Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (42 minutter siden):

Angående kompatibiliteten til pluggen som er på Teslas superladere, så var det for ca en måned siden en sak i media der biler fra andre merker fikk ladet gratis på Teslas superladere. Det fungerte! Under et døgn etter at smutthullet ble kjent i media så fikk superladerne en programvareoppdatering som fjernet muligheten. De er altså kompatible og Tesla har stengt muligheten med vilje via programvare. Med det håper jeg vi kan legge påstandene om inkompatibilitet / ustandardisert plugg, bak oss.

De har stengt / ikke villet åpne ettersom VAG ikke ville ble med på nettverket tidligere. De fikk muligheten, men takket nei pga satsing på ionity. 

Så de som mener tesla er urettferdige når de har låst nettverket, men husk at tesla har betalt for utbyggingen og sendt regningen til Tesla eiere. Det er endel av prismodellen på bilene. 

Utbyggingen var dyr og det er noe umusikalsk å komme i ettertid å ønske seg tilgang - selv om man er villig til å betale for strømmen. Om feks Nissan vil ha muligheten til å lade bilene sine der må de jo (og bileierne) betale for infrastrukturen i tillegg til strømmen. 

Ellers blir det litt som å høre på samboeren ta oppvasken og gå inn på kjøkkenet for å hjelpe til når alt er ferdig. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, OscarMike1 said:

Tesla inviterte VAG med på ladenettverket sitt. Mot betaling såklart, men de fikk invitasjonen. VAG takket nei siden de ville satse på ionity. 

Og du kan naturligvis dokumentere dette samt hva avtalevilkårene var? Hvis du ikke vet det vet du ikke at denne 'invitasjonen' var noe annet enn PR.
Det er jo notabelt at ionity ikke later til å ha problemer med å tiltrekke seg nye avtalepartnere. Noe Tesla aldri har greid. Den nærliggende tanken er jo da at de ikke egentlig vil.

2 hours ago, RJohannesen said:

Eeh, ja og kapittel 2 som omhandler typer av plugger ble lagt til i 2011 og fantes da ikke i 2003.

Så da er vi vel enige i at det var en feilaktig påstand at Tesla ikke følger IEC 62196-1 som ble utgitt i 2003.

Hvordan er det at tesla ikke følger IEC 62196-2:2011 ensbetydende med at de følger 62196-1? Kan du vise til dokumentasjon for at teslas ladestasjoner som ble installert fra 2012 og fremover faktisk overholdt 62196-1:2003? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Og du kan naturligvis dokumentere dette samt hva avtalevilkårene var? Hvis du ikke vet det vet du ikke at denne 'invitasjonen' var noe annet enn PR.
Det er jo notabelt at ionity ikke later til å ha problemer med å tiltrekke seg nye avtalepartnere. Noe Tesla aldri har greid. Den nærliggende tanken er jo da at de ikke egentlig vil.

Hvordan er det at tesla ikke følger IEC 62196-2:2011 ensbetydende med at de følger 62196-1? Kan du vise til dokumentasjon for at teslas ladestasjoner som ble installert fra 2012 og fremover faktisk overholdt 62196-1:2003? 

Dette er "lenge" siden, dvs noen år. Kommer ikke til å lete frem den artikkelen nå. Men det var samtaler rundt dette. Og mtp at tesla har tradisjon på å dele (feks har de frigitt patenter knyttet til bilene sine), er det mer sannsynlig at dette var reelt enn et pr - stunt. At du ikke har hørt om det tyder jo på at det i så fall var et dårlig pr - stunt i så fall. 

Men - selv om tesla sier de ikke vil samarbeide med noen, er det greit det og. De betaler jo for hele utbyggingen selv. Og sender fakturaen til bileierne. Det er en stiv pris, men verdt det om man spør de som kjører bilene. 

Husk at tesla hadde et godt utbygget nettverk før de store produsentene hadde elbiler. Så at de feks Audi ikke ble med på dette fem år før etron kom i butikken er ikke spesielt overraskende. 

Edit: https://www.google.no/amp/s/www.cnet.com/google-amp/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

Her er Elon Musk åpen på å åpne for andre produsenter. Men det ble ikke noe av som sagt. Hvorfor får du spørre VAG om. 

Endret av OscarMike1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 6.11.2020 den 7.20):

Ta en titt på dette ladenettverket.
Kikk på hver røde prikk.

Se for deg at du driver en liten bilfabrikk i California. Tenk på hvor mange lokale interesseorganisasjoner, kommunestyrer og landeiere du må overbevise.

Følg tankerekken på organisasjonen du må bygge, logistikken som skal til. Tenk på strømstandarder, effekttariffer. Strømnett i statlig eie i mange land.

Ser du fortsatt ingen fordeler med å få med en av de verdensomspennende bilfabrikantene på laget?

 

027CEFE6-E4ED-48B9-97BB-B3BFDE50AB74.png

Hvor mange er der, sluttet å telle når eg kom til 499 ?

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):
RJohannesen skrev (4 timer siden):

Eeh, ja og kapittel 2 som omhandler typer av plugger ble lagt til i 2011 og fantes da ikke i 2003.

Så da er vi vel enige i at det var en feilaktig påstand at Tesla ikke følger IEC 62196-1 som ble utgitt i 2003.

Hvordan er det at tesla ikke følger IEC 62196-2:2011 ensbetydende med at de følger 62196-1? Kan du vise til dokumentasjon for at teslas ladestasjoner som ble installert fra 2012 og fremover faktisk overholdt 62196-1:2003? 

Nå er det jo du og "6RCURCGB" som i 6 eller 7 innlegg har påstått at Tesla ikke følger denne standarden uten å komme med noe annet en linker som IKKE viser at de bryter denne standarden. 

Det er ikke opptil oss andre å dokumentere samsvar med hvert eneste punkt i en hel standard, det er jo en enorm jobb som ingen av oss har tid til å påta oss. Når man påstår at noen ikke følger en standard, så bør man jo kunne påpeke hvor den blir brutt. Ellers er det rimelig å konkludere med at det er en feilaktig påstand at de bryter standarden. Det er jo litt som at politiet ikke kan bøtelegge deg for å ha brutt loven uten å påpeke hva du har brutt. Ihvertfall ikke i siviliserte land...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sturle S said:

Alle Med Type 2-kontakt kan lade på destinasjonsladarane til Tesla.

Ja, med adapter...

Quote

While it may seem like a lot to learn, it’s really pretty simple. For level 1 and level 2 charging, all electric cars use the connector that is the standard in their respective markets, North America, Europe, China, Japan, etc. The sole exception being Tesla, but all of its cars come with an adapter cable to power with the market standard. Non-Tesla electric vehicles can also use Tesla Level 1 or 2 charging stations but they need to use an adapter which can be purchased from a third party vendor.

For DC fast charging, Tesla has a proprietary network of Supercharger stations that only Tesla vehicles can use, no adapter will work on these stations because there’s an authentication process.

 

Quote

The male connector is not a normal IEC62196-2 connector – it is a special size giving it the ability to connect properly to the Tesla charging cords.

With this adapter, you can charge your non-Tesla vehicle on a European Tesla destination charging station.

The adapter has a special circuit that allows your car to interface with the Tesla charging system.

This adapter cable has all of the pins needed to maintain all functionality and safety protocols used by IEC62196, J-3068, and Tesla charging systems.

 

Quote

Type 2 compatible inlet implementing a three-phase AC charging and DC Supercharging on European Tesla Model S and Model X; a notch/teardrop-shaped keying planned for unprotected Mode 1 domestic charging was reused in 2019 for Supercharging

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/european-superchargers-got-poka-yoke-type-2.141384/

 

Tesla har fokusert på å holde andre biler unna deres ladere mens det skal være lettest mulig for Tesla eiere å lade overalt. Det synes jeg er helt greit.

Det jeg finner latterlig er når folk påstår at "ingen har gjort mer enn Tesla for utbredelsen av lademuligheter for el-bil". Da må man være spesifikk og si at "ingen har gjort mer for utbredelsen av Tesla ladere enn Tesla".

Tesla sine biler levert i Europa etter 2019 følger standardene etter det jeg har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

 

Det jeg finner latterlig er når folk påstår at "ingen har gjort mer enn Tesla for utbredelsen av lademuligheter for el-bil". Da må man være spesifikk og si at "ingen har gjort mer for utbredelsen av Tesla ladere enn Tesla".

 

Det som er rart er hvor stikk motsatt retning alle andre produsenter har gått. Til tider fungerer ikke laderen, ulike standarder for betaling, ulike prismodellen, ulike hastigheter osv. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Hvor lang tid trur Du det tar før man får «USB stander», kan ta med en overgang kabel selv. 10, 20 eller 30 år, hva tror Du ?

