Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det blir det vel. Støre og Kjerkol har sagt det blir lettelser i tiltakene etter 14 januar.

Jeg blir overrasket om lettelsene blir noe annet enn marginale. Men de burde som sagt gått tilbake til minst det nivået som ble innført uka før man stengte ned igjen. Det var også strengt, men iallfall til en viss grad levelig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, minim said:

Ser vi på samme graf? De forrige toppene var 300 begge to og nå er vi på 246? Vi er vel under på intensiv også nå etter det jeg kan se, men der er det mindre marginer. Uansett er det på tur ned igjen som alltid etter sesong toppen.  

Tror det ligger noe i "ganske høyt" och att det ikke er samma sak som högst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Tror det ligger noe i "ganske høyt" och att det ikke er samma sak som högst.

Om man sammenligner det mot ingen topp og utenfor sesong så er det ganske høyt ja, men når man sammenligner "epler og epler" så er det på ingen måte ganske høyt når det er under tidligere topper.. Men klart  skal en krisemaksimere alt så er det vanvittig høyt. Burde fått på litt sort skrift, stor font og rød bakgrunn i ren dagbladet stil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (9 minutter siden):

Ser vi på samme graf? De forrige toppene var 300 begge to og nå er vi på 246? Vi er vel under på intensiv også nå etter det jeg kan se, men der er det mindre marginer. 

Ja? Rundt 250 innlagte og over 90 på intensiv er jo ganske høyt om man ser pandemien under ett, det var det jeg ville frem til. Det er mange nok til at sykehusene sliter. Får håpe på at nedgangen fortsetter!

Laget noen streker på innlagte og intensiv om man sliter med å se 😛

269824911_Skjermbilde2022-01-08kl_13_23_32.thumb.png.0c9d39e4d72085dc37cc0e6bcb83336b.png

Sitat

Uansett er det på tur ned igjen som alltid etter sesong toppen.  

Når sesongtoppen er vet man ikke. Foreløpig var den rett før jul. Forrige vinter kom toppen av innlagte i mars og april. Denne vinteren er det flere innlagte på intensiv nå enn det var totalt innlagte i februar i fjor. Influensatoppen pleier å være sent i februar og starten av mars. Får vi en influensabølge i år? Hvem vet, FHI aner ikke. Mye usikkerhet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er en sammenligning over hvor mange er vaksinert og hvor mange som er på sykehus

  Andel av befolkning [%] Andel på sykehus [%]
Uvaksinerte 20,5 54
En dose 6,8 3
To doser 43,8 29
Tre doser 28,9 14

Andel av befolkning er for 31.12.2021

Andel av på sykehus er for uke 52 2021

Sykehustallene er hentet herfra: Nye tall: Så mye større er risikoen for uvaksinerte – VG

Med tanke på at eldre har flest doser og yngre har færrest doser så viser denne statistikken at alle tre dosene har en veldig god effekt og god økning i effekt med flere doser.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Ja? Rundt 250 innlagte og over 90 på intensiv er jo ganske høyt om man ser pandemien under ett, det var det jeg ville frem til. Det er mange nok til at sykehusene sliter. Får håpe på at nedgangen fortsetter!

Laget noen streker på innlagte og intensiv om man sliter med å se 😛

269824911_Skjermbilde2022-01-08kl_13_23_32.thumb.png.0c9d39e4d72085dc37cc0e6bcb83336b.png

Når sesongtoppen er vet man ikke. Foreløpig var den rett før jul. Forrige vinter kom toppen av innlagte i mars og april. Denne vinteren er det flere innlagte på intensiv nå enn det var totalt innlagte i februar i fjor. Influensatoppen pleier å være sent i februar og starten av mars. Får vi en influensabølge i år? Hvem vet, FHI aner ikke. Mye usikkerhet.

Nei det er under begge de foregående toppene og på tydelig vei nedover. Det ville vært høyt om det fortsatte oppover i fra forrige topp. Du kan jo ikke sammenligne det mot juni/juli..

