok at BMW (i alle fall i 1990) tiltrekker seg en annen type eiere enn VW og Toyota, og at disse har en kjørestil som gjør dem mer tilbøyelig til å havne i ulykker, ikke at BMW har dårligere bremser, styring, veigrep eller på annen måte er mer usikre.

Om så er at ICE biler er mer konservative enn elbil-eiere så kan man ikke bruke det som et argument mot ICE.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Neivel? Men man kan vel bruke det som et faktum?

Hvis man har gode referanser så kan man for alle gode formål hevde noe som et faktum. Har du noen slike?

Jeg er usikker på hvordan du skal bruke en evt sannhet i denne diskusjonen uten samtidig å argumentere noe. Javel, kanskje ICE-eiere bruker mer piggdekk enn elbil-eiere, og kanskje dette skyldes at de er mer konservativ. Hva så? Mente du at en slik sammenheng skulle føre diskusjonen i en retning, eller ville du bare nevne det?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (54 minutter siden):

Hvis man har gode referanser så kan man for alle gode formål hevde noe som et faktum. Har du noen slike?

Jeg har sett en undersøkelse på det, men har ikke funnet den nå.

knutinh skrev (56 minutter siden):

Mente du at en slik sammenheng skulle føre diskusjonen i en retning, eller ville du bare nevne det?

Ikke noe galt i å tilføre fakta til en diskusjon, selv om det kan ødelegge en god meningsutveksling. 😉

Lenke til kommentar

Rekkeviddeangst kan komme etterhvert til fossilbilereiere også, med mer nedleggelser av bensinstasjoner (med mindre de også tilbyr lading):

Vedlegg: Historisk oversikt over bensinstasjoner til og med 2019, inkluderer også selskapsvise tall

 

1969: 4263 stasjoner

2019: 1834 stasjoner

Grunnlag utvidet i 2004, 2012 og 2018 å inkludere flere selskap og marinaer etc.

Allerede blitt vanskelig å få 98 oktan i mange områder og det er lengre mellom stasjonene enn tidligere. (Man kan dog ha ekstra kanne med drivstoff i bilen, eller en tom hvis man får haik med en elbil.)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (53 minutter siden):

Er ikke så mange som har råd til ny bil, en brukt leaf får du til 100k kr, som hvertfall jeg kanskje kunne tatt meg råd til. Men til mitt bruk så er det diesel som gjelder!  2000kg tilhenger på krok, 900-1000km på en tank.

Økonomisk sett er det ikke mulig å slå en gammel dieselbil om du er nødt til å kjøre så langt og dra så tunge lass.

Det merkelige er at alle med diesel driver med dette med en gang man diskuterer bytte av bil 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Økonomisk sett er det ikke mulig å slå en gammel dieselbil om du er nødt til å kjøre så langt og dra så tunge lass.

Det merkelige er at alle med diesel driver med dette med en gang man diskuterer bytte av bil 😅

Det er vel ikke merkelig at de (vi) med diesel som er nok interessert i elbiler til å henge i elbildiskusjoner, både har sjekket ut alternativene og kommet til at det fortsatt er en grunn for dem til å kjøre diesel? Jeg synes i allefall ikke det er merkelig. Det ville vært merkelig om de var interessert i elbiler, fant elbiler som tilfredsstilte deres behov, og oppkonstruerte argumenter for å fortsette med diesel. Men det synes å være en populær teori blant elbileiere som ikke kan skjønne at andre prioriterer annerledes. 

Denne tråden er noe spesiell, siden tråden handler om drivstoff (og priser) og man kan tiltrekke seg meninger til folk som ikke egentlig er interessert i elbiler men mer interessert i... Drivstoff og priser? Personlig stiller jeg likevel spørsmålstegn til om det er mange som egentlig trenger 1000 km på en tank. Jeg fyller på dieselbilen så sjelden at jeg glemmer å sjekke drivstoffsmåleren, det hadde ikke vært et problem om jeg måtte fylle oftere. For meg er ikke rekkevidde > 30 mil for kort, å lade hjemme burde gå greit, og skal jeg kjøre noe sted trenger jeg pauser uansett. Alle bidrag til å redusere eksos (og veistøv) ses positivt på og jeg mener vi må gjøre sterkere innsats for miljøet, og elbiler er et av de mer vellykkede tiltakene så langt.

Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom, og siden jeg i utgangspunktet er elbil-positiv fortsetter jeg å diskutere bytte av bil i elbiltråder. For det er ikke å kimse av mens man feier under et teppe som er stukket under en stol... ...at bruktbilsegmentene til V50 og V70, Oktavia og Superb, Mondeo og Passat er dårlig befolket med elektriske alternativer. Det samme når det gjelder nybiler. Det er dyrt og vanskelig nok å finne en nybil-erstatning til en V70 om man inkluderer fossile biler, siden segmentet er en direkte konkurrent av mye dyrere SUVer og derfor upopulær blant produsentene.

Så om du får høre de samme argumentene om og om igjen, er det ikke fordi vi sitter på en liste over gamle argumenter, men fordi vi sitter på en liste over personlige preferanser. Jeg trekkes inn av en interesse for elbiler, tørst etter fersk info, og lengsel etter en elektrisk stasjonsvogn med stor, firkanta åpning, 103+ cm dypt bagasjerom, som kan trekke mest mulig hestehenger og kan legge baksetene helt flatt så man har 203+ cm bagasjerom. Den kommende MG5 er en reell stasjonsvogn men baksetene står jo rett opp når de liksom er lagt ned, og selv en stor SUV som Enyaq er dessverre ikke mye bedre. Jeg har håp for ID. Space Vizzion men så langt har ikke noen elbil-produsenter sett verdien av en god stasjonsvogn, og det må være lov å være pessimist for de neste modellene også. Og før de finnes som 3 år gammel bruktbil går det jo enda en 5-6 år... 

Så du skal nok få høre mer mas som ikke matcher dine behov. Og det er strengt tatt ikke merkelig. Men rekkeviddeangst spesifikt synes jeg det mases mindre om nå som vi har passert 25 mil, 40 mil, osv. Krok, derimot... Nå som elbilene kommer med krok, hadde det vært greit om man hadde lov å bruke den. Tenker på nyttelast-begrensinga på de nyeste vi har hørt om. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke merkelig at de (vi) med diesel som er nok interessert i elbiler til å henge i elbildiskusjoner, både har sjekket ut alternativene og kommet til at det fortsatt er en grunn for dem til å kjøre diesel? Jeg synes i allefall ikke det er merkelig. Det ville vært merkelig om de var interessert i elbiler, fant elbiler som tilfredsstilte deres behov, og oppkonstruerte argumenter for å fortsette med diesel. Men det synes å være en populær teori blant elbileiere som ikke kan skjønne at andre prioriterer annerledes. 

Denne tråden er noe spesiell, siden tråden handler om drivstoff (og priser) og man kan tiltrekke seg meninger til folk som ikke egentlig er interessert i elbiler men mer interessert i... Drivstoff og priser? Personlig stiller jeg likevel spørsmålstegn til om det er mange som egentlig trenger 1000 km på en tank. Jeg fyller på dieselbilen så sjelden at jeg glemmer å sjekke drivstoffsmåleren, det hadde ikke vært et problem om jeg måtte fylle oftere. For meg er ikke rekkevidde > 30 mil for kort, å lade hjemme burde gå greit, og skal jeg kjøre noe sted trenger jeg pauser uansett. Alle bidrag til å redusere eksos (og veistøv) ses positivt på og jeg mener vi må gjøre sterkere innsats for miljøet, og elbiler er et av de mer vellykkede tiltakene så langt.

Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom, og siden jeg i utgangspunktet er elbil-positiv fortsetter jeg å diskutere bytte av bil i elbiltråder. For det er ikke å kimse av mens man feier under et teppe som er stukket under en stol... ...at bruktbilsegmentene til V50 og V70, Oktavia og Superb, Mondeo og Passat er dårlig befolket med elektriske alternativer. Det samme når det gjelder nybiler. Det er dyrt og vanskelig nok å finne en nybil-erstatning til en V70 om man inkluderer fossile biler, siden segmentet er en direkte konkurrent av mye dyrere SUVer og derfor upopulær blant produsentene.

