Gå til innhold

Nå blir det dyrere å bruke mye strøm samtidig: Innfører ny nettleie fra nyttår [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 timer siden):

Kanskje vi bør slutte å betale folk for å kjøpe elbil, da. Vi får ingen penger for å kildesortere.

De tvinger oss til å sortere.

Her tømmes dunken hver 14. dag.
I 2022 skal de gi oss 2 nye dunker, så 4 totalt, og tømme restavfallet en gang i måneden.
Dunken utenfor fylles i dag på 14 dager.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 timer siden):

Veldig bra! Endelig skal storforbrukerene betale det som det koster. Her er mitt forbruk denne måneden.  Latterlig at jeg ikke skal betale ekstra for toppene.

Når på døgnet lader du? Om du lader på natten når det er ledig effekt i nettet burde NVE sende deg takkekort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Når på døgnet lader du? Om du lader på natten når det er ledig effekt i nettet burde NVE sende deg takkekort.

Lader når som helst. Lagt ved forbruket mitt tidligere i tråden. Kommer greit frem når jeg lader. Pr i dag har jeg ingen incentiver for å lade på en spesiell måte. Til neste år har jeg forhåpentligvis det.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Lader når som helst. Lagt ved forbruket mitt tidligere i tråden. Kommer greit frem når jeg lader. Pr i dag har jeg ingen incentiver for å lade på en spesiell måte. Til neste år har jeg forhåpentligvis det.

Jeg klarte ikke å lese ut noen tidspunkter fra den grafen.

Jeg har fortsatt ikke pluss-abonemmet. Driver NVE fortsatt og traller på den gamle visa om at alle skal ha helt jevnt forbruk hele døgnet? Altså rushtidavgift hele døgnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

De tvinger oss til å sortere.

Her tømmes dunken hver 14. dag.
I 2022 skal de gi oss 2 nye dunker, så 4 totalt, og tømme restavfallet en gang i måneden.
Dunken utenfor fylles i dag på 14 dager.

Her er det 5 dunker og rest tømmes en gang i måneden. Ikke akkurat pent med 5 plast dunker stående foran alle husene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (36 minutter siden):

Her er det 5 dunker og rest tømmes en gang i måneden. Ikke akkurat pent med 5 plast dunker stående foran alle husene.

Plast skal i egne plast sekker og settes ved papirdunken, så vi kunne fått 5 dunker.

Når jeg flyttet inn var det EN kontainer for alle husene i nabolaget.
Nå har alle 2 dunker hver, som snart blir til 4. (+plast i sekker)
 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (2 timer siden):

Her er det 5 dunker og rest tømmes en gang i måneden. Ikke akkurat pent med 5 plast dunker stående foran alle husene.

Forskning har også vist at kildesortering har tilnærmet null innvirkning på miljø og klima. Faktisk har man kommet frem i minst én rapport at det er bedre for klima, miljø og økonomi om forbrukerne bare kastet alt avfall i en og samme bosspann (søppelspann) og kjørte alt avfall gjennom samme prosess. Kildesortering handler mest om å føle at man gjør noe bra for verden enn å faktisk gjøre noe som har noen betydning.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Jeg klarte ikke å lese ut noen tidspunkter fra den grafen.

Jeg har fortsatt ikke pluss-abonemmet. Driver NVE fortsatt og traller på den gamle visa om at alle skal ha helt jevnt forbruk hele døgnet? Altså rushtidavgift hele døgnet?

Tidene på døgnet er stort  sett etter jobb for min del. Siste status er vell 3 forskjellige modeller som netteier selv kan velge.  Jeg har enda ikke fått noe svar fra min netteier ift hva de går for slik at jeg kan automatisere ut i fra dette. Men generelt sett er jo målet å jevne ut og ha lav effekt.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 12.6.2021 den 10.55):

Dette er som å gjeninnføre den gamle H3 tariffen E-verket i sin tid hadde der man måtte passe på nåla i det gamle wattmeteret ved komfyren.