Takk for strekene. De illustrerer mitt poeng veldig bra. Vi er nærmest på "normalen" for en corona-peak og disse peakene er som forventet og det har vært kommunisert siden 2020.  

Nå har vi en mildere variant på tur og så og si alle er vaksinerte. Bare å slippe opp idiot-tiltak nå som tallene er så gode å fortsette med tiltak som ikke er inngrippene, men har god effekt som meteren, munnbind der meteren ikke kan unngås osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, minim said:

Om man sammenligner det mot ingen topp og utenfor sesong så er det ganske høyt ja, men når man sammenligner "epler og epler" så er det på ingen måte ganske høyt når det er under tidligere topper.. Men klart  skal en krisemaksimere alt så er det vanvittig høyt. Burde fått på litt sort skrift, stor font og rød bakgrunn i ren dagbladet stil :)

Tror helt enkelt vi har helt forskjellig förståelse av bruk av ord som ganske högt. Så det kan ikke vara ganske högt för dig hvis det er lavare en tidigare toppar? 

Tycker du ofta har hållt på med det når förståelse av tall hoppar mellan ekstremverdierna når det passar dig. Ibland er 25% for eksempel neglisjerbart for dig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Nei det er under begge de foregående toppene og på tydelig vei nedover. Det ville vært høyt om det fortsatte oppover i fra forrige topp. 

Forstår ikke helt hva du skal krangle på her. 

I underkant av 247 koronainnlagte som vi er på nå er åpenbart lavere enn helt på toppen av kurvene, men er fremdeles høyt nok til at sykehusene sliter, sånn som de også gjorde i de tidligere innleggelsesbølgene. Selv om vi er på vei ned fra toppnoteringen og det forhåpentligvis fortsetter. Som jeg skrev, og illustrerte i grafen. Det har ikke noe med juni/juli å gjøre. Det er forøvrig også geografiske forskjeller, for eksempel har Helse Vest fremdeles flere innlagte nå enn de har hatt i noen tidligere bølger.

Det andre du skriver om tiltak osv ser jeg ikke helt relevansen til for det jeg snakker om, beklager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Tror helt enkelt vi har helt forskjellig förståelse av bruk av ord som ganske högt. Så det kan ikke vara ganske högt för dig hvis det er lavare en tidigare toppar? 

Tycker du ofta har hållt på med det når förståelse av tall hoppar mellan ekstremverdierna når det passar dig. Ibland er 25% for eksempel neglisjerbart for dig.

Jo det kan den om vi sammenligner epler og pærer. Desember er f.eks en ganske kald måned i forhold til juli, men desember er fortsatt ikke kaldere enn en normal desember om temperaturen er lik som foregående år. Det er mao forventet at desember skal være så kald. Derfor blir det meningsløst å sammenligne en peak/topp som er forventet med en bunn utenfor sesong. 

Det tror jeg beror på vår tolkning. Du bruker jo å tillegge meg en masse meninger og utsagt som vi så her tidligere og da er det klart at du kan komme til en slik konklusjon. I det tilfellet hvor jeg sa at 40 personer var neglisjerbart var at vi snakket om 40 personer i gruppe av 400000 uvaksinerte. Ja det var 25% i forhold til totalen, men neglisjerbar i det store bildet. Vi har tusenvis innlagt på sykehus året rundt og ingen har klart å overleve livet enda. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du skal krangle på her. 

I underkant av 247 koronainnlagte som vi er på nå er åpenbart lavere enn helt på toppen av kurvene, men er fremdeles høyt nok til at sykehusene sliter, sånn som de også gjorde i de tidligere innleggelsesbølgene. Selv om vi er på vei ned fra toppnoteringen og det forhåpentligvis fortsetter. Som jeg skrev, og illustrerte i grafen. Det har ikke noe med juni/juli å gjøre. Det er forøvrig også geografiske forskjeller, for eksempel har Helse Vest fremdeles flere innlagte nå enn de har hatt i noen tidligere bølger.

Det andre du skriver om tiltak osv ser jeg ikke helt relevansen til for det jeg snakker om, beklager.

