Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, uname -i said:

Du prøver gang på gang å spinne en myte om Teslas rolle i denne batteriproduksjonen. Det er Panasonic som produserer dem og med mindre du har noe håndfast motargument, så er batteriteknologien Panasonics eiendom.

Nå er det umulig for oss som eksterne aktører å fastslå hvem som eier IPen i batteriene helt sikkert. Men det faktum at Tesla har enerett på alle 2170-celler produsert ved Gigafactory er en ganske god indikasjon på at det er et veldig tett samarbeid. Det er også slik at om Panasonic ønsker å gå ut av avtalen eller ikke klarer å levere i henhold til avtalen, så overtar Tesla alt av produksjonsutstyr ved Gigafactory og kan fortsette produksjonen selv. Dette er ikke noe rent leverandørforhold, slik du antyder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Batteriutvikling er noe Tesla har investert i over mange år. De inngikk f.eks samarbeidet med Jeff Dahn i 2016. Så selv om de kanskje ikke har investert enorme summer hvert eneste kvartal, så kan det fint ende opp med å bli en betydelig sum over tid.

Det er fremdeles småtterier i sammenligning mot det Panasonic og LG Chem bruker.  Samt om Tesla hadde proprietær batteriteknologi på 18650 til 2170 cellene sine, så hadde vi vist om det. Det ville vært målbart. Det er det ikke mellom produktene, forutenom der man snakker om åpenbar forskjeller i kjemiene. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

*Rykter* om at Tesla jobber jobber med batterier som varer millioner miles, er ikke det samme som at "EM (...) pumpe(t) "the million mile battery" ukentlig", som var din påstand. Prøv å finn noe som faktisk underbygger din påstand, eller dropp den.

Og akkurat hvem som har snakket med Reuters aner jeg ikke. Martin Tripp?


LAST APRIL, ELON Musk promised that Tesla would soon be able to power its electric cars for more than 1 million miles over the course of their lifespan.

Fant en artikkel med en kilde som pekte mot Tesla Autonomy Day angående lovnadene, og utgangspunktet til opplegget fremfor ei investor call slik jeg trudde det var.

Greit halmstrå å skulle late som om "million mile" opplegget kom fra løse lufta. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

*Rykter* om at Tesla jobber jobber med batterier som varer millioner miles, er ikke det samme som at "EM (...) pumpe(t) "the million mile battery" ukentlig", som var din påstand. Prøv å finn noe som faktisk underbygger din påstand, eller dropp den.

Og akkurat hvem som har snakket med Reuters aner jeg ikke. Martin Tripp?

Og utgangspunktet for at jeg snakket om det er blant annet dette: https://www.electrochem.org/ecs-blog/dahn-unveils-million-mile-battery-in-ground-breaking-article/

image.png.87d206dec3b201bfa816ac815bf827e6.png

Første setning i din egen kilde. Når skal du beklage? EM's pumping skaper en ripple effekt med at mediene lar slikt rullere i ettertid. Det er hele poenget og det vet EM svært godt. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
13 minutes ago, oophus said:

Greit halmstrå å skulle late som om "million mile" opplegget kom fra løse lufta. 

Jeg har da ikke sagt det kom fra løse luften. Men det er stor forskjell på å ha sagt noe om det en gang i fortiden og å pumpe det ukentlig!

Her er altså det Musk sa:

"The current cost of a Model 3 robotaxi is less than $38,000. We expect that number to improve over time. The cars currently being built are all designed for 1,000,000 miles of operation. The drive units are designed, validated, and tested for 1,000,000 miles of operation.

(...)

The current battery pack is about maybe 300,000-500,000 miles. The new battery pack that is probably going into production next year is designed for 1,000,000 miles of operation with minimal maintenance. We’ll actually be adjusting tire design and really optimizing the car for a hyper-efficient robotaxi."

Han har altså nevnt det en gang i april 2019. Om du finner ytterligere 2 tilfeller av at han snakket om det i april/mai 2019, eller at han har nevnt det to ganger i løpet av hvilken som helst måned siden den gang, så skal jeg akseptere at han pumpet million-mile batteriet "ukentlig".

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Han har altså nevnt det en gang i april 2019. Om du finner ytterligere 2 tilfeller av at han snakket om det i april/mai 2019, eller at han har nevnt det to ganger i løpet av hvilken som helst måned siden den gang, så skal jeg akseptere at han pumpet million-mile batteriet "ukentlig".

