Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (2 timer siden):

Hvilke andre modeller er det du ikke følte traff? Kan du peke på noen?

Nå er jeg veldig opptatt med å pakke julegaver i kveld, men her i hvert fall ett eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7vbL5/smitteoekningen-tre-ganger-saa-mye-som-fhi-trodde

Videre må jeg presisere at innlegget mitt ikke utelukkende var myntet på FHI, men generelt på modelleringer som har vært gjort verden over for å spå utviklingen. Kanskje best (verst?) eksemplifisert med de groteske feilberegningene til Neil Ferguson og SAGE-nekene i Storbritannia.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, basillen said:

Nå er jeg veldig opptatt med å pakke julegaver i kveld, men her i hvert fall ett eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7vbL5/smitteoekningen-tre-ganger-saa-mye-som-fhi-trodde

Videre må jeg presisere at innlegget mitt ikke utelukkende var myntet på FHI, men generelt på modelleringer som har vært gjort verden over for å spå utviklingen. Kanskje best (verst?) eksemplifisert med de groteske feilberegningene til Neil Ferguson og SAGE-nekene i Storbritannia.

Hvis du leser rapporten den artikkelen er basert på, så kommer det fram at det som er hauset opp i VG har middels sannsynlighet for å skje. Det er ikke det samme som høy. Det betyr ikke at risikovurderingen bommer bare fordi du foretrekker å få informasjonen gjennom media framfor de faktiske rapportene. Hvis du skal kritisere, baser deg på den faktiske rapporten. Kan ikke se at de bommet der noe særlig. I den samme rapporten står det også på side 5:

Den samlede risikoen ved covid-19-epidemien i Norge i august - september er liten.

Noe det faktisk var også da vi åpnet i september.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/vedlegg/2021-07-26-risiko-ved-covid-19-epidemien-i-norge-i-lys-av-framveksten-av-delta-varianten-av-sars-cov-2-.pdf

Er ikke Storbritannia ganske irrelevant når vi snakker om FHI sine modeller? Uansett, jeg regner med du snakker om utregningen som sa at det kunne dø 500.000 briter til sammen i 2020 og 2021 hvis det ikke ble gjort tiltak?

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Battaman skrev (4 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/fhi-scenario-anslar-stor-smittebolge-med-omikron-i-vinter-1.15783405

 

Men i helvete, det mest optimistisk scenarioet til FHI er at vi har nedstengt hele våren OG får en million smitta innen mai, som da er toppen. 

Det jeg leser her er at helsevesenet er helt fucked uansett hva vi gjør nå utenom full nedstengelse, hvis vi skal være i tråd med det vi er blitt fortalt om kapasiteten så langt. 

Håper jeg tolker dette feil.. 

Modellen tar utgangspunkt i at Omikron er like farlig som Delta, om det stemmer så er vi ganske fucked så smittsom som Omikron er, og at vaksinene har dårligere effekt. Men heldigvis er det mye som tyder på at Omikron er mildere, og forhåpentligvis veldig mye mildere som det blir hevdet fra Sør-Afrika. Men FHI har en forsiktig tilnærming og vil kanskje vente til det blir gode nok data fra Norge, Danmark eller andre mer sammenlignbare land, før de våger å si at Omikron er mildere, og i så fall hvor mye. Om Omikron gir 90% færre innleggelser, som de ser i SA, så er situasjonen slettes ikke så ille selv om det skulle være ti ganger høyere smitte enn hva vi normalt har akseptert. Det må nok fortsatt være noen tiltak for å hindre at smitten spres for raskt, men neppe et halvt år med nedstengelse. 

 Det måtte i så fall være i en situasjon hvor det viser seg at omikron er så lite farlig at det er greit at flere blir smittet, også i risikogruppene. Men så langt legger vi til grunn at den kanskje er så farlig og alvorlig som det deltavarianten er, sier hun.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/tv-kokk-wenche-andersen-har-faatt-corona.CLvxaYwX5?utm_source=share-btn

Sitat

Tirsdag kveld skrev God morgen Norge på sin Instagram at TV-kokken Wenche Andersen har fått påvist corona. 