Så om du får høre de samme argumentene om og om igjen, er det ikke fordi vi sitter på en liste over gamle argumenter, men fordi vi sitter på en liste over personlige preferanser. Jeg trekkes inn av en interesse for elbiler, tørst etter fersk info, og lengsel etter en elektrisk stasjonsvogn med stor, firkanta åpning, 103+ cm dypt bagasjerom, som kan trekke mest mulig hestehenger og kan legge baksetene helt flatt så man har 203+ cm bagasjerom. Den kommende MG5 er en reell stasjonsvogn men baksetene står jo rett opp når de liksom er lagt ned, og selv en stor SUV som Enyaq er dessverre ikke mye bedre. Jeg har håp for ID. Space Vizzion men så langt har ikke noen elbil-produsenter sett verdien av en god stasjonsvogn, og det må være lov å være pessimist for de neste modellene også. Og før de finnes som 3 år gammel bruktbil går det jo enda en 5-6 år... 

Så du skal nok få høre mer mas som ikke matcher dine behov. Og det er strengt tatt ikke merkelig. Men rekkeviddeangst spesifikt synes jeg det mases mindre om nå som vi har passert 25 mil, 40 mil, osv. Krok, derimot... Nå som elbilene kommer med krok, hadde det vært greit om man hadde lov å bruke den. Tenker på nyttelast-begrensinga på de nyeste vi har hørt om. 

Jeg snakker om det ekstreme antallet og innlegg på Facebook og ellers hvor det konstrueres et problem som få elbiler kan fikse.

P

Jeg sier ikke at problemstillingen du legger frem ikke eksisterer, jeg sier det er veldig rart at det selges så få biler med den kapasiteten - men i sosiale medier og her på forumet er det et stort krav.

Det finnes ikke en elbil for deg idag på bruktbilmarkedet, og med 103cm innvendig bredde som er KRAV er det jo vanskelig å bli fornøyd.

Hadde heller vurdert livsstilen min, høres veldig slitsomt ut!

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, tommyb said:

Det er vel ikke merkelig at de (vi) med diesel som er nok interessert i elbiler til å henge i elbildiskusjoner, både har sjekket ut alternativene og kommet til at det fortsatt er en grunn for dem til å kjøre diesel? Jeg synes i allefall ikke det er merkelig. Det ville vært merkelig om de var interessert i elbiler, fant elbiler som tilfredsstilte deres behov, og oppkonstruerte argumenter for å fortsette med diesel. Men det synes å være en populær teori blant elbileiere som ikke kan skjønne at andre prioriterer annerledes. 

Denne tråden er noe spesiell, siden tråden handler om drivstoff (og priser) og man kan tiltrekke seg meninger til folk som ikke egentlig er interessert i elbiler men mer interessert i... Drivstoff og priser? Personlig stiller jeg likevel spørsmålstegn til om det er mange som egentlig trenger 1000 km på en tank. Jeg fyller på dieselbilen så sjelden at jeg glemmer å sjekke drivstoffsmåleren, det hadde ikke vært et problem om jeg måtte fylle oftere. For meg er ikke rekkevidde > 30 mil for kort, å lade hjemme burde gå greit, og skal jeg kjøre noe sted trenger jeg pauser uansett. Alle bidrag til å redusere eksos (og veistøv) ses positivt på og jeg mener vi må gjøre sterkere innsats for miljøet, og elbiler er et av de mer vellykkede tiltakene så langt.

Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom, og siden jeg i utgangspunktet er elbil-positiv fortsetter jeg å diskutere bytte av bil i elbiltråder. For det er ikke å kimse av mens man feier under et teppe som er stukket under en stol... ...at bruktbilsegmentene til V50 og V70, Oktavia og Superb, Mondeo og Passat er dårlig befolket med elektriske alternativer. Det samme når det gjelder nybiler. Det er dyrt og vanskelig nok å finne en nybil-erstatning til en V70 om man inkluderer fossile biler, siden segmentet er en direkte konkurrent av mye dyrere SUVer og derfor upopulær blant produsentene.

