Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er greit å implementere regler om at at hvert hurtigladested må ha minst 2 stk 50 kW CCS ladere som er offentlig tilgjengelige med ikke-diskriminerende prising. Det er sånn ca så langt jeg tror man kan presse Tesla uten at de forsøker omgå reglene. Da ville man f.eks kunne se at Tesla setter opp 8 superladere, og så rett ved siden av betaler de f.eks Fortum eller Grønn Kontakt til å sette opp 2 stk 50 kW CCS.

Hvorfor ikke bare gjenbruke så mye teknologi og utstyr som overhodet mulig? Om SuC stasjonen er på 20 plasser og 10 stolper, hvorfor ikke isåfall fargelegge 2 av dine plasser med en annen farge som illustrerer at disse to er åpnet for alle med samme lastdeling som fra før av? Vi vet jo at infrastrukturen kan lade andre biler. 

Over tid, så kan man justere kravene etter nybilsalg og markedsandeler. For Tesla eierene så har dem altså 20 plasser tilgjengelig, og man kjører samme logikk som for AC stolpene der Tesla ofte har delt infrastruktur med alle. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, oophus said:

Hvorfor ikke bare gjenbruke så mye teknologi og utstyr som overhodet mulig? Om SuC stasjonen er på 20 plasser og 10 stolper, hvorfor ikke isåfall fargelegge 2 av dine plasser med en annen farge som illustrerer at disse to er åpnet for alle med samme lastdeling som fra før av? Vi vet jo at infrastrukturen kan lade andre biler. 

Over tid, så kan man justere kravene etter nybilsalg og markedsandeler. For Tesla eierene så har dem altså 20 plasser tilgjengelig, og man kjører samme logikk som for AC stolpene der Tesla ofte har delt infrastruktur med alle. 

Ladekabel-plassering og lengde passer ikke med en rekke elbiler. Og det ville måtte utvikles betalingsløsning og slikt.

Det enkleste er å bruke andre kommersielle løsninger. Da slipper man lage noe nytt og helt spesifikt for Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
42 minutes ago, OscarMike1 said:

Samme med VAG - tipper at tilgang på flere tusen superladere hadde gjort at ionity ble satt på pause. Og det er ikke spesielt bra for fellesskapet. 

Ja, det er det største dilemmaet med å opne superladarane for alle på same vilkår som for Tesla.  Tesla superladar ville utkonkurrert alle andre ladenettverk, det hadde vorte eit ras av konkursar i bransjen og dårlegare ladetilbod for alle.  Eg trur ikkje hatarane hadde vorte nøgde då heller.  Spesielt ikkje bilbransjen i Alta som ynskjer at elbil skal vere bil nummer to eller tre for kundane, og ikkje ynskjer seg elbilar som kan fungere som einaste familiebil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (12 minutter siden):

Ladekabel-plassering og lengde passer ikke med en rekke elbiler. Og det ville måtte utvikles betalingsløsning og slikt.

Det enkleste er å bruke andre kommersielle løsninger. Da slipper man lage noe nytt og helt spesifikt for Norge.

1. Ladekabel-plassering og lengde vil isåfall være et problem som andre må løse. Tesla trenger ikke løse dette problemet. Om Audi ønsker at e-Trons skal få større nettverk gjennnom tilgangen til SuC nettverket, så får Audi selge et adapter/forlenger eller hva som trengs for dette, om Tesla selv ikke ønsker å tjene på slikt utstyr selv - noe jeg stiller meg skeptisk til at de ikke ville solgt selv. Slikt utstyr har som regel haugevis av avanse på seg, og er ekstremt enkelt å utvikle samt tjene penger på. 

2. Det enkleste er å utnytte eksisterende infrastruktur og utstyr som allerede er der. Det er tøys at Tesla må gjøre så mye greier for å støtte andre biler. Beviset på det fikk vi jo i sommer når noen stolper ikke var på nett og andre biler kunne lade der. Det eneste som mangler er en betalingsløsning. 

Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (59 minutter siden):

En annet moment er om feks Nissan hadde fått tilgang til Tesla sitt nettverk - så ville det fjerne presset på at de skulle bygget stolper selv. 

Samme med VAG - tipper at tilgang på flere tusen superladere hadde gjort at ionity ble satt på pause. Og det er ikke spesielt bra for fellesskapet. 

