Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg ser noen gode grunner: mildere tiltak/fritak for de som er vaksinerte med tre doser, og grønt koronapass i EU og andre deler av verden.

Dette er et rent politisk vedtak, og anses dermed som et pressmiddel. Jeg kommer til å ta booster visst jeg trenger det for å reise, men jeg føler det skaper litt misnøye å ikke få velge slikt selv. Særlig når det ikke er noe egentlig poeng. Men man skal vel være med på "dugnaden"...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Dette er et rent politisk vedtak, og anses dermed som et pressmiddel. Jeg kommer til å ta booster visst jeg trenger det for å reise, men jeg føler det skaper litt misnøye å ikke få velge slikt selv. Særlig når det ikke er noe egentlig poeng. Men man skal vel være med på "dugnaden"...

Det er mulig, men samme hva årsaken til dette er så er altså det med å få grønt koronapass en god grunn til å ta den for mange. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det er mulig, men samme hva årsaken til dette er så er altså det med å få grønt koronapass en god grunn til å ta den for mange. 

Men det er meningsløst da fagfolk (fhi) ikke kan anbefale den til de yngre da manglende målbar effekt overgår risk for bivirkninger. Sjangsen er såklart lav for bivirkninger, men når man ikke klarer å måle nytteverdi så skal det få bivirkninger til for å overgå nytteverdien av den. Det blir egentlig meningsløst å ha dette kravet for yngre all den tid de ikke har brukt for dosen. Det eneste det vil medføre er at tilgang på vaksiner i land som ikke har fått rullet ut dose 1-2 enda tar enda lenger tid. 

Jeg liker at press fra Nakstad ikke får FHI til å endre sin mening om dette. Når det ikke er faglig grunnlag for å endre mening så skal ikke FHI endre sin anbefaling for å tilfredsstille et helse politisk organ. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Det er mulig, men samme hva årsaken til dette er så er altså det med å få grønt koronapass en god grunn til å ta den for mange. 

Ingenting som skurrer med dette vel? "Jeg tar vaksinen for å få LOV til å gjøre noe, ikke fordi det er behov/viktig å ta den". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Definisjonen av å flytte målposten?

Sitat

- Akkurat nå er ikke den største utfordringen belastningen på intensivavdelingene lenger - og heller ikke så mye på sykehusene, selv om det har stabilisert seg med litt flere innleggelser enn tidligere. Det er kanskje dette med sykefraværet ute i samfunnet - at veldig mange er borte fra jobb - som er det aller største problemet nå

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Stoic skrev (4 timer siden):

Definisjonen av å flytte målposten?

Hvorfor skiller de ikke tydeligere mellom sykefravær og tiltaksfravær?

De må slutte å kalle det sykefravær når folk holdes hjemme på grunn av tiltak, selv om de kanskje er nærmest symptomfri.

Det høres kanskje ikke så sexy ut å si at "tiltaksfraværet har gått i taket".

1186871267_Screenshot2022-01-3114_52_59.png.0307c6c7325c068f1727fc5021b1af62.png

(VG)

Sitat
  • Hva er sykdoms- og tiltaksfravær? I gjennomsnitt mener FHI at folk blir så syke av corona at de ville holdt seg hjemme i to dager. Med dagens tiltak er smittede pålagt isolasjon i seks dager.

De har i det minste redusert det fra 10 til 6 dager...

Edit: Så Dagsrevyen nå kl 19, der en av hovedsakene var at det er høyt "sykefravær" mange steder. Ikke ett ord om at hovedårsaken er isolasjonsreglene, ikke selve sykdommen. Typisk NRK. Folk som ikke følger med i andre kanaler kan tro at alle som får omikron blir kjempesyke og må holde senga i en uke.

Endret av Fibonacci
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skiller de ikke tydeligere mellom sykefravær og tiltaksfravær?

Tror ikke man har noe god statistikk for å gjøre dette nå, ut fra hva som sies i media. Ingen virker å være sikre på andelen i isolasjon som kunne vært på jobb om de ikke måtte holde seg hjemme. Men isolasjonen holder nok også de som er syke hjemme lengre.

At mange er syke nok til at de likevel ville holdt seg hjemme noen dager tror jeg ikke det er særlig tvil om, spesielt de som ikke har tre doser. Så sykefraværet vil nok fortsatt være en nøtt å knekke, da det ikke bare er regler som holder mange av dem hjemme, men faktisk sykdom.

På min jobb, for å være litt anekdotisk, så har mellom 30-40% av staben til enhver tid vært hjemme syke med covid-19 de siste par ukene. Uten isolasjonsregler ville man trolig redusert denne prosenten en del, men fortsatt hatt store problemer en stund med at mange ligger hjemme syke. Men det er bare min opplevelse der jeg jobber. Og problemet er jo klart større i slike jobber hvor man møter fysisk. Kan man ha ansatte på hjemmekontor for å utføre arbeidsoppgaver er problemet mindre for arbeidsgiveren.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker dere henger dere i overkant opp i ordbruken, ser ikke på det som noe annet enn at det presenteres et problem som en må finne en løsning på. Ikke nødvendigvis ved å innføre tiltak i den forstand dere tenker, men løsningen kan og ligge i eksempelvis å lette opp på karantene reglene, det vet en ikke enda. Ordet sykefravær er jo noe som alltid har blitt brukt i statestikk om du så var hjemme med sykt barn eller var syk selv.

