Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Alle forventer at det slippes opp en hel del i dag. Det skal bli interessant å høre begrunnelsene for de tiltakene som blir videreført, hvis noen blir det. Nå blir det fort litt sånn "vi har ikke tiltak på dette områdetså hvorfor skal vi ha det for dette". 

Hvis vi skal ha samfunnet 90% åpent igjen, spiller de siste 10% virkelig så stor rolle fra eller til? 

Lurer på hva som kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvor mye betyr det i praksis med 3/4/6 dager? Man må uansett være i isolasjon i minst ett døgn etter at man er feberfri. Min personlige erfaring med en familie på fire som nå er smittet av korona er at det tar mye mer enn seks dager. Hvor mange dager det er i gjennomsnitt vet jeg selvfølgelig ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (11 minutter siden):

Men hvor mye betyr det i praksis med 3/4/6 dager? Man må uansett være i isolasjon i minst ett døgn etter at man er feberfri. Min personlige erfaring med en familie på fire som nå er smittet av korona er at det tar mye mer enn seks dager. Hvor mange dager det er i gjennomsnitt vet jeg selvfølgelig ikke.

Isolasjonstid fra seks dager ned til fire vil bety en del for å bøte på det høye sykefraværet siden ganske mange smittede er asymptomatiske, spesielt de som har tre doser og er relativt unge.

FHI har beregnet at folk i gjennomsnitt blir så syke at de ville holdt seg hjemme i to dager. Kilde

Men for symptomatiske og syke lengre enn fire dager vil det ikke bety så mye nei, og det er jo ganske mange det og. Med mindre det gjøres flere endringer på isolasjonsreglene utover bare antall dager, det kan jo hende de gjør.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
nirolo skrev (9 minutter siden):

Men hvor mye betyr det i praksis med 3/4/6 dager? Man må uansett være i isolasjon i minst ett døgn etter at man er feberfri. Min personlige erfaring med en familie på fire som nå er smittet av korona er at det tar mye mer enn seks dager. Hvor mange dager det er i gjennomsnitt vet jeg selvfølgelig ikke.

Hvis reglene går ned til fire dager så kan du banne på at folk kommer til å gå ut av huset på fjerde dagen hvis de er i form til det, symptomer eller ikke. "Litt feber har aldri drept noen", tar to Paracet og må bare en tur i det selskapet! 

Men det er garantert tatt med i beregningen.

Det som kommer i kveld er nok "vi slipper egentlig helt opp nå, men vi beholder noen regler mest for syns skyld slik at vi kan si at vi har prøvd å gjøre noe hvis det viser seg å gå til helvete". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Isolasjonstid fra seks dager ned til fire vil bety en del for å bøte på det høye sykefraværet siden ganske mange smittede er asymptomatiske, spesielt de som har tre doser og er relativt unge.

Men er det virkelig mange asymptomatiske som har testet positivt? Min erfaring er at det ikke er lett å teste positivt på hjemmetest til tross for at man er smittet.

Snikpellik skrev (7 minutter siden):

FHI har beregnet at folk i gjennomsnitt blir så syke at de ville holdt seg hjemme i to dager. Kilde

Ah, ja det er jo interessant - det er vesentlig mindre enn dagens seks dager i hvert fall. Så lenge folk faktisk forholder seg til egne symptomer så er det antagelig greit. Problemet er hvis folk sier "nå har det gått x dager, jeg går på jobb", så får vi en veldig økning i smitte.

Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Men for symptomatiske og syke lengre enn fire dager vil det ikke bety så mye nei, og det er jo ganske mange det og. Med mindre det gjøres flere endringer på isolasjonsreglene utover bare antall dager, det kan jo hende de gjør.

Tja, kanskje jeg slipper ut kl 19 i dag 😉

:utakt skrev (8 minutter siden):

Hvis reglene går ned til fire dager så kan du banne på at folk kommer til å gå ut av huset på fjerde dagen hvis de er i form til det, symptomer eller ikke. "Litt feber har aldri drept noen", tar to Paracet og må bare en tur i det selskapet! 