For noe tøys. Vi skal erstatte fossile biler med elbiler. Dagens andel av biler på veiene er langt unna å være i marjoritet elbilene, så alle må fremdeles bygge infrastruktur. Dog infrastrukturen i seg burde støtte hverandre. Om familien Hansen fant ut at de ønsket å ha et lade-stolpe firma i Ørsta, og har totalt dekket det området, så burde det ikke være nødvendig for Grønn Kontakt, Tesla eller Ionity å skulle presse seg inn der unødvendig. 

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

1. Ladekabel-plassering og lengde vil isåfall være et problem som andre må løse. Tesla trenger ikke løse dette problemet. Om Audi ønsker at e-Trons skal få større nettverk gjennnom tilgangen til SuC nettverket, så får Audi selge et adapter/forlenger eller hva som trengs for dette, om Tesla selv ikke ønsker å tjene på slikt utstyr selv - noe jeg stiller meg skeptisk til at de ikke ville solgt selv. Slikt utstyr har som regel haugevis av avanse på seg, og er ekstremt enkelt å utvikle samt tjene penger på. 

Det er ingen andre som kommer til å løse problemet. Og folk vil neppe kjøpe en forlengerkabel av Tesla til tusenvis av kroner om de ikke absolutt må (og da vil kanskje pluggen ende opp med å ligge i snøen). Resultatet er bare at folk feilparkerer og blokkerer andre ladeplasser.

Tesla kan så klart bli veldig streng på å parkere innenfor stekene, men det krever mye koordinasjon av parkeringsvakter på titalls forskjellige steder, fra helt i nord til helt i sør. Og de kundene som da må feilparkere for å få plugget inn blir jo bare sure når de får får smekk for å feilparkere, når det er det de må gjøre for å få plugget inn.

En annen virkning da vil være at folk parkerer innenfor strekene, og så drar i kabelen så hardt de klarer for å få strukket kablene maksimalt og plugget inn. Med resulterende skader og vedlikehold på ladekablene.

11 minutes ago, oophus said:

2. Det enkleste er å utnytte eksisterende infrastruktur og utstyr som allerede er der. Det er tøys at Tesla må gjøre så mye greier for å støtte andre biler. Beviset på det fikk vi jo i sommer når noen stolper ikke var på nett og andre biler kunne lade der. Det eneste som mangler er en betalingsløsning. 

Folk feilparkerte i stor grad for å få plugget inn. Og SW-ingeniører er ikke gratis.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

1. Ladekabel-plassering og lengde vil isåfall være et problem som andre må løse. Tesla trenger ikke løse dette problemet. Om Audi ønsker at e-Trons skal få større nettverk gjennnom tilgangen til SuC nettverket, så får Audi selge et adapter/forlenger eller hva som trengs for dette, om Tesla selv ikke ønsker å tjene på slikt utstyr selv - noe jeg stiller meg skeptisk til at de ikke ville solgt selv. Slikt utstyr har som regel haugevis av avanse på seg, og er ekstremt enkelt å utvikle samt tjene penger på. 

2. Det enkleste er å utnytte eksisterende infrastruktur og utstyr som allerede er der. Det er tøys at Tesla må gjøre så mye greier for å støtte andre biler. Beviset på det fikk vi jo i sommer når noen stolper ikke var på nett og andre biler kunne lade der. Det eneste som mangler er en betalingsløsning. 

En adapter til CCS for å få lengere kabel? Man skal alstå skøyte en kabel som leverer 250kW? Og Ola Normann skal koble dette selv?
Du vet at man ikke engang kan skøyte en Type2 kabel? Er lagt inn sikkerhet så dette ikke går da selv det er ansett som farlig.

Tesla har jo betalingsløsning som fungerer slik at bilen tar seg av dette. Det har fungert utmerket siden 2012. 
Å måtte bruke RFID eller app blir jo to steg tilbake.

Tror nok heller de betaler en annen aktør til å stille opp istede for å dalle med dette selv.

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Utelukker ikke at det er mulig. Men jeg ser ingen enkel måte å gjøre det. Det kanskje mest katastrofale for Tesla som jeg kan tenke meg er:

- Fulle avgifter på alle biler som ikke har skjerm bak rattet

Så du setter spørsmålstegn ved om det i det hele tatt er mulig. Det er ikke bare mulig, det er svært enkelt å dokumentere, og kunne vært innført i EU, USA og Norge. I dag er det faktisk slik at Telsa sitt overskudd baserer seg på salg av utslippstillatelser. De er der unike fordi de kun lager elbiler. Ved at Norge valgte et liknende avgiftsystem er det ikke verre enn å nekte salg mellom fabrikanter. På denne måten kunne både Norge, EU og USA tvunget frem en åpning av ladeinfrastrukturen. Nå sier ikke jeg at det er beste løsning, men det er et bevis på at det er enkelt å få til hvis den politiske viljen er der.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Del said:

Så du setter spørsmålstegn ved om det i det hele tatt er mulig. Det er ikke bare mulig, det er svært enkelt å dokumentere, og kunne vært innført i EU, USA og Norge. I dag er det faktisk slik at Telsa sitt overskudd baserer seg på salg av utslippstillatelser. De er der unike fordi de kun lager elbiler. Ved at Norge valgte et liknende avgiftsystem er det ikke verre enn å nekte salg mellom fabrikanter. På denne måten kunne både Norge, EU og USA tvunget frem en åpning av ladeinfrastrukturen. Nå sier ikke jeg at det er beste løsning, men det er et bevis på at det er enkelt å få til hvis den politiske viljen er der.

Den må du forklare bedre. Om Norge skulle gå for lignende system som f.eks CARB, uten at det var mulig å kjøpe/selge utslippskvoter, så ville altså Tesla ikke få solgt de kredittene de genererte. Men de som hadde hatt problemer ville jo være de andre bilprodusentene som måtte kjøpe utslippskvoter, og ikke hadde mulighet til dette. F.eks Toyota.

Tesla hadde ikke vært i noen verre posisjon enn i dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det er ingen andre som kommer til å løse problemet. Og folk vil neppe kjøpe en forlengerkabel av Tesla om de ikke absolutt må (og da vil kanskje pluggen ende opp med å ligge i snøen). Resultatet er bare at folk feilparkerer og blokkerer andre ladeplasser.

Tesla kan så klart bli veldig streng på å parkere innenfor stekene, men det krever mye koordinasjon av parkeringsvakter på titalls forskjellige steder, fra helt i nord til helt i sør. Og de kundene som da må feilparkere for å få plugget inn blir jo bare sure når de får får smekk for å feilparkere, når det er det de må gjøre for å få plugget inn.

En annen virkning da vil være at folk parkerer innenfor strekene, og så drar i kabelen så hardt de klarer for å få strukket kablene maksimalt og plugget inn. Med resulterende skader og vedlikehold på ladekablene.

For noe tøys! Om SuC nettverket er best utviklet hos X person, mens han har behov for en elektrisk kassebil, så ville han selvfølgelig ha investert litt småkroner for å kunne bruke noen plasser hos SuC nettverket? Alle kommer til å ville løst dette problemet. Det er jo penger på gaten for en underleverandør å tilby en forlengelse for SuC nettverket. 

Og beviset for at folk ville tatt muligheten finner du jo hos Tesla eierene selv, og da gjennom S og X produktene, som kjører rundt med adaptere allerede. 

Løsningen på dette problemet i tidlig utrulling før adaptere og tredjeparts utstyr er tilgjengelig er å åpne hjørne stolpene. 2-4 plasser per SuC stasjon er godt nok det sånn i utgangspunktet. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):
oophus skrev (17 minutter siden):

2. Det enkleste er å utnytte eksisterende infrastruktur og utstyr som allerede er der. Det er tøys at Tesla må gjøre så mye greier for å støtte andre biler. Beviset på det fikk vi jo i sommer når noen stolper ikke var på nett og andre biler kunne lade der. Det eneste som mangler er en betalingsløsning. 

Folk feilparkerte i stor grad for å få plugget inn. Og SW-ingeniører er ikke gratis.


Løsningen på "feilparkering" finner du tidligere her, og SW-ingeniører trenger ikke gjøre stort når man allerede har standarder for dette. Hvordan mener du Porsche løser Plug & Charge hos Ionity, og hvorfor ville ikke den samme løsningen vært mulig hos SuC nettverket i Europa på CCS? 
 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Tesla har jo betalingsløsning som fungerer slik at bilen tar seg av dette. Det har fungert utmerket siden 2012. 
Å måtte bruke RFID eller app blir jo to steg tilbake.

De må vel kanskje tilrettelegge for de som synes det er stress med apper også. Betalingsløsning via.....SMS?😨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Complexity said:

Kan nevne at jeg har en e-golf shucko lader jeg har brukt på min Model 3 noen ganger, så er kompatibelt andre veien og.

