Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

toreae skrev (På 29.1.2022 den 21.18):

Hvis smittesituasjonen (og ellers informasjon om sykdommen) tilsier tiltak, så bør man kunne sette inn til tiltak. Ikke vente til man har nådd et forhåndsbestemt tall på innlagte og/eller et forhåndsbestemt tall på intensiv. Med lav eksponentiell vekst, vil det gå bra. Men med høy eksponentiell vekst vil det er bare å skyte seg selv i foten å lage seg slike regler. Løpende vurdering er ufattelig mye bedre, selv om det selvfølgelig ikke treffer presist. 

Og det er svært stor forskjell på hva folk mener er inngripende tiltak...

Problemet er som nevnt flere ganger at beredskapsnivået er så lavt at svært inngripende tiltak blir satt inn ganske raskt, og man får svært lange perioder med restriksjoner og nedstengninger. Og som tidligere nevnt har myndighetene overhodet ikke vært gode til å målrette. Jeg tipper at mange studenter og unge voksne i Oslo-området ville satt veldig stor pris på om nedstengningen vinter og våren 2021 varte bare i 3-4 måneder i stedet for 6-7. Og at man slapp såpass sterke restriksjoner i det hele tatt nå i desember 2020-

Og ja, det er stor forskjell på hva folk mener. Men da bør det ikke være opp til en klikk av moralistiske kødder som skal sitte å forsøke og definere hva andre skal mene er inngripende og hva de bør tåle. Det er temmelig sneversynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aiven skrev (33 minutter siden):

At helsevesenet er i ferd med å kollapse har vi jo blitt fortalt i to år her hjemme også.

Sier ikke at kapasitet handler kun om økonomi, men det er nå engang rart at vi ikke klarer håndtere 300 pasienter på landsbasis, uten at helsevesenet er i ferd med å kollapse. Si at det i løpet av et år koster 10 millioner å ha en pasient innlagt med korona (aner ikke hva tallet egentlig er, men å lønne 20 personer med 500k burde være nok). I så tilfelle koster innleggelsene oss 3 milliarder i året. Selvsagt et betydelig tall, men ikke noe som er verdt å sette hele samfunnet på pause for, om tallet så ble tidoblet taper vi mye mer på å stenge ned samfunnet. Og nei, alt er ikke økonomi, men det bør også settes en pris på velferden til de millionene som får sin livskvalitet affisert av tiltak.

Hvis det ikke er nok folk, så får man betale folk mer for jobben. Det finnes garantert masse kompetanse i befolkningen som ikke utnyttes, fordi helsevesenet er lite attraktivt i forhold til høyt stressnivå og lave lønninger. Mulig de rekrutterer på harde livet da, uten at jeg har registrert det.

Jeg tror ikke det så enkelt, som å bare kaste penger på problemet, eller i en kombinasjon om å be folk jobbe mer... Det er i praksis helsevesen i kollaps det du sier der, hvor man ikke klarer å gi pasienter god nok behandling fordi man ikke har nok folk, eller fordi folkene som gjør jobben er på grensen av hva et menneske klarer å jobbe.  

De kunne selvsagt sett på løsninger der de hiver inn masse studenter, eller folk som tidligere har jobbet i helsevesenet, men det betinger jo selvsagt at de som har sluttet i en slik jobb faktisk har lyst til å komme tilbake (lønn er ikke alt....) og at de man setter inn har kompetanse til å utføre oppgavene. Har man feks sluttet i helsevesenet pga høyt stressnivå, så er det ikke sikkert man har lyst til å slutte i sin jobb for å komme tilbake til et enda høyere stressnivå for en begrenset periode. 

Leger, spesialister og intensivsykepleiere er det ikke bare bare å sette inn folk for, eller gi kjapp opplæring i, men samtidig så ser man vel at enkelte oppgaver kunne vært løst av mindre utdannet personell. Man kunne feks satt inn bartendere til å re opp senger og flytte på utstyrm men usikker på hvor praktisk det er, da noen må koordinere disse menneskene også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://opinion.no/2022/01/heller-munnbind-enn-omikron/

Sitat

Folk flest synes munnbind er helt OK i møte med økt smitte. Samtidig melder tre av ti husstander om koronarelatert sykefravær siste måned.

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt over 70.000 nordmenn gjennom pandemien om de er positive eller negative til at vi skal bruke munnbind i Norge.

Syv av ti nordmenn er positive til at vi skal bruke munnbind i januar (71 %). 16 prosent er negative, mens resten svarer verken eller. Andelen positive har likevel falt med 9 prosentpoeng fra desember.

