Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Med en energieffektiv bil er det fortsatt bare 10kr/mil. Kjører man 12000 km i året er det 1000-lappen i mnden. Ikke akkurat noen krise.

Det er i mitt område bompengebelastningen som utgjør noe. Med 15 kr/mil i bompenger pluss drivstoff tilsvarer det en pris på 25 kr/mil. Med et forbruk på 0,5 liter må man opp i 50kr/l for de som bare har drivstoffkostnader å tenke på. Og derfor er det i denne byen idioti å kjøre noe annet en elbil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (På 30.10.2021 den 12.23):

Med en energieffektiv bil er det fortsatt bare 10kr/mil. Kjører man 12000 km i året er det 1000-lappen i mnden. Ikke akkurat noen krise.

Det er i mitt område bompengebelastningen som utgjør noe. Med 15 kr/mil i bompenger pluss drivstoff tilsvarer det en pris på 25 kr/mil. Med et forbruk på 0,5 liter må man opp i 50kr/l for de som bare har drivstoffkostnader å tenke på. Og derfor er det i denne byen idioti å kjøre noe annet en elbil.

Det er lov å ta halv bom på elbiler, og det er snakk om at det skal bli 100% bom på elbiler.
100% av økningen på veiene er elbiler ,så det er bare rettferdig at de betaler det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dubious said:

Det er lov å ta halv bom på elbiler, og det er snakk om at det skal bli 100% bom på elbiler.
100% av økningen på veiene er elbiler ,så det er bare rettferdig at de betaler det samme.

Tror disse bommene oppleves som ekstremt urettferdige for alle billister. 80 prosent går til alt annet enn vei iflg regnskapene.

Når det er sagt er det bare rimelig at elbilen slipper unna noe av de trafikkreduserende tiltakene siden den ikke har lokale utslipp, som er en sterk grunn til disse bommen.

Endret av Wisd0m
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (44 minutter siden):

Tror disse bommene oppleves som ekstremt urettferdige for alle billister. 80 prosent går til alt annet enn vei iflg regnskapene.

Når det er sagt er det bare rimelig at elbilen slipper unna noe av de trafikkreduserende tiltakene siden den ikke har lokale utslipp, som er en sterk grunn til disse bommen.

Jeg trodde mye eller til og med det meste av det lokale utslippet kom fra veistøv.. og at elbiler veier ganske mye grunnet batteriet som gjør dem ganske ille når det kommer til dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Når det er sagt er det bare rimelig at elbilen slipper unna noe av de trafikkreduserende tiltakene siden den ikke har lokale utslipp, som er en sterk grunn til disse bommen.

Nå på vinteren så kommer mesteparten av støvet fra (el)biler med piggdekk.

På sommeren så er støvet fortsatt verre enn eksosen, da støvet blir hengende lavt mens eksosen stiger opp.

Lenke til kommentar

Jeg kjører ikke til jobb i byen så er ikke endel av svevestøv-problematikken. Bommene her i området er satt opp etter å melke nabokommunene for penger, og ikke for å løse noen problemer med klima eller svevestøv.  Hadde man ønsket det hadde man satt flere bommer i sentrumsområdet og hatt tiltak mot vedfyring. Mulig andre byer har bedre innretting, men synes jeg ser litt trenden der også. Beste løsningen er GPS basert veiprising, ville nok tidvis gitt billigere priser både for elbil, diesel og bensin. Rushen hadde nok derimot blitt fryktelig dyr for alle uavhengig av energikilde.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

I Trondheim så koster det det samme å kjøre rundt sentrum, som det koster å kjøre gjennom sentrum.
Bommer over alt.

Hadde det vært for miljøet så hadde det vært dyrere å kjøre gjennom sentrum.

Har vært mye snakk om at bommene er der kun for å melke de som bor utenfor byen, da de som bor i byen ikke betaler for å kjøre i byen..  de fleste politikerne bor innefor bomringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (2 timer siden):

Jeg trodde mye eller til og med det meste av det lokale utslippet kom fra veistøv.. og at elbiler veier ganske mye grunnet batteriet som gjør dem ganske ille når det kommer til dette?

Ja det er ganske mange som fortsatt tror på den myten der. Men da kan jeg fortelle deg at vekten har omtrent ingenting å si for mengden veistøv. Ikke før du kommer opp i "trailervekt" Vektforskjellen er heller ikke særlig stor mellom elbil og ICE-bil i samme klasse.

Det er bremsene som produserer finstøv, og elbiler bremser mye mindre. De regenererer i stedet ved å bremse med elmotoren. Pluss piggdekk selvfølgelig, men også der er ICE-biler verre enn elbiler, for en vesentlig større andel av ICE-bileierne er konservative, og holder seg fortsatt til piggdekk. Mens elbil-eiere er mer villige til å prøve andre løsninger, og velger helst piggfrie vinterdekk. Også for å få mindre rullemotstand (= mer rekkevidde).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Nå på vinteren så kommer mesteparten av støvet fra (el)biler med piggdekk.

Kødder du med vilje?

Det er bremsene som produserer finstøv, og elbiler bremser mye mindre. De regenererer i stedet ved å bremse med elmotoren. Pluss piggdekk selvfølgelig, men også der er ICE-biler verre enn elbiler, for en vesentlig større andel av ICE-bileierne er konservative, og holder seg fortsatt til piggdekk. Mens elbil-eiere er mer villige til å prøve andre løsninger, og velger helst piggfrie vinterdekk. Også for å få mindre rullemotstand (= mer rekkevidde).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

I Trondheim så koster det det samme å kjøre rundt sentrum, som det koster å kjøre gjennom sentrum.
Bommer over alt.

