Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ringes ned av nordmenn med koronaproblemer: – Dette er ikke normalt

Sitat

Nordmenn på reisefot havner i koronaproblemer. Og pågangen til forsikringsselskapet If er like stor som i løpet av de mest hektiske sommermånedene.

Sitat

Folk blir syke før reise, folk blir syke på reise og folk havner i karantene og kommer seg ikke hjem som planlagt.

– Vi har mange kunder som har vært på jule- og nyttårsferie og som ikke har kommet seg hjem ennå på grunn av karantener og forsinkelser.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
d'espresso skrev (17 minutter siden):

Jeg går ut av isolasjon i dag. Og jaggu fikk ikke dama påvist nå… Må hun sitte for seg selv, eller kan vi være med hverandre?

Du kan gå ut av isolasjon dersom det har gått 6 døgn, men du må også ha vær feberfri i 24 timer uten bruk av febernedsettende medisiner. Uansett, dere kan være med hverandre, du har hatt korona såpass nylig selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
d'espresso skrev (30 minutter siden):

Jeg går ut av isolasjon i dag. Og jaggu fikk ikke dama påvist nå… Må hun sitte for seg selv, eller kan vi være med hverandre?

Vi ga det ikke et forsøk engang å isolere oss da dama ble syk i starten av uken. Vi bor i en liten leilighet og jeg ville gjerne få det unnagjort. Ser ikke helt fordel med å sitte i karantene uten å bli smittet for så å bli smittet senere med ny runde i isolasjon. Men nå er du som nevnt immun så ingen grunn for å holde deg unna dama. 

Mulig dumt spørsmål, men er du nå i karantene som nærkontakt? All logikk tilsier at du ikke behøver det, men vet ikke om det faktisk er unntak for dem som har vært smittet? Det er vel ikke unntak for dem som har vært smittet si de siste seks månedene, så er det unntak om man har vært smittet siste X uker/måneder? 

E: man har karantenefritak 3 måneder etter å ha hatt covid. 

Endret av knipsolini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Vi ga det ikke et forsøk engang å isolere oss da dama ble syk i starten av uken. Vi bor i en liten leilighet og jeg ville gjerne få det unnagjort. Ser ikke helt fordel med å sitte i karantene uten å bli smittet for så å bli smittet senere med ny runde i isolasjon.

Har de endret på regelverket? I fjor fikk kona det først, og jeg hadde tenkt å bo sammen med henne så vi begge fikk det. Vi bor slik at vi ikke kan isolere oss fra hverandre.

Det kom ikke på tale, sa legen på smittesporingen. De skulle sende en taxi med en gang og plassere henne på et hotell i ti dager.

Jeg ga i klare ordelag uttrykk for hva jeg mente om slik fascisme. Da en ny person ringte for å koordinere taxien, sa han at det var et frivillig tilbud. Så da avlyste vi umiddelbart og hørte ikke noe mer fra de.

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 timer siden):

Å verne de eldre var jo en viktig strategi i Norge i starten.

Det var en del av strategien naturlig nok, men det var ikke en generell strategi for at mest mulig skulle være åpent. Man klarte faktisk under den verste alfabølgen her  i Oslo å skjerme en god del av sykehjemmene, men da var jo byen stengt likevel. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (31 minutter siden):

Har de endret på regelverket? I fjor fikk kona det først, og jeg hadde tenkt å bo sammen med henne så vi begge fikk det. Vi bor slik at vi ikke kan isolere oss fra hverandre.

Det kom ikke på tale, sa legen på smittesporingen. De skulle sende en taxi med en gang og plassere henne på et hotell i ti dager.

Jeg ga i klare ordelag uttrykk for hva jeg mente om slik fascisme. Da en ny person ringte for å koordinere taxien, sa han at det var et frivillig tilbud. Så da avlyste vi umiddelbart og hørte ikke noe mer fra de.

Jeg bor ikke i Norge og er ikke sikker på hvordan det er her for å være ærlig. Vi fikk sms etter å ha testet positivt og fylte ut et skjema, men ble ikke ringt opp. En bekjent av oss som ble smittet for et par uker siden ble ringt opp, men nå mistenker jeg at Omikron-bølgen er for stor til at de klarer å følge opp alle. Dama ringte legen for å få sykmelding og legen hennes nevnte ikke noe om det. Får uansett håpe at de får endret dette snart, det er egentlig absurd at vi følger opp Omikron-tilfeller på like inngripende måte som i starten av pandemien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (12 minutter siden):

det er egentlig absurd at vi følger opp Omikron-tilfeller på like inngripende måte som i starten av pandemien. 