Jeg er ikke elektroingeniør, så vet ikke hvordan det ligger an med å minske motstand i kabler.

Siden kablene trenger vannkjøling, så blir det litt vanskelig å ta med egen enn så lenge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (43 minutter siden):

Jeg er ikke elektroingeniør, så vet ikke hvordan det ligger an med å minske motstand i kabler.

Siden kablene trenger vannkjøling, så blir det litt vanskelig å ta med egen enn så lenge

Tja, om man ikke torer å bruke kopar eller sølv i kablene på ladestasjoner så er nå kablene inn av alemineum.

 

Her eg bur 83 ampere og greie kabler, selv om det er vekselstømm.

Gjennomsnitt «dameveske 9,8 kg», og en slik overgang rundt 10 kilo. Konklusjon: håndterbart.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Simen1 said:

Uten adapter...

 

Kan nevne at jeg har en e-golf shucko lader jeg har brukt på min Model 3 noen ganger, så er kompatibelt andre veien og.

Står forøvrig litt info om Tesla sine Destination Chargers her:
https://teslaownersgroup.co.uk/kb/tesla-destination-chargers-explained

Tesla destination chargers will be indicated by either a white or red sign. Ones with a red sign can only be used by a Tesla whereas a charger marked by a white sign is open to all EV owners to use and is not dedicated to Tesla owners. Locations will often have a mix of both, normally the rule is 2 Tesla chargers to 1 EV chargers. Tesla owners’ can plug into either but aim for a Tesla only version if available.

 

tesla-destination-chargers.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 9.11.2020 den 22.10):

Er vel snakk om 500+ ampere her.

500 amper x 800 volt = 400 000 voltamper (watt, eller 400 kW)

Tja, det bør gå med 10 kilo kopar. Eg har jo sett batterikablene som tar i mot stømmen, dei ser jo ikke så veldig tunge ut (kan være alemineum, billig veit du).

 

Skal ta med meg en batteri vinkelsliper for å undersøke, eg tror overgangene kjøles. Men ja, eg må verifisere..

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

500 amper x 800 volt = 400 000 voltamper

Tja, det bør gå med 10 kilo kopar. Eg har jo sett batterikablene som tar i mot stømmen, dei ser jo ikke så veldig tunge ut (kan være alemineum, billig veit du).

Er snakk om likespenning her da, så voltampere blir vel litt feil. Bedre å oppgi effekt og Tesla sine stasjoner leverer 250kW.

(og batteriene er 400V, er vel bare Porche hittil som leker seg med 800V)

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

(og batteriene er 400V, er vel bare Porche hittil som leker seg med 800V)

Hyundai og Kia skal etter planen ha noe i 2021, og Audi kommer jo med sin e-Tron GT som også er på 800V. Alle modellene på PPE platform skal komme med 800V. Så det blir nok noen modeller etter hvert. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, RJohannesen said:

Eeh, ja og kapittel 2 som omhandler typer av plugger ble lagt til i 2011 og fantes da ikke i 2003.

Så da er vi vel enige i at det var en feilaktig påstand at Tesla ikke følger IEC 62196-1 som ble utgitt i 2003.

Du fant snubletråden, jeg ville bare få bekreftet at du ikke har lest standarden selv.

Kontakter og støpsler er selvfølgelig beskrevet i IEC 62196-1. Hva trodde du innholdet i IEC 62196-1:2003 var?

IEC 62196-2 omhandler "dimensional compatability and interchangeability requirements for a.c. pin and contact tube accessories".

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (11 minutter siden):

500 amper x 800 volt = 400 000 voltamper (watt, eller 400 kW)

Vel, alle tre parameterne strøm, spenning og effekt har maksbegrensninger. Men siden P=U*I så vil ikke begrensningene være uavhengige. Kort fortalt får du ikke maks spenning og maks strøm på samme tid. Det er enten eller, eller en kombinasjon som ikke overgår effektbegrensningen. Men ladespenningen er også styrt av batterispenningen og strømmen er begrenset av tilstanden (temp, SoC osv) til batteriet som lades. Så det er ikke så enkelt som å gange sammen maks spenning og maks strøm og få ut maks effekt. Du må nesten se nærmere på ladekurven for å se hva som skjer i praksis.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...