Jeg spurte vel egentlig bare om 247 personer var høyt i forhold til de andre toppene? Jeg tror det er litt viktig at vi ikke bare har de som maler fanden på veggen her. Tallene er positive og svært gode. Godt under foregående topper og det var bare det jeg ville belyse. 

Helt åpenbar lavere ja. Takk :)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Veldig bra at tiltakene og tredjedose-vaksineringen fungerer så godt! 

Det er ikke gitt hvorfor dette fungerer. Omikron kan like gjerne være største forklaringen. Som Mette Kalager påpeker så tas beslutninger for tiltak uten kunnskapsgrunnlag. Noen ganger til og med i strid med den lille kunnskapen vi har, og vi vet heller ikke effekt og konsekvenser av tiltakene. Vi mangler kunnskap og benytter føre-var og antakelser, og gjør heller ikke noe spesielt for å få kunnskapen. Beslutninger tas bak lukkede dører uten at vi engang vet eksakt hvem som er tilstede. Forskning gjøres heller ikke på effekt og konsekvenser. Veldig interessant prat med Wolfgang Wee.

En annen ting å ha i mente nå. Når Omikron tar mer og mer over så vil antall covid-positive stige kraftig. Hvis man da fortsetter å telle innlagte av andre grunner enn alvorlig covid, men som tilfeldigvis får positiv covid-test, så vil det kunne fremstå mer og mer misvisende, ettersom flere og flere vil bli positive fremover, mens covid samtidig blir mindre alvorlig.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Jo det kan den om vi sammenligner epler og pærer. Desember er f.eks en ganske kald måned i forhold til juli, men desember er fortsatt ikke kaldere enn en normal desember om temperaturen er lik som foregående år. Det er mao forventet at desember skal være så kald. Derfor blir det meningsløst å sammenligne en peak/topp som er forventet med en bunn utenfor sesong. 

Det tror jeg beror på vår tolkning. Du bruker jo å tillegge meg en masse meninger og utsagt som vi så her tidligere og da er det klart at du kan komme til en slik konklusjon. I det tilfellet hvor jeg sa at 40 personer var neglisjerbart var at vi snakket om 40 personer i gruppe av 400000 uvaksinerte. Ja det var 25% i forhold til totalen, men neglisjerbar i det store bildet. Vi har tusenvis innlagt på sykehus året rundt og ingen har klart å overleve livet enda. 

Ok, vi får nog bara vara oeniga i det mesta. Tycker inget av det du skriver gir mening och på slutet visar du också det jag skrev över tydligt. Du försöker hela tiden få tal att passa in i slutsatsen du redan har bestämt dig för genom att bruke for eksempel neglisjerbar når det passar dig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (4 minutter siden):

Ok, vi får nog bara vara oeniga i det mesta. Tycker inget av det du skriver gir mening och på slutet visar du också det jag skrev över tydligt. Du försöker hela tiden få tal att passa in i slutsatsen du redan har bestämt dig för genom att bruke for eksempel neglisjerbar når det passar dig.

Det forstår jeg når du slet med å få med deg essensen i en enkel setning med to tall som begge hadde kildehenvisning i innlegget her for noen sider siden. Da blir det ikke enkelt å diskutere noe som helst egentlig :) Tror kanskje det er best vi lar være for å holde tema i tråden. 

Nei jeg bruker ikke "neglisjerbart" ukritisk. Det passet godt å bruke det når man snakket om en liten gruppe på 44 personer (beklager at jeg sa 40) av over 400000 personer som vi gjorde den gangen. Du kan bruke det som stråmanns argumentasjon så mye du vil for min del, men det er like greit å avslutte her ref tidligere diskusjoner.

Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Det forstår jeg når du slet med å få med deg essensen i en enkel setning med to tall som begge hadde kildehenvisning i innlegget her for noen sider siden. Da blir det ikke enkelt å diskutere noe som helst egentlig :) Tror kanskje det er best vi lar være for å holde tema i tråden. 