Hmm, det gjør vi vel ikke her i Norge? Det er ikke smittesporing lengre (bortsett fra større utbruddsoppfølging i spesielle situasjoner), og man må heller ikke bekrefte smitte med PCR om man har tre vaksinedoser.

I fjor, før massevaksineringen fikk man her i Oslo i hvert fall ganske så tett oppfølging. Daglig oppringing fra sykepleier som sjekket inn og en monitoreringsapp hvor man melder inn symptomer og utvikling. En venninne som var smittet fikk levert oximeter på døra. Nå er det vel ingenting av dette som jeg har hørt om.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Hmm, det gjør vi vel ikke her i Norge? Det er ikke smittesporing lengre (bortsett fra større utbruddsoppfølging i spesielle situasjoner), og man må heller ikke bekrefte smitte med PCR om man har tre vaksinedoser.

I fjor, før massevaksineringen fikk man her i Oslo i hvert fall ganske så tett oppfølging. Daglig oppringing fra sykepleier som sjekket inn og en monitoreringsapp hvor man melder inn symptomer og utvikling. En venninne som var smittet fikk levert oximeter på døra. Nå er det vel ingenting av dette som jeg har hørt om.

Nå tenker jeg ikke på oppfølging fra helsepersonell som sjekker opp hvordan det går med deg, eller bekreftelse av smitte med PCR som det inngripende. Men man er fortsatt lovpålagt å isolere seg uten mulighet til å gå ut av hjemmet (inkludert hage og balkong) på samme måte som før. Det er vel bare ubehandlet tuberkulose som blir behandlet på lignende måte, mener jeg å ha hørt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (17 minutter siden):

Nå tenker jeg ikke på oppfølging fra helsepersonell som sjekker opp hvordan det går med deg, eller bekreftelse av smitte med PCR som det inngripende. Men man er fortsatt lovpålagt å isolere seg uten mulighet til å gå ut av hjemmet (inkludert hage og balkong) på samme måte som før. Det er vel bare ubehandlet tuberkulose som blir behandlet på lignende måte, mener jeg å ha hørt. 

Sånn ja. Tror og håper det blir endring mtp. isolasjonsreglene på tirsdag. Tviler litt på om de fjerner isolasjon helt, men ganske sikker på at det blir avkortet en del nå i første omgang før man fjerner det helt snart.

Hvis man ser til danskene så anbefales det fremdeles test og selvisolasjon etter de fjerner nesten alle lovpålagte tiltak fra den 1. februar.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (På 26.1.2022 den 5.53):

Som ventet begynner sykehusinnleggelsene å bli flere, etter hvert som smitten øker i landet.

https://www.nrk.no/norge/tallet-pa-innlagte-gar-opp-1.15826535

Den 26. ble det laget et nummer ut av at smittetallene gikk litt opp. Da var tallene 245 innlagt. 51 på intensiv og 36 på respirator.

Den 30. er tallene nå 230 innlagt. 53 på intensiv og 32 på respirator.

Samtidig har smittetallene galloppert, og det har de gjort såpass lenge at vi nå burde sett utslag i innleggelsene. Men de fortsetter bare å dale drastisk i forhold til smittetallene. Selv de største pessimistene må vel snart innse at dette ikke blir en katastrofe.

Minn meg på igjen, hvorfor har vi fremdeles tiltak?

Screenshot_20220130-200320.thumb.png.ae338f1d457a8a25ecf39af5d0036202.png

Screenshot_20220130-200208.thumb.png.52a9293cd2f4919f0d729c0b0bdf6930.png

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (20 minutter siden):

Den 26. ble det laget et nummer ut av at smittetallene gikk litt opp. Da var tallene 245 innlagt. 51 på intensiv og 36 på respirator.

Den 30. er tallene nå 230 innlagt. 53 på intensiv og 32 på respirator.

Samtidig har smittetallene galloppert, og det har de gjort såpass lenge at vi nå burde sett utslag i innleggelsene. Men de fortsetter bare å dale drastisk i forhold til smittetallene. Selv de største pessimistene må vel snart innse at dette ikke blir en katastrofe.