Det er et meningsløst eksperiment, vi vet at det hovedsaklig er Tesla som legger inn sperrer i sine ladere så andre bilmerker ikke kan lade der. At en Tesla får ladet på en Glof lader er forventet.

13 hours ago, Complexity said:

Står forøvrig litt info om Tesla sine Destination Chargers her:
https://teslaownersgroup.co.uk/kb/tesla-destination-chargers-explained

Hvilket bekrefter poenget mitt. Man trenger et adapter eller på annen måte lure laderen til å gi strøm når man skal lade andre biler der.

39 minutes ago, Sturle S said:

Nei, du treng ingen adapter.  Du trur på eventyr.  Eg har sett haugevis av elbilar av alle slags merke lade på Tesla destinasjonsladar.  Ingen av dei har hatt adapter.  Har du prøvd sjølv?  Eg veddar på at det går heilt fint, so lenge bilen din har ein standard Type 2-kontakt.

Eigaren av ladaren kan konfigurere han slik at andre bilar enn Tesla ikkje får lada der.  Då må bilen identifisere seg som Tesla, og det skjer berre i programvare.  Pluggen er fysisk identisk lik.

Det hjelper ikke at kontakten er fysisk lik hvis bilen ikke får gjort handshake med laderen. Takk for at du bekrefter det jeg skriver.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag bør avgifter likebehandle alle produsenter slik at det ikke oppstår markedsvridning. Avgifter bør heller ikke skreddersyes til et sett med spesifikasjoner som i praksis filtrerer ut en bestemt produsent selv om ikke navnet nevnes.

Vi kan ikke ha regler som "røde hus med ensifrede gatanr som er plassert på øversiden av veien, med to hvite hus på hver side og grønn garasje - skal betale dobbel eiendomsskatt" selv om det ikke nevnes spesifikt at avgiften er målrettet mot "Dum Dummesen".

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

En adapter til CCS for å få lengere kabel? Man skal alstå skøyte en kabel som leverer 250kW? Og Ola Normann skal koble dette selv?

Stasjonen kan fint detektere et adapter eller en forlengelse og sette ned hastigheter om det ligger noen problemer der, eventuelt så kan altså Tesla i utgangspunktet si at de kun støtter modeller som har ladeluke i hjørnene. Så kanskje vi kan få fortgang i standarder der også, med Tesla som hjelper den kampen i tillegg. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

En adapter til CCS for å få lengere kabel? Man skal alstå skøyte en kabel som leverer 250kW? Og Ola Normann skal koble dette selv?

Stasjonen kan fint detektere et adapter eller en forlengelse og sette ned hastigheter om det ligger noen problemer der, eventuelt så kan altså Tesla i utgangspunktet si at de kun støtter modeller som har ladeluke i hjørnene. Så kanskje vi kan få fortgang i standarder der også, med Tesla som hjelper den kampen i tillegg. 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (7 minutter siden):

For hver gang du bruker begrepet "Tesla-hater" om diskusjonsmotstandere forsterker du inntrykket at du selv er en Tesla fanboy.

Hva kverulanter som deg kaller meg er rimelig uinteressant.

Jeg liker mange forskjellige elbiler, men foretrekker Tesla. Først og fremst for ladenettverket som er helt unikt. Men også for at Tesla driver utviklingen framover, mens andre bilprodusenter halter motvillig etter, og det kun p.g.a. krav fra EU, og trusler om gigantiske miljøbøter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus skrev (54 minutter siden):

Ja, over tid så må vi sørge for at vi havner ved standarder. Det betyr ikke at dine bil ikke vil ha muligheten til å lade, men at ved dens slutt ved skrapen, at tilbudet er mer skiftet mot din neste bil som du kjøper. 

 

Det er flere som allerede har støtte for Plug & Charge på ladesiden, and standarden for dette er allerede satt. Porsche og MEB plattformen får støtte for dette nå neste år. Altså er det på tide at man setter grenser nå når man har løsningene i sikte. 

Ionity vil du se at blir bedre og bedre etterhvert som samarbeidspartnerene tar del i det. I Tyskland så har energifirma startet med samarbeid, og jeg vet at Tibber allerede har luftet tankene med å ha et samarbeid med Ionity. Uansett må slike ting opp i diskusjonen for hvor man ønsker å lande angående den mest optimale situasjonen man ønsker å være ved nærmere 2030. Om abonnementer ikke skal få være lov, så må dette også inkluderes i dette. Vi kan like så godt tvinge Ionity i den retningen vi mener er best for oss, slik vi kan tvinge Tesla til å åpne opp fremtidige stolper for alle. Eldre stolper kan bli skiftet ut når leasing-periodene/låne periodene går ut og må inn til høring for neste runde. 

