Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Ok, prøver meg på en hybridpost mellom HT-PCen og mobilen, derav redigering. Jeg har lyst til å dele en personlig erfaring. Det irriterte meg noe grenseløst at tale fra center under TVen fikk det til å høres ut som de på skjermen egentlig lå på gulvet, så dette ville jeg prøve å gjøre noe med. Et lite flasback fra walkman og dårlig headsetplugg minnet meg om hvordan mono kunne høres ut, og DET kunne jeg jo bruke til noe. Tanken var å bruke en center over-, og en center under TVen og paralellkoble disse for å danne en monosignal mellom dem, som ville emulere posisjon ca. midt på TV-skjermen. Kort fortalt - JA det fungerer! I stedet for å ha skuespillere på
golvet i kjellerstua mi har jeg nå tale fra sånn ca. midt på TV-skjermen! Forståsegpåere vil nok teoretisk plukke dette fra hverandre med faseforskyvning osv, men jeg har kjørt denne løsninga i snart tre år, og det er ingen fare for at jeg går bort fra det - Hos MEG var dette en ubetinget suksess :)

Skal se om jeg får til å lempe opp bilder her.

Edit: Fikk lagt til bilder av TV med fronter og centerhøyttalere og egensnekret stativ for øvre center. Nå er alle kanaler unntatt sub dobble, som gir en pen og forholdsvis slett høydelinje som skjærer pent gjennom TV-bildet.

post-6529-0-04287000-1563061868_thumb.jpeg

post-6529-0-73618500-1563061970_thumb.jpeg

post-6529-0-65466300-1563062036_thumb.jpeg

Endret av Leo_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det skulle finnes tvil så er dette selvsagt et "budget build". Basen er en gammel Yamaha RX-V661. Fronter er (2x) Eltax Silverstone 300 pr. kanal, bakkanaler er samme 200+300 pr kanal, center er to stk identiske Jamo. Sub er foreløpig en Fence 15" med Young forsterker (byttet pga. def.originalforsterker) med +6dB@25Hz og egenimplementert -3dB@40Hz LPF og demping av original kasse for å gi subben MIN karakter :) (For å utdype, jeg vil ha sub til å virkelig drønne i bunn, uten å vræle i mid-midbass-området.

Seriøst, dyreste enkeltkomponent er tykke høyttalerkabler fra Biltema og Young plateforsterker fra partsexpress. Jeg begynte med å kjøre 7.1 her i kjellerstua, men er mer fornøyd med dagens 5.1-oppsett. Yamahaen opererer tydeligvis komfortabelt i 4-ohmsområdet, i alle fall i det effektregistret jeg kan benytte i rekkehus-registeret. Pr.dags dato gjør en gammel laptop - TV - Yamaha susen :)

 

Edit: Jeg bor i Trondheim, om noen har lyst til å høre selv hvordan dette low-end-oppsettet funker er det bare å komme på besøk :)

Endret av Leo_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har du tenkt på å kjøpe en rimelig Hdmi switch? Da kunne du brukt det midlertidig fram til du får ny tv.

Vurderte det en liten stund, men greia er at jeg kommer til å være hjemme maks en uke før den nye TVen er på plass. Er ikke så glad i bruk og kast-kjøp, så selv om det hadde vært billig, så tenker jeg at det ikke er verdt det.  :laugh:

 

Om det skulle finnes tvil så er dette selvsagt et "budget build". Basen er en gammel Yamaha RX-V661. Fronter er (2x) Eltax Silverstone 300 pr. kanal, bakkanaler er samme 200+300 pr kanal, center er to stk identiske Jamo. Sub er foreløpig en Fence 15" med Young forsterker (byttet pga. def.originalforsterker) med +6dB@25Hz og egenimplementert -3dB@40Hz LPF og demping av original kasse for å gi subben MIN karakter :) (For å utdype, jeg vil ha sub til å virkelig drønne i bunn, uten å vræle i mid-midbass-området.

 

Seriøst, dyreste enkeltkomponent er tykke høyttalerkabler fra Biltema og Young plateforsterker fra partsexpress. Jeg begynte med å kjøre 7.1 her i kjellerstua, men er mer fornøyd med dagens 5.1-oppsett. Yamahaen opererer tydeligvis komfortabelt i 4-ohmsområdet, i alle fall i det effektregistret jeg kan benytte i rekkehus-registeret. Pr.dags dato gjør en gammel laptop - TV - Yamaha susen :)

 

Edit: Jeg bor i Trondheim, om noen har lyst til å høre selv hvordan dette low-end-oppsettet funker er det bare å komme på besøk :)

Jeg elsker det når folk er såpass handy og kunnskapsrike at de får til slike ting. Har bodd i Trondheim i 6 år. Var jeg der fremdeles, ville jeg definitivt kommet innom en tur.  :green:

 

Kanalen Youthman hadde for kort tid siden visning av en hjemmesnekret kino, med en fyr som (dessverre) fikk hjerneslag. Likeså, fascinerende hvor flinke folk kan være.

 

https://www.youtube.com/watch?v=M0PLMeXaCd0]https://www.youtube.com/watch?v=M0PLMeXaCd0

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

t0423.jpg

 

Over, et bilde av anlegget på stua slik det ser ut i dag. Øverst på benken, som er hjemmelagd, står det to Wyred4Sound ST500 MkII (2x250W klasse D hver), hylla under står det en McIntosh MCD-500 (CD spiller) og en McIntosh D100 (forforsterker). Nederste hylle er det en Playstation 4 Pro og en Panasonic UHD BD-spiller. Høyttalerne er Klipsch RP280F (to 8" og horn) og subbene er Klipsch SW115 (15"). TV'en er en 65" fra Samsung. Kabler brukt i anlegget er noen gamle Tara Labs Phase II enkeltledere til høyttalerne og hjemmelagde balanserte kabler av gullbelagt sølv mellom forforsterker og forsterkerne, ellers er alle signal inn på forforsterkeren digitale (den har faktisk ingen analoge innganger). Mellom subben og høyttaleren på venstre side av bilde, står en vannkjølt stasjonærmaskin med bl.a en i7 7700K, 16GB RAM og en Samsung 970 og 860 til å surfe på nettet med på TV'en.

 

532107d1551518556-kjellerstue-med-hjemme

 

Nederste bilde er fra budsjett hjemmekinoanlegget i kjellerstua, bilde er tatt umiddelbart etter at høyttalerne var koblet opp, så plassering er ikke endelig. Stereobenken her er også hjemmelagd og oppå denne står en Klipsch KV-4 (toveis senter med to 8" og horn), på hylla under står det en Rotel RMB-1575 (5x250 W klasse D) og en Marantz AV8801. På nederste hylle som ikke er synlig på bilde står en Playstation 4 Pro og en Sony UHD BD-spiller. Hovedhøyttalerne er Klipsch CF-3 (toveis med to 10" og horn). Subben er en Dayton UM18" med brokoblet Hypex 502 i hjemmelaget kasse. Bakhøyttalerne som ikke synes er Klipsch KSP-S6 (bipoler med to 6,5" og to horn). TV'en er 75" fra Samsung. Kabler her er 2,5 mm² enkeltleder (installasjonskabel) til alle høyttalerne bortsett fra CF-3 som har dobbelt sett med 2,5 mm² til bassene og 1,5 mm² til hornet (i CF-3 og KV-4 er også internkablingen byttet til nevnte kabler). Signalkablene er fra Furutech, kappet i riktige lengder og loddet på plugger fra samme produsent. Ellers er alle kondensatorene i delefiltrene i alle høyttalerne byttet ut med Mundorf/Jantzen, både for at ene hornet (til CF-3) spilte gradvis lavere oppover i frekvens, og for at de begynte å dra på årene.

Endret av Thunderhead
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Stort Rack?

Nei, egentlig ikke. Her er anlegget i stuen. Platespilleren er under det hvite trekket og jeg har modifisert hyllen til platespilleren slik at den er uttrekkbar.

 

Edit: jeg har to vifter av denne typen montert inn i bakveggen til skjenken hvor anlegget står for bra luftgjennomstrømming til anlegget.

 

edit2: fikset lenke.

post-1713-1328860_thumb.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Nei, egentlig ikke. Her er anlegget i stuen. Platespilleren er under det hvite trekket og jeg har modifisert hyllen til platespilleren slik at den er uttrekkbar.

Edit: jeg har to vifter av denne typen montert inn i bakveggen til skjenken hvor anlegget står for bra luftgjennomstrømming til anlegget.https://www.komplett.no/product/973712?noredirect=true

Profft og nice. Nad du også ser jeg, og samme Liatorp tv benk/Sideboard.

 

Den er solid bygget.

Lenke til kommentar

Profft og nice. Nad du også ser jeg, og samme Liatorp tv benk/Sideboard.

 

Den er solid bygget.

Ja, den er veldig solid. etter at den forrige samboeren flyttet ut og fikk med seg noe møbler har jeg kastet ut mye av det jeg hadde og satset på gjennomført Liatorp. Det er ganske tight med plass så det er ganske hendig med de viftene jeg har montert inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som også har Salat bak anlegget?

 

 

 

Godt anlegget ikke skal spille bak fram. :)

 

Der var det ikke stort med kabler - jeg har veldig, veldig mye mer enn det..  :D

 

7.1.4 med pre/pro, en haug spillkonsoller, bd/sacd spillere osv.

 

Jeg har 4 stk slike grenkontakter som du har en av.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bror har kjøpt seg Klipsch the sixes. Har fått hørt endel på de nå. 

Som forventet var bassen alt for bloomy og mye. Litt EQ i spotify hjalp.

Eneste  trådløse jeg har hørt i den prisklassen er Genelec, som jeg ikke er noe fan av.

 

Er ikke det unnskyld trådlöse høytalere?

 

Prøv heller en av disse...

 

Audio Pro Addon T3, perfekt allrounder god stereo lydbilde og meget bra prosessor Dac.

 

Eller Marshall Kilburn en mer typisk rocka høytaler.

 

Tror begge er bygd på samme modul, har hørt det i grapevina et sted.

 

Argons variant ser også mistenkelig lik ut

 

 

Men Audio Pro får aldri boomy bass ikke engang på max. Helt rå Dac prosessing i den, og mye billigere enn Klipsch.

 

Og lyden er like god omtrent seriøst som to mellomklasse mindre stativhøtalere.

Lenke til kommentar

Der var det ikke stort med kabler - jeg har veldig, veldig mye mer enn det.. :D

 

7.1.4 med pre/pro, en haug spillkonsoller, bd/sacd spillere osv.

 

Jeg har 4 stk slike grenkontakter som du har en av.

Pussy ;) where's the evidence? :)

 

Og det er to evidence "bilder" hos meg og jeg har to grenkontakter.

 

En gren på hver side

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Min bror har kjøpt seg Klipsch the sixes. Har fått hørt endel på de nå. 

Som forventet var bassen alt for bloomy og mye. Litt EQ i spotify hjalp.

Eneste  trådløse jeg har hørt i den prisklassen er Genelec, som jeg ikke er noe fan av. 

 

Bassen kommer an på plassering, helt inntil vegg gir mye bass, helt inni et hjørne gir enda mere bass. Har man for mye bass er det en fordel å trekke de bort i fra hjørner og ut fra vegg, det hjelper på stereoperspektivet og romfølelsen også.

Lenke til kommentar

Pussy ;) where's the evidence? :)

 

Og det er to evidence "bilder" hos meg og jeg har to grenkontakter.

 

En gren på hver side

 

 

Får se om jeg knipser et bilde... en gang :) Men godt du kjører på med bilder - slik det egentlig ser ut.

 

Husker det ble en ganske ekkel "vane" på avforum etterhvert, folk fjernet alle kablene og photoshoppet så det holdt. Det stoppet jo de fleste fra å vise hva de selv hadde.

 

Gikk jo så langt at en fyr vant årets hjemmekino med et 50" tv og 2 høytalere - bare for at han var flink til å fotografere og hadde kul leilighet. Knuste andre med dedikert hjemmekinorom, heftig surround, fet proj, lyddemping, spesialstoler og 120" skjerm. 

Lenke til kommentar

Er ikke det unnskyld trådlöse høytalere?

 

Prøv heller en av disse...

 

Audio Pro Addon T3, perfekt allrounder god stereo lydbilde og meget bra prosessor Dac.

 

Eller Marshall Kilburn en mer typisk rocka høytaler.

 

Tror begge er bygd på samme modul, har hørt det i grapevina et sted.

 

Argons variant ser også mistenkelig lik ut

 

 

Men Audio Pro får aldri boomy bass ikke engang på max. Helt rå Dac prosessing i den, og mye billigere enn Klipsch.

 

Og lyden er like god omtrent seriøst som to mellomklasse mindre stativhøtalere.

 

Hehe, jo det er forsåvidt sant. 

Har hørt flere portable høyttalere med renere bass. Jeg ba han ta en lytterunde på Stereofil, OHC osv, men det ble visst Klipsche for det. Kundene som velger trådløs bryr seg nok gjerne mer om det estetiske si.

 

Har hvert på demo for dynaudio sine aktive da. De er faktisk ikke så gale, men mange hakk dyrere. 

 

EDIT: Jeg surrer fælt. De er jo aktive, ikke trådløse. Både Klipche og Dynaudio

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Får se om jeg knipser et bilde... en gang :) Men godt du kjører på med bilder - slik det egentlig ser ut.

 

Husker det ble en ganske ekkel "vane" på avforum etterhvert, folk fjernet alle kablene og photoshoppet så det holdt. Det stoppet jo de fleste fra å vise hva de selv hadde.

 

Gikk jo så langt at en fyr vant årets hjemmekino med et 50" tv og 2 høytalere - bare for at han var flink til å fotografere og hadde kul leilighet. Knuste andre med dedikert hjemmekinorom, heftig surround, fet proj, lyddemping, spesialstoler og 120" skjerm.

 

 

Hehe Avforum var bra back in the days...

 

Forumet er oppe å går igjen nå, men mest folk på Facebook delen...

 

Er ikke så viktig at bildene er perfekte, men hadde vært moro å se noen som har god kontroll på salaten også...

Lenke til kommentar

Hehe, jo det er forsåvidt sant. 

Har hørt flere portable høyttalere med renere bass. Jeg ba han ta en lytterunde på Stereofil, OHC osv, men det ble visst Klipsche for det. Kundene som velger trådløs bryr seg nok gjerne mer om det estetiske si.

 

Har hvert på demo for dynaudio sine aktive da. De er faktisk ikke så gale, men mange hakk dyrere. 

 

EDIT: Jeg surrer fælt. De er jo aktive, ikke trådløse. Både Klipche og Dynaudio

Aktive til Dali med den trådløse Dali Ampen ser kul ut.. Men det er et alt i ett system, og jeg liker å mikse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...