Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (6 timer siden):

At andre biler ikke er gode nok til å kunne lade på Tesla sine stasjoner.

Så du mener det er tekniske hindringer for at andre skal kunne lade der? Uoverstigelige tekniske hindringer da eller? Kan jo starte med å slippe til biler som stiller visse tekniske krav kanskje?

Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Tja, det virker ikke som om du har forstått at vi lever i en rettsstat,

Morsomt. Så du mener det er juridiske hindringer som gjør det umulig for Norge å sette krav bak avgiftslettelsene? Prøv igjen, og se om du finner et halmstrå som det er litt hold i. Eventuelt fortell oss hvorfor du mener Norske myndigheter er juridisk forpliktet til å gi Tesla avgiftslettelser? (ingen stråmenn er du snill, bare gå tilbake til min forrige post om du lurer på hva jeg sa)

TL1000S skrev (5 timer siden):

Mye. :)
Men spisskompetanse på mye annet enn Tesla og elbil/lading har du definitivt.

Litt usikker på om det er et kompliment eller hets, jeg tar det som et kompliment, takk! 🙂 Hvis jeg forstår deg riktig mener du at vi har en eller annen moralsk obligasjon til å hjelpe Tesla å holde ladenettverket for seg selv. Fordi de er små? Det kan umulig være børsverdi du tenker på? Det kan umulig være ladestasjoner du tenker på heller? De er jo heller ikke små som elbilleverandør? Hva mener du egenlig?

Lite spørsmål til dere alle tre, hvorfor motarbeider dere aