Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Budeia skrev (21 minutter siden):

Du mener at folk lettere kan slippe inn igjen i Norge etter å ha reist? Akkurat nå må man ikke ta 3. dose for å få kjøpt en øl på innenlands bar, men det virker som situasjonen relativt fort kan svinge over til dette. Ikke i alle byer kanskje, men Stavanger og til og med noen jærkommuner har stilt seg positive til vaksinepass.

Mener at vi bør beholde fornuften. Vi kan ha en "reasonable mode" og en "unreasonable mode" i appen f.eks 😅 

En fornuftig linje tillater folk innreise ved gjennomgått sykdom, eller tilsvarende 2 vaksinedoser. Jeg har ikke sett beviser på at langvarig beskyttelse mot alvorlig sykdom er noe mer svekket enn de siste rapportene om at det gir ca 70 % beskyttelse med 2 doser.

Eventuell innenlands bruk (som jeg uansett er imot) bør tillate det samme. I tillegg til negativ test.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

14471066.jpg?imageId=14471066&x=0&y=18.3

FHI anbefaler alle personer over 45 år å ta tredje dose. I aldersgruppen 18 til 44 år er oppfriskningsdosen foreløpig bare et tilbud.

Tirsdag kom derimot nyheten om at Norge følger EUs krav om en tredje vaksinedose innen ni måneder etter siste vaksinedose for å få et gyldig koronasertifikat.

At personer under 45 år kan ilegges restriksjoner dersom de ikke takker ja til tredje dose, får flere eksperter til å reagere. Dette kan potensielt sette folk som er usikre på en tredje dose i en skvis og svekke tilliten til vaksinasjonsprogrammet, sa vaksineforsker Gunnveig Grødeland ved Universitetet i Oslo til TV 2.

For 23 år gamle Maria Vilster oppleves ikke oppfriskningsdosen lenger som frivillig.

– Jeg har ikke lyst til å ta tredje dose etter det jeg har opplevd. Men jeg føler på et press, og det synes jeg er ufattelig teit og urettferdig, sier hun.

Gråt under vaksinering
23-åringen fra Hamar forteller at hun alltid har hatt regelmessig menstruasjonssyklus – frem til hun vaksinerte seg i juni.

...

https://www.tv2.no/nyheter/14471055/

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Karantän reglerna er redan friare för de som har 3 doser så finns redan ett efter min mening onödigt insentiv för att ta 3 doser. 2 doser jämställs numera med 0 doser. 

Skulle gärna ha mer information om hur skyddet er för smitte och for alvarlig sjukdom för olika åldrar för att kunna veta vad man ska göra och vad man ska tycka om diverse regler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

- Jeg har ikke lyst til å ta tredje dose etter det jeg har opplevd. Men jeg føler på et press, og det synes jeg er ufattelig teit og urettferdig, sier hun.

Gråt under vaksinering
23-åringen fra Hamar forteller at hun alltid har hatt regelmessig menstruasjonssyklus – frem til hun vaksinerte seg i juni.

...

https://www.tv2.no/nyheter/14471055/

Får helt vondt av slike historier. Hva er grunnlaget for at denne jenta skal måtte ta en tredje dose for å kunne dra på utenlandsferie til sommeren? Og bank i bordet.. Byråkrat Nakstad har allerede ymtet frempå at Norge vil følge etter EU, så ligger det i kortene at hun må ta ny dose til sommeren for å kunne ta seg en øl på uterestaurant med vennene sine innen da? Skal vi få vite det, eller skal hun gå rundt å ha vondt i magen for å presse i henne enda en dose? Her må fornuften seire! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil jo tro at en eller annen gang i framtiden så vil/må EU, WHO og resten av verdens nasjoner ta et standpunkt til at man ikke kan fortsette i sporet av krav om særlig flere videre doser. 3. doser er temmelig mange. Og det kan hende det skjer et arbeid ift. omikron uti verden også, med oppfattelse av at det jo er så mildt og det der. Så jeg tror at før 2022 er omme så kreves ikke mer enn 3. dose, evt. kanskje en 4. dose for å få innvilget koronapasset. Deretter så vet jeg ikke hvor lenge de gidder å stille krav om koronapasset etter en viss tid har passert. Kanskje i 2023 el. 2024 så er det ikke lenger noe koronapasskrav.

Noe sånt ser jeg for meg, men dette er kun løse tanker. En form for spådom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 timer siden):

FHI anbefaler alle personer over 45 år å ta tredje dose. I aldersgruppen 18 til 44 år er oppfriskningsdosen foreløpig bare et tilbud.

Tirsdag kom derimot nyheten om at Norge følger EUs krav om en tredje vaksinedose innen ni måneder etter siste vaksinedose for å få et gyldig koronasertifikat.

