Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 timer siden):

Kan nevne at jeg har en e-golf shucko lader jeg har brukt på min Model 3 noen ganger, så er kompatibelt andre veien og.

Står forøvrig litt info om Tesla sine Destination Chargers her:
https://teslaownersgroup.co.uk/kb/tesla-destination-chargers-explained

Tesla destination chargers will be indicated by either a white or red sign. Ones with a red sign can only be used by a Tesla whereas a charger marked by a white sign is open to all EV owners to use and is not dedicated to Tesla owners. Locations will often have a mix of both, normally the rule is 2 Tesla chargers to 1 EV chargers. Tesla owners’ can plug into either but aim for a Tesla only version if available.

 

tesla-destination-chargers.jpg

Flott sak. Gjenbruk av bygningsmatrialer. Selv har eg nok rettet  50 kg spiker, og spikret over 3 000 kg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, OscarMike1 said:

Det som er rart er hvor stikk motsatt retning alle andre produsenter har gått. Til tider fungerer ikke laderen, ulike standarder for betaling, ulike prismodellen, ulike hastigheter osv. 

Hvilke andre produsenter er det som setter opp ladere som kun fungerer med eget bilmerke?

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (5 minutter siden):

Muligens eg har tatt feil. Men er det ikke slik at volten til AC er en gjennomsnitskurveberegning ? 

Det stemmer, bortsett fra at vi kaller det spenningen.

"Spenningen er så og så mange volt", ikke "volten er så og så mange volt"

"Temperaturen er så og så mange grader celsius", ikke "grader celsiusen er så og så mange grader celsius"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvilke andre produsenter er det som setter opp ladere som kun fungerer med sitt eget bilmerke?

Hvilke andre produsenter setter opp ladere i det heletatt?

Folk sør i landet får jo benyttet litt dyr Ionity, mens her Nord er det kun Fortum og Grønn Kontakt som forsyner de som kjører noe annet enn Tesla.

Tesla Owners Club Norway har forøvrig satt opp litt AC ladere her i nord, og de er vel åpen for alle. Ikke hørt at VW klubben eller noen andre har montert noe.

Endret av Complexity
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Complexity skrev (37 minutter siden):

Hvilke andre produsenter setter opp ladere i det heletatt?

Folk sør i landet får jo benyttet litt dyr Ionity, mens her Nord er det kun Fortum og Grønn Kontakt som forsyner dem som kjører noe annet enn Tesla.

Tesla Owners Club Norway har forøvrig satt opp litt AC ladere her nord, og de er vel åpen for alle. Ikke hørt at VW klubben eller noen andre har montert noe.

Du er kansje like klok som profilbildet viser. Dobling, neppe.

 

Har US villig kapital til gode prosjekter, har Statoil gode bonuser ved internasjonal US skifergass satsing. Er svaret ja gi eit poeng til lederne, er derimot svaret nei gi 0 poeng.

Tapet til Eqinord er ca 200 000 000 000, en batteribil koster ca 200 000. Således er / representerer tapet 1 000 000 gratis batteribiler.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Complexity said:

(og batteriene er 400V, er vel bare Porche hittil som leker seg med 800V)

Porsche leker ikke. 800V er åpenbart mye bedre enn 400V pga. halvert strømstyrke med samme effekt. Mindre tversnitt på ledere, mindre motstand osv.

Ingen tvil om at 800V og høyere er veien å gå. IEC 62196-1:2011 går opp til 1500V.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, 6RCURCGB said:

Porsche leker ikke. 800V er åpenbart mye bedre enn 400V pga. halvert strømstyrke med samme effekt. Mindre tversnitt på ledere, mindre motstand osv.

Ingen tvil om at 800V og høyere er veien å gå. IEC 62196-1:2011 går opp til 1500V.

800V har definitivt sine fordeler, men per dags dato er det jo nesten en ulempe å ha en 800V bil når de fleste ladestasjoner er 400V.

Må jo ha en DC-DC converter i bilen da for å steppe det opp til 800V. Dette gir jo tap under lading, og Taycan sin er vel bare på 50kW (får vel en på 150kW som ekstrautstyr)

Men en dag er nok 800V+ standard.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):
Complexity skrev (1 time siden):

Hvilke andre produsenter setter opp ladere i det heletatt?

Folk sør i landet får jo benyttet litt dyr Ionity, mens her Nord er det kun Fortum og Grønn Kontakt som forsyner dem som kjører noe annet enn Tesla.

Tesla Owners Club Norway har forøvrig satt opp litt AC ladere her nord, og de er vel åpen for alle. Ikke hørt at VW klubben eller noen andre har montert noe.

Du er kansje like klok som profilbildet viser. Dobling, neppe.

Kanskje du har rett. Kanskje ikke. 

Men hva har egentlig intelligensnivået til @Complexity å gjøre i denne tråden? Hvorfor i alle dager begynner du å snakke om hvor klok han er eller ei?