- Folk flest velger heller munnbind enn omikron, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Sitat

Hun sier at selv om det var en nedgang i andel positive til munnbind i januar, er hovedbildet at befolkningen fortsatt er positive til munnbind og ikke minst at folk faktisk også bruker det.

Ni av ti nordmenn (92 %) sier i januar at de som regel bruker munnbind på offentlige steder hvor det er vanskelig å holde en meters avstand.

Syv av ti nordmenn (70 %) sier i januar at de er like oppmerksomme på å vaske hender og holde avstand for tiden, sammenlignet med tidligere i pandemien. Andelen har ikke vært høyere siden juni i fjor.

munnbind-jan-22.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her trosser Mikkel sin store skrekk
https://www.nrk.no/norge/her-trosser-mikkel-sin-store-skrekk-1.15829090

Sitat

Mikkel Marquart Mossing-Jensen (20) har alltid hatt angst for sprøyter, men vil ikke være blant de mange med sprøyteskrekk som er uvaksinert. Denne uken måtte han til pers igjen.

Det er umulig å se det på ham, men Mikkel, den storvokste snekkeren fra Bardu, hater å ta sprøyter.

Han har hatet det siden han var barn. Verst var det på barneskolen, da ventingen på legekontoret kunne ta en evighet. I hvert fall føltes det sånn. Da fant han liksom ikke roen i kroppen. Nervene tok overhånd, og til slutt reiste han seg opp og forlot legekontoret.

– Jeg vet ikke hvorfor der er sånn, men frykten har alltid vært der, sier Mikkel.

Mikkel er langt ifra alene om å kjenne på ubehaget. Tusenvis av nordmenn kjenner på angst av ulik grad når det kommer til sprøyter. Noen klarer ikke å se sprøyter på TV en gang, og må snu seg vekk.

Jeg lar meg imponere av folk som han her som trosser den store frykten sin for å ta et valg han mener er riktig. Kudos! Ellers en god artikkel om sprøyteskrekk, som er et reelt problem for mange mennesker.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

FHI endrer rådet om selvtesting på grunn av lavere sensitivitet med omikron-varianten. Nå anbefales man å ta prøven både i halsen (først), så i nesa.

Oppdaterte råd om selvtest for covid-19
https://www.fhi.no/nyheter/2022/oppdaterte-rad-om-selvtestforcovid-19/

Sitat

Råd rundt bruk av selvtester endres med bakgrunn i økt kunnskap. En prøve fra nesen til selvtesting vil fortsatt fange opp de fleste smittede, men prøvetaking fra svelg (hals) og nese vil sannsynligvis fange opp noen flere tilfeller av omikronvarianten.

Her er en undersøkelse av dette: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.01.18.22269426v1

FJv8DUfXoAI0BPa?format=png&name=900x900

Kommentar fra Anne Spurkland om resultatene over her: 

Sitat

Manuskript (ikke fagfellevurdert) viser at hurtigtest av hals+nese med samme pinne gir flere (riktige) positive svar, men ingen flere falske positive, sammenliknet med bare å ta prøven fra nesen. (Resultater også bekreftet med PCR)

Lenke til kommentar

Takten i vaksinasjonen har gått kraftig ned melder Aftenposten - det må vel tolkes som et tegn på at de som ønsker vaksinen i denne runden har tatt den (også konklusjonen til Aftenposten):

https://www.aftenposten.no/norge/i/7dJ95W/naa-gaar-vaksinetempoet-kraftig-ned

"Hvorfor går det sakte?

Kommunene mangler folk å vaksinere. Flere har ikke gått lenge nok før de kan få dose tre. Noen møter ikke opp til timen. En del er skeptiske til å ta dose tre. Det er konklusjonen til landets statsforvaltere. Det fortalte de i et møte med helsemyndighetene og en rekke andre etater over nyttår. Der var det trege vaksinetempoet tema."

"Hvorfor gir ikke vaksinering mer effekt?

Vi nærmer oss slutten av vaksinasjonsprogrammet. De aller fleste har fått tilbud om både første-, andre- og tredje dose. De fleste som vil ha vaksinen, har allerede tatt den."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

FHI endrer rådet om selvtesting på grunn av lavere sensitivitet med omikron-varianten. Nå anbefales man å ta prøven både i halsen (først), så i nesa.

Oppdaterte råd om selvtest for covid-19
https://www.fhi.no/nyheter/2022/oppdaterte-rad-om-selvtestforcovid-19/

Her er en undersøkelse av dette: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.01.18.22269426v1

FJv8DUfXoAI0BPa?format=png&name=900x900

Kommentar fra Anne Spurkland om resultatene over her: 

Jeg har ikke lest studien, og tviler ikke på at det er sant, men skulle gjerne sett en "folkelig" forklaring på hvorfor det er slik. Kan en virus-infeksjon være så "lokal" at den bare opptrer i nese eller svelg? Det er jo fascinerende isåfall, og det var jeg ikke klar over (er klar over at bakterier kan opptre relativt "lokalt").

