Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

burde ikke slike som har fått skremmende (og anerkjente) bivirkninger som de omtalte blødningene og f.eks. perikarditt og myokarditt, få medisinsk-unntak fra 3.dose? Altså på EU-nivå.

Nå er det ingen menneskerett å få reise utenlands, men allikevel burde det gis unntak synes jeg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Fibonacci said:

https://www.vg.no/nyheter/i/66Kyl3/fagdirektoer-i-helse-soer-oest-forbereder-oss-paa-flere-innleggelser

Hvorfor er de bekymret? Ifølge de uvaksinerte er det jo nærmest helt ufarlig og null risiko.

De er bekymret for de uvaksinerte, men i artikkelen står det jo vitterlig at de har to innlagte under 30 år, begge er vaksinert! Hva er det jeg ikke forstår her?

"Ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål, er to pasienter under 30 år innlagt med omikronsmitte, ifølge seksjonsleder ved avdeling for anestesiologi i Akuttklinikken, Anne Bøen. Begge er fullvaksinerte, men det er uklart om de har underliggende sykdommer.

– Det er for tidlig å si noe om forløpet til pasientene med omikronsmitte, annet enn det tallene forteller oss. To av våre pasienter på sengepost har bekreftet omikronsmitte. Det ligger ingen på intensivavdeling i Helse Sør-Øst med bekreftet omikron, sier Bøen."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man er jo bekymret for de uvaksinerte fordi de utgjør de fleste som legges inn. Hadde de tatt vaksinen ville de fleste unngått dette, uavhengig av tilstand fra før.

Uansett veldig positivt at færre av de med omikron ser ut til å trenge intensivbehandling.

Her ser vi hvordan andelen innlagte som har omikron øker ganske raskt:

855198504_Screenshot2022-01-07at14_51_33.thumb.png.e1fc734f52334ab36426d3e431e0c737.png

^ Inkludert sannsynlige tilfeller.
^^ >99% Delta.
* Andel av pasienter screenet for variant.
** Det fins en rapporteringsforsinkelse i norsk pandemiregister (se ukerapporten). Antall nye innleggelser for foregående uke kan være oppjustert (spesielt før onsdag), og antall i inneværende uke vil være noe underrapportert. Kilde: Beredt C19, med data fra norsk pandemiregister og MSIS laboratoriedatabase. 

Kilde

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (3 minutter siden):

De er bekymret for de uvaksinerte, men i artikkelen står det jo vitterlig at de har to innlagte under 30 år, begge er vaksinert! Hva er det jeg ikke forstår her?

"Ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål, er to pasienter under 30 år innlagt med omikronsmitte, ifølge seksjonsleder ved avdeling for anestesiologi i Akuttklinikken, Anne Bøen. Begge er fullvaksinerte, men det er uklart om de har underliggende sykdommer.

– Det er for tidlig å si noe om forløpet til pasientene med omikronsmitte, annet enn det tallene forteller oss. To av våre pasienter på sengepost har bekreftet omikronsmitte. Det ligger ingen på intensivavdeling i Helse Sør-Øst med bekreftet omikron, sier Bøen."

 

Sitat

 Her må man ikke dømme på bakgrunn av enkelttilfeller, men se på det store bildet. Det er grunn til å tro at selv tre vaksinedoser ikke vil kunne beskytte absolutt alle mot alvorlig sykdom, men god grunn til å tro at det vil beskytte det store flertallet, sier Jørgensen.

Sitat

Effekten av mindre sjanse for alvorlig sykdom blir borte, hvis dobbelt så mange blir smittet.

https://www.vg.no/nyheter/i/66Kyl3/fagdirektoer-i-helse-soer-oest-forbereder-oss-paa-flere-innleggelser

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Dumt at hun følte seg presset til å vaksinere seg, men konsekvensene ville vært at hun var mer utsatt for smitte.

Nå følges det med på menstruasjonsforstyrrelser etter koronavaksinasjon og jeg tror nok alle vil forstå det hvis hun ikke tar 3. dose. Men da blir det ingen utenlandsreiser på henne på en stund. Livet kan være urettferdig.

Nå har jo myndighetene forsøkt å gjøre det de kan på sin måte. Ved å tilby vaksinene, til å la det forbli frivillig, men oppfordre så mange som mulig til å være med. Jeg tror at samfunnet (spes. de som står nærmest vedkommende) rundt vil være hardere press enn myndighetene på at folk føler at de "må" delta.

