Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Ja prisen må jo dekke alt av utviklingskostnader, utbygging og framtidig vedlikehold. Pluss selve strømprisen selvfølgelig. Minst...

En annet moment er om feks Nissan hadde fått tilgang til Tesla sitt nettverk - så ville det fjerne presset på at de skulle bygget stolper selv. 

Samme med VAG - tipper at tilgang på flere tusen superladere hadde gjort at ionity ble satt på pause. Og det er ikke spesielt bra for fellesskapet. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Men jeg kan ikke se at de ville ramme Tesla til særlig grad. Og på ingen måte ville det kun ramme Tesla.

Si man kun får avgiftslettelse for 10.000 ebiler til en pris over 500k. Audi ville gå tom for insentiver om ca et år, Tesla ville gå tom for insentiver om kanskje 4 år.

Du kan sette antallet ved antall registrerte biler for et merke. Dersom du nok en gang vil påstå at nei det kan du ikke, så kan du jo dokumentere påstanden din den her gangen.

La oss snu dette litt på hodet. Påstår du at det ikke er mulig å gjøre en avgiftsendring som hovedsaklig vil ramme Tesla?

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Noen steder går det kanskje an å skille på prising mellom forskjellige bilmodeller, men ikke f.eks i Tyskland, som ikke tillater diskriminerende prising. Usikker på om det ville vært lov i Norge, men jeg antar egentlig kravet kommer fra EU/EØS, så det gjelder nok her også.

Kunne så klart ha noe sånt som:

10 års inkludert medlemskap ved kjøp av Tesla, 10.000 kr/år ellers, og 1,7 kr/kWh for alle medlemmer. Og for ikke-medlemmer, 10 kr/kWh.

Ja, feks. Det kunne jo ha blitt penger i kassa til flere tesla - stolper. Men tror at enkelte hadde reagert på at det hadde økt avstanden mellom tesla og feks ionity enda mer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (1 minutt siden):

En annet moment er om feks Nissan hadde fått tilgang til Tesla sitt nettverk - så ville det fjerne presset på at de skulle bygget stolper selv. 

Samme med VAG - tipper at tilgang på flere tusen superladere hadde gjort at ionity ble satt på pause. Og det er ikke spesielt bra for fellesskapet. 

Stemmer! Men så langt tenker ikke Tesla-haterne. De bare håper at myndighetene vil komme med avgjørelser som rammer Tesla. Da blir de varme om hjertet og godt fornøyde. I hvertfall fram til de skjønner at det vil ramme elbil-bilistene generelt. Men klart, eksoshodene blant dem gleder seg nok over det også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 minutter siden):

Har ikke tenkt å bruke mye tid på å gå gjennom dine linker, så hvis du ikke gidder å poste essensen i de, så var det vel ikke så viktig.

Du kan jo lese navnet på lenken, den sier i grunnen alt:

Fair, Reasonable and Non-Discriminatory (FRAND)

Altså rettferdig og ikke-diskriminerende prising.

Lenke til kommentar
Del skrev (4 minutter siden):
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Har ikke tenkt å bruke mye tid på å gå gjennom dine linker, så hvis du ikke gidder å poste essensen i de, så var det vel ikke så viktig.

Du kan jo lese navnet på lenken, den sier i grunnen alt:

Fair, Reasonable and Non-Discriminatory (FRAND)

Altså rettferdig og ikke-diskriminerende prising.

Det er greit nok det. Det er jo bare rimelig og rettferdig at ALLE skal dele på utgiftene til utvikling, utbygging, vedlikehold etc. Og siden Tesla-eierne har betalt på det i 10 år allerede så vil jo de andre ha et stort etterslep å begynne å betale på. Ergo blir prisene MYE høyere. Tesla kan jo legge seg på samme linje som Ionity, og så plusse på disse utgiftene i tillegg. 

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Del said:

Du kan sette antallet ved antall registrerte biler for et merke. Dersom du nok en gang vil påstå at nei det kan du ikke, så kan du jo dokumentere påstanden din den her gangen.

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§97

Just now, Del said:

La oss snu dette litt på hodet. Påstår du at det ikke er mulig å gjøre en avgiftsendring som hovedsaklig vil ramme Tesla?

Utelukker ikke at det er mulig. Men jeg ser ingen enkel måte å gjøre det. Det kanskje mest katastrofale for Tesla som jeg kan tenke meg er:

- Fulle avgifter på alle biler som ikke har skjerm bak rattet.

 

Men det er ikke direkte bra for Norge å skremme bort privat virksomhet. Om Norge får et rykte på seg for å tvinge private bedrifter til å innrette seg etter statens ønsker, så vil nok mange internasjonale bedrifter bare holde seg unna.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, 6RCURCGB said:
19 hours ago, Sturle S said:

Alle Med Type 2-kontakt kan lade på destinasjonsladarane til Tesla.

Ja, med adapter...

Nei, du treng ingen adapter.  Du trur på eventyr.  Eg har sett haugevis av elbilar av alle slags merke lade på Tesla destinasjonsladar.  Ingen av dei har hatt adapter.  Har du prøvd sjølv?  Eg veddar på at det går heilt fint, so lenge bilen din har ein standard Type 2-kontakt.

 

Eigaren av ladaren kan konfigurere han slik at andre bilar enn Tesla ikkje får lada der.  Då må bilen identifisere seg som Tesla, og det skjer berre i programvare.  Pluggen er fysisk identisk lik.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

https://lovdata.no/lov/1814-05-17-nn/§97

Utelukker ikke at det er mulig. Men jeg ser ingen enkel måte å gjøre det. Det kanskje mest katastrofale for Tesla som jeg kan tenke meg er:

- Fulle avgifter på alle biler som ikke har skjerm bak rattet.

 

Men det er ikke direkte bra for Norge å skremme bort privat virksomhet. Om Norge får et rykte på seg for å tvinge private bedrifter til å innrette seg etter statens ønsker, så vil nok mange internasjonale bedrifter bare holde seg unna.

Enig. Tror mange tenker at om alle skal ha tilgang til de samme godene, vil det bli likt for alle. Men det som skjer er at ingen får noe. 

Jeg er for lik fordeling av godene, men ser ikke problemet med at de som har muligheten betaler mer for tidlig tilgang. Feks ladenettverket til Tesla. Så vil det dryppe ned til de mer rimelige bilene etterhvert.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Elbiler er ikke lengre en smal nisje som kun eksisterer i Norge, det er en global trend.

En synkende global trend.....

Quote

It is estimated that 2020 will see plug-in electric light vehicle (PEV) sales of around 2.3 million units. After having emerged as one of the leading markets for plug-in light vehicle sales, China has entered a phase of slowdown: During the first six months of 2020, Chinese plug-in electric vehicle sales declined by 40 percent year-on-year. Germany could become the largest market for plug-in electric vehicles in 2020 due to a combination of regulations and incentive changes.

 

Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (40 minutter siden):

Men min bil kan ikke lades på CCS? Skal staten gå inn og kreve at alle ladere skal tilby type2? Litt ansvar og planlegging må faktisk hver enkelt sjåfør ta på sin egen kappe. 

Ja, over tid så må vi sørge for at vi havner ved standarder. Det betyr ikke at dine bil ikke vil ha muligheten til å lade, men at ved dens slutt ved skrapen, at tilbudet er mer skiftet mot din neste bil som du kjøper. 

 

OscarMike1 skrev (42 minutter siden):

Enig i at et bedre ladenettverk for alle er best. Men igjen. Det er ingen som klarer dette. Ionity er det nærmeste men det er -unnskyld uttrykket - dritdyrt. Med mindre man nettopp har kjøpt en etron, da er det ganske billig første året. Eller vil du at staten skal kreve samme tilbud for alle som har kjøpt ny elbil uavhengig av merke?

Det er flere som allerede har støtte for Plug & Charge på ladesiden, and standarden for dette er allerede satt. Porsche og MEB plattformen får støtte for dette nå neste år. Altså er det på tide at man setter grenser nå når man har løsningene i sikte. 

Ionity vil du se at blir bedre og bedre etterhvert som samarbeidspartnerene tar del i det. I Tyskland så har energifirma startet med samarbeid, og jeg vet at Tibber allerede har luftet tankene med å ha et samarbeid med Ionity. Uansett må slike ting opp i diskusjonen for hvor man ønsker å lande angående den mest optimale situasjonen man ønsker å være ved nærmere 2030. Om abonnementer ikke skal få være lov, så må dette også inkluderes i dette. Vi kan like så godt tvinge Ionity i den retningen vi mener er best for oss, slik vi kan tvinge Tesla til å åpne opp fremtidige stolper for alle. Eldre stolper kan bli skiftet ut når leasing-periodene/låne periodene går ut og må inn til høring for neste runde. 

OscarMike1 skrev (45 minutter siden):

Og igjen - tesla har en åpen standard med selve utstyret. Men VAG vil ikke bli med. Jeg foreslår du bruker tiden din på forumene deres. 

Slutt å tøys! Det er ikke bare VAG som ikke er med der. Det er 100% av absolutt alle ladetilbydere og OEMS i HELE KLODEN. Om Tesla virkelig ønsket et samarbeid, så hadde dem fått til dette. Men når selv firma som Rivian i NA i en situasjon med en overveldende ledelse mot SuC nettverket også støtter seg mot Electrify America og ikke et Tesla samarbeid, så burde det gi deg noen hint rundt hva som må til for at Tesla sier velkommen inn til andre. Den er ikke eksisterende. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Ja, Norge var viktig for Tesla i perioden 2013-2017, sånn ca. Men ting endrer seg. Elbiler er ikke lengre en smal nisje som kun eksisterer i Norge, det er en global trend.

Så da sier du deg enig i at det er på tide å sette andre krav til videre utbygging av SuC nettverket? Stasjoner som ble bygget fra 2013-2017 kan forbli Tesla spesifikke stasjoner, men stasjoner som ble bygget og som blir bygget nå idag, må ha et tilbud for alle biler i tillegg? Eller hva foreslår du når du selv nå innrømmer at situasjonen er annerledes idag vs 2017? 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus said:

Så da sier du deg enig i at det er på tide å sette andre krav til videre utbygging av SuC nettverket? Stasjoner som ble bygget fra 2013-2017 kan forbli Tesla spesifikke stasjoner, men stasjoner som ble bygget og som blir bygget nå idag, må ha et tilbud for alle biler i tillegg? Eller hva foreslår du når du selv nå innrømmer at situasjonen er annerledes idag vs 2017? 

Jeg syns det er greit å implementere regler om at at hvert hurtigladested må ha minst 2 stk 50 kW CCS ladere som er offentlig tilgjengelige med ikke-diskriminerende prising. Det er sånn ca så langt jeg tror man kan presse Tesla uten at de forsøker omgå reglene. Da ville man f.eks kunne se at Tesla setter opp 8 superladere, og så rett ved siden av betaler de f.eks Fortum eller Grønn Kontakt til å sette opp 2 stk 50 kW CCS.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Del said:

Jeg ba deg om å dokumentere at man ikke kan sette begrensninger på avgiftsfritak for en bilprodusent basert på antall elbiler de har registrert i Norge. USA har allerede denne modellen enkelte steder. Din lenke er naturligvis helt irrelevant for dette. Har du noen dokumentasjon?

Nei, dette er aldri forsøkt i Norge. Men det at lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft er et ganske klart prinsipp som ganske åpenbart brytes ved å inkludere tidligere solgte biler i grensen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Nei, dette er aldri forsøkt i Norge. Men det at lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft er et ganske klart prinsipp som ganske åpenbart brytes ved å inkludere tidligere solgte biler i grensen.

Så du har ingen dokumentasjon, og lovlenken din var bare tull fordi det var tilbakevirkende kraft som var det egentlige poenget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...