Denne endringen vil ramme de med et moderat energiforbruk som ikke har muligheten til å velge bort en panelovn ekstra en januardag der det er ekstra kaldt en morgen eller ettermiddag. Eldre, unge, fattige og de med små, gamle hus og leiligheter risikerer å få store variabler i strømregningen mens de rike som har store smarthus med moderne løsninger belønnes. En enslig minstepensjonist som fryser en ettermiddag og velger å slå på en ekstra panelovn eller frittstående 2 kW varmeovn vil bli straffet.

Dette er bare trist.

Det blir da også sannsynligvis dyrere å drive med nattsenking enn å la være.

For meg kommer det høyeste forbruket på vinteren når det er kaldt. Alternativet er å fyre mer i peisen, noe som i et folkehelseperspektiv er galskap å oppfordre til. Hvor mange dødsfall grunnet mer svevestøv vil dette føre til?

Her har man sett seg blind på ett lite problem, og ofrer alt annet.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Når vi først skal gjøre det dyrere å bruke strøm når folk faktisk er hjemme (det er umulig å endre at de fleste er hjemme og bruker strøm på morgenen og ettermiddagen), kan vi i samme slengen kvitte oss med nettleie? Åpenbart går ikke nettleien til å forbedre strømnettet, gitt at strømmen går bare det blåser litt og vi nå skal loppes for enda mer penger for å våge å bruke strøm når vi er hjemme. Så kan vi heller bruke de økte strømprisene på oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Malvado skrev (På 12.6.2021 den 13.22):

Personlig mener jeg at dette ikke er bra for oss som bor i Norge : 
1 : Det er så og si umulig å justere strømforbruket i forhold til kulden. Er det bikje kaldt der ute så må vi bruke elektrisitet for å holde oss varme.
2 : De fleste familier spiser middag til faste tidspunkter, maten må varmes og lages og dette er nok enda et punkt vi ikke kan endre det på.
3 : Husholdningsmaskiner som varmtvannstank , kjøleskap , fryser går på strøm så og si døgnet rundt, det er også noe vi ikke kan gjøre noe med.
4 : Lys er det vi trolig har mest kontroll på, men igjen så er det i dag såpass stor forskjell på strømforbruket som kommer fra dagens lyspærer kontra de gamle 100wats lyspærene at å slå av noen få har lav ( men fortsatt betydelig i forhold til strømprisene om vi bruker 200 watt i en time ).
5 : Vi må uansett vaske klær og dette er noe som tar tid, det er heller ikke lurt å gå fra seg ting som vaskemaskiner da mange branner har startet mens familier har sovet eller vært borte...

Sånn sett mener jeg at dagens strømsystem er gagnet for fortjeneste og ikke for å sørge for at vi som bor i Norge uansett fattig eller rik har det greit i forhold til det vi behøver for å fungere normalt i Norge.

Nei , i Norge er det ikke noe vits å gjøre noe som helst . Alt er som det gamle og vi er så enormt forskjellige fra alle andre land.

Sprøyt.

Varmtvannstanken din er et varmemagasin. Den trenger ikke stå på hele døgnet. Set den på en timerfunksjon. Dusj 5 minutter i stede for 15. 

Du trenger ikke bruke induksjonstoppen din med alle platene på samtidig og trekk 3,6kW. Middagslagingen kan også gjøres mindre energigrevende.

Det blir viktigere å velge energieffektive frysere og kjøleskap slik at effekttopper unngås. 

Er det bikkjekaldt så trenger en ikke fyre opp alle rommene i huset til 20 grader.

Klesvasken kan gjøres på tider med lav tariff, men kanskje du da må flytte på treningsøkta på helsestudioet. Krise.

Hopp over tørketrommelen og gjør som i gamle dager, tørk på et stativ på badet.

Alle tiltakene passer ikke alle, men jeg våger påstanden om at nesten alle kan gjøre ganske mye mere enn de gjør i dag.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 14.6.2021 den 10.50):

Når vi først skal gjøre det dyrere å bruke strøm når folk faktisk er hjemme (det er umulig å endre at de fleste er hjemme og bruker strøm på morgenen og ettermiddagen), kan vi i samme slengen kvitte oss med nettleie? Åpenbart går ikke nettleien til å forbedre strømnettet, gitt at strømmen går bare det blåser litt og vi nå skal loppes for enda mer penger for å våge å bruke strøm når vi er hjemme. Så kan vi heller bruke de økte strømprisene på oppgraderinger.