Er sikkert mange ting man kan si slikt om at det er "dumt at hen føler seg presset til å.."

F.eks. så er det jo kanskje dumt at folk føler seg presset til å delta i arbeidslivet. Uten at jeg mener at det er så skadelig å gi arbeislivet et forsøk, så kan det jo skje skader der like sjelden som med vaksinene. Det er konsekvenser med arbeidslivet også. For gidder du ikke delta så får du velferdsordning som jo burde sees på som en bonus/gevinst. Men, det er lite penger og det griper nok inn på den mentale helsen til folk som velger å gå på sosialstønader. Og kan fort bli en negativ spiral som er vond å komme seg ut av igjen.

Så kanskje arbeidslivet, samt sosialstønad begge er farlige på sine måter de også om en begynner å lete etter ting å sammenlikne med.

Det å være i arbeidslivet kan også sees på som en dugnad, og at det gjerne er det som gjør at folk på sosialstønad får mental slitasje, utover en passiv livsstil som kan lede til depresjoner..?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Hun der i Norsk Folkehjelp viser manglende forståelse for nytten av en tredje booster, åpenbart. Dersom folk med 2. doser risikerer alvorligere sykeforløp som kan lede til intensiven (jeg vet ikke sikkert, men det er hva jeg tenker inntil tydeligere statistikk foreligger)..

At en skulle ha ønsket at hele verden hadde lik vaksinetilgang ja, men jeg synes ikke en bør la seg påvirke av slik solidaritetsmeninger nå.

En vet at snart 10 milliarder doser vaksiner er satt i verden, og at U-landene nokså raskt har tilgang på vaksiner, selv om det er svært ille at rike land endte med vaksiner mye tidligere. Nå er det nå enn blitt slik.

Det må legges opp bedre distribusjon, flere vaksinatører og penger til flere vaksinedoser. Helst få produsert vaksiner på lisens om ikke konkurrentvaksiner tilkommer raskt nok.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlavEH said:

Stusslig i hvor stor grad mange påvirkes av omgivelser og "ytre press". Selv er jeg 38, frisk og godt trent og føler overhodet ikke noe press for å ta dose nr 3. Jeg kommer sikkert til å gjøre det uansett pga mulighet til å reise senere i år, men pusher da sannsynligvis ut til april slik at vaksinepasset skal vare lengst mulig utpå høsten.

Sånn kan en vel også se på vaksiner ja. Selv tenker jeg at jeg får fordel av immuniteten tidligst mulig og bidrar til samfunnet nå for å demme opp. En kan ihvertfall anta at ikke alle vaksinerte er omikronsmittespredere, selv om det ser svært mørkt ut mhp. akkurat det der da.

Enten er vi ferdig til sommer/neste vintersesong med pandemien eller så kommer det påfyll. Vi som tok vaksinen tidligst mulig blir i så måte forsøkskaniner atter en gang med potensielle bivirkningsrisk eller at vi får immunfordeler raskt.

Lenke til kommentar

-15 innlagte siden i går. Totalt 280.
+1 på intensivavdeling. Totalt 92 (32.9%)
67 på respirator (23.9%)

FIf12pWXsAYqqZa?format=jpg&name=large

Fortsatt høyt, men nedgangen er gledelig. Dog er andelen på intensiv og respirator høy nå, det har økt i går og i dag.

En årsak til nedgangen er dessverre ikke bare gledelig. Det ble rapportert 42 nye dødsfall i går. De siste ca. fire ukene er det rapportert 257 dødsfall.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Nå har jo myndighetene forsøkt å gjøre det de kan på sin måte. Ved å tilby vaksinene, til å la det forbli frivillig, men oppfordre så mange som mulig til å være med. Jeg tror at samfunnet (spes. de som står nærmest vedkommende) rundt vil være hardere press enn myndighetene på at folk føler at de "må" delta.

Er sikkert mange ting man kan si slikt om at det er "dumt at hen føler seg presset til å.."

F.eks. så er det jo kanskje dumt at folk føler seg presset til å delta i arbeidslivet. Uten at jeg mener at det er så skadelig å gi arbeislivet et forsøk, så kan det jo skje skader der like sjelden som med vaksinene. Det er konsekvenser med arbeidslivet også. For gidder du ikke delta så får du velferdsordning som jo burde sees på som en bonus/gevinst. Men, det er lite penger og det griper nok inn på den mentale helsen til folk som velger å gå på sosialstønader. Og kan fort bli en negativ spiral som er vond å komme seg ut av igjen.