Ja, det er det jeg er litt redd for.

:utakt skrev (9 minutter siden):

Men det er garantert tatt med i beregningen.

Nja, min tiltro til FHI er begrenset. De tror at folk faktisk endrer oppførsel vesentlig ut i fra hvor mange meters avstand du skal holde. F.eks forskjellen på 1 vs 2 meter var jo ikkeeksisterende i min erfaring. Men FHI tror jeg har en matematisk modell hvor man kan gi folk vilkårlige instruksjoner og så følger de dem.

:utakt skrev (10 minutter siden):

Det som kommer i kveld er nok "vi slipper egentlig helt opp nå, men vi beholder noen regler mest for syns skyld slik at vi kan si at vi har prøvd å gjøre noe hvis det viser seg å gå til helvete". 

Ja, det er jo klassisk politikerstrategi. Framstå best mulig, gjør minst mulig, hvis noe går galt er det andre sin skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

Om en får 80% lettelser så spørs det om denne beregningen slår til med 74000 smittede per dag den 1.mars som topp. Ikke så mange dager over 50000 riktignok. Jeg tror nok denne beregningen gir for høye tall.

Beregningen der begynner å bli avleggs mtp at man har fått mer data om omikron-varianten siden.

Men noe rundt 74.000 smittede per dag på toppen (når enn den kommer) høres ikke helt urealistisk ut. Men det kommer veldig an på adferd i befolkningen. Det ble snakket om 50-60% mørketall for et par uker siden og de tror jeg bare er blitt større pga endringene i innrapportering og fritak fra test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Meh.. kanskje den mest irriterende regelen, munnbind, vil de beholde .. som også er den absolutt minst dokumenterte av dem.

Stå på Støre…

Kanskje greit for folk som ikke vil bli syk med en gang? Men blir spennende å se hva som skjer til høsten om det blir en ny runde med restriksjoner. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så: Hva tror dere utfallet blir i dagens pressekonferanse?

 

Edit: Så nå at det har lekket til kommunene.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9KeMGl/kjerkol-i-kommunemoete-fjerner-skjenkestopp-og-bordservering-krav

Utrolig skuffende og svakt av en ryggradløs regjering som sannsynligvis bryter loven nå. Håper hele den frihetshatende gjengen blir stilt for retten.

De sier de har lyst å åpne opp, men det er ren løgn.

Ah, fuck it. Jeg stikker til utlandet. Snakkes.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (14 minutter siden):

De sier de har lyst å åpne opp, men det er ren løgn.

Du tror en regjering (som sliter på målingene) har lyst til å fortsette med tiltak? Tror nok ikke det er noe Støre, Kjerkol og kompani har mer lyst til nå enn å erklære seier over pandemien for denne gang og åpne opp absolutt alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, nirolo said:

Men hvor mye betyr det i praksis med 3/4/6 dager? Man må uansett være i isolasjon i minst ett døgn etter at man er feberfri. Min personlige erfaring med en familie på fire som nå er smittet av korona er at det tar mye mer enn seks dager. Hvor mange dager det er i gjennomsnitt vet jeg selvfølgelig ikke.

For min del betyr fra 6 til 3 dager at jeg får/hadde fått 3 dager mindre isolasjon. Var ordtlig dårlig en dag, litt feber dag 2 og hadde holdt meg hjemme på hjemmekontor dag 3(i dag) uansett for sikkerhets skyld. 

Lenke til kommentar
NortonM skrev (3 timer siden):

En kollega var i Sverige på lørdag. De kjørte rett gjennom. INGEN testing, INGEN politi, INGEN tollere.

det hender nok innemellom.

generelt nå så er det vel lagt opp til kun stikkprøvekontroll. Men, rent formelt, må (også fullvaksinerte) både forhåndsutfylle reiseskjema og teste ved ankomst etter en dagstur over grensa.Det eneste de med grønt koronasertifikat slipper unna med vs. u-vaksinert, er at de ikke trenger ha med test fra "utlandet" å vise i tillegg. En forsåvidt meningsløs test når du dro fra Norge 3-4 timer elns. tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...