I utgangspunktet er det ganske uinteressant for diskusjonen at noen har fått Corona. Bortsett fra at vi selvsagt ønsker at det går bra med dem. 

Grunnen til at jeg likevel linker til dette her er at hun har hatt Corona også før, i 2020. Og jeg antar at hun også er vaksinert, siden det er så lenge siden forrige gang hun var smittet. Dette dreier seg altså om et tilfelle av reinfeksjon. Man hadde jo håpet på at de som har vært smittet før, og er vaksinert, skulle gå klar. 

Endret av RichardNoname
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Likevel er reinfeksjon foreløpig ganske sjeldent med covid-19.

Fra FHIs ukerapport publisert i dag:

Sitat

Det er meldt totalt 354 005 personer med laboratoriebekreftet covid-19 til MSIS, hvorav 30 358 i uke 50 (Figur 21). Blant det totalt antall meldte tilfeller gjennom pandemien har 972 vært reinfeksjoner (definert som meldt på nytt minst 6 måneder etter forrige sykdomshendelse, eller dersom referanselaboratoriet har definert tilfellet som reinfeksjon)

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/ukerapport-uke-50-13.12---19.12.21.pdf

Kun 972 registrerte reinfeksjoner til nå. Så TV2-kokk Wenche Andersen har vært ganske så uheldig. Det står i denne artikkelen at hun hadde korona i mars 2020, og har fått tre vaksinedoser. Så det er jo lenge siden. 

Info om reinfeksjon fra FHI (oktober 2021):

Reinfeksjon med koronaviruset SARS-CoV-2
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/reinfeksjon/

Sitat

Reinfeksjon med SARS-CoV-2 er sjelden og de få som får infeksjon andre gang får som regel ingen symptom eller et mye mildere forløp.

Tilgjengelig forskning på immunologisk hukommelse etter SARS-CoV-2-infeksjoner, og erfaringer fra både SARS-CoV-2 og andre koronavirus, indikerer at risikoen for reinfeksjon med SARS-CoV-2  er ekstremt liten de første 3 månedene etter gjennomgått infeksjon. Etter 3 måneder kan reinfeksjon forekomme, selv om det fortsatt er sjelden første 12 måneder (1). Ved reinfeksjon vil det som regel være et mye mildere eller asymptomatisk forløp, og smitteførende fase være kortere. 

En del mer informasjon i artikkelen der som er ganske interessant.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

Telefonene som ødelegger jula: - Noen begynner å gråte, andre blir sinte

Få dager før julen ringes inn rapporterer smittesporerne i Oslo om at det har vært en tung helg. Mange av dem som blir oppringt og får vite at de er smittet, reagerer svært emosjonelt.

Har nettopp fått det ganske tett inn på selv, så forstår veldig godt hvordan de har det. 

Etter å ha brukt hele dagen på å reise hjem kommer beskjeden fra broren (der vi skulle holde jul) at hans med-sensor ved mundtlig eksamen som han avholdte i går og i dag for elevene sine tok konktakt med ham i kveld for få timer siden og sa at han hadde testet positiv på en hurtigtest.  Nå må broren min så testes i morgen, så får vi se.  Et problem er det også at hurtigtesterne gir rundt 40% falske positiver, så det er et problem i seg selv. 

Min stakkels nevø på 6 år hadde sådan gledet seg til at onkel igjen kunne holde jul med de, for det ble også avlyst i fjor.  Nå sitter jeg så på et hotel i påvente av at broren får testet seg i morgen tidlig for å se om jeg bare må dra tilbake til Norge igjen...  Trist for alle involverte, og alle er naturligvis vaksinerte,  i tillegg har våre foreldre allerede fått 3. dose.  Risikoen for alvorlig sykdom er neglisjerbar, men tester han positiv, har vi jo ikke lov å samles. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/vestland/sveio-kommune-fortvilar_-folk-utset-vaksinen-for-ikkje-a-fa-symptom-i-jula-1.15782735

Eller kanskje like mykje fordi folk er reist på juleferie? Det var liknande problem i sommar.

