Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (39 minutter siden):

Så det er ikke mulig å bestille bilen uten dette elendige rattet? 

Jeg skjønner bare ikke hvordan denne lille fornyelsen skal få fart på salget, særlig når flere av endringene helt klart er negative. 

Så en beskrivelse av de nye funksjonene. 

Det blir artig når du har kjørt litt for langt ut i et kryss og må reversere på sekunder. For og akterover må velges på skjermen. Om den er svart kan man trykke på noen knapper under dashbord

Blinkelys ut av rundkjøring blir også artig når rattet er opp ned. Da blir bryteren på høyre hånd.

Men det er bra de har beholdt skjermen foran fører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (44 minutter siden):

Så det er ikke mulig å bestille bilen uten dette elendige rattet? 

Jeg skjønner bare ikke hvordan denne lille fornyelsen skal få fart på salget, særlig når flere av endringene helt klart er negative. 

Er vel for å selge ideen om at robotaxier blir en virkelighet. De har jo tjent gode summer på å selge lovnader om FSD tidligere uten at det har gitt store resultater for kundene som har eid og solgt bilen allerede uten å få det FSD skulle handle om. Så rince and repeat. Dobler ned på gamblinga, noe som for meg virker som en ekstremt kortvarig strategi, med høy risiko. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 timer siden):

Hm ja jeg så akkurat det. Dette er vel egentlig temmelig dårlig nytt og ingen gladnyhet akkurat? Ifølge planene til Tesla skulle jo fabrikken i Tyskland starte produksjonen av model Y i Q3. Det som nå skjer er altså at i Q3 får vi kina modellen. Såvidt jeg vet har ikke Tesla i Kina blitt oppgradert til å produsere de nye tabless cellene. Så de første model y som kommer til landet vil altså være et dårligere produkt enn den bilen veldig mange nordmenn har ventet lenge på nå. 

SNIP

Nå er vel TMY UTEN 4680 akkurat det folk trodde de skulle få da de første bestilte. Det var jo egentlig først når man ble kjent med at de skulle bygge GFB at det kom ut at TMY for Europa skulle produseres der, og informasjonen om at de dermed skulle komme med de nye batteriene.

Så det å si at de første bestillerne dermed skulle ha grunn til å bli skuffet, er jo kun pga nyhetene som kom i ettertid, og ikke da de bestilte. Men klart, med den infoen om nye batterier, tyskprodusert, nye lakkeringsmaskiner og Gigapress, så kan man jo forstå at de nå blir litt skuffet.

tross alt var det gulroten som skulle dekke litt av skuffelsen over at de ikke har fått bil ennå. Hadde de kommet fra Freemont, skulle vi vel allerede sett noen TMY suse rundt her i landet også...

😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Nå er vel TMY UTEN 4680 akkurat det folk trodde de skulle få da de første bestilte. Det var jo egentlig først når man ble kjent med at de skulle bygge GFB at det kom ut at TMY for Europa skulle produseres der, og informasjonen om at de dermed skulle komme med de nye batteriene.

Da forutsetter du at ingen har forhåndsbestilt bil etter at oppgraderingene av MIG MY ble omtalt. Personlig trur jeg det ligger et større antall ordre på denne siden av nyhetene, enn på den andre siden. 

Eventuelt så falt mange fra, og EM måtte pumpe opp litt gode nyheter for å stoppe fallet av forhåndsbestillinger. Så uten dem, så ville veldig mange ha falt av allerede. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

Nå er vel TMY UTEN 4680 akkurat det folk trodde de skulle få da de første bestilte. Det var jo egentlig først når man ble kjent med at de skulle bygge GFB at det kom ut at TMY for Europa skulle produseres der, og informasjonen om at de dermed skulle komme med de nye batteriene.

Så det å si at de første bestillerne dermed skulle ha grunn til å bli skuffet, er jo kun pga nyhetene som kom i ettertid, og ikke da de bestilte. Men klart, med den infoen om nye batterier, tyskprodusert, nye lakkeringsmaskiner og Gigapress, så kan man jo forstå at de nå blir litt skuffet.

tross alt var det gulroten som skulle dekke litt av skuffelsen over at de ikke har fått bil ennå. Hadde de kommet fra Freemont, skulle vi vel allerede sett noen TMY suse rundt her i landet også...