Var dette ditt beste argument rundt det faktum at ingen andre bilfabrikanter klarer å tilby et skikkelig ladenettverk?

 ---

Det er jo ikke til å stikke under en stol at et slikt ladenettverk var viktig da Tesla skulle etablere seg. Tesla prøvde, i motsetning til f.eks. Nissan, å tilby biler som kan være den eneste ene husholdningen trenger. Alle andre lagde små, trege bybiler med bittelite batteri!

Jeg skaffet meg elbil i 2015. Nei, ikke fra Tesla. (Falt for en japansk sak, jeg, men det er irrelevant.) Hurtigladere begynte å poppe opp her og der – men ikke tett nok til å unngå god planlegging ved langtur. Det var et sant mareritt å krysse fjellovergangen mellom Bergen og Oslo. Vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på ladekøer og ladeangst ... 

Ser jeg tilbake på det, var det nesten galskap å skaffe den bilen i 2015. Batteriet var (og er) alt for dårlig. Fattige 24 kWh holder ikke mye, spesielt siden hverken motor eller luftmotstand er særlig optimalt tunet på denne bilen :p. Men i Norge hadde vi heldigvis politisk satsning på elbil, noe som gjorde at hurtigladere begynte å komme etterhvert. Og i dag har vi et ganske greit nettverk – med unntak av oppe i nord, da! (Og sikkert en god del andre lokale unntak, også)

Andre steder i verden har utbygging av ladestasjoner gått mye tregere, og uten statlig sponsing. Så det er ikke så rart at Tesla ønsket å bygge opp sitt eget nettverk. Det som jeg synes er rart, er at det tok så sykt lang tid før noen andre kopierte idéen. Hva har de holdt på med alle disse årene? Og nå som Ionity er etablert – hvorfor satser de ikke litt mer skikkelig, og kan bygge opp et godt nettverk som ikke koster skjorta å benytte? 

Jeg har lyst til å kunne kjøpe meg en ny bil med fair tilgang på Ionity-lader de få gangene det er nødvendig. Men da må det komme flere stasjoner og gjerne også en åpen prismodell, så jeg vet hva ting koster før jeg har kjøpt bilen …!

Endret av qualbeen
typo osv..
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Nja, Høy spenning har sine ulemper det også, som isolasjon og sikkerhet ved overslag osv.

"Veien videre" antyder at det er enveis "videre" og en vei er jo tilsynelatende lang, men der er jeg uenig. Det handler bare om hva som er nok til at videre "framgang" gir diminishing returns i nytteverdi. Personlig mener jeg rundt 200 kW er veis ende for hva som er meningsfylt nytteverdi for el personbiler. Særlig om batteriene kan bruke så mye fra 0 til 80%.

De verste ladetidene er egentlig i området 5-10 minutter. Da kan man ikke ta seg et uavbrutt godt måltid eller få nok tid til å slippe å stresse. Samtidig som det ikke går raskt nok til at man kan plugge inn, fylle mens man teller til 30 og stille seg et annet sted mens man tar pausen. Det blir et irriterende avbrudd i pausen okke som. Så enten må hurtigladinga skje på maks 3 minutter eller så må den ta minst 20 minutter. Det er nå min mening.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, OscarMike1 said:

Det som er rart er hvor stikk motsatt retning alle andre produsenter har gått. Til tider fungerer ikke laderen, ulike standarder for betaling, ulike prismodellen, ulike hastigheter osv. 

 

21 minutes ago, Complexity said:

Hvilke andre produsenter setter opp ladere i det heletatt?

Nettopp. Hvilke bilprodusenter lager veier? Hvilke bilprodusenter lager sin egen bensin? Hvilke bilprodusenter lager egne dekk? Hvilke bilprodusenter lager egne veikroer?

Trenger verden åpne standarder slik at servicenæringen kan tilby tjenestene vi forbrukere trenger? Eller skal vi satse på forskjellige "merkeklubber" som sloss mot hverandre?

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (20 minutter siden):

Hallo.......!

Motsatt. Dei følger på, lager batteribiler med lengre rekkevidde (jfr Mercedes på 1800 talet), etablerer distrikts ladestasjoner så en når hytta, lager biler med krok osv, osv

Nei Halvor, de følger ikke på. Den eneste likheten er at de setter opp ting som gir strøm til bilene. Utover det er tankegangen som dag og natt. VAG / Nissan har produsert biler og tenkt at markedet fikser ladeplasser. Det har ikke markedet gjort. Derav ionity. 

For all del, for mange er dagens ladenettverk greit nok. Men for tesla - eiere fremstår det som en suppe av dårlige løsninger. 