Lenke til kommentar
Per H skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke lest studien, og tviler ikke på at det er sant, men skulle gjerne sett en "folkelig" forklaring på hvorfor det er slik. Kan en virus-infeksjon være så "lokal" at den bare opptrer i nese eller svelg? Det er jo fascinerende isåfall, og det var jeg ikke klar over (er klar over at bakterier kan opptre relativt "lokalt").

Her er litt mer prat om dette fra tidligere i januar, kanskje ikke så detaljert som du etterspør, men noe:

https://www.nrk.no/vestland/kommuneoverlege-trassar-rad_-ber-folk-droppe-nasen-og-heller-teste-seg-i-halsen-1.15814845

https://www.tv2.no/a/14444902/

https://www.aftenposten.no/norge/i/OrPA4O/hurtigtest-i-nesen-eller-munnen-dette-proever-alle-helsemyndigheter-i

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Per H skrev (23 minutter siden):

"Hvorfor går det sakte?

Kommunene mangler folk å vaksinere. Flere har ikke gått lenge nok før de kan få dose tre. Noen møter ikke opp til timen. En del er skeptiske til å ta dose tre. Det er konklusjonen til landets statsforvaltere. Det fortalte de i et møte med helsemyndighetene og en rekke andre etater over nyttår. Der var det trege vaksinetempoet tema."

Man trenger ikke være "skeptisk" for å ikke ta dose tre. For store deler av befolkningen er den helt unødvendig og heller ikke anbefalt.

Jeg tar den ikke for jeg ser ingen hensikt med å gjøre det, men er ikke "antivaxxer" eller "skeptisk" for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (11 timer siden):

Må man ringe legen for å få sykemelding? Jeg sier bare ifra til jobben at jeg er syk - ferdig snakka.

Nyansatte som ikke har jobbet enda 2 mnd må ringe lege og få sykemelding for de dagene de er borte. Det er nok egenmelding du mener i ditt tilfelle, for sykemelding er det bare lege som kan gjøre. Når egenmeldingsdagene er brukt opp så er det sykemelding man evt må bruke og da altså legen man ringer som vurderer grunnlaget for sykemelding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Man trenger ikke være "skeptisk" for å ikke ta dose tre. For store deler av befolkningen er den helt unødvendig og heller ikke anbefalt.

Jeg tar den ikke for jeg ser ingen hensikt med å gjøre det, men er ikke "antivaxxer" eller "skeptisk" for det.

Nå har du akkurat kvalifisert deg til antivaxxer båsen slik den er praktisert her på forumet :) Velkommen (har selv tatt to doser, avstår fra tredje)! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (58 minutter siden):

For store deler av befolkningen er den helt unødvendig og heller ikke anbefalt.

Jeg ser noen gode grunner: mildere tiltak/fritak for de som er vaksinerte med tre doser, og grønt koronapass i EU og andre deler av verden.

Rent medisinsk tenker jeg at det ikke har så veldig mye å si for meg som er frisk og rundt 30 år, men samtidig hvorfor ikke liksom. Tar meg en halvtimes tid å stikke og ta den pluss litt små bivirkninger en dag, og den gjør sannsynligvis forløpet mildere når jeg snart trolig får korona. Taper ingenting på det, men vinner litt så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Min til å få covid, greit å bo alene nå egentlig, slipper masse styr med hotell og sånt tjafs. 

Var litt småsyk på slutten av lørdagen, sofaliggende med feber i går og tilnærmet frisk nå, bortsett fra vondt i halsen. 

Prøvde å registrere smitten i Smittestoppappen, men det får man ikke gjøre selv. Den appen er nå bare en vits, men må ha positiv PCR for å få lov å melde smitte, men innen jeg får positivt svar har jo alle nærkontakter enten blitt smitta eller unngått det. For ikke å snakke om at de som har fått booster ikke skal teste seg med PCR. Man har effektivt blokkert halve befolkningen fra å kunne melde smitte. 

Lenke til kommentar
Battaman skrev (12 minutter siden):

Min til å få covid, greit å bo alene nå egentlig, slipper masse styr med hotell og sånt tjafs. 

Var litt småsyk på slutten av lørdagen, sofaliggende med feber i går og tilnærmet frisk nå, bortsett fra vondt i halsen. 