😉

 De jeg kjenner som alt har bestilling inne på model y la inn bestilling når det ble klart at model y skulle få alle nye fordeler. Noen av de kjører jo alt Tesla og bidrar alt med null lokale utslipp. Så overgangen til en ny model y var rett og slett fordi det ville bli en helt ny bil med mange nyvinninger. Aner ikke om de vil stå løpet ut nå, eller om de bare velger å beholde den Tesla'n de alt har. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

 De jeg kjenner som alt har bestilling inne på model y la inn bestilling når det ble klart at model y skulle få alle nye fordeler. Noen av de kjører jo alt Tesla og bidrar alt med null lokale utslipp. Så overgangen til en ny model y var rett og slett fordi det ville bli en helt ny bil med mange nyvinninger. Aner ikke om de vil stå løpet ut nå, eller om de bare velger å beholde den Tesla'n de alt har. 

Da var de altså ikke blant de første... 😉

Joda, er klar over at mange har bestilt etter at dette ble kjent, og for de vil det så klart være et stort skår i gleden. Men de aller første, som sagt, bestilte jo før bilen var tilgjengelig i USA, og dermed etter forventninger om å "kun" være en "suv-lignende versjon av TM3. Og da var heller ikke 4680-batteriene kjent.

Regner med de også første blir skuffet når/om bilen ikke får alle de oppgraderingene de har fått beskjed om i etterkant. Nå får de mer eller mindre "bare" det de hadde bestilt, om de velger å akseptere tilbudet. Bilen er sikkert mer enn  bra nok slik den kommer fra Kina, og sikkert med mindre feil og skjevheter enn de fra Freemont, siden jeg oppfatter det som at det er maskinene der som er hovedgrunnen til litt ymse kvalitet på presisjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Da var de altså ikke blant de første... 😉

Joda, er klar over at mange har bestilt etter at dette ble kjent, og for de vil det så klart være et stort skår i gleden. Men de aller første, som sagt, bestilte jo før bilen var tilgjengelig i USA, og dermed etter forventninger om å "kun" være en "suv-lignende versjon av TM3. Og da var heller ikke 4680-batteriene kjent.

Regner med de også første blir skuffet når/om bilen ikke får alle de oppgraderingene de har fått beskjed om i etterkant. Nå får de mer eller mindre "bare" det de hadde bestilt, om de velger å akseptere tilbudet. Bilen er sikkert mer enn  bra nok slik den kommer fra Kina, og sikkert med mindre feil og skjevheter enn de fra Freemont, siden jeg oppfatter det som at det er maskinene der som er hovedgrunnen til litt ymse kvalitet på presisjonen.

Det er godt mulig at det er tryggere å kjøpe en bil som er laget av stål og. aluminium.

Modellene fra tyskland skal vel støpes. Det må jeg si er litt av en metode. Tynnt støpt alu i bærende deler på bilen kan gjøre reparasjoner vanskelige og får man sprekker i aluminiumen hva gjør man da? 

Så spørs det også om bilene blir nøyaktige. Å støpe slike konstruksjoner er ikke teknikk som er veldig utprøvd. Stort sett hjelperammer på hjuloppheng som har denne typen støp. Disse blir gjerne maskinert etterpå for å få boltehull osv nøyaktig nok. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 minutter siden):

Det er godt mulig at det er tryggere å kjøpe en bil som er laget av stål og. aluminium.

Modellene fra tyskland skal vel støpes. Det må jeg si er litt av en metode. Tynnt støpt alu i bærende deler på bilen kan gjøre reparasjoner vanskelige og får man sprekker i aluminiumen hva gjør man da? 

Så spørs det også om bilene blir nøyaktige. Å støpe slike konstruksjoner er ikke teknikk som er veldig utprøvd. Stort sett hjelperammer på hjuloppheng som har denne typen støp. Disse blir gjerne maskinert etterpå for å få boltehull osv nøyaktig nok. 

Støping av chassisdeler har vært gjort i Europa i 50 år, og alle premiumbiler fra feks Mercedes, BMW Audi, Jaguar Rolls Royce, Ferrari, Range Rover etc har en høy bestanddel av støypegods i dag, så dette er godt utprøvd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (22 minutter siden):

Det er godt mulig at det er tryggere å kjøpe en bil som er laget av stål og. aluminium.

Modellene fra tyskland skal vel støpes. Det må jeg si er litt av en metode. Tynnt støpt alu i bærende deler på bilen kan gjøre reparasjoner vanskelige og får man sprekker i aluminiumen hva gjør man da? 

Så spørs det også om bilene blir nøyaktige. Å støpe slike konstruksjoner er ikke teknikk som er veldig utprøvd. Stort sett hjelperammer på hjuloppheng som har denne typen støp. Disse blir gjerne maskinert etterpå for å få boltehull osv nøyaktig nok. 