Hadde det vært for miljøet så hadde det vært dyrere å kjøre gjennom sentrum.

Har vært mye snakk om at bommene er der kun for å melke de som bor utenfor byen, da de som bor i byen ikke betaler for å kjøre i byen..  de fleste politikerne bor innefor bomringen.

Er man først i sentrum så er det om å holde seg innenfor. Ironisk nok så er dermed billigere å kjøre i sentrum enn å komme seg ut på motorveien for så å kjøre inn igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (28 minutter siden):

Er man først i sentrum så er det om å holde seg innenfor. Ironisk nok så er dermed billigere å kjøre i sentrum enn å komme seg ut på motorveien for så å kjøre inn igjen. 

Ja, ofte raskere å kjøre via motorveien, men billigere å kjøre gjennom boligstrøk.
 

Lenke til kommentar
On 10/11/2021 at 3:10 PM, Espen Hugaas Andersen said:

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

Har fungert helt greit for meg også. Selv når jeg hadde 10+ mil til jobb.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Nå på vinteren så kommer mesteparten av støvet fra (el)biler med piggdekk.

På sommeren så er støvet fortsatt verre enn eksosen, da støvet blir hengende lavt mens eksosen stiger opp.

Det er et stort problem her oppe i Tromsø. Tror nok det vil gjelde både EV og ICE med piggdekk.

Likevel å kjøre uten piggdekk her oppe er risikosport.
Det vil komme piggdekkavgift her oppe, hvor avgiften skal brukes til å forbedre luftkvaliteten. Håper dem bruker det på det, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Ja det er ganske mange som fortsatt tror på den myten der. Men da kan jeg fortelle deg at vekten har omtrent ingenting å si for mengden veistøv. Ikke før du kommer opp i "trailervekt" Vektforskjellen er heller ikke særlig stor mellom elbil og ICE-bil i samme klasse.

Det er bremsene som produserer finstøv, og elbiler bremser mye mindre. De regenererer i stedet ved å bremse med elmotoren. Pluss piggdekk selvfølgelig, men også der er ICE-biler verre enn elbiler, for en vesentlig større andel av ICE-bileierne er konservative, og holder seg fortsatt til piggdekk. Mens elbil-eiere er mer villige til å prøve andre løsninger, og velger helst piggfrie vinterdekk. Også for å få mindre rullemotstand (= mer rekkevidde).

Viste ikke det var en myte. Det var vel egentlig bare egne antagelser. At vekt og friksjon skaper veistøv.. og at elbiler generelt veier mer.
F.eks Audi A6 1500 kg vs Audi A tron 2500 kg. Eller 67% tyngre for ca. samme størrelse. (kanskje E tron er ekstrem, men det er vel likevel ganske stor enighet over at elbiler veier mer en fossilbiler om man sammenligner størrelse??)

Det med bremsing hadde jeg ikke tenkt på men er helt sant. Men det kommer vel også an på hvordan man kjører? Om det er mye i rykk og napp eller om man motorbremser når det stopper opp foran seg med manuelt gir . Litt det samme som å bremse/lade med elmotoren. 
Jeg har kjørt begge deler ganske så mye, jeg har prøvd to ulike tesla modeller over noen måneder, e tron et halv år, i3 noen måneder, og nå de siste månedene har jeg kjørt polestar daglig. Utrolig fin bil. 

Det med piggdekk så antar jeg at de fleste elbiler driver med bykjøring eller kjører på motorveier rundt byene mens ICE benyttes til lengre pendling, brukes oftere på bygda der det er mer snø og på veien til hytta e.l. der det er et større behov for piggdekk. Men det er nok også sant som du sier at konservative oftere velger piggdekk og sjeldnere elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Klimaet bryr seg midt bak om det er litt veistøv her og der. Det er ikke det som skaper drivhuseffekt.

Lille Norge har så og si null effekt på klimaet.

Så lenge EU ikke tar med oljen som vi eksporterer, men om vi stopper, så øker andre land produksjonen og vi er like langt i verden, men Norge har mistet inntekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Klimaet bryr seg midt bak om det er litt veistøv her og der. Det er ikke det som skaper drivhuseffekt.

Argumentet var at El biler skulle slippe div utgifter med bompenger pga. de ikke forurenser nærmiljøet. Med joda.. med det "god dag mann, økseskaft" innlegget ditt så er jeg helt enig. Det er ikke svevestøv som skaper drivhuseffekt.

Ref: 

Når det er sagt er det bare rimelig at elbilen slipper unna noe av de trafikkreduserende tiltakene siden den ikke har lokale utslipp, som er en sterk grunn til disse bommen.

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (8 minutter siden):

Når det er sagt er det bare rimelig at elbilen slipper unna noe av de trafikkreduserende tiltakene siden den ikke har lokale utslipp, som er en sterk grunn til disse bommen.

Hadde det bare vært bommer i byene så...

Men det er bommer på motorveier langt utenfor byene.

For noen år siden var det en artikkel om økning i trafikken, hvor elbiler stod for 100% av økningen.
Før elbilene kom så var trafikken på vei ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...