Så om du får høre de samme argumentene om og om igjen, er det ikke fordi vi sitter på en liste over gamle argumenter, men fordi vi sitter på en liste over personlige preferanser. Jeg trekkes inn av en interesse for elbiler, tørst etter fersk info, og lengsel etter en elektrisk stasjonsvogn med stor, firkanta åpning, 103+ cm dypt bagasjerom, som kan trekke mest mulig hestehenger og kan legge baksetene helt flatt så man har 203+ cm bagasjerom. Den kommende MG5 er en reell stasjonsvogn men baksetene står jo rett opp når de liksom er lagt ned, og selv en stor SUV som Enyaq er dessverre ikke mye bedre. Jeg har håp for ID. Space Vizzion men så langt har ikke noen elbil-produsenter sett verdien av en god stasjonsvogn, og det må være lov å være pessimist for de neste modellene også. Og før de finnes som 3 år gammel bruktbil går det jo enda en 5-6 år... 

Så du skal nok få høre mer mas som ikke matcher dine behov. Og det er strengt tatt ikke merkelig. Men rekkeviddeangst spesifikt synes jeg det mases mindre om nå som vi har passert 25 mil, 40 mil, osv. Krok, derimot... Nå som elbilene kommer med krok, hadde det vært greit om man hadde lov å bruke den. Tenker på nyttelast-begrensinga på de nyeste vi har hørt om. 

En Model Y er ganske nærme en V70 vi jeg påstå.

Den har målene dine dekket også

Og baksetene ligge ganske flatt, men ikke helt.
Dersom du regelmessig frakter voluminøse firkanta esker, kanskje du klare å finne en som du ikke får inn, men den ville ikke gått inn i en V90 heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, DrAlban3000 said:

Jeg snakker om det ekstreme antallet og innlegg på Facebook og ellers hvor det konstrueres et problem som få elbiler kan fikse.

P

Jeg sier ikke at problemstillingen du legger frem ikke eksisterer, jeg sier det er veldig rart at det selges så få biler med den kapasiteten - men i sosiale medier og her på forumet er det et stort krav.

Det finnes ikke en elbil for deg idag på bruktbilmarkedet, og med 103cm innvendig bredde som er KRAV er det jo vanskelig å bli fornøyd.

Hadde heller vurdert livsstilen min, høres veldig slitsomt ut!

 

 

 

 

 

Ok, først av alt, så er det kanskje 20 folk som diskuterer i disse trådene, så du kan ikke måle hvilke segmenter man er entusiastiske for i salgstall. Det er også naturlig at de som er på utkikk etter alternativer vises mye bedre enn de som ikke mangler alternativer, og er ferdig med søken etter alternativ og dermed også diskusjonen, de blir den stille majoriteten. 

Dernest har jeg en bil som har "perfekt" bagasjerom og tilfredsstiller mine krav, og vet mange andre også. Bilen er jeg fornøyd med, og det hadde jeg vært med en Superb også. V50 og Oktavia dekker også mange fornøyde familier. Jeg nevnte en rekke i forrige innlegg. 103 cm eller 203 cm er heller ikke tilfeldige lengder, det er størrelser man trenger for å frakte mange varer inklusive seng, madrass, bokhyller og skap. Bare ved å gå til 198 cm blir bruksområdet kuttet dramatisk. Det finnes også mange elbiler som har disse kravene oppfylt, men dessverre er det generelt dårligere biler enn den gjennomsnittlige elbilen, type kassebil uten støydemping med 15 mil rekkevidde. 

Når du sier jeg burde vurdere livsstilen min etter jeg helt tydelig spesifiserte handicaphenger er du helt ualminnelig dust. Ja, det er veldig slitsomt å være pårørende og kjøre rundt med ekstra hjelpemidler flere ganger om dagen, der en ikke-sammenleggbar rullestol tar opp halve bagasjerommet mye av tiden. Kanskje jeg bare skulle gått over til kollektivtransport, hmm?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bzzlink said:

En Model Y er ganske nærme en V70 vi jeg påstå.

Den har målene dine dekket også

Og baksetene ligge ganske flatt, men ikke helt.
Dersom du regelmessig frakter voluminøse firkanta esker, kanskje du klare å finne en som du ikke får inn, men den ville ikke gått inn i en V90 heller. 

