Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett så må jo de eldre bilene, blant disse diesel, "brukes opp". Eldre biler blir solgt mellom nordmenn til en billigere og billigere sum og eventuelt ut av landet om det ikke lenger er en interessant bil (eller blir skrotet om den er i så dårlig stand). Og den som til en hver tid bruker den, iallefall i visse kretser blir ugglesett fordi det ikke er en så ren bil som de selv bruker.

Selv om vi kjøper oss nye elbiler og bytter bil hvert tredje år med nye elbiler der den gamle blir sendt nedover i hiarkiet så blir vi ikke kvitt problemet med at vi har mange fossile biler i Norge samtidig som vi kjøper ennå flere biler fordi vi ønsker å gå over til el.
Flere og flere eier i stede 2 biler, 1 el og en brukt fossil, og familier med dårligere økonomi eier som oftest 1 bil men da en brukt fossil bil.
De fossile bilene som alt er produsert og ruller på veiene burde ikke  bli straffet like hardt som ny salg av fossile biler.
Det å produsere en bil koster oss også mye når det kommer til forurensing, og "forbuker mentaliteten" der man skal ha det nye og gjeveste hele tiden er en stor synder uavhengig av hva som gir bilen krefter.
Folk burde "bruke opp" bilen de har før den blir erstattet, og når den blir erstattet så burde det være et miljøvennlig alternativ - og her burde insentiver bli satt i gang. Så ikke bare middelklassen+ i Oslo (og større byer) har store fordeler ved å velge en elbil siden bruken deres og økonomien deres tilsier at de kan velge et mere miljøvennlig alternativ.

Bytter vi ut alle bilene våre til el så sitter vi fortsatt på X antall fossile biler så om vi enten må bruke, selge til utlandet eller skrote. Alternativ 1 og 2 forurenser akkurat like mye. Alternativ 3 blir et stort tap for nåværende eiere. Og dette virker være en problemstilling de fleste ignorerer.

Neste ting er at om ennå flere går over til EL så begynner vi slite stort med pågang av strøm her til lands. På Østlandet er allerede strømmen ekstremt dyr når folk kommer hjem fra jobb og setter laderen i elbilen sin. Men fortsatt så er kune 13% av biler i Norge elbiler. Hva vil skje med strømprisene og hvordan strøm må vi over på om dette tallet blir 700% høyere?

Det jeg vil frem til er at dette er en prosess. Biler allerede solgt i Norge burde brukes opp og overgangen til el bør være en naturlig og gradvis overgang som går i takt med at eldre biler blir skrotet og energien elbilene benytter oppgraderes. Fokus burde alltid være på salg av nye biler (her bør vi ha et stort fokus på el) og fokus burde være på å bruke bilen man har lenger før man selger den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Vi gjør vel noe feil når vi i praksis kun sponser de som kjøper svært dyre biler?

Er jo ikke alle elbiler som er svært dyr?

Kjøpte nylig en billig Leaf som fruen farter rundt i. Til daglige gjøremål holder 10-15 mil rekkevidde i massevis for oss.

Men så har vi en elbil til med lengere rekkevidde når vi skal på helgeturer og slikt. Der skorter leafen. Men det vil komme seg der og ganske snart. Tenker å kansje bytte ut leafen med en Hyundai Kona om noen år når de har blitt billig.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hvis det fortsetter slikt så kommer jeg til å kjøpe meg en ventebil (EV) snart, og beholder den fram til jeg får tak i en jeg virkelig vil ha.
Heldigvis så kjører jeg lite, men det er nok til at det blir endel kroner i måneden i bensin.
Andre kommer nok til å få mye høyre utgifter til bensin og diesel nå fremover.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Med fremtidens norske strømpriser blir elbil norge interessant.

Blir aldri dyrt nok til å veie opp for fossilprisene vi ser i dag. Jeg har betalt under kronen for kwh i snitt de siste 4 månedene, selv med 'rekord' priser på strøm. Altså bruker jeg i underkant av 2 kroner pr mil med tap og det som er. En tilsvarende fossil hadde kostet meg 5-7 ganger så mye bare i drivstoff, så kommer vedlikehold i tillegg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

At elbil presser opp strømprisene er vel også noe å ta hensyn til når vi velger subsidier.

Jeg tipper eksport presser prisene mest. Man får bestemme seg for om man skal være miljøvennlig i Norge eller selge den grønne kraften til andre.

I Norge har vi en tendens til å være litt sell-out. Det hadde vært bedre om man heller trakk til seg datasentre og slik enn å selge råvaren som gir konkuransefordeler ut.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Siste år har vi eksportert 25,63 TWh og importert 7,36 TWh. Kilde

Hvis Norges 462 751 elbiler bruker i snitt 0,2 kWh/km (WLTP) og kjører i snitt 11152 km/år så bruker de totalt 1,03 TWh

Som du ser av uthevingene utgjør elbilenes forbruk veldig mye mindre enn eksport og import.

Det kommer nok til å øke når flere og flere går over til elbiler.

Den dagen hvor nesten alle som har en ICE har elbil tror jeg strømforbruket i Norge kommer til å øke, og dermed også strømprisen.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Det kommer nok til å øke når flere og flere går over til elbiler.

Den dagen hvor nesten alle som har en ICE har elbil tror jeg strømforbruket i Norge kommer til å øke, og dermed også strømprisen.

frohmage skrev (2 timer siden):

Ja, noe annet ville jo vært rart, men alt forbruk påvirker vel prisen?

Tallene sier noe om størrelsen på prispåvirkningen.

Også er det ikke til å legge skjul på at elbiler er bare en av mange faktorer som påvirker forbruket. Et par andre eksempler er varmepumper som utgjør en besparelse på 10-20 TWh pr år. Et annet er den nylige overgangen fra glødetrådspærer til LED som har spart oss rundt 3-5 TWh/år.

Selv om man opplever litt prisoppgang pga elbiler, så sparer man også penger på å slippe å kjøpe bensin og diesel. I 2020 ble det solgt 2842 liter autodiesel og 971 liter bensin. Ved en gjennomsnittspris på 15 kr/l utgjør det 57 milliarder kroner. Til sammenligning vil 3 millioner elbiler som kjører 11 152 km/år, bruker 0,2 kWh/km til 1 kr/kWh bruke strøm for 6,7 milliarder i året.

Elbilene vil altså øke sitt forbruk fra ca 1 TWh nå til 6,7 TWh i ca 2040.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Selv om man opplever litt prisoppgang pga elbiler, så sparer man også penger på å slippe å kjøpe bensin og diesel.

Ja, og jo mere en bruker bilen, jo mere sparer en med elbilsubsidiene. For de som bruker bilen lite, trenger en bil med lang rekkevidde, eller greier seg helt uten, blir det dyrere. Jeg sier ikke at Norges elbilsubsidier er feilslåtte, men at de begynner å bli usosiale i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...