Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (1 minutt siden):

Hun viser seg fram som vaksinespesialist ja.

Denne har jeg spart litt på til den ytringen som du kommer med der skulle komme.

Men, er hun epidemologi-spesialist da? Jeg har ikke sjekket så det også er nevnt. Siden hun kan noe om vaksiner så har hun sikkert noe grunnleggende i baggasjen om epidemologi. Men, i dag må man jo være spesialist for å bli hørt/tatt seriøst, så tenkte bare å pirke litt i det spørsmålet.

Aner ikke, men antageligvis kan hun mer om emnet enn Svein og G på diskusjon.no :p  Men det er et godt spørsmål. Sikkert noen som kan undersøke det her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undersøkte det med basis i Google-søk. Kan hende det ikke er dekkende. Original-innlegget mitt er oppdatert med det på forrige side.

https://sml.snl.no/epidemiologi

@minim så fint at vi fortsatt kan dra fram interessante betraktninger på slike helhetlige vurderinger som covid behøver.

Der fant jeg linkedin-en hennes på utdannelse:

https://no.linkedin.com/in/gunnveig-grodeland-2336b439

Den siste ser slik ut:

Quote

University of Oslo

Doctor of Philosophy (PhD)Immunology/vaccinology

2008 - 2013

Influenza viruses cause annual epidemics and more infrequent pandemics. Conventional vaccine production is time consuming, and incapable of generating sufficient vaccine doses for full population coverage. In the event of an antigenic shift, the population may therefore stand unprotected. The aim was to develop potent DNA vaccines that could be rapidly produced in response to a threatening pandemic situation.

Vaccines were prepared with HA that was bivalently targeted to either MHC class II molecules or chemokine receptors (CCR1/3/5) on APCs. Targeting of HA to APCs increased immune responses as compared to non-targeted controls. Vaccination with MHC class II targeted HA induced strong and longlasting antibody responses, whereas the chemokine targeted HA predominantly induced T cell responses. In conclusion, two novel vaccines against influenza were developed, each activating a particular arm of immunity.

Supervisors: Bjarne Bogen and Agnete Brunsvik Fredriksen

2004609120_GunnveigGrdeland_Linkedin__08jan2022.thumb.jpg.e0d63917f92e611d6a702a7473ad59cf.jpg

 

Er lett å glemme eller å holde tråden i hva som blir skrevet på forumet. Grunnen til at dette tas opp igjen bunner i min nysgjerrighet fra dette tidligere innlegg. Selv om det er ferskt så er det jo sider siden:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stoic skrev (På 6.1.2022 den 18.11):

Anekdotisk, jeg hadde covid i julen. Det var som en forkjølelse, er på dag 10 i dag, tilbake på jobb, føler meg kun litt slapp og groggy i halsen (er 10 minus ute, så ikke så rart). Uvaksinert, alderssegment 29 - 39, god form. Skal jeg komme med mine anekdotiske slutninger slik du gjør?

Tror du tenker annerledes om dette om du får kjenne litt på hvor mild covid er.

Så fint for deg at du ikke ble alvorlig syk, men bare husk, at selv om det ikke gjelder deg, så trenger det ikke å gjelde alle andre! Og det er ingen anektodisk slutning, dødsfall og sykehusinnleggelser snakker for seg selv.. men det blir vel for anektodisk for deg 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, OlavEH said:

Jeg blir overrasket om lettelsene blir noe annet enn marginale. Men de burde som sagt gått tilbake til minst det nivået som ble innført uka før man stengte ned igjen. Det var også strengt, men iallfall til en viss grad levelig. 

Jeg har litt tro på at påbudt munnbindbruk videre kan være gunstig. Så kan en heller åpne litt igjen på sjenking og slike harde tiltak. Men, jeg vet jo ikke om munnbind er nok til å bremse spredningen litt (nok).

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (44 minutter siden):

Undersøkte det med basis i Google-søk. Kan hende det ikke er dekkende. Original-innlegget mitt er oppdatert med det på forrige side.

https://sml.snl.no/epidemiologi

@minim så fint at vi fortsatt kan dra fram interessante betraktninger på slike helhetlige vurderinger som covid behøver.

Der fant jeg linkedin-en hennes på utdannelse:

https://no.linkedin.com/in/gunnveig-grodeland-2336b439

2004609120_GunnveigGrdeland_Linkedin__08jan2022.thumb.jpg.e0d63917f92e611d6a702a7473ad59cf.jpg

Det kan en så absolutt og det er viktig også mener jeg. 