Men å tro at det rene sykefraværet ikke kommer til å bli en utfordring når alt slippes opp og alle blir smittet tror jeg er noe naivt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I det minste har de sluttet med karantene for nærkontakter. Og det er en begynnelse. Før risikerte man å havne i karantene opptil flere ganger før man ble faktisk smittet, og så kom isolasjon i tillegg til X antall karantenedager. Dermed ble det et problem flere ganger før man til slutt slapp ut av koronafengselet for godt midlertidig pga. smitte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Nakstad: – Ikke anbefalt full gjenåpning

PUBLISERT KLOKKEN18:59 IKORONAVIRUSET

Helsedirektoratet tror det er lurt å bruke noe mer tid på gjenåpningen fordi Norge fortsatt har stigende smittetrend og kan få svært høyt sykefravær.

– Vi har ikke anbefalt en total avvikling av alle tiltak sånn som i Danmark, sier assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad i et intervju med TV 2.

Nakstad tror det vil komme lettelser i tiltakene som begrenser hvor mange vi møter og hvor tett vi er på hverandre.

Årsaka til at ein i det heile teke har hatt tiltak har vore å hindre overbelastning av helsevesenet, samt mange alvorleg sjuke og unødvendige dødsfall. No er ikkje dette nokon gyldig grunn, sidan over 90% av den vaksne befolkninga er fullvaksinerte og sjukdommen stort sett er redusert til ein uvanleg smittsam forkjølelse. Ein har aldri innført tiltak av denne typen for å hindre sjukefråver i arbeidslivet, heller ikkje då svineinfluensaen kom for nokre år sidan. I tillegg er det no slik at tiltaka er eit større problem enn at folk er sjuke på grunn av viruset.

Er det verkeleg blitt slik at resultatet av to år med pandemi er at ein lett kan innføre tiltak kvar gong forkjølelse, influensa eller andre luftvegssjukdommar kan føre til eit høgt sjukefråver? Skal ein også innføre tiltak neste vinter for å bekjempe ein hard influensasesong fordi ein ikkje har hatt influensa sidan mars 2020? Jammen kan det sjå ut til at konspirasjonsteoretikarane får rett i at tiltaka er komne for å bli, og at det for ettertida blir ein låg terskel for å innføre tiltak ved "passande" høve, iallefall dersom helsedirektoratet får bestemme.

Det må vere eit prinsipp at smittevernstiltak skal vere forholdsmessige. Det var bra at ein hadde helsedirektoratet tidleg i pandemien, slik at ein ikkje enda opp som Sverige. Men no håpar eg at regjeringa lyttar på fagfolka i FHI og opphevar dei fleste tiltaka.

Endret av torbjornen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Viktig at det ikke blir for høyt sykefravær tydeligvis, et sykefravær som blir høyt fordi folk må være hjemme hvis de er forkjøla... Hadde troa på store lettelser, nå er jeg litt mer pessimist...... 

Vi har 15-20.000 registert smitte pr dag nå, hvor kun en brøkdel blir bekreftet ved pcr, jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal ha tiltak for å bremse smitte, når man fra før har en galloperende smitte uten kontroll og så velger... å slippe opp litt til.... 

Hvilket nivå ønsker de å holde smitten på, det synes jeg er et betimelig spørsmål å stille nå, dersom ikke det blir kraftige lettelser..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (19 minutter siden):

Helsedirektoratet tror det er lurt å bruke noe mer tid på gjenåpningen fordi Norge fortsatt har stigende smittetrend og kan få svært høyt sykefravær.

De tror nok det er lurt ja, men så skal samfunnet gjerne styres av flere hensyn enn kun hva helsevesenet er mest tjent med. Tidenes mest passive statsminister ønsker nok at vi skal ha "is i magen" også, ikke noe hastverk der. 

Nå er det ikke lenger snakk om at helsevesenet kan kollapse, og da skal det vel heller ikke være tiltak. Nå er det sykefravær som gjelder, godt hjulpet av de spesielle og inngripende reglene for smittede og nærkontakter. Hva er egentlig grunnen til at vi ikke innfører god gammeldags anbefaling om å holde seg hjemme om man er syk? Noen blir ganske syke, mens andre knapt merker at de er smittet. Sistnevnte bør vel gjerne kunne bidra i samfunnet som man normalt gjør selv når man er litt pjusk. Jeg blir ikke noe mindre bekymret for at vi går inn i en fremtid hvor man "bare kan stenge ølkranene noen uker" eller noen andre "enkle" tiltak fordi helsedirektoratet er bekymret for utviklingen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel, hvis Norge letter på tiltakene og mener at helsevesenet vil klare brasene - slipper smitten løs - er tonen en annen i Frankrike. Omikron ses ikke på som et ufarlig virus på linje med forkjølelse, mens sykehusene fylles opp av uvaksinerte.

Sitat
  • Det høye smittetrykket øker sannsynligheten for at omikronviruset når dem som risikerer å bli alvorlig syke, og som i neste omgang vil øke presset på sykehusene.
  • Å la smitten spre seg øker risikoen for at det muterer til en ny variant som vi ikke kan spå farligheten av.

– Derfor er det, etter min mening, risikofylt å la omikron spre seg over planeten. Vi må nedkjempe det. Med vaksinen, sier Izotep

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/XqnrKn/franske-sykehus-under-press-det-er-en-maraton-som-aldri-tar-slutt

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...