Stans, plugg inn, kjør. Uten å ta frem noen brikke, måtte stå i kø, flytte bilen til en annen lader. Så enkelt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Må jo ha en DC-DC converter i bilen da for å steppe det opp til 800V. Dette gir jo tap under lading, og Taycan sin er vel bare på 50kW (får vel en på 150kW som ekstrautstyr)

Var det Lucid Air eller Rivian som hadde konfigurert batteriet i to moduler a 400V og noen smarte releer som gjør at de kan kobles i serie for lading på 800V og i parallell for lading på 400V?

En eller annen verktøyprodusent (Bosch?) hadde vel noe tilsvarende der verktøyet kunne velge spenningsnivå selv ved å koble de to delene av batteriet i serie eller parallell.

Kanskje multi-spennings batterier er framtida?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

800V har definitivt sine fordeler, men per dags dato er det jo nesten en ulempe å ha en 800V bil når de fleste ladestasjoner er 400V.

Må jo ha en DC-DC converter i bilen da for å steppe det opp til 800V. Dette gir jo tap under lading, og Taycan sin er vel bare på 50kW (får vel en på 150kW som ekstrautstyr)

Men en dag er nok 800V+ standard.

Ionity ladestasjonene er 920V. Hvis man lader på 230 eller 400V AC må man uansett likerette og øke spenningen og jeg tror ikke effektiviteten lider særlig av at man går fra 500V til 900V.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Var det Lucid Air eller Rivian som hadde konfigurert batteriet i to moduler a 400V og noen smarte releer som gjør at de kan kobles i serie for lading på 800V og i parallell for lading på 400V?

Vet ihvertfall at GM for sin Hummer EV og dens nye platformen FGP har dette. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 minutter siden):

Kanskje du har rett. Kanskje ikke. 

Men hva har egentlig intelligensnivået til @Complexity å gjøre i denne tråden? Hvorfor i alle dager begynner du å snakke om hvor klok han er eller ei?

Var dette ditt beste argument rundt det faktum at ingen andre bilfabrikanter klarer å tilby et skikkelig ladenettverk?

 ---

Det er jo ikke til å stikke under en stol at et slikt ladenettverk var viktig da Tesla skulle etablere seg, og stable på beina en kundegruppe. Tesla prøvde, i motsetning til f.eks. Nissan, å tilby biler som kan være den eneste ene husholdningen trenger. Alle andre lagde små, trege bybiler med bittelite batteri!

Jeg skaffet meg elbil i 2015. Nei, ikke fra Tesla. (Falt for en japansk sak, jeg, men det er irrelevant.) Hurtigladere begynte å poppe opp her og der – men ikke ofte nok til at det måtte planlegges. Det var et mareritt å krysse fjellovergangen mellom Bergen og Oslo. Vet ikke hvor mange timer jeg har brukt på ladekøer og ladeangst ... 

Ser jeg tilbake på det, var det nesten galskap å skaffe den bilen i 2015. Batteriet var (og er) alt for dårlig. Fattige 24 kWh holder ikke mye, spesielt siden hverken motor eller luftmotstand er særlig optimalt :p. Men i Norge hadde vi heldigvis politisk satsning på elbil, noe som gjorde at hurtigladere begynte å komme etterhvert. Og i dag har vi et ganske greit nettverk – med unntak av oppe i nord, da! (Og sikkert en god del andre lokale unntak, også)

Andre steder i verden har utbygging av ladestasjoner gått mye tregere, og uten statlig sponsing. Så det er ikke så rart at Tesla ønsket å bygge opp sitt eget nettverk. Det som jeg synes er rart, er at det tok så sykt lang tid før noen andre kopierte idéen. Hva har de holdt på med alle disse årene? Og nå som Ionity er etablert – hvorfor satser de ikke litt mer skikkelig, og kan bygge opp et godt nettverk som ikke koster skjorta å benytte? 

Jeg har lyst til å kunne kjøpe meg en ny bil med fair tilgang på Ionity-lader de få gangene det er nødvendig. Men da må det komme flere stasjoner og gjerne også en åpen prismodell, så jeg vet hva ting koster før jeg har kjøpt bilen …!

Hallo, har ikke sagt sauen er dumm, men betvilte at komentator var dobbelt så klok.

Hva tror Du iq til en sau er 50 - 70 ? 

Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (20 minutter siden):

Nei Halvor, de følger ikke på. Den eneste likheten er at de setter opp ting som gir strøm til bilene. Utover det er tankegangen som dag og natt. VAG / Nissan har produsert biler og tenkt at markedet fikser ladeplasser. Det har ikke markedet gjort. Derav ionity. 

For all del, for mange er dagens ladenettverk greit nok. Men for tesla - eiere fremstår det som en suppe av dårlige løsninger. 

Stans, plugg inn, kjør. Uten å ta frem noen brikke, måtte stå i kø, flytte bilen til en annen lader. Så enkelt. 

Ja det burde være like enkelt som gratis parkering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...