Jeg gidder ikke lete noe mer etter uttalelser du vet er der, men som du later til at ikke er der for å kaste bort tid. EM's pumping av aksjer er ikke en skjult hemmelighet lengre at foregår, og den gjøres gjennom "likes" i tillegg til egne uttalelser. Man kan nesten gjøre litt TA på $TSLA og spå når EM kommer ut med nye Twitter meldinger. 

Når du prøver å vri dette om til at det er Jeff Dahn som er utgangspunktet, og artikkelen din starter med 
image.png.0197baedc629b05d12b82d7da0eb17de.png
Så blir det litt tåpelig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus said:

image.png.87d206dec3b201bfa816ac815bf827e6.png

Første setning i din egen kilde. Når skal du beklage? EM's pumping skaper en ripple effekt med at mediene lar slikt rullere i ettertid. Det er hele poenget og det vet EM svært godt. 

Som regel når noen sier at Musk har lovet noe som helst så tar de feil. Les det han sa. Han lovet ingenting. Bare for å understreke det:

"probably" - han sa aldri at dette er noe som faktisk vil gå i produksjon på noe tidspunkt. Han sa bare at han trodde at de kunne få det i produksjon i 2020.

"designed for" - det er ikke uvanlig at det er forskjell på hva noe er designet for og hva det faktisk klarer. Det er ikke uvanlig at dette er noe som først dukker opp i testing/validering.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (21 minutter siden):

Nå er det umulig for oss som eksterne aktører å fastslå hvem som eier IPen i batteriene helt sikkert.

Det naturlige er at det er produsent og leverandør Pansonic som eier IPen, med mindre noe annet kan dokumenteres. Spesielt når det ropes ut fra hustakene hver gang Tesla har mulighet til å skryte av noe.

Dette minner meg om forholdet mellom naturvitenskap og religion opp gjennom tidene. Der naturvitenskapen ikke har vært helt sikker på noe så har religion fylt tomrommet med sine fantasier.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Som regel når noen sier at Musk har lovet noe som helst så tar de feil. Les det han sa. Han lovet ingenting.

“The current battery pack is about maybe 300,000-500,000 miles. The new battery pack that is probably going into production next year is designed for 1,000,000 miles of operation with minimal maintenance."

Han lover en batteripakke, men han kan bomme med tidspunktet.

Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Det naturlige er at det er produsent og leverandør Pansonic som eier IPen, med mindre noe annet kan dokumenteres. Spesielt når det ropes ut fra hustakene hver gang Tesla har mulighet til å skryte av noe.

Dette minner meg om forholdet mellom naturvitenskap og religion opp gjennom tidene. Der naturvitenskapen ikke har vært helt sikker på noe så har religion fylt tomrommet med sine fantasier.. 

Du fyller like mye tomrommet med fantasier om at Tesla ikke har vært involvert i designet av cellene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

“The current battery pack is about maybe 300,000-500,000 miles. The new battery pack that is probably going into production next year is designed for 1,000,000 miles of operation with minimal maintenance."

Han lover en batteripakke, men han kan bomme med tidspunktet.

Nei. Han lovet ingenting. Jeg la til dette i den andre posten, men mulig du gikk glipp av det:

"probably" - han sa aldri at dette er noe som faktisk vil gå i produksjon på noe tidspunkt. Han sa bare at han trodde at de kunne få det i produksjon i 2020.

"designed for" - det er ikke uvanlig at det er forskjell på hva noe er designet for og hva det faktisk klarer. Det er ikke uvanlig at dette er noe som først dukker opp i testing/validering.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Nei. Han lovet ingenting. Jeg la til dette i den andre posten, men mulig du gikk glipp av det:

"probably" - han sa aldri at dette er noe som faktisk vil gå i produksjon på noe tidspunkt. Han sa bare at han trodde at de kunne få det i produksjon i 2020.

"designed for" - det er ikke uvanlig at det er forskjell på hva noe er designet for og hva det faktisk klarer. Det er ikke uvanlig at dette er noe som først dukker opp i testing/validering.

 

Du må inkludere hva ordet "probably" omtales i innenfor setningen det er puttet innunder. Det handler om når pakken skal produseres, ikke lovnaden om at den har 1,000,000 miles of operation. 

1. Den skal "probably" produseres neste år fra uttalelsen. 
2. Den er "designed for" minst 2x sykluser fra batteriene man hadde ved uttalelsen. 