Det er et godt poeng å sjekke litt hvem disse «ekspertene» er. Det var en god dokumentar om dette med Andreas Wahl(?) på tv for en stund siden om akkurat dette hvor de omtrent tok hva som helst som eksperter bare de ville snakke med media :p 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Mette Kalager ved UiO var hos Wolfgang Wee igår. Her snakkes det en del rundt disse tingene:

 

Her sier hun at helse ikke er det viktigste :grin2:

 

Her nevner hun noe om at unge mennesker kanskje ikke bør vaksineres med bakgrunn i de alvorligere bivirkninger som hjerteposebetennelse og slikt. Men totalt mangelfullt fokus på at disse vaksinene bør aspireres. Kan ikke norske leger noe særlig om fordelene av aspirering?

 

:laugh: Lite smart å stille spm. om enkel mattekunnskap og hukommelse når man er på luften radio/youtube. 365 dager i et år og det der. Var hun ikke lege og arbeider ved universitetet? :blink: kan være så uskyldig spm. fordi man ikke gidder å tenke selv, men lite smart da.

 

Hun begynner å bevege seg noe i retning å være antivaxx her synes jeg. Selv om fokuset er aldri så legitimt.

HER, er hun avslørt som antivaxx. Fy fader. Hun klarer å uttrykke at covid er mildere enn vaksinen. Hun glemmer de alvorlige virkningene et levende covid-virus kan ha på kroppen.

1:23:44 sier hun dette: ".. også blir du ikke dårlig av covid, også skal du ta en vaksine og en vaksinedose nr. 3.."

Så sier Wolfgang: "allikavel så er det land som har begynt å vaksinere ned til 5 år". Her finnes det jo allerede forskning i fra Israel som at den aller yngste barnegruppen har færrest bivirninger av vaksinen blant barnegruppene. Jeg tror vi skal innom professor Niels Høiby nok en gang, og WHO sin beslutning om å vaksinere alle aldersgrupper på lik måte, uten vaksinering. De yngste barna har åpenbart minst muskulatur og minst utviklede eller opptrente blodkar som forsyner muskulaturen. Å aspirere er nok en gang et vesentlig poeng som neglisjeres. Kanskje noen burde fortelle helseaktører dette vesentlige rundt covid-vaksinebivirkningene?

Kilde 1:  prof. Niels Høiby og spes.sykepleier John Campbell diskuterer det feilaktige og uvitenskapelige grunnlaget bak fjerning av aspirering (spolet til kilden bak, malpraksisen)

Kilde 2: Most children ages five to 11 did not experience side effects after receiving the Pfizer coronavirus vaccine, and among those who did, 1%-2% sought medical help

 

Og her tigger Kalager etter forskningsmidler slik at hun kan komme med sine antivaxx-konklusjoner.

Kalager sier, gi meg 5 millioner da! :blink:

 

Igjen tar Kalager feil: "ikke bli så gammel som mulig"..

Men, bli så ung som mulig.

 

Men hallo Kalager, vi lever vel ikke i et totalitært samfunn.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (27 minutter siden):

Jeg har litt tro på at påbudt munnbindbruk videre kan være gunstig. Så kan en heller åpne litt igjen på sjenking og slike harde tiltak. Men, jeg vet jo ikke om munnbind er nok til å bremse spredningen litt (nok).

Skjenkeforbudet bør fjernes, det bør bli flere på arrangementer, påbud om hjemmekontor bør fjernes og det bør bli slutt på digital undervisning på høgskoler og universiteteter. Som et minimum.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Men totalt mangelfullt fokus på at disse vaksinene bør aspireres. Kan ikke norske leger noe særlig om fordelene av aspirering?

Det er vel ikke tema i samtalen i det hele tatt, så vet ikke hva hun tenker rundt det. Det har ikke blitt fokusert på siden Astrazeneca-tiden, så tror det har havnet litt i glemmeboken. Men så er det nok ikke sånn at alle bivirkninger skyldes mangel på aspirering heller. Tror heller det er sånn at manglende aspirering øker sjansen for bivirkninger. Man ser jo bivirkninger i Danmark enda, selv om de aspirerer, men i 2-3 ganger mindre grad enn i Norge.

