Gå til innhold

Tesla leverer ut ny Model S til kunder. Kommer til Norge neste år


Anbefalte innlegg

TL1000S skrev (1 time siden):

Jay Leno verifiserer Tesla's "claims"

Jay Leno er vel det vi må kalle en bilentusiast.
Synes han forklarer bra hvorfor Tesla for en del av oss har vært ett bokstavelit talt friskt pust i en "reaksjonær" bransje.
Og så anbefaler jeg de av dere som argumenterer hardest for Tesla å legge visse "bashers" i killfilteret.
Det er håpløst å "argumentere" med disse.
😒

Må da være lov å poengtere at Plaid ikke er klodens raskeste serieproduserte bil, mens det blir gjentatt om og om igjen. Den rekorden følger lanseringen av Nevara med hele 5-6 tideler kjappere tid på den øvelsen, på en gammel flyplass og upreppet asfalt. Hva den bilen vil få til på en drag-strip vet man ikke ennå, men det kan kjapt bli sekundet i forskjell. 

Rimac Automobili er et firma som i hovedsak stiller seg opp for å tilby teknologi til de som vil ha den, så det blir spennende å se når noe derifra drypper nedover i pris mot topp-sjiktene hos f.eks Porsche som til stadigvekk øker eierskapet i firmaet.  

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, oophus said:

Må da være lov å poengtere at Plaid ikke er klodens raskeste serieproduserte bil, mens det blir gjentatt om og om igjen.

Leveransene av Rimac Nevera har ikke startet. Altså Plaid *er* klodens raskeste serieproduserte bil. Uten at det er noen garanti for at det vil fortsette å være tilfelle for evig, eller kanskje ikke en gang ut året.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -i said:

Mens trådløs lading av mobiltelefon ble nevnt så var det ikke noe noe om bremser, understell, førersete, aero og alt det andre som bør matche 1000 hk i en bil som skal gruse Porsche på Ringen.  Noen som har noe å melde på det?

Her er brukermanualen: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_north_america_en_us.pdf

F.eks er informasjon om bremsene på side 210.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Leveransene av Rimac Nevera har ikke startet. Altså Plaid *er* klodens raskeste serieproduserte bil. Uten at det er noen garanti for at det vil fortsette å være tilfelle for evig, eller kanskje ikke en gang ut året.

Joda, om formålet var å kunne si at man er klodens raskeste serieporduserte bil i noen måneder med å kaste ut 25 testbiler til kunder, så fikk dem jo til det. Poenget står fremdeles. De er klare over tidene til Nevera nå, og uttalelsen er litt "sleezy". 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Joda, om formålet var å kunne si at man er klodens raskeste serieporduserte bil i noen måneder med å kaste ut 25 testbiler til kunder, så fikk dem jo til det. Poenget står fremdeles. De er klare over tidene til Nevera nå, og uttalelsen er litt "sleezy". 

Jeg syns ikke det er noe galt med å fortelle om nåsituasjonen. Vi får se om eller når Nevera kommer i salg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Ser ikke at det står noe spesielt om Plaid der. Så samme bremser som før?

Ser ut som de er økt fra 355 mm til 380 mm foran, og dette er både på Plaid og Long Range. Ellers ser jeg ingen forskjeller.

Edit: Ser ut som det også er andre bremseklosser. Tykkelsen foran går fra 8,8 mm til 10,5 mm, bakre går fra 9 mm til 8,5 mm.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Vi får se om eller når Nevera kommer i salg.

Må du slutte. Det er ikke noe spørsmål om Nevera kommer til salg eller ikke. Kunder som har kjøpt de bilene har allerede vært på sin tur til fabrikken. De har valgt alle materiale og farger spesifikke valg til sin bil allerede. De har også fått prøvekjørt noen av prototypene, og fått hjelp til å håndtere kreftene av instruktør. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg syns ikke det er noe galt med å fortelle om nåsituasjonen.

Det hadde vært greit om de bare fortalte sannheten. Folk er klar over Nevera nå og dens ytelser. Dette skader bare Tesla mer enn det hadde trengt å gjøre. Hvorfor i allverden kan de ikke bare si f.eks "verdens kjappeste firedørs sedan"? Det høres like imponerende ut, uten at det er "sleezy" og på kanten når man allerede vet at "verdens kjappeste serieproduserte bil" er tøys satt opp mot det man vet om alternativer. 
 

Lenke til kommentar
11 hours ago, oophus said:

Må du slutte. Det er ikke noe spørsmål om Nevera kommer til salg eller ikke. Kunder som har kjøpt de bilene har allerede vært på sin tur til fabrikken. De har valgt alle materiale og farger spesifikke valg til sin bil allerede. De har også fått prøvekjørt noen av prototypene, og fått hjelp til å håndtere kreftene av instruktør. 