Samstundes inneber dette at dei som set pris på å vere best mogeleg beskytta no har ein sjanse til å komme fyrst i køa, uavhengig av alder. I dei fleste kommunar vil det likevel vere slik at det er gått for kort tid sidan 2. dose til at ein kan vaksinere langt nedover i aldersgruppene no. Unntaket er Oslo og nokre kommunar på det sentrale Austlandet...

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Sør-afrikansk studie: Risiko for innleggelse mindre med omikron
https://www.nrk.no/nyheter/1.15783571


Skotsk studie: Mindre risiko for innleggelse med omikron
https://www.nrk.no/nyheter/1.15783640


Gode tegn fra Sør-Afrika og Skottland! Samtidig ble det vel sagt i Danmark tidligere i dag at de ikke ser tegn til at den er mildere, mens FHI i dag var forsiktige og sa at man ikke kan konkludere ut fra disse tidlige studiene som er kommet til nå, men at det er indikasjoner på at omikron er litt mildere.

Spørsmålet er vel også om danskane ser teikn til at omikron ikkje er mildare, eller om dei uttalar seg slik fordi det er for tidleg å slå fast noko som helst.

Uansett ser ein at smitten i Danmark stig, samstundes som innlagde på sjukehusa fell. Det må enten komme av at omikronviruset gjev mindre sjukdom, eller at ein større del av befolkninga er vaksinert eller har fått oppfriskingsdose. Truleg er det snakk om ein kombinasjon av dette.

Samstundes strammar ein inn på tiltaka i store deler av Europa. Årsaka er nok usikkerheita som rår. Dersom det viser seg at omikronvarianten skaper mykje mindre sjukdom enn delta blir det gjenopning om ikkje så lenge.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (På 21.12.2021 den 18.03):

Men reduksjon i innleggelser som følge av smittenedgang vil vel ha et etterslep på ca to uker? Det vil si at siste dagers reduserte smittetall først vil føre til færre innleggelser om 1-2 ukers tid?

Det er mogeleg at du har rett, og i så fall må det vere vaksineringa som gjev utslaget. I så fall vil talet på innlagde falle enno brattare når effekten av tiltaka slår inn.

Det har vore ein del skuffelsar og tilbakeslag i pandemien fram til no. Men når omikronvarianten dessutan ser ut til å gje vesentleg mindre alvorleg sjukdom enn dei variantane ein har hatt til no lovar alt dette svært godt for 2022.

Sitat

00:26 

4290 nye koronasmittede i Norge

 

Onsdag ble det meldt om 4290 nye smittetilfeller her i landet. Det er 1451 færre enn forrige onsdag. Uketrenden er også synkende. 316 koronapasienter er innlagt på sykehus, 21 færre enn dagen før.

Oslo er vel ein av dei mest omikronifiserte stadene i landet, men likevel er smitten framleis fallande:

Sitat

03:34 

904 koronasmittet i Oslo onsdag

 

I Oslo ble det registrert 904 nye koronasmittede onsdag. Det er 206 færre enn forrige onsdag. De siste to ukene er det i snitt registrert 975 smittede per dag.

Smittetrykket er høyest i Bjerke bydel, etterfulgt av Søndre Nordstrand og Gamle Oslo. Smittetrykket er lavest i Nordre Aker, Vestre Aker og Ullern.

 

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Internasjonal solidaritet i praksis:

Sitat

I går kl. 21:46 

Nigeria destruerer en million vaksinedoser

 

En million utløpte AstraZeneca-doser er destruert i Nigeria, melder Danmarks Radio, som siterer AP. Årsaken er at vaksinedosene har gått ut på dato. Helsetopp Faisal Shuaib i Nigeria sier at landet ikke hadde noe valg.

– De utviklede landene skaffet disse vaksinene og hamstret dem. Når de var i ferd med å utløpe donerte de dem bort, sier Shuaib til byrået.