Minn meg på igjen, hvorfor har vi fremdeles tiltak?

Screenshot_20220130-200320.thumb.png.ae338f1d457a8a25ecf39af5d0036202.png

Screenshot_20220130-200208.thumb.png.52a9293cd2f4919f0d729c0b0bdf6930.png

Jammen eksponentiell vekst! Skjønner du ingenting :p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Den 26. ble det laget et nummer ut av at smittetallene gikk litt opp. Da var tallene 245 innlagt. 51 på intensiv og 36 på respirator.

Den 30. er tallene nå 230 innlagt. 53 på intensiv og 32 på respirator.

Samtidig har smittetallene galloppert, og det har de gjort såpass lenge at vi nå burde sett utslag i innleggelsene. Men de fortsetter bare å dale drastisk i forhold til smittetallene. Selv de største pessimistene må vel snart innse at dette ikke blir en katastrofe.

Minn meg på igjen, hvorfor har vi fremdeles tiltak?

Screenshot_20220130-200320.thumb.png.ae338f1d457a8a25ecf39af5d0036202.png

Screenshot_20220130-200208.thumb.png.52a9293cd2f4919f0d729c0b0bdf6930.png

Sliter med å forstå at innleggelser er så lavt med smitten som har vært den siste måneden, selv med de mest optimistiske estimatene for omikron var det vel ventet at det skulle langt høyere. I Israel meldes det nærmest om at helsevesenet er i ferd med å kollapse, mens her ser det ut til at knapt noen blir langt inn, enda mindre havner på insentiven, med Omikron. Spørsmålet er egentlig hva som forhindrer at man i morgen fjerner alle tiltak for covid og sier at det skal behandles som enhver annen infeksjonssykdom. Skal Støre vente på godkjennelse fra Guldvog, som neppe ivrer etter å gjøre lettelser som vil skape større press for sykehuset? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 timer siden):

Må man ringe legen for å få sykemelding? Jeg sier bare ifra til jobben at jeg er syk - ferdig snakka.

Da bruker du egenmelding. I og for seg greit, men ikke alle arbeidsgivere gir rett til utvidet egenmelding. Da kan du i utgangspunktet bare være borte i 3 dager uten å tape inntekt. Har du utvidet egenmelding er det vel 8(?) kalenderdager istedet for 3.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (10 timer siden):

Sliter med å forstå at innleggelser er så lavt med smitten som har vært den siste måneden, selv med de mest optimistiske estimatene for omikron var det vel ventet at det skulle langt høyere. I Israel meldes det nærmest om at helsevesenet er i ferd med å kollapse, mens her ser det ut til at knapt noen blir langt inn, enda mindre havner på insentiven, med Omikron. Spørsmålet er egentlig hva som forhindrer at man i morgen fjerner alle tiltak for covid og sier at det skal behandles som enhver annen infeksjonssykdom. Skal Støre vente på godkjennelse fra Guldvog, som neppe ivrer etter å gjøre lettelser som vil skape større press for sykehuset?

At helsevesenet er i ferd med å kollapse har vi jo blitt fortalt i to år her hjemme også.

Sier ikke at kapasitet handler kun om økonomi, men det er nå engang rart at vi ikke klarer håndtere 300 pasienter på landsbasis, uten at helsevesenet er i ferd med å kollapse. Si at det i løpet av et år koster 10 millioner å ha en pasient innlagt med korona (aner ikke hva tallet egentlig er, men å lønne 20 personer med 500k burde være nok). I så tilfelle koster innleggelsene oss 3 milliarder i året. Selvsagt et betydelig tall, men ikke noe som er verdt å sette hele samfunnet på pause for, om tallet så ble tidoblet taper vi mye mer på å stenge ned samfunnet. Og nei, alt er ikke økonomi, men det bør også settes en pris på velferden til de millionene som får sin livskvalitet affisert av tiltak.

Hvis det ikke er nok folk, så får man betale folk mer for jobben. Det finnes garantert masse kompetanse i befolkningen som ikke utnyttes, fordi helsevesenet er lite attraktivt i forhold til høyt stressnivå og lave lønninger. Mulig de rekrutterer på harde livet da, uten at jeg har registrert det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...