Edit: Resten av kommentaren din er skivebom, dratt utav kontekst uten å forstå hva hun sier. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Så fint for deg at du ikke ble alvorlig syk, men bare husk, at selv om det ikke gjelder deg, så trenger det ikke å gjelde alle andre! Og det er ingen anektodisk slutning, dødsfall og sykehusinnleggelser snakker for seg selv.. men det blir vel for anektodisk for deg 🙄

Samme retorikk går begge veier. Og det er mange flere som overlever og ikke blir innlagt enn motsatt. 1,72 % av de rapporterte tilfellene har blitt innlagt, 0,35 % har havnet på intensiven og 0,31 % har dødd. Av de døde utgjør aldersgruppen 90+ 25,5 %. Men det blir kanskje for statistisk for deg? 🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Stoic skrev (1 minutt siden):

Samme retorikk går begge veier. Og det er mange flere som overlever og ikke blir innlagt enn motsatt. 1,72 % av de rapporterte tilfellene har blitt innlagt

På individuelt nivå og for de fleste av oss som er friske er risikoen for alvorlig sykdom lav, dette har vi visst siden tidlig i 2020.

Problemet er at tallene er høye på befolkningsnivå når svært mange blir smittet. Som du sier, 1,72% av de rapporterte tilfellene er blitt innlagt på sykehus og 0,35% på intensiv. Dette er faktisk ganske så høyt for en så smittsom sykdom som «alle» blir smittet av over relativt kort tid.

Tallene er jo enda lavere siden mørketallene ikke er med, de er likevel høye nok til å gi oss problemer siden denne sykdomsbyrden kommer på toppen av andre ting folk legges inn for. Dog, hadde vi hypotetisk hatt opp mot 100% vaksinedekning i de yngre og middelaldrende gruppene så ville tallene dine vært så lave at hverdagen for oss alle ville vært litt kulere nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

På individuelt nivå og for de fleste av oss som er friske er risikoen for alvorlig sykdom lav, dette har vi visst siden tidlig i 2020.

Problemet er at tallene er høye på befolkningsnivå når svært mange blir smittet. Som du sier, 1,72% av de rapporterte tilfellene er blitt innlagt på sykehus og 0,35% på intensiv. Dette er faktisk ganske så høyt for en så smittsom sykdom som «alle» blir smittet av over relativt kort tid.

Tallene er jo enda lavere siden mørketallene ikke er med, de er likevel høye nok til å gi oss problemer siden denne sykdomsbyrden kommer på toppen av andre ting folk legges inn for. Dog, hadde vi hypotetisk hatt opp mot 100% vaksinedekning i de yngre og middelaldrende gruppene så ville tallene dine vært så lave at hverdagen for oss alle ville vært litt kulere nå.

Covidpasienter utgjorde 29 % av alle innlagte med luftveisinfeksjoner i uke 51, det er jo noe som setter dette i perspektiv. Jeg har ikke sett på andelen innlagte fordelt på aldersgrupper, men det er nok også interessant. 

Teoretisk spørsmål, vil ikke mørketall faktisk heller gjøre bildet mildere? Dersom det er flere syke? Andelen innlagte har vel ikke store mørketall?

Lenke til kommentar
Stoic skrev (2 minutter siden):

Covidpasienter utgjorde 29 % av alle innlagte med luftveisinfeksjoner i uke 51, det er jo noe som setter dette i perspektiv. Jeg har ikke sett på andelen innlagte fordelt på aldersgrupper, men det er nok også interessant. 

Teoretisk spørsmål, vil ikke mørketall faktisk heller gjøre bildet mildere? Dersom det er flere syke? Andelen innlagte har vel ikke store mørketall?

Ja, det er høyt - vi har altså fått en ny sykdom som utgjør hele 29% av alle luftveisinnlagte. Husk, koronasyke kommer på toppen av andre innlagte i et sykehussystem som allerede hadde visse utfordringer før koronaen kom. Heldigvis kryper denne andelen litt ned, sist jeg så tall for dette utgjorde koronainnlagte 31%.

Jo, mørketall gjør totalbildet mildere. Det var egentlig det jeg skrev i innlegget over. :) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
BadCat skrev (31 minutter siden):

Prøv munnbind sammen med briller. Man ser ikke en dritt. Enkelte munnbind slipper så mange partikler at man får kvelningsfornemmelser.