Tror väl snarare att jag bara ska ignorera dina inlägg. De gir mig inget och ger oftast ikke ens mening. Diskussionen med OUS var ju helt idiotiskt. Du ville alltså skriva att OUS er ett riktigt stort sykehus och att 44 korona pasienter då var lite. Då tar du opp att det regions sykehus för 2.7 millioner inbyggare trots att det tallet ikke är speciellt relevant för vanliga sängeposter. Når jag sen alltså ikke förstod vad du menade så kunde du ikke ens förklara dig på en 5-6 inlägg trots att jag försökte vara väldigt detaljerad.

1 minute ago, minim said:

Nei jeg bruker ikke "neglisjerbart" ukritisk. Det passet godt å bruke det når man snakket om en liten gruppe på 44 personer (beklager at jeg sa 40) av over 400000 personer som vi gjorde den gangen. Du kan bruke det som stråmanns argumentasjon så mye du vil for min del, men det er like greit å avslutte her ref tidligere diskusjoner.

Ok, då antar jag att 540 innlagta bland den norska befolkningen också er negslisjerbart och att kanske 5 000 innlagte är väldigt få? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er noen grunner til at det er bra med strenge tiltak nå. Vi har både Delta og Omikron smitte, strenge tiltak nå kan kanskje slå ut det meste av Delta smitten som er den farligste varianten. Vaksinering med 3 dose er ikke ferdig ennå, bare 2-3 uker til vil gi tid til at flere har denne dosen. Flere vaksiner betyr at smitten spredningen vil skje saktere og vi vil få en mindre smittetopp. Tiltakene bremser også smittetoppen som vi vet kommer snart, og gjør den mindre i høyde og antall. Vi vet også at Omikron smitter raskere og at smitte toppen vil bli veldig høy, og at antall sykehus innleggelser vil også da få en veldig høy topp i noen uker. Så å forsinke og bremse smitten er veldig gunstig nå i noen uker til vi passerer toppen for Omikron smitte.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (36 minutter siden):

Tror väl snarare att jag bara ska ignorera dina inlägg. De gir mig inget och ger oftast ikke ens mening. Diskussionen med OUS var ju helt idiotiskt. Du ville alltså skriva att OUS er ett riktigt stort sykehus och att 44 korona pasienter då var lite. Då tar du opp att det regions sykehus för 2.7 millioner inbyggare trots att det tallet ikke är speciellt relevant för vanliga sängeposter. Når jag sen alltså ikke förstod vad du menade så kunde du ikke ens förklara dig på en 5-6 inlägg trots att jag försökte vara väldigt detaljerad.

Ok, då antar jag att 540 innlagta bland den norska befolkningen också er negslisjerbart och att kanske 5 000 innlagte är väldigt få? 

Edit: dette blir meningsløst. Finner heller ignore knappen.

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (17 minutter siden):

Det er noen grunner til at det er bra med strenge tiltak nå. Vi har både Delta og Omikron smitte, strenge tiltak nå kan kanskje slå ut det meste av Delta smitten som er den farligste varianten. Vaksinering med 3 dose er ikke ferdig ennå, bare 2-3 uker til vil gi tid til at flere har denne dosen. Flere vaksiner betyr at smitten spredningen vil skje saktere og vi vil få en mindre smittetopp. Tiltakene bremser også smittetoppen som vi vet kommer snart, og gjør den mindre i høyde og antall. Vi vet også at Omikron smitter raskere og at smitte toppen vil bli veldig høy, og at antall sykehus innleggelser vil også da få en veldig høy topp i noen uker. Så å forsinke og bremse smitten er veldig gunstig nå i noen uker.

