Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Dette er nå min mening, men jeg ville heller gått på et kulturarrangement som hadde annenhvert sete enn som ikke hadde det, spesielt nå som det er så mye smite og restriksjoner slippes opp. 

Det er fortsatt mange som ikke ønsker å utsette seg for unødvendig risiko, så om kulturarrangører skal få solgt billetter så kan det lønne seg å ha smitteverntiltak for da føler folk seg tryggere fra å bli smittet. 

Om man skal åpne fullstendig opp, og kjøre normal kapasitet med ingen kontroll på smitten så vil det i praksis være det samme som å oppsøke smitte ved å gå på slike steder. Jeg lurer på hvor mange som faktisk tørr det? Opplever at mange fortsatt tenker som meg og at de vil unngå smitte om man har mulighet. Mange vil prioritere andre risikoer, som å kunne være på kontoret eller besøke familie. 

Det er vel isåfall en falsk trygghet. Er man redd for å bli smittet, så drar man ikke på pub, restaurant eller andre arrangementer okkesom? 

Jeg tipper de aller fleste mellom 18-40, og de fleste med 3 vaksinedoser helt fint selv kan vurdere om de tør ta risikoen med å dra på slike steder og arrangementer, den eneste store ulempen er at man må sitte isolert i 6 dager dersom man blir smittet, selvom man er helt symptomfri... Som for ganske mange smittede føles helt unødvendig da man nesten ikke har symptomer. 

Hvis man nå er redd for at smitten kan være farlig for, og kan nå de utsatte, så er vi vel uansett ute å kjøre, siden smitten er ute av kontroll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo vitterlig ikke poenget mitt. Du kan ikke bestemme om folk vil utsette seg for smitte eller ikke. Poenget er når kulturarrangører har klaget på at de taper inntekt og ønsker å kjøre på full kapasitet for å ta inn tapte innteker, men det er ikke så enkelt - med mye smitte så er det ikke sikkert folk ønsker å kjøpe billetter om det ikke eksisterer tiltak, så de risikerer å heller selge færre billetter. Det kunne være de får solgt flere billetter om man har smitteverntiltak for da føler folk det er tryggere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det var jo vitterlig ikke poenget mitt. Du kan ikke bestemme om folk vil utsette seg for smitte eller ikke. Poenget er når kulturarrangører har klaget på at de taper inntekt og ønsker å kjøre på full kapasitet for å ta inn tapte innteker, men det er ikke så enkelt - med mye smitte så er det ikke sikkert folk ønsker å kjøpe billetter om det ikke eksisterer tiltak, så de risikerer å heller selge færre billetter. Det kunne være de får solgt flere billetter om man har smitteverntiltak for da føler folk det er tryggere.

Jeg tror de ville fått solgt flere biletter, da veldig mange nå anser sykdommen for å være mindre farlig, og siden vi har så høy grad av fullvaksinerte. I tillegg ville de tjent mer på alkoholsalget, på de arrangementer hvor det ikke er mulig å bestille til bordet/plassen under forestillingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Det var jo vitterlig ikke poenget mitt. Du kan ikke bestemme om folk vil utsette seg for smitte eller ikke. Poenget er når kulturarrangører har klaget på at de taper inntekt og ønsker å kjøre på full kapasitet for å ta inn tapte innteker, men det er ikke så enkelt - med mye smitte så er det ikke sikkert folk ønsker å kjøpe billetter om det ikke eksisterer tiltak, så de risikerer å heller selge færre billetter. Det kunne være de får solgt flere billetter om man har smitteverntiltak for da føler folk det er tryggere.

Om man hadde opphevet alle tiltak nå, hadde vi sannsynligvis opplevd en eksplosjon i utelivet - og da sikter jeg ikke til smitten.

Da restriksjonene falt i september var det ikke akkurat frykt og måtehold som preget gatene. Situasjonen nå er enda bedre med omikron i stedet for delta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Det er vel isåfall en falsk trygghet. Er man redd for å bli smittet, så drar man ikke på pub, restaurant eller andre arrangementer okkesom? 

Jeg tipper de aller fleste mellom 18-40, og de fleste med 3 vaksinedoser helt fint selv kan vurdere om de tør ta risikoen med å dra på slike steder og arrangementer, den eneste store ulempen er at man må sitte isolert i 6 dager dersom man blir smittet, selvom man er helt symptomfri... Som for ganske mange smittede føles helt unødvendig da man nesten ikke har symptomer. 