Om man er optimist eller pessimist i sine uttalelser spiller liten rolle når man velger å bruke et tall. Lovnaden handler om "million mile" batteriet, og mediene samt influencere spant dette rundt i ettertid i lang tid som designet. Jeff Dahns rapport er nok EM's bestillingsverk det også for å la det få gå flere runder i mediene. Hans "likes" mot artikler og lignende med spekulasjoner er også en form for pumping, siden artikler faktisk dukker opp med at "Elon Musk liked X speculation on Twitter" som utangspunkt - der er Electrec, Teslarati osv tvert på ballen ofte. Alt det han foretar seg blir tatt opp, og han er fult ut klar over det. Nok til at han bruker tendensen til å pumpe tøyse coins som Dogecoin og annen shitcoins som Cumrocket... 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
9 minutes ago, oophus said:

Du må inkludere hva ordet "probably" omtales i innenfor setningen det er puttet innunder. Det handler om når pakken skal produseres, ikke lovnaden om at den har 1,000,000 miles of operation. 

1. Den skal "probably" produseres neste år fra uttalelsen.

Ja, men det er ikke noe løfte om at batteriet vil produseres noensinne. Det kan være 2020, det kan være aldri. Uttalelsen er fullstendig riktig om situasjonen er slik at Musk mener det er 51% sannsynlighet for at batteriet går i produksjon i 2020, og 49% sannsynlighet at dette batteriet skrinlegges for all fremtid.

9 minutes ago, oophus said:

Om man er optimist eller pessimist i sine uttalelser spiller liten rolle når man velger å bruke et tall. Lovnaden handler om "million mile" batteriet, og mediene samt influencere spant dette rundt i ettertid i lang tid som designet.

Musk har ingen kontroll over hva influensere skriver.

9 minutes ago, oophus said:

Jeff Dahns rapport er nok EM's bestillingsverk det også for å la det få gå flere runder i mediene.

Jeff Dahns jobb er å forske på batterier. Musk har så klart ingen kontroll over de studiene Dahn publiserer. Det eneste Tesla/Musk kan gjøre er å kutte finansieringen til Dahn om Dahn ikke ønsker å forske på problemstillinger som er av interesse for Tesla.

Husk at studiene til Dahn gjennomgår vanlig peer-review før publikasjon. Dette er ren forskning og er like gyldig som all annen forskning i verden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (20 minutter siden):

Nei. Han lovet ingenting. Jeg la til dette i den andre posten, men mulig du gikk glipp av det:

"probably" - han sa aldri at dette er noe som faktisk vil gå i produksjon på noe tidspunkt. Han sa bare at han trodde at de kunne få det i produksjon i 2020.

"designed for" - det er ikke uvanlig at det er forskjell på hva noe er designet for og hva det faktisk klarer. Det er ikke uvanlig at dette er noe som først dukker opp i testing/validering.

 

Pussig, for da har hele Teslafanboygjengen misforstått. Etter siste batteryday var dette noe alle trodde på, inkludert deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, AL123 said:

Pussig, for da har hele Teslafanboygjengen misforstått. Etter siste batteryday var dette noe alle trodde på, inkludert deg.

Jeg trodde at økt levetid ville være en del av Battery Day, men så ble det ikke nevnt i det hele tatt. Sånn er det, man gjør seg opp en mening basert på de tilgjengelige faktaene, og så når mer data blir tilgjengelig oppdager man at man hadde rett eller feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Ja, men det er ikke noe løfte om at batteriet vil produseres noensinne.

I forsvaret av Elon Musk så lærer man stadig nye ting.

Tidligere så har man lært at man ikke kan påstå at noen farer med løgn med mindre man kan gå inn i hjernen på vedkommende og 100% bevise at han ikke trodde på det han sa.

Nå har man lært at man ikke har noe som helst ansvar for forventningene man skaper med mindre man eksplisitt sier "JEG LOVER". Sier man for eksempel at full autonomi nesten helt sikkert er på plass om to uker så er det ingenting å kritisere om man ikke er i nærheten 5 år senere. Musk var bare "optimistisk" når han sa det(og hentet penger fra investorer basert på den samme "optimismen".)