Nå kalles maskinene "Gigapress", så om det er støp eller pressing, skal jeg ikke svare på siden jeg ikke vet det for sikkert. Men poenget med de er at de yter rimelig kraftig press, så mye tyder på at det ikke er støp. Men som @AL123 sier, det har vært gjort støp i mange år allerede, så utenkelig er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Støping av chassisdeler har vært gjort i Europa i 50 år, og alle premiumbiler fra feks Mercedes, BMW Audi, Jaguar Rolls Royce, Ferrari, Range Rover etc har en høy bestanddel av støypegods i dag, så dette er godt utprøvd. 

Har ikke sett biler der torpedovegg, innerskjermer og deformasjons soner er støpt. Dette er ofte høyfast stål. 

Har sett mange videoer av bilreparasjoner og italienske sportsbiler har ofte sveiste alurammer.  Har kun sett hjuloppheng og motordeler/gear oppheng som er støpt alu. Ofte deler som lett kan skiftes ut ved uhell. Boltet fast. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Nå kalles maskinene "Gigapress", så om det er støp eller pressing, skal jeg ikke svare på siden jeg ikke vet det for sikkert. Men poenget med de er at de yter rimelig kraftig press, så mye tyder på at det ikke er støp.

Det er begge deler. Man støper under høyt trykk. Trykket gjør at det flytende metallet flyter ut i alle kriker og kroker av formen og du kan få en veldig kompleks og stor ramme.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er begge deler. Man støper under høyt trykk. Trykket gjør at det flytende metallet flyter ut i alle kriker og kroker av formen og du kan få en veldig kompleks og stor ramme.

Takker. Sjekker akkurat ut denne videoen, som sålangt tyder på at det stemmer:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Har ikke sett biler der torpedovegg, innerskjermer og deformasjons soner er støpt. Dette er ofte høyfast stål. 

Har sett mange videoer av bilreparasjoner og italienske sportsbiler har ofte sveiste alurammer.  Har kun sett hjuloppheng og motordeler/gear oppheng som er støpt alu. Ofte deler som lett kan skiftes ut ved uhell. Boltet fast. 

Joda, Ferrari innførte støpte komponenter i chassiet med 360 Modena i 1999. Enkleste måten å se dette på er å åpne panseret på en premiumbil og se på støtdempertårnene, som er lett gjenkjennelige som støpte. Selv det som fabrikkene selv regner som stålkarosserier bruker dette i dag. Første "gigacastingen" jeg kjenner til er Alfa 33 Stradale fra 1967 der hele fronten var støpt i ett stykke magnesium.  

alfa33.jpeg

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Takker. Sjekker akkurat ut denne videoen, som sålangt tyder på at det stemmer:

 

syntes ikke den videoen var veldig informativ. å støpe ting er alltid vanskelig fordi det skjer ved høy temperatur. Når alu blir kald endrer dimensjoner seg. Spørsmålet er jo hvor mye etter arbeid og sliping/maskinering dette krever,samt hva som gjøres av etterkontroll. Hvordan dette settes sammen er jo også interessant. Kan den sveises? limes? loddes? 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

syntes ikke den videoen var veldig informativ. å støpe ting er alltid vanskelig fordi det skjer ved høy temperatur. Når alu blir kald endrer dimensjoner seg. Spørsmålet er jo hvor mye etter arbeid og sliping/maskinering dette krever,samt hva som gjøres av etterkontroll. Hvordan dette settes sammen er jo også interessant. Kan den sveises? limes? loddes? 

Krever kun etterarbeiding på sveiseflater og ved innfestningspunkt. Men innfestningspunkt for hjuloppheng etc måtte man hatt uansett, så det er utrolig tidsbesparende. Høytrykksstøping gir veldiggod dimmensjonsnøyaktighet og gir mulighet for komplekse former med tynne veggtykkelser. Hvorvidt delen blir sveist, limt eller naglet varierer med hvor den monteres. Dagens stål og aluminiumsrammer er hybridløsninger der forskjellige materialer og materialkvaliteter blandes. Feks vil en ekstrudert profil typisk bli sveiset til støpegods, mens tynne valsede plateprofiler gjerne har herdinger som ikke tåler varme, og de blir da gjerne limt og naglet.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

syntes ikke den videoen var veldig informativ. å støpe ting er alltid vanskelig fordi det skjer ved høy temperatur. Når alu blir kald endrer dimensjoner seg. Spørsmålet er jo hvor mye etter arbeid og sliping/maskinering dette krever,samt hva som gjøres av etterkontroll. Hvordan dette settes sammen er jo også interessant. Kan den sveises? limes? loddes? 

Enig i at det ikke var en veldig god video for å "bevise" det. Men da delen kom ut, så var det så mye damprøyk, at jeg tviler på at det skyldes annet enn at det er støpt i en presse. Bruk av ordet "casting" tyder også på at det er støp, samt å se på delen som kom ut, så virket det veldig som dette er støp under høyt trykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...