Hvis man nå er redd for at smitten kan være farlig for, og kan nå de utsatte, så er vi vel uansett ute å kjøre, siden smitten er ute av kontroll

Ikke nødvendigvis, det er nok mange som ville vegre seg å kjøpe billett om man vet man har noen ved siden av seg og at det er fritt for å ikke bruke munnbind, enn om man fikk annenhver sete og de fleste brukte munnbind. 

Nå er det nok langt flere målgrupper i kulturlivet enn de mellom 18-40 år med 3 doser forresten, og jeg opplever selv at jeg som er i den aldersgruppen ikke er fristet til å utsette meg for smitte.

Vi får vel bare vente å se da :)

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Baranladion said:

Forskes det noe særlig på hvor folk blir smittet? Jeg følger ikke helt logikken som er nå for tiden, der man fortsatt skal forsøke bremse smitten, men har hovedfokus på å lette på tiltakene i de gruppene hvor smitten faktisk er aller høyest, altså blant barn og unge. 

Jeg skjønner ikke lenger hvorfor utesteder og kulturliv "får skylda", det er vel i andre settinger, som hjemme, på skolen, på jobb og ellers i samfunnet smitten spres mest? Er de redd for superspreder arrangement ala julebordet bare i større omfang? 

Det er vel en "helhetlig" vurdering som ligger til grunn, men de samme helhetlige vurderingene har jo ikke ført til annet enn massiv oppblomstring av smitte uten noen særlig form for brems

image.png.00a2bcd7322cab011d5b6cfbd93df81d.png

 

 

Interessant tabell. Det fremgår klart at den store smitteveksten ikke har nådd de aldersgruppene med størst risiko ennå (over 60). Så gjenstår det å se om den vil gjøre det, og hva som eventuelt vil skje da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de ville fått solgt flere biletter, da veldig mange nå anser sykdommen for å være mindre farlig, og siden vi har så høy grad av fullvaksinerte. I tillegg ville de tjent mer på alkoholsalget, på de arrangementer hvor det ikke er mulig å bestille til bordet/plassen under forestillingen. 

Ok, da har vi har nok ulik inntrykk av hvordan majoriteten av befolkningen forholder seg til covid enda.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (2 minutter siden):

Om man hadde opphevet alle tiltak nå, hadde vi sannsynligvis opplevd en eksplosjon i utelivet - og da sikter jeg ikke til smitten.

Da restriksjonene falt i september var det ikke akkurat frykt og måtehold som preget gatene. Situasjonen nå er enda bedre med omikron i stedet for delta.

Mitt inntrykk var at de som var med på gjenåpningfesten stort sett var en gruppe mennesker, unge folk i 20-årene som har hatt et avslappet forhold til covid hele veien. På det tidspunktet var det forresten mange som trodde faren var over at og de ikke kunne bli smittet siden de var fullvaksnert, og som ble overrasket når de plutselig ble smittet etter gjenåpningen.

Det er jo mye mer smitte nå enn i september. Men vi får vel bare se hva rapportene blir fra "denne gjenåpningen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (2 minutter siden):

Interessant tabell. Det fremgår klart at den store smitteveksten ikke har nådd de aldersgruppene med størst risiko ennå (over 60). Så gjenstår det å se om den vil gjøre det, og hva som eventuelt vil skje da.

Joda, men hvilke av dagens tiltak gjør at denne aldersgruppen ikke har blitt truffet? Jeg tipper det er så lavt fordi de over 60 er mer varsomme med hva de gjør og hvor de drar. denne gruppen vil nok fortsette med denne oppførselen helt til smitten er meget lav, C-19 er "borte", vaksinene gir immunitet, eller når det kommer meget effektive behandlingsmetoder. 

Om nattklubbene åpner, eller konserter og fotballkamper kan holdes, så er jeg usikker på om dette smitter 60 åringer i større grad? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, det er nok mange som ville vegre seg å kjøpe billett om man vet man har noen ved siden av seg og at det er fritt for å ikke bruke munnbind, enn om man fikk annenhver sete og de fleste brukte munnbind. 

Nå er det nok langt flere målgrupper i kulturlivet enn de mellom 18-40 år med 3 doser forresten, og jeg opplever selv at jeg som er i den aldersgruppen ikke er fristet til å utsette meg for smitte.

Vi får vel bare vente å se da :)

Forsåvidt enig, og jeg tenker det er fornuftig å holde seg unna smitte, dersom man er redd eller er i en risikogruppe. Selvom det er langt flere målgrupper i kulturlivet, så betyr vel ikke det at man skal la de som har andre målgrupper lide, eller i verste fall gå konkurs? 