Slutt å tøys! Det er ikke bare VAG som ikke er med der. Det er 100% av absolutt alle ladetilbydere og OEMS i HELE KLODEN. Om Tesla virkelig ønsket et samarbeid, så hadde dem fått til dette. Men når selv firma som Rivian i NA i en situasjon med en overveldende ledelse mot SuC nettverket også støtter seg mot Electrify America og ikke et Tesla samarbeid, så burde det gi deg noen hint rundt hva som må til for at Tesla sier velkommen inn til andre. Den er ikke eksisterende. 

Over tid? Bransjen har hatt snart 10 år på seg å utvikle et nettverk. De har i sin fullstendighet overført dette til det frie markedet. Tesla forsto dette i 2012. Det er ikke tesla sitt ansvar å dra med seg lasset ved å gjøre sitt eget tilbud dårligere. Hva med at Nissan går inn i Norge med noen milliarder til 50kW ladere enn at Tesla lar andre merker lade med 15kW på en superlader som kan gi 200+ ?

Jeg skjønner at du ønsker å flate ut kurven, men da er det bedre å dra med seg de som går bakerst enn å holde igjen han som leder.

Vi kan såklart prøve å tvinge enhver til å gjøre det vi vil, men hva tror du skjer da? Tror du VAG er interessert i å bygge her da? Nettopp.

Tesla ønsker samarbeid de, men blant annet VAG ville fokusere på Ionity. Jeg skjønner jo det ettersom da Tesla kom med regningen for samarbeidet (strøm + vedlikehold + deler av regninga fra utbygging av 2000+ destinasjoner) var det ikke mange VAG - elbiler på plass. Ikke så mange fra andre produsenter heller. Men om du mener at 100% av alle ladetilbydere ikke ønsket å være med, kom gjerne med linken. Jeg kan ikke huske å ha sett det i artikkelen jeg leste, men jeg finner den heller ikke igjen. Regner med du har den siden du var så spesifikk.
 

Husk at ingen produsent er lovpålagt å bygge ladeplasser - de gjør det av hensyn til kunden og får å skape et bedre produkt. Tesla hadde ikke trengt å bygge noe som helst, men jeg er veldig glad de gjorde det. Og husk at for hver Tesla du ser, tipper jeg 10-20% av prisen på bil har gått til å finansiere ladenettverket. Så det er ikke sånn at dette er gratis. 

Noen vil ha en billig bil og betaler i tiden det tar å stå i ladekø. Andre kjøper en dyr bil for å slippe dette. Ingen av delene er feil.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 minutter siden):

For hver gang du bruker begrepet "Tesla-hater" om diskusjonsmotstandere forsterker du inntrykket at du selv er en Tesla fanboy.

Hahaha, Hanhijnn kjører Nissan Leaf og Outlander.... Skikkelig Tesla-fanboy!

😅

Da er vel jeg med Kona og en fanboy av Tesla?

Det er en håndfull av folk her inne som sliter hardt med å gi Tesla kreditt for noe. Men det er Tesla man velger å hakke på. Hva med å hakke på de som ikke gidder å gjøre noe? Det er jo der det store problemet ligger.

Hva med å klage til VW, Audi, Porsche, BMW, MB og Jaguar? Nissan/Renault skal få litt skryt da for at de gikk sammen med Fortum eller var det GK for å etablere noen ladere tidlig. Heller ikke der har de andre orket å bidra, før de innså at de måtte gjøre noe, og startet med Ionity. Mange år senere...

Hvorfor har ikke de kommet med info om at de har snakket med Tesla, og hvorfor de ikke gikk inn? de har bekreftet at det var samtaler i starten, men har ikke ville sagt noe om at Teslas vilkår var for vanskelige, eller at det ikke var reelle vilkår som umuliggjorde dette.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (21 minutter siden):

 

Hvilket bekrefter poenget mitt. Man trenger et adapter eller på annen måte lure laderen til å gi strøm når man skal lade andre biler der.

 

Nei. Dette er feil. 

Enkelte destinasjonsladere tar kun tesla, men langt i fra de fleste. Min erfaring er ca 50/50. Man ser forskjellen på skiltene. Rødt bakgrunn = tar kun tesla. Hvit bakgrunn = alle type 2. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...