Så kanskje arbeidslivet, samt sosialstønad begge er farlige på sine måter de også om en begynner å lete etter ting å sammenlikne med.

Det å være i arbeidslivet kan også sees på som en dugnad, og at det gjerne er det som gjør at folk på sosialstønad for mental slitasje, utover en passiv livsstil som kan lede til depresjoner..?

Livet kan være både urettferdig og hardt og brutalt, og det er ikke alltid man får i pose og i sekk. Ofte forstår ikke yngre og barn at livet ikke er rettferdig. Noen ganger må man bare bite tennene sammen, svelge kameler og gjøre det som skal til.

Men jeg har forståelse for at blødningsforstyrrelser etter vaksinering kan forårsake at noen velger bort de neste dosene, og hvordan det føles å bli møtt med et "kvinner har ofte blødningsforstyrrelser, ikke noe å bry seg om". Verre er det hvis oppmerksomhet rundt temaet forårsaker at mange unge kvinner lar være å vaksinere seg.

De som ikke er med på dugnaden i arbeidslivet av ulike årsaker, kan jo være med på vaksinasjonsdugnaden istedenfor? Bare bekymret for at utenforskap kan spre seg til mindre tillitt til samfunnet generelt, manglende fellesskapsfølelse og dugnad over hele linjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Det var mange som vaksinerte seg med full dose i går i Frogner Bydel fortalte en som fikk 3. dose der i går.

FHI anbefaler ikke dose tre til alle. Men du kan gjøre det for dugnaden, mener Camilla Stoltenberg.

 

Grødeland er noe ensidig. Hun sier f.eks. ingenting om risikoen av å la seg smitte, når hun anbefaler nettopp det å la seg smitte:

 

"Smitte kan gi gevinst
Faktisk kan det tjene deg på sikt dersom du smittes, ifølge Grødeland ved UiO. Hun forklarer:

Immuniteten fra smitte er bedre enn den fra vaksinen. Da kan du være bedre rustet når det kommer nye varianter. Baksiden er at du må gjennom de potensielle plagene ved å bli koronasmittet.

Det er lite sannsynlig å få alvorlige bivirkninger fra vaksinen.

– Derfor er det ikke feil å ta dose tre. Men det heller ikke feil ikke å ta den, om du er ung og frisk, sier Grødeland."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

Hun der i Norsk Folkehjelp viser manglende forståelse for nytten av en tredje booster, åpenbart.

Det har skjedd før, at helsefolk har stilt opp til intervju for å si de er redde for å kaste doser. Og framholde at det er gratis. Uhm ja, en gratis vaksine er ikke det samme som en gratis T-skjorte. Sistnevnte tar jeg imot uten å nøle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Mye smitte i samfunnet går bla. ut over helsetjenestene i sin helhet med færre på jobb. Det er allerede 20 % utesettelse av operasjoner på sykehus pr. i dag. Folk orker ikke å gå på jobb når de er syke og slappe selv om de ikke selv havner i en sykehusseng.

https://www.dagbladet.no/video/svarer-pa-raymond-johansen-kritikk/JJ7nGr7d

Noen må alltid møte på jobb og utføre yrket sitt i nærkontakt med andre mennesker og kan ikke være mer forsiktig enn det. De på hjemmekontor har en annen situasjon.

Det er faktisk ikke helt ufarlig å la være å hvile når man er syk heller da. Så man har god grunn for å ta sykedager vekk fra jobb egentlig. Samt den fordelen det er med smittsomme sykdommer å la være å møte opp i forsamlinger som på jobben sin.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr.M said:

burde ikke slike som har fått skremmende (og anerkjente) bivirkninger som de omtalte blødningene og f.eks. perikarditt og myokarditt, få medisinsk-unntak fra 3.dose? Altså på EU-nivå.

Nå er det ingen menneskerett å få reise utenlands, men allikevel burde det gis unntak synes jeg.

Og hva med forskning på disse bivirkningene. Vet man hvorfor blødningene oppstår?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Man er jo bekymret for de uvaksinerte fordi de utgjør de fleste som legges inn. Hadde de tatt vaksinen ville de fleste unngått dette, uavhengig av tilstand fra før.

Uansett veldig positivt at færre av de med omikron ser ut til å trenge intensivbehandling.