Om det dugger på brillene dine er det noe som er feil. Som at  munnbindet er for gammelt, eller for slakk strikk, eller feil tilpasning til nesen. Eller så jobber du for hardt, og da fungerer ikke munnbindet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Det er vel ikke tema i samtalen i det hele tatt, så vet ikke hva hun tenker rundt det. Det har ikke blitt fokusert på siden Astrazeneca-tiden, så tror det har havnet litt i glemmeboken. Men så er det nok ikke sånn at alle bivirkninger skyldes mangel på aspirering heller. Tror heller det er sånn at manglende aspirering øker sjansen for bivirkninger. Man ser jo bivirkninger i Danmark enda, selv om de aspirerer, men i 2-3 ganger mindre grad enn i Norge.

Det er også en spennende nyanse rundt vaksinering ja.

Siden vaksinen på litt tregere vis vandrer i lymfevæsken til lymfene og ut i blodårene. At spikeproteiner fra både virus og fra vaksinene reagerer på ACE2-reseptorene.

At det kan forekomme bivirkninger selv om det er aspirert er jeg ikke fremmed for, men aspirering kan beskytte en mot høydosepåvirkning til organer som hjerte, lever, nyrer, hjerne med flere. Derfor er det så viktig, for å senke muligheten for de alvorligste bivirkningene.

Videoen med Kyle nevner jo at det finnes behandlinger som kan forsøke å bremse virkningene fra slike direkte i blodet vaksineringer om uhellet først er tilstede. Men får folk disse behandlingene i Norge, eller går folk rundt med uoppdaget vaksinepåvirkning og bare tror at de skal føle seg så dårlige som de kan ende opp med å gjøre? Regner med at det finnes nyanser på hvor dårlig man kan føle seg og enkelte helter som tåler det meste. Det er jo ganske dramatisk type behandling som krever et dramatisk tankesett. Og slik man kjenner leger så går de gjerne noen runder med "slappe av" holdninger til mye. Jeg tipper på noe mørketall der også.

Samt det kan skje punktering inn til blodkar pga. væsketrykket i det væsken fra vaksinen injiseres via den tynne nålen hvor væsken vil hente seg enormt stor fart. Selv om de aspireres så forsvinner ikke risikoen for at enkelte vaksinatører kan være uvørne og bare trykke den fort inn i muskelen.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Ja, det er høyt - vi har altså fått en ny sykdom som utgjør hele 29% av alle luftveisinnlagte. Husk, koronasyke kommer på toppen av andre innlagte i et sykehussystem som allerede hadde visse utfordringer før koronaen kom. Heldigvis kryper denne andelen litt ned, sist jeg så tall for dette utgjorde koronainnlagte 31%.

Jo, mørketall gjør totalbildet mildere. Det var egentlig det jeg skrev i innlegget over. :) 

Ja, jeg er fullstendig klar over at dette er i tillegg til andre sykdommer, men det vil jo si at det er 700 innlagte med luftveisinfeksjoner òg. Bør ikke disse tallene sees i lys av hverandre? 

Ok, da misforstod jeg først hva du mente :) 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Ja, det er høyt - vi har altså fått en ny sykdom som utgjør hele 29% av alle luftveisinnlagte. Husk, koronasyke kommer på toppen av andre innlagte i et sykehussystem som allerede hadde visse utfordringer før koronaen kom. Heldigvis kryper denne andelen litt ned, sist jeg så tall for dette utgjorde koronainnlagte 31%.

Jo, mørketall gjør totalbildet mildere. Det var egentlig det jeg skrev i innlegget over. :) 

Vil ikke alle «nye» virus man ikke har justerte vaksiner for eller flokk immunitet i starten for ligge for en større andel før immunitet er på plass? Aner ikke altså, men ser for meg at det vil fungere nogenlunde på det viset.

Er det gjort noen spørreundersøkelser for å belyse dette med mørketall? Jeg har ikke sett noen, men det kunne vært interessant lesing. Tror mange lar være å teste seg for å slippe alt oppstyret når de bare er litt snufsen. 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så fryktelig vanskelig for mange å ta på seg munnbind, spesielt nå som vi har rekordhøye smittetall? 
Alle unge som i følge myndigheter har hatt det så tungt hele pandemien, for ikke å snakke om de godt voksne som det har vert så viktig å beskytte gir jo fullstendig faen. Det er EKSTREMT LITE inngripende å be folk om å ta på seg det helvetes munnbindet når man omgås med andre folk, men dette er tydeligvis vanskelig for folk flest? Hvorfor? Jeg er ikke redd for hva corona eventuelt gjør med meg, men det betyr ikke at jeg ønsker å bli smittet. Ta nå bare på det forbannede munnbindet de få minuttene dere er i tettpakkede områder med fullt av ukjente folk, vær så snill!! 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...