Det vart nyleg kjent at Norge har sikra seg 6 millionar vaksinedoser utover vinteren og våren. Samstundes er det altså ikkje anbefaling om tredje dose for dei under 45 med unntak av risikogrupper. Kva skal ein då med alle desse vaksinene? Eg håpar at ein har vit til å donere dei fleste av desse vaksinene vekk så snart som råd, og i god tid før dei går ut på dato. Dersom det kjem nye vaksiner spesialtilpassa mot omikron til våren er det lite vits i å sitje med eit lager med gamle vaksiner som held på å gå ut på dato.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Det ble visstnok publisert 3 studier i går, en fra Sør-afrika, en fra London, og en fra Skottland. Alle viser til mildere sykdom og mindre risiko for å bli lagt inn på sykehus. Studiene er ikke fagfellevurdert enda. Dette er hovedoppslag i VG i dag. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47XX7E/nye-studier-tyder-paa-at-omikron-kan-gi-mildere-sykdom-enn-delta

Dagbladet derimot fokuserer på en uttalelse på en pressekonferanse fra Henrik Ullum i Statens Serum Institutt i Danmark, som sier at det er ingenting som tyder på et mildere forløp med Omikron. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/nedslaende-omikron-beskjed/75001547

Her er det altså 2 "riksaviser" som har omikron som hovedoppslag og som på samme tid melder om det komplett motsatte av den andre avisa. Er det rart folk blir forvirra og lei? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fucovid skrev (35 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du klager. Nå er det jo også lov å klemme hverandre, ifølge Nakstad! 

"Dagen før julaften sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad det er lov å klemme tanter, onkler og besteforeldre under julefeiringen." 

Trenger du virkelig mer enn dette? Ønsker du forutsigbarhet i livet ditt eller noe sånt? 

Haha, "lov" å klemme hverandre på julaften! Det blir vel den årlige bonusen, på linje med en måned frihet hver sensommer! 😂

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Det ble visstnok publisert 3 studier i går, en fra Sør-afrika, en fra London, og en fra Skottland. Alle viser til mildere sykdom og mindre risiko for å bli lagt inn på sykehus. Studiene er ikke fagfellevurdert enda. Dette er hovedoppslag i VG i dag. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47XX7E/nye-studier-tyder-paa-at-omikron-kan-gi-mildere-sykdom-enn-delta

Dagbladet derimot fokuserer på en uttalelse på en pressekonferanse fra Henrik Ullum i Statens Serum Institutt i Danmark, som sier at det er ingenting som tyder på et mildere forløp med Omikron. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/nedslaende-omikron-beskjed/75001547

Her er det altså 2 "riksaviser" som har omikron som hovedoppslag og som på samme tid melder om det komplett motsatte av den andre avisa. Er det rart folk blir forvirra og lei? 

Ja, total forvirring.

Også er det hvordan er Omikron i Afrika med ung befolkning og i Europa/Skandinavia med eldre befolkning og klima.Vet ikke hvor viktig det er.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (10 timer siden):

Nå er jeg veldig opptatt med å pakke julegaver i kveld, men her i hvert fall ett eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/a7vbL5/smitteoekningen-tre-ganger-saa-mye-som-fhi-trodde

Videre må jeg presisere at innlegget mitt ikke utelukkende var myntet på FHI, men generelt på modelleringer som har vært gjort verden over for å spå utviklingen. Kanskje best (verst?) eksemplifisert med de groteske feilberegningene til Neil Ferguson og SAGE-nekene i Storbritannia.

At noen fortsatt kan ta neil Ferguson alvorlig med tanke på hvor mye feil han har tatt om absolutt alt og også den ekstreme dobbelmoralen han selv har utvist og avslørt seg med som viser at det er lite sannsynlig at han selv tror på dommedagsscenariene sine. Det ER folk opp i alt dette som vet å utnytte sine posisjoner i denne krisen for alt det er verdt og Ferguson er selvskreven her.

 

knipsolini skrev (9 timer siden):

Modellen tar utgangspunkt i at Omikron er like farlig som Delta, om det stemmer så er vi ganske fucked så smittsom som Omikron er, og at vaksinene har dårligere effekt. Men heldigvis er det mye som tyder på at Omikron er mildere, og forhåpentligvis veldig mye mildere som det blir hevdet fra Sør-Afrika. Men FHI har en forsiktig tilnærming og vil kanskje vente til det blir gode nok data fra Norge, Danmark eller andre mer sammenlignbare land, før de våger å si at Omikron er mildere, og i så fall hvor mye. Om Omikron gir 90% færre innleggelser, som de ser i SA, så er situasjonen slettes ikke så ille selv om det skulle være ti ganger høyere smitte enn hva vi normalt har akseptert. Det må nok fortsatt være noen tiltak for å hindre at smitten spres for raskt, men neppe et halvt år med nedstengelse. 

 Det måtte i så fall være i en situasjon hvor det viser seg at omikron er så lite farlig at det er greit at flere blir smittet, også i risikogruppene. Men så langt legger vi til grunn at den kanskje er så farlig og alvorlig som det deltavarianten er, sier hun.

Men nå peker absolutt ALLE studier på at den er betyddelig mildere; det blir mer og mer tydelig for hver eneste dag som går, selv om tabloidene gir kjempeplass til en eller annenn ubetydelighet som snakker ned resultatene samtidig som de gjemmer de grunnleggende viktige nyhetene bort i små notsier som de håper ingen lesere vil se. Når det gjelder FHI i Norge, så er vel tradisjonen slik at de vil vente til absolutt alle andre land i hele verden har gjort noen erfaringer; beslutningsvegring har jo vært kjennemerket helt siden pandemien startet.

 

Fibonacci skrev (8 timer siden):

Jaja, de fleste vil veldig gjerne ha slike regler, så det er bare å smile.

Det skyldes frykt. Hadde folk flest lest studiene som for hver eneste dag som kommer nå viser at omicron gir MILDERE symptomer hadde de lagt frykten fra seg og skjønt hvor irrasjonelt det er at man kjører på med slike samfunnsødeleggende restriksjoner. Rapportene om at omicron gir 80% mildere sykdom og at viruset ikke angriper lungene like sterkt som tidligere; noe som faktisk BETYR at det er mindre dødelig da det nettopp er kvelning coronaoffere had død av burde være førstesidestoff i alle aviser og ført til ekstra nyhetssendinger i NRK og TV2, istedenfor fylles de opp med spekulative og ganske desperate uttalelser om at "det er lite som tyder på at den nye varianten er mildere" eller "nedslående nyheter - tsunami trekker USA, eller England eller whatever", "dødsbølge av omicron i vinter, 5000 vil dø daglig". Mens de grunnleggende viktige funnene gjemmes i små notiser. Jeg gjør ihvertfall mitt for å opplyse om at omicron ikke er noe acopalyptisk dødsvirus. Jeg merker en holdningsendring, helt klart, også hos de som har vært veldig ukritisk til pandemihåndteringen. Og - jeg merker at det er spesielt mennesker med høyere utdannelse som nå er mer kritiske, de som fortsatt er hysteriske også rundt omicron heller er folk med lavere utdannelse og som ukritisk leser tabloider som Dagbladet og VG og da mest overskrifter.

Om 2022 blir bedre enn 2020 og 2021? Ja, det er ikke godt å si, men det er ingen tvil om at det blir - annerledes for å si det sånn. For dersom regjeringen, FHI og HDI vil tviholde på narrativene sine og politikken sin vil misnøyen vokse betraktelig; det har skjedd noe allerede; man er ikke lenger Kari Jaquesson og Charter-Svein om man er kritisk til håndteringen og færre i 2022 vil være redd for å bli assosiert med disse selv om ganske mange vil prøve seg på dette fortsatt. En annen ting er de økonomiske og sosiale aspektene ved alt dette som vil bli merkbare fremover. Jeg regner med at mange land som er mer progresivt innstilte enn Norge mht. forandringer vil droppe lockdonw-politikken og det å stenge ned samfunn basert på modeller; Norge vil som de beslutningsvegrerene de er komme langt etter men det sier seg selv at Norge ikke ønsker å ende opp som et lockdown-Albania som ligger en evighet unna andre land. Men Norge blir GARATNERT ikke første land til å skifte kurs, DET kan vi ihvertfall være ganske sikker på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...