At personer under 45 år kan ilegges restriksjoner dersom de ikke takker ja til tredje dose, får flere eksperter til å reagere. Dette kan potensielt sette folk som er usikre på en tredje dose i en skvis og svekke tilliten til vaksinasjonsprogrammet, sa vaksineforsker Gunnveig Grødeland ved Universitetet i Oslo til TV 2.

For 23 år gamle Maria Vilster oppleves ikke oppfriskningsdosen lenger som frivillig.

– Jeg har ikke lyst til å ta tredje dose etter det jeg har opplevd. Men jeg føler på et press, og det synes jeg er ufattelig teit og urettferdig, sier hun.

Gråt under vaksinering
23-åringen fra Hamar forteller at hun alltid har hatt regelmessig menstruasjonssyklus – frem til hun vaksinerte seg i juni.

...

https://www.tv2.no/nyheter/14471055/

Dumt at hun følte seg presset til å vaksinere seg, men konsekvensene ville vært at hun var mer utsatt for smitte.

Nå følges det med på menstruasjonsforstyrrelser etter koronavaksinasjon og jeg tror nok alle vil forstå det hvis hun ikke tar 3. dose. Men da blir det ingen utenlandsreiser på henne på en stund. Livet kan være urettferdig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (12 timer siden):

For 23 år gamle Maria Vilster oppleves ikke oppfriskningsdosen lenger som frivillig.

– Jeg har ikke lyst til å ta tredje dose etter det jeg har opplevd. Men jeg føler på et press, og det synes jeg er ufattelig teit og urettferdig, sier hun.

Gråt under vaksinering
23-åringen fra Hamar forteller at hun alltid har hatt regelmessig menstruasjonssyklus – frem til hun vaksinerte seg i juni.

...

https://www.tv2.no/nyheter/14471055/

Stusslig i hvor stor grad mange påvirkes av omgivelser og "ytre press". Selv er jeg 38, frisk og godt trent og føler overhodet ikke noe press for å ta dose nr 3. Jeg kommer sikkert til å gjøre det uansett pga mulighet til å reise senere i år, men pusher da sannsynligvis ut til april slik at vaksinepasset skal vare lengst mulig utpå høsten.

Subara skrev (7 minutter siden):

Dumt at hun følte seg presset til å vaksinere seg, men konsekvensene ville vært at hun var mer utsatt for smitte.

Hva ville problemet for henne vært om hun var utsatt for mer smitte? Hvis hun ikke har noen helseproblemer fra før er vel sjansen for at hun ville blitt alvorlig syk særdeles liten. Og kanskje/sannsynligvis i mindre alvorlig enn bivirkninger som hun beviselig har hatt siden andre dose.

 

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Just now, Svein M said:

Jeg ser at mange over 45 år fortsatt ikke har tatt 3. dose. Og det betyr at det blir meget viktig å bremse smitten i de første ukene.

image.png.1b0fca536f25ab10c6f96081ff6ee867.png

Tror det er rätt många över 45 år som ikke ens har fått tillbud om 3 dose. Jag fick tillbud för några dagar sen och då tror jag det gått eksakt 5 månader efter andra dosen. Folk utanför östlandet fick ikke sina doser så tidigt. 

Tvivlar också på att den kommer ha en stor effekt för noe som helst för friska ikke alltför gamla. Tycker ikke studiene tyder på noen vidare effekt på smittespredningen, i alla fall ikke över tid.

Lenke til kommentar

Ganske naturlig at dekningen på de mellom 45-54 er dårlig for 3. dose ja, som @fredrik2 skriver så er det stort sett på østlandet og i enkelte  storbyer utenfor som har hatt en befolkning i disse aldersgruppene med lang nok intervall fra 2. dose på grunn av skjevfordelingen av vaksiner som skjedde ved utrullingen av 1. og 2. doser i 2021.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (12 minutter siden):

Hva ville problemet for henne vært om hun var utsatt for mer smitte? Hvis hun ikke har noen helseproblemer fra før er vel sjansen for at hun ville blitt alvorlig syk særdeles liten. Og kanskje/sannsynligvis i mindre alvorlig enn bivirkninger som hun beviselig har hatt siden andre dose.

Det er størst konsekvenser for de uvaksinerte, så hun klarer seg antagelig godt med de 2 vaksinene som ung. Men dessverre kan man påføre andre alvorlig sykdom selv om man er vaksinert. Jo flere vaksiner man har tatt, jo mindre sjanse for å smitte de uvaksinerte og de med risikosykdommer.

Sitat

Det er mange yngre voksne som ikke er vaksinert, som nå legges inn, sier Stoltenberg.

https://www.utrop.no/nyheter/lettnorsk/290013/?fbclid=IwAR3Rdtybp8t4Z17DiONhLBHIijVe3LOAVD2bVubrn28vzrZxZ8UZqSjcYPY

Ellers virker det lovende med bare mild forkjølelse fra Omikron for de som er godt vaksinerte. Det blir spennende å se i ukene som kommer og hva vi får vite 14. januar. Om FHI har lært å kjenne viruset bedre i mellomtiden, så vi får mer sikker kunnskap.