Her ser vi hvordan andelen innlagte som har omikron øker ganske raskt:

855198504_Screenshot2022-01-07at14_51_33.thumb.png.e1fc734f52334ab36426d3e431e0c737.png

^ Inkludert sannsynlige tilfeller.
^^ >99% Delta.
* Andel av pasienter screenet for variant.
** Det fins en rapporteringsforsinkelse i norsk pandemiregister (se ukerapporten). Antall nye innleggelser for foregående uke kan være oppjustert (spesielt før onsdag), og antall i inneværende uke vil være noe underrapportert. Kilde: Beredt C19, med data fra norsk pandemiregister og MSIS laboratoriedatabase. 

Kilde

Leste en artikkel i dag om at FHI egentlig ikke vet hvor mange som er lagt inn med Omikron, pga. lavt nivå av sekvensiering av prøver. Hva tror du om dette? [EDIT ser at det er en egen kategori, usekevensiert] -kanskje mange av disse som egentlig er omikron? artikkelen er lenket inn under. Jeg må understreke at jeg ikke har satt meg veldig inn i det, bare syntes det var interessant.

https://www.nrk.no/norge/fhi-mangler-fullstendig-oversikt-over-omikron-smittede-1.15795249

Endret av Per H
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

-15 innlagte siden i går. Totalt 280.
+1 på intensivavdeling. Totalt 92 (32.9%)
67 på respirator (23.9%)

FIf12pWXsAYqqZa?format=jpg&name=large

Fortsatt høyt, men nedgangen er gledelig. Dog er andelen på intensiv og respirator høy nå, det har økt i går og i dag.

En årsak til nedgangen er dessverre ikke bare gledelig. Det ble rapportert 42 nye dødsfall i går. De siste ca. fire ukene er det rapportert 257 dødsfall.

Fin oversikt, men er det høyt? Vi behøver jo noe å måle disse tallene opp mot. Både antallet sengeplasser, også fordelt på intensiv og respirator, samt sett i forhold til lignende sykdommer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg vil gå et lite skritt lenger i å anbefale vaksine enn FHI. Jeg tenker at 3 doser BioNTech/Pfizer (Comirnaty) er best for de i aldersgruppen 18-30, selv om 2 doser nok holder i denne gruppen. Og i alder over 30 kan også Moderna (Spikevax) være et like godt alternativ, og da med 3 doser. Bakgrunnen er at muligheten for å bli smittet er høy, og det er bedre sjanse for å slippe lettere unna om en blir smittet enten det er Delta eller Omikron.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 minutter siden):

Jeg tror jeg vil gå et lite skritt lenger i å anbefale vaksine enn FHI. Jeg tenker at 3 doser BioNTech/Pfizer (Comirnaty) er best for de i aldersgruppen 18-30, selv om 2 doser nok holder i denne gruppen. Og i alder over 30 kan også Moderna (Spikevax) være et like godt alternativ.

Jeg tror jeg heller tar en runde omikron å får litt naturlig beskyttelse. Som Grødeland sier så gir det bedre beskytettelse til senere.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg, @:utakt, @ToxicTed, @RichardNoname, @Baranladion snakket om/diskuterte her litt for et par dager siden her bør det være mulig å finne andre løsninger for skjenkestopp slik at serveringssteder som allerede serverer mat også kan servere alkohol. At man finner en måte å skille restauranter fra puber og utesteder som fungerer bedre enn "take away-pølse og brett med tequila"-reglene som var en periode i fjor. Det kom noen gode forslag synes jeg.

Det ser nå ut til at myndighetene vurderer løsninger for dette når tiltakene skal endre og lettes etter 14. januar:

Helsedirektoratet vurderer ulike skjenkeregler for restauranter og barer
https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet-vurderer-ulike-skjenkeregler-for-restauranter-og-barer-1.15800620

Sitat

Helsedirektoratet vurderer om det er mulig å lage egne skjenkeregler for restauranter før regjeringen kommer med nye smitteverntiltak neste uke.

Skjenkestoppen har siden 14 desember rammet alt fra Michelin-restauranter til barer og diskoteker.

Nå vurderer Helsedirektoratet om det er mulig å gjøre lettelser for de rene restaurantene.

Problemet er å lage et juridisk skille mellom spisesteder og andre serveringssteder i en forskrift.

Er også noen forslag lenger ned i artikkelen lenket til over.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...