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (12 minutter siden):

Det var jo vitterlig ikke poenget mitt. Du kan ikke bestemme om folk vil utsette seg for smitte eller ikke. Poenget er når kulturarrangører har klaget på at de taper inntekt og ønsker å kjøre på full kapasitet for å ta inn tapte innteker, men det er ikke så enkelt - med mye smitte så er det ikke sikkert folk ønsker å kjøpe billetter om det ikke eksisterer tiltak, så de risikerer å heller selge færre billetter. Det kunne være de får solgt flere billetter om man har smitteverntiltak for da føler folk det er tryggere.

Det er mulig. Men da har man iallfall valget. Både som aktør i kulturlivet og som privatperson. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Antall innleggeliggende har vært ca stabilt de siste 3 ukene, mens Intensivpasienter og respiratorpasienter har blitt ca halvert i samme periode. Omikron gir altså like mange med høy nok alvorlighetsgrad til innleggelse, men ikke så alvorlig at de havner på intensiven eller respirator.

Liggetiden har blitt redusert og antallet ny-innleggelser økt. I sum gir dette samme antall inneliggende pasienter.

Det tar gjerne 1-2 uker fra smitte til innleggelse, så dagens innleggelsestall representerer smitten vi hadde for 1-2 uker siden. Smitten er på stigende kurs så da vil nok også innleggelsestallene øke de nærmeste 1-2 ukene. Hva som skjer med innleggelsestallene etter det er avhengig av hva som skjer med smittesituasjonen nå.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, ToxicTed said:

Interessant tabell. Det fremgår klart at den store smitteveksten ikke har nådd de aldersgruppene med størst risiko ennå (over 60). Så gjenstår det å se om den vil gjøre det, og hva som eventuelt vil skje da.

Vil nå nesten si at denne tabellen er en kjempegrunn til å lette kraftig på tiltak så smitten når de over 60 før effekten av boosterene forsvinner. Data fra bla. Israel indikerer at fjerde booster er langt mindre effektiv, så å la de bli smittet nå er eneste mulige exit-strategi jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Antall innleggeliggende har vært ca stabilt de siste 3 ukene, mens Intensivpasienter og respiratorpasienter har blitt ca halvert i samme periode. Omikron gir altså like mange med høy nok alvorlighetsgrad til innleggelse, men ikke så alvorlig at de havner på intensiven eller respirator.

Liggetiden har blitt redusert og antallet ny-innleggelser økt. I sum gir dette samme antall inneliggende pasienter.

Det tar gjerne 1-2 uker fra smitte til innleggelse, så dagens innleggelsestall representerer smitten vi hadde for 1-2 uker siden. Smitten er på stigende kurs så da vil nok også innleggelsestallene øke de nærmeste 1-2 ukene. Hva som skjer med innleggelsestallene etter det er avhengig av hva som skjer med smittesituasjonen nå.

Vet man noe om hvor stort etterslep halen av delta har å si for desse tallene? Eller er det nesten bare omikon-innlagte på sykehusene nå?

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (54 minutter siden):

Det var jo vitterlig ikke poenget mitt. Du kan ikke bestemme om folk vil utsette seg for smitte eller ikke. Poenget er når kulturarrangører har klaget på at de taper inntekt og ønsker å kjøre på full kapasitet for å ta inn tapte innteker, men det er ikke så enkelt - med mye smitte så er det ikke sikkert folk ønsker å kjøpe billetter om det ikke eksisterer tiltak, så de risikerer å heller selge færre billetter. Det kunne være de får solgt flere billetter om man har smitteverntiltak for da føler folk det er tryggere.

Jeg tviler på at du har rett, men det er jo ingen som hindrer deg i å ha massive smittetiltak, dersom du tror du vil tjene mer penger på det enn å ikke ha det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (12 minutter siden):

Vet man noe om hvor stort etterslep halen av delta har å si for desse tallene? Eller er det nesten bare omikon-innlagte på sykehusene nå?

Se under.

Uderzo2 skrev (10 minutter siden):

Justerer du ikke for høyere smittetall? 

På hvilken måte? Jeg husker ikke gjennomsnittlig liggetid på intensiven med delta, men jeg vil gjette på at en god del av de som ligger på intentiven nå har delta. Blant vanlige innleggelser tror jeg omikron dominerer nå. Har ikke tatt meg tid til å sjekke tallene i siste ukerapport.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...