Lenke til kommentar
Subara skrev (2 minutter siden):

Det er størst konsekvenser for de uvaksinerte, så hun klarer seg antagelig godt med de 2 vaksinene som ung. Men dessverre kan man påføre andre alvorlig sykdom selv om man er vaksinert. Jo flere vaksiner man har tatt, jo mindre sjanse for å smitte de uvaksinerte og de med risikosykdommer.

Skal hun som 23-åring uheldige bivirkninger fra forrige dose forventes og likevel ta en dose nr 3 med en begrunnelse som du angir her? Det synes jeg er altfor mye forlangt fra henne. Da må man heller forvente at de som er utsatt tar forholdsregler og er mer forsiktige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (39 minutter siden):

Ganske naturlig at dekningen på de mellom 45-54 er dårlig for 3. dose ja, som @fredrik2 skriver så er det stort sett på østlandet og i enkelte  storbyer utenfor som har hatt en befolkning i disse aldersgruppene med lang nok intervall fra 2. dose på grunn av skjevfordelingen av vaksiner som skjedde ved utrullingen av 1. og 2. doser i 2021.

 

Ja kan se fra grafen her at mange var ferdig med 2 dose i uke 36 (6-12. september). Så 20 uker etter uke 36 blir vel uke 4. Så først ut i februar er vi mer ferdig med vaksineringen for de fleste.

image.png.f0b92b8c17d799b08558011c3b0fdc90.png

Det viktigste er nok at flest mulig tar de første to vaksinene.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (21 minutter siden):

Skal hun som 23-åring uheldige bivirkninger fra forrige dose forventes og likevel ta en dose nr 3 med en begrunnelse som du angir her? Det synes jeg er altfor mye forlangt fra henne. Da må man heller forvente at de som er utsatt tar forholdsregler og er mer forsiktige. 

Mye smitte i samfunnet går bla. ut over helsetjenestene i sin helhet med færre på jobb. Det er allerede 20 % utesettelse av operasjoner på sykehus pr. i dag. Folk orker ikke å gå på jobb når de er syke og slappe selv om de ikke selv havner i en sykehusseng.

https://www.dagbladet.no/video/svarer-pa-raymond-johansen-kritikk/JJ7nGr7d

Noen må alltid møte på jobb og utføre yrket sitt i nærkontakt med andre mennesker og kan ikke være mer forsiktig enn det. De på hjemmekontor har en annen situasjon.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Mye smitte i samfunnet går bla. ut over helsetjenestene i sin helhet med færre på jobb. Det er allerede 20 % utesettelse av operasjoner på sykehus pr. i dag. Folk orker ikke å gå på jobb når de er syke og slappe selv om de ikke selv havner i en sykehusseng.

https://www.dagbladet.no/video/svarer-pa-raymond-johansen-kritikk/JJ7nGr7d

Noen må alltid møte på jobb og utføre yrket sitt i nærkontakt med andre mennesker og kan ikke være mer forsiktig enn det

Og medfører dette at 23-åringen som har særs liten sjanse for å bli syk av viruset, men opplevde svært plagsomme bivirkninger av dose nr 2, også bør ta dose nr 3? 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Og medfører dette at 23-åringen som har særs liten sjanse for å bli syk av viruset, men opplevde svært plagsomme bivirkninger av dose nr 2, også bør ta dose nr 3? 

Jeg ville nok ikke tatt 3. dose hvis blødningsforstyrrelsene fortsatte, slik som situasjonen er nå og i tillegg være vaskinert med 2 doser i fra før. Eller ventet til det var forsket mer på området. Selv om det ikke er påvist større risiko for feks. spontanabort eller at vaksinasjon påvirker fertiliteten.

Men hvis det hadde kommet et nytt og farlig virus ville jeg vaksinert meg likevel.

Sitat

– Er du i tvil om hva du bør gjøre, kontakt fastlegen din, er oppfordringen fra Trogstad.

Hun understreker at disse blødningsforstyrrelsene er forbigående bivirkninger for de aller fleste, og dette bør ikke hindre kvinner i sin alminnelighet i å takke ja til koronavaksinene.

– Vaksinasjon beskytter den som vaksineres mot alvorlig covid-19-sykdom, og den bidrar også til å redusere smittespredningen i samfunnet, understreker Trogstad.

Og ikke minst:

Sitat
  • Kvinner med vedvarende blødningsforstyrrelser bør kontakte lege for å utelukke annen behandlingstrengende sykdom.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/koronavaksinasjon-kan-pavirke-menstruasjonen/

https://www.fhi.no/studier/ungvoksen/okt-forekomst-av-menstruasjonsforstyrrelser-hos-unge-kvinner-etter-vaksinas/

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...