Prøvde å registrere smitten i Smittestoppappen, men det får man ikke gjøre selv. Den appen er nå bare en vits, men må ha positiv PCR for å få lov å melde smitte, men innen jeg får positivt svar har jo alle nærkontakter enten blitt smitta eller unngått det. For ikke å snakke om at de som har fått booster ikke skal teste seg med PCR. Man har effektivt blokkert halve befolkningen fra å kunne melde smitte. 

Hørtes noe rart ut ja, siden de med 3 vaksinedoser ikke engang skal bekrefte smitte med PCR lenger. Men smittesporing er vel en ganske saga blott nå slik jeg har forstått det uansett, så er ikke sikkert så mye å legge så mye i. Du for ha god bedring :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Battaman skrev (13 minutter siden):

de som har fått booster ikke skal teste seg med PCR

Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

de med 3 vaksinedoser ikke engang skal bekrefte smitte med PCR lenger

Nja, dette er ikke helt presist. De med tre vaksinedoser trenger ikke bekrefte smitte med PCR-test, men når man registrerer en positiv hjemmetest i kommunens systemer, så oppfordres man til å ta PCR-test. I hvert fall i Oslo kommune.

Lenke til kommentar
Battaman skrev (19 minutter siden):

Prøvde å registrere smitten i Smittestoppappen, men det får man ikke gjøre selv. Den appen er nå bare en vits, men må ha positiv PCR for å få lov å melde smitte, men innen jeg får positivt svar har jo alle nærkontakter enten blitt smitta eller unngått det.

Jeg tester ut den appen nå. Har fått bekreftet at jeg er positiv med PCR-test og har meldt det inn i appen. Nå er det kun kona som kommer til å få varsel, for vi har vært isolert en uke og ikke vært i kontakt med noen andre, men er spent på om hun får varsel, evt når. At den i de aller fleste tilfeller er nesten ubrukelig er jeg helt enig i, men tenker å sjekke om den er fullstendig ubrukelig eller ikke.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (5 minutter siden):

Nja, dette er ikke helt presist. De med tre vaksinedoser trenger ikke bekrefte smitte med PCR-test, men når man registrerer en positiv hjemmetest i kommunens systemer, så oppfordres man til å ta PCR-test. I hvert fall i Oslo kommune.

Selvfølgelig skulle det være nyanser og egne vrier fra kommune til kommune inn i dette og 😂 . I min kommune la vert fall kommuneoverlege ut video hvor han forklarte de nye ordningene rundt dette og presiserte at de med 3 vaksinedoser ikke skulle ta PCR test for å bekrefte smitte men bare melde fra til smittevern telefonen at en hadde testet positivt med hjemme test. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg har ikke registrert smitte eller pcr test. Hadde bestilt time, men sovna på grunn av feber. Har heller ingen måte å komme meg til lokalet for pcr test, så jeg droppa det like greit.

Hotell er bare tull, jeg holdt meg hjemme, riktignok ble andre i hjemmet smittet men så blir de også fortere ferdig med det. Apper holder jeg meg langt unna med tanken på fadesen for i 2020.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig skulle det være nyanser og egne vrier fra kommune til kommune inn i dette og 😂 . I min kommune la vert fall kommuneoverlege ut video hvor han forklarte de nye ordningene rundt dette og presiserte at de med 3 vaksinedoser ikke skulle ta PCR test for å bekrefte smitte men bare melde fra til smittevern telefonen at en hadde testet positivt med hjemme test. 

Ja, det er klart. Det er ikke måte på til hvor mange vrier det er på alle ting. Første jeg måtte gjøre når familien ble smittet var å lese meg opp på alle mulige regler og unntak. Klarte selvsagt å gjøre det litt feil - eller i hvert fall ikke helt i henhold til hva smittevernteamet sa på telefonen da de ringte oss.

I Oslo skal forøvrig hjemmetester ikke registreres pr telefon, men via en egen side.

 

Edit: Det ser ut som reglene er justert siste uken? For da jeg leste forrige helg så var det unntak fra karantene for de med tre vaksinedoser forutsatt at de testet seg hver dag, men jeg kan ikke lenger finne noe eget for de med tre doser. Det ser derimot ut til at reglene gjelder for alle nå?

Sitat

Gjennomføring av daglig testing

For å få slippe smittekarantene må du teste deg hver dag i 5 døgn fra siste nærkontakt til den smittede.

Dersom du bor sammen med den smittede og ikke kan holde avstand, må du i tillegg teste deg hele isolasjonstiden til den smittede. Det vil si at du må teste deg hver dag i 11 døgn.

Ikke at det har noen betydning for meg, men føler reglene endrer seg konstant.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...