Nei, jeg er ganske skuffet over både V60 og V90. Sykler og rullestoler som går rett inn i en liten V50, sliter i den lille åpninga på V60. Og en V90 er lang men lav innvendig. Jeg har bare kikka inni, så jeg vet ikke om jeg blir litt lurt av hvor lav den er, men har slått fra meg å kjøpe en V90 på grunn av det. 

Jeg har ikke sett inni en Model Y, selv om den er avrundet er den jo stor, så jeg er åpen for at den hadde funket for oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (6 minutter siden):

Ok, først av alt, så er det kanskje 20 folk som diskuterer i disse trådene, så du kan ikke måle hvilke segmenter man er entusiastiske for i salgstall. Det er også naturlig at de som er på utkikk etter alternativer vises mye bedre enn de som ikke mangler alternativer, og er ferdig med søken etter alternativ og dermed også diskusjonen, de blir den stille majoriteten. 

Dernest har jeg en bil som har "perfekt" bagasjerom og tilfredsstiller mine krav, og vet mange andre også. Bilen er jeg fornøyd med, og det hadde jeg vært med en Superb også. V50 og Oktavia dekker også mange fornøyde familier. Jeg nevnte en rekke i forrige innlegg. 103 cm eller 203 cm er heller ikke tilfeldige lengder, det er størrelser man trenger for å frakte mange varer inklusive seng, madrass, bokhyller og skap. Bare ved å gå til 198 cm blir bruksområdet kuttet dramatisk. Det finnes også mange elbiler som har disse kravene oppfylt, men dessverre er det generelt dårligere biler enn den gjennomsnittlige elbilen, type kassebil uten støydemping med 15 mil rekkevidde. 

Når du sier jeg burde vurdere livsstilen min etter jeg helt tydelig spesifiserte handicaphenger er du helt ualminnelig dust. Ja, det er veldig slitsomt å være pårørende og kjøre rundt med ekstra hjelpemidler flere ganger om dagen, der en ikke-sammenleggbar rullestol tar opp halve bagasjerommet mye av tiden. Kanskje jeg bare skulle gått over til kollektivtransport, hmm?  

Du har ikke skrevet det til meg, jeg har ikke lest alt du har skrevet - det hadde vært en skikkelig kjipt kommentar ja om det hadde hendt. Du skrev derimot hestehenger.

Elbil-tilbudet er dessverre ikke komplett ennå, bruktbilmarkedet henger ennå lenger etter.

EQV kanskje ville fungert når de er på bruktmarkedet?

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
53 minutes ago, DrAlban3000 said:

Du har ikke skrevet det til meg, jeg har ikke lest alt du har skrevet - det hadde vært en skikkelig kjipt kommentar ja om det hadde hendt. Du skrev derimot hestehenger.

Elbil-tilbudet er dessverre ikke komplett ennå, bruktbilmarkedet henger ennå lenger etter.

EQV kanskje ville fungert når de er på bruktmarkedet?

Litt lenger opp i posten sto det "Men vi har en nedbetalt og en snart nedbetalt dieselbil med lave månedlige kostnader, vi har hestehenger, handicaphenger og behov for massivt bagasjerom". 

Anyway, EQV er et eksempel på en bil som definitivt dekker behovet enda bedre enn en V70. Og jeg hang mye på et Mercedes-verksted under oppveksten, så jeg har en tendens til å like bilene. Jeg velger riktig nok i lavere prisklasser, men nå som det er blitt så dyrt for Volvo ser jeg stort sett på alle alternativer. Til og med fransk, selv om jeg har hatt fransk før og burde vite bedre. 

 

Forresten, med en EQV gjetter jeg på at fruen må over på førerkort klasse BE for å få frakta hesten sin. Det er et bittelite rom med lett bil som har lov til å trekke henger godkjent for mange kilo men lastet med hesten må den veie mindre enn, uhm, 3500 kg? Komplisert regelverk, husker ikke detaljene men det finnes et lite rom for førerkort klasse B. ...Hun burde uansett over på klasse BE, jeg bruker det ikke som argument mot EQV. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...