Kan du ikke holde opp med slikt tullprat. Som det er gjentatt gang etter gang. Nettleien er strengt regulert og satt av myndighetene ut i fra drifts og utbyggingskostnader. I tillegg er strømkostnadene , inkludert avgifter, i Norge svært lave. 

Strømnettet i Norge er glimrende og har svært lite nedetid. Den driften er kostbar. Ta en tur til high tech California og så vil du måtte leve med jevnlige utkoblinger.

Er du så misfornøyd så skaff deg en generator og gå off grid. Skal tro om du ender opp med at det er billigere og enklere å drifte.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (På 13.6.2021 den 15.01):

Alternativet er å fyre mer i peisen, noe som i et folkehelseperspektiv er galskap å oppfordre til.

Så du sløser ikke med en Watt i dag? Og du har ikke noe du kan flytte på?

Høres helt usannsynlig ut, men noen er det nok som har den situasjonen. De fleste har mange andre alternativer.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (På 13.6.2021 den 2.47):

Forskning har også vist at kildesortering har tilnærmet null innvirkning på miljø og klima. Faktisk har man kommet frem i minst én rapport at det er bedre for klima, miljø og økonomi om forbrukerne bare kastet alt avfall i en og samme bosspann (søppelspann) og kjørte alt avfall gjennom samme prosess. Kildesortering handler mest om å føle at man gjør noe bra for verden enn å faktisk gjøre noe som har noen betydning.

Kan du presentere noe forskning på dette? Gjerne for og imot?

Høres intuitivt ut som rent vrøvl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (9 minutter siden):

Varmtvannstanken din er et varmemagasin. Den trenger ikke stå på hele døgnet. Set den på en timerfunksjon. Dusj 5 minutter i stede for 15. 

I prinsippet riktig men i praksis er det ikke like lett. Smarte varmtvannsberedere var ikke å få tak i da jeg byttet min for 3-4 år siden, kanskje det er enklere neste gang jeg bytter, som bare er 30 år til(den gamle holdt 40 år). Jeg kunne koblet inn et tidsur men det er ikke lov å koble til VVB med plugg, den skal være fastmontert og da må jeg ha elektriker for å koble inn et tidsur. Med mindre effektavgiftene blir hysterisk høye kommer det aldri til å lønne seg..

-Birger- skrev (14 minutter siden):

Du trenger ikke bruke induksjonstoppen din med alle platene på samtidig og trekk 3,6kW. Middagslagingen kan også gjøres mindre energigrevende.

Induksjonstoppen er i utgangspunktet *energi*besparende. Hvordan skal jeg gjøre middagen enda mindre energikrevende? Kutte ut varm mat? Ikke aktuelt!!

-Birger- skrev (21 minutter siden):

Det blir viktigere å velge energieffektive frysere og kjøleskap slik at effekttopper unngås. 

De er da ganske effektive allerede? Med mindre man har hvitevarer fra før energimerkingen ble innført da..

-Birger- skrev (22 minutter siden):

Er det bikkjekaldt så trenger en ikke fyre opp alle rommene i huset til 20 grader.

20 grader i et oppholdsrom er for kaldt, det bør være 22-23. Den lavthengende frukten fra et energisynspunkt er luft til luft varmepumpe men det har vel snart alle?

-Birger- skrev (27 minutter siden):

Klesvasken kan gjøres på tider med lav tariff, men kanskje du da må flytte på treningsøkta på helsestudioet. Krise.

Så, du foreslår å utsette leggetid for å vaske klær på tidspunkt med lav tariff? Nei, bare nei.
(Elvia starter perioden med lav tariff kl 22)

For folk flest er energibruken en følge av døgnrytmen. Vi kan fortsatt bytte til sparepærer, installere varmepumpe osv men døgnrytmen er rimelig fast. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Kan du presentere noe forskning på dette? Gjerne for og imot?

Høres intuitivt ut som rent vrøvl.

Det har vært flere debatter omkring hvor håpløst lite nytte det er i kildesortering. Nå finner jeg ikke den ene rapporten jeg leste for noen år siden, men her er en annen: https://www.uib.no/econ/91194/kildesortering-hva-nytter-det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...