Det er en måte å tenke på som er litt mer seigpining. En annen som Mette Kalager nevnte var at det var gunstig å tenke føre-var helt i starten da Omikron kom, men da vi begynte å få kunnskap om at Omikron var mindre farlig, så kunne en "slipp smitten løs"-strategi vært bedre. FHI regnet at mellom 90.000-300.000 kunne bli smittet på en dag. Sykehusene ville da fått noen uker med svært mange innleggelser og hardt arbeid, men iløpet av noen uker ville hele befolkningen ha blitt smittet og oppnådd flokkimmunitet. Sykehusenes kriseplaner ble laget for akkurat denne typen scenario sier hun, hvor de sa at dette ville kunne gå i en kort periode. Så alt ville da handlet om Covid noen uker, men så ville vi fått gratis "vaksine" (som også trolig vil funke bedre mot eventuelle nye mutasjoner) og slutt på tiltak, nedstengninger og alt det fører med seg. Men det er vel ikke for sent enda? Greit å bli kvitt Delta mest mulig, men i andre land raser Omikron over Delta i rekordfart.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, minim said:

Det er nok fornuftig når du ikke klarer å lese det som blir sagt. Jeg startet ingen diskusjon om OUS siden det var viktig å få deg til å forstå at du kan ikke slenge rundt deg med påstander om dine motdebattanter og utsagn de aldri har sagt. Du må gjerne mene ting og diskutere, men nå som den gang går du rett på person. Det er vesentlig om en skal få en fruktbar diskusjon at en unngår sånt så derfor gikk det mange poster bare for å få deg til å lese den setningen til du forstod den. 
 

gidder ikke svare på den siste når du enda en gang legger ord i min munn. 

Förlot att du tog det personligt att jag spurte dig en sak och att du trodde det var ett påstand.

Förlot att jag tyckte det var meningslöst att jämföra antal innlagda covid pasienter med antal inbyggere i regionen där sykehuset er regions sykehus. 

Så jag lägger nok engång ord i din mun når jag stiller ett spörsmål där jag har generaliserat utifra det du skrev? Ok ...  

Men jag ska försöka sluta nu. Er mer givande diskussioner i konspitråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det er en måte å tenke på som er litt mer seigpining. En annen som Mette Kalager nevnte var at det var gunstig å tenke føre-var helt i starten da Omikron kom, men da vi begynte å få kunnskap om at Omikron var mindre farlig, så kunne en "slipp smitten løs"-strategi vært bedre. FHI regnet at mellom 90.000-300.000 kunne bli smittet på en dag. Sykehusene ville da fått noen uker med svært mange innleggelser og hardt arbeid, men iløpet av noen uker ville hele befolkningen ha blitt smittet og oppnådd flokkimmunitet. Sykehusenes kriseplaner ble laget for akkurat denne typen scenario sier hun, hvor de sa at dette ville kunne gå i en kort periode. Så alt ville da handlet om Covid noen uker, men så ville vi fått gratis "vaksine" (som også trolig vil funke bedre mot eventuelle nye mutasjoner) og slutt på tiltak, nedstengninger og alt det fører med seg. Men det er vel ikke for sent enda? Greit å bli kvitt Delta mest mulig, men i andre land raser Omikron over Delta i rekordfart.

Tiltakken kom antagligen för tidigt med tanke på omikron. Är först nu omikron smitten verkar ta fart. 

Men tror det var bra att stoppe delta spredningen med tanke på helsevesenet. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, minim said:

«Ideen» er jo Grødeland sin som er spesialist på dette feltet. Hun sa nettopp at man da får bedre beskyttelse. 

Hun viser seg fram som vaksinespesialist ja.

Denne har jeg spart litt på til den ytringen som du kommer med der skulle komme.

Men, er hun epidemologi-spesialist da? Jeg har ikke sjekket så det også er nevnt. Siden hun kan noe om vaksiner så har hun sikkert noe grunnleggende i baggasjen om epidemologi. Men, i dag må man jo være spesialist for å bli hørt/tatt seriøst, så tenkte bare å pirke litt i det spørsmålet.

Edit:

Ser ingenting om epidemologi der. Så hun har i media sannsynligvis holdt seg i nakken for ikke å bli slaktet på epidemologiske uttalelser?

Slik framstilles hun av legeforeningen:

https://tidsskriftet.no/profil/gunnveig-grodeland

Gunnveig Grødeland

Forfatterinformasjon fra siste artikkel:

E-post: [email protected]

Gunnveig Grødeland er leder for forskningsgruppen Influensa og adaptiv immunitet ved Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin, Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...