Lurer på om andre selskaper og personer blir tilgodesett med den samme mentalgymnastikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er ikke noe løfte om at batteriet vil produseres noensinne. Det kan være 2020, det kan være aldri. Uttalelsen er fullstendig riktig om situasjonen er slik at Musk mener det er 51% sannsynlighet for at batteriet går i produksjon i 2020, og 49% sannsynlighet at dette batteriet skrinlegges for all fremtid.

Greit nok det, formålet kan kun være å pumpe aksjen. Godt å se at du faller i rekkene og forstår det du også, at i ytterste konsekvens, så trenger ikke ting være på vei engang. Det kan kun være en uttalelse for å bare si noe for å se at aksjekursen forhåpentligvis går oppover. Slik har det jo vært nå i det siste også. EM bruker 2-3 år gammelt pumpevare for å prøve å hindre at kursen går noe særlig under $600. Det skjer hver bidige gang aksjen er på vei til å bryte TA grenser at han finner på noe. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Musk har ingen kontroll over hva influenseer skriver.

🤣

Han vet og har erfart hva influensere og mediene gjør, etter egne uttalelser om ulike tema. Det er som sagt derfor han kaster seg rundt i shitcoins. Han kan flytte markedene 10-20%, noe som er blitt gjentatt flere ganger, og man skal være greit i tåka om man tenker at han ikke har en agenda. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeff Dahns jobb er å forske på batterier.

Stemmer. Men EM er en micro-manager til gangs! Det blir umulig å skulle bevise/motbevise at rapporten er et bestillingsverk, men det ville ikke vært overraskende at EM ønsket noe i en tid der aksjen trengte litt ekstra dytt. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

Det eneste Tesla/Musk kan gjøre er å kutte finansieringen til Dahn om Dahn ikke ønsker å forske på problemstillinger som er av interesse for Tesla.

Godt poengt. Han kan kutte finansiering som  vektstang i tillegg ja. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Husk at studiene til Dahn gjennomgår vanlig peer-review før publikasjon. Dette er ren forskning og er like gyldig som all annen forskning i verden.

 Jeff Dahn har valgt å si ting som "Tesla is moving forward at the speed of light" i samarbeid med presentasjoner av det som skal være en peer-review publikasjon. Det er åpenbart en god kanal for Tesla å ha en forsker som ofte velger å prise seg selv. Jeff får midler for å fortsette, og vet at EM pisser i buksa hver gang noen nevner han eller Tesla i godt lys, og de utnytte hverandre. Selv om Jeff får penger fra andre hold, og ikke kun fra Tesla. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

I forsvaret av Elon Musk så lærer man stadig nye ting.

Tidligere så har man lært at man ikke kan påstå at noen farer med løgn med mindre man kan gå inn i hjernen på vedkommende og 100% bevise at han ikke trodde på det han sa.

Nå har man lært at man ikke har noe som helst ansvar for forventningene man skaper med mindre man eksplisitt sier "JEG LOVER". Sier man for eksempel at full autonomi nesten helt sikkert er på plass om to uker så er det ingenting å kritisere om man ikke er i nærheten 5 år senere. Musk var bare "optimistisk" når han sa det(og hentet penger fra investorer basert på den samme "optimismen".)

Lurer på om andre selskaper og personer blir tilgodesett med den samme mentalgymnastikken.

Jeg vil si at man er ansvarlig for forventningene man rimelig kan anta at skapes ved sine utsagn. Altså om jeg sier til deg: "Jeg tror muligens jeg kan finne på å komme på festen din på lørdag, hvis jeg ikke skulle finne noe bedre å gjøre." Ikke bli overrasket om jeg ikke kommer på festen...

Det som er vanlig for Musk-hatere er at de fullstendig ignorerer alle de forbeholdene Musk tar, og tar det han sier som løfter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Det som er vanlig for Musk-hatere er at de fullstendig ignorerer alle de forbeholdene Musk tar, og tar det han sier som løfter.

Hva med "Musk-elskere"? Du har jo innrømmet selv at du var overbevist om at uttalelsene var korrekte, og diskuterte hardt for det her inne. Hvis man skal holde Musk ansvarlig basert på tolkning og generell leseforståelse fra hans uttalelser basert på det en majoritet trudde i etterkant, så se deg selv i speilet og se hva du selv tenkte. 

Det er først nå du prøver å vinkle uttalelsene som noe annet, og nå har du plutselig fått ny leseforståelse av samme uttalelse? Du har snudd 180 grader rundt. For tidligere så var du overbevist over hva det betydde, mens nå betyr det ingenting? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...