Det hadde vært greit om de bare fortalte sannheten. Folk er klar over Nevera nå og dens ytelser. Dette skader bare Tesla mer enn det hadde trengt å gjøre. Hvorfor i allverden kan de ikke bare si f.eks "verdens kjappeste firedørs sedan"? Det høres like imponerende ut, uten at det er "sleezy" og på kanten når man allerede vet at "verdens kjappeste serieproduserte bil" er tøys satt opp mot det man vet om alternativer. 
 

Hvordan blir det egentlig med Nevera? Den første modellen til Rimac kom kan en vil ikke si var serieprodusert? Hvor mange ble produsert, et par håndfuller iirc? Blir nok også denne gangen en slag limited edition, med svært begrenset opplag, tror de planlegger 100 ish biler. Rimac er så langt unna noe jeg har råd til så jeg kan ikke si jeg følger veldig med på det so skjer der. Men jeg så et intervju med han grûnder'n/sjefen til Rimac for en tid tilbake. Du vet han som bygde opp en M3 til elektriske Bmw'n. Og husker jeg korrekt så sa hen noe slikt som at det overordnede målet til Rimac var ikke å bli en bilprodusent, markedet for biler som Rimac var for smalt. Det satset heller på å selge konsulent timer til ICE bilprodusenter som skal elektrifisere. De hadde alt jobbet med flere, og de skal også utvikle, og produsere drivlinjer, og elektronikken til flere elbiler fra forskjellige produsenter, og dette ble satsingsområdet fremover. 

Virket som Nevera skal bli en veldig begrenset produksjon. Om en bil-fabrikant produserer noen hundre biler så er det vel knappest å regne som serieproduksjon? Homologeringsmodeller har jeg hørt om, Rimac er vel ikke engang der mtp volumet? For kravet for gruppe B biler var vel på minst 200 produserte biler?

Og nå er jo ikke Nevera i produksjon ennå, og selv når den går i produksjon så er det vel knappest stor nok produksjon til at en kan si at bilene til Rimac er serieprodusert? Hologeringsbilene ble produsert i et par hunder modeller. Og i min bok er det ikke serieproduksjon. Og da spiller det jo egentlig ingen rolle hvor rask bilene til Rimac er. De koster 2 sifret millionbeløp, og er sikkert allerede utsolgt. Prestasjonene til Nevera blir en morsom historie å snakke med bilentusiaster om, men de er jo ikke i samme klasse som Tesla. Mtp på prisen på Rimac, så skulle det vel nesten bare mangle at de klarte å prestere bedre enn Tesla?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (14 minutter siden):

Hvordan blir det egentlig med Nevera? Den første modellen til Rimac kom kan en vil ikke si var serieprodusert?

Nevera kommer i nok eksempler for at det klassifiseres som serieproduksjon. De legger også opp fabrikken til salg av teknologien videre som en tredjepartsitvikler. Pininfarina skal blant annet ha en bil på samme platform som Nevera. 

bojangles skrev (16 minutter siden):

Hvor mange ble produsert, et par håndfuller iirc? Blir nok også denne gangen en slag limited edition, med svært begrenset opplag, tror de planlegger 100 ish biler. 

Det var 9 trur jeg, der det er 8 igjen pga Top Gear. 😅 

150 stykk er Nevera solgt ut mot kunder. Men produksjonslinjer o.l. vil ikke stoppe etter 150 Nevera. Rimac Automobili's inntekter kommer i hovedsak som en tredjeparts utvikler og tilbyder av teknologi. Den vil havne i mange elbiler nå som de utvikler et helt nytt testsenter og fabrikk, men det tar nok tid før en hatchback feks står der med Rimac teknologi. 

bojangles skrev (21 minutter siden):

Det satset heller på å selge konsulent timer til ICE bilprodusenter som skal elektrifisere. De hadde alt jobbet med flere, og de skal også utvikle, og produsere drivlinjer, og elektronikken til flere elbiler fra forskjellige produsenter, og dette ble satsingsområdet fremover. 

Stemmer. De har flere OEMs som kunder, og teknologien vil dryppe nedover i pris. Nevera er 100% inhouse teknologi, og alt derifra kan kjøpes og tilpasses videre til de som melder interesse. De har annonsert litt  samarbeid, mens mye fremdeles ligger bak forhenget og holdes hemmelig. 

Alt av samarbeid fra OEMs har de kun takket ja til om de selv mener de blir utfordret og pusher teknologi videre, med formål om å utvikle teknologi mot produktporteføljen. 

Det er nok logisk å tenke at Porsches fremtidige toppmodeller inkluderer litt drypp derifra. Det er jo rykter om at etterfølgeren for 918 spyder faktisk blir helelektrisk. Da er nok Rimac inkludert, ettersom Porsche fortsetter med å kjøpte seg inn i eierskapet hos Rimac. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 timer siden):

Tror full fart 200 000km er et av kriteriene biler skal holde. Forventet levetid tror jeg kan være enda kortere. Omtrent som garanti på batteri?

Så en video på youtube for lenge siden der ingeniøren som var ansvarlig for plattformen som blant annet id3 er bygget på var med og der ble han spurt om hvor lenge dem regnet med at batteriet ville vare, han sa det vil vare ut bilens levetid og jeg husker ikke de nøyaktige tallene men ble veldig overrasket over hvor kort levetid de anser en bil har.

Mulig det var lengre enn 8, men definitivt kortere enn 12 år.

Sikkert mulig å finne videoen igjen på youtube.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Det så veldig knotete ut ja. Skuffende at det ikke var adaptiv styring.

Men sikkert enkel sak å få bytta til det andre rattet om man er missfornøyd.

Forstår ikke hvorfor de bare har byttet ratt uten å berøre rattutslag? 
Jeg hadde ikke turt rett og slett å kjøre med dette rattet i regnvær med redselen for å måtte håndtere dette under vannplaning. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (44 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor de bare har byttet ratt uten å berøre rattutslag? 
Jeg hadde ikke turt rett og slett å kjøre med dette rattet i regnvær med redselen for å måtte håndtere dette under vannplaning. 
 

Helt enig, kan ikke fatte å begripe hva de har tenkt her. Er jo kun ulemper! Om jeg ikke får rundt ratt på min så blir den ikke noe av for min del. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Helt enig, kan ikke fatte å begripe hva de har tenkt her. Er jo kun ulemper! Om jeg ikke får rundt ratt på min så blir den ikke noe av for min del. 

De må justere ned fra 900 grader til maks 270 grader med et slikt ratt. Så kan man heller justere følsomheten innenfor 180 grader med steer-by-wire for at det ikke blir for følsomt i fart. Da kan man holde samme posisjon fra ende til ende og gjøre det mulig å kontrollere ting som vannplaning. Så fort man må slippe opp rattet her, så blir det et problem - og det er jo noe en ønsker å gjøre under vannplaninga. 

Kjappeste vei for fordekkene å finne riktig lengderetning, er jo å la understellet gjøre jobben for seg. Men da blir det litt keitete å måtte kikke på rattet for å finne nytt grep for å justere derifra. Man må jo da inkludere rundt sekundet tapt for å justere øynene fra vei, til ratt og ut på veien igjen. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, johnrixn said:

Enig der, men en lavere gearing ville gjøre elmotorene mer effektive ved mer moderate hastigheter, samt være en fordel hvis man skal trekke henger (som dessverre ikke er mulig med Model S).

Men man trenger jo ikke lavere gearing. Alt man oppnår da er jo bare å redusere toppfarten. For dreiemomentet er på max straks motoren spinner opp. På model x som kan trekke henger så er null stress med tung tilhenger/campingvogn i bratte stigninger. Plenty med skyv hele veien. Tror du tenker utifra referansene fra ICE biler. 

Om noe, så burde det vel heller vært mulig å velg en ennå større batteripakke, spesielt på modellene som hengerfeste. For 500 km rekkevidde blir fort halvert med tung henger i kaldt vær, med endel stigning og kanskje snø, slaps eller regn på veien. Skulle gjerne sett at Tesla lagde en versjon av model x plaid + med 800 km rekkevidde. Da er rekkevidden så stor at selv med tung henger i dårlig vær så har man den rekkevidden man med trenger også med henger,  uten stress. Selv i kulde, eller slapseføre. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 minutter siden):

Om noe, så burde det vel heller vært mulig å velg en ennå større batteripakke, spesielt på modellene som hengerfeste. For 500 km rekkevidde blir fort halvert med tung henger i kaldt vær, med endel stigning og kanskje snø, slaps eller regn på veien. Skulle gjerne sett at Tesla lagde en versjon av model x plaid + med 800 km rekkevidde. Da er rekkevidden så stor at selv med tung henger i dårlig vær så har man den rekkevidden man med trenger også med henger,  uten stress. Selv i kulde, eller slapseføre. 

Da dytter du bilen kjapt opp i C1 førerklasse. Ekstra motor og lignende fjerner ~100 kg av nåværende nyttelast. Kaster man så inn mer batterier, så må du fjerne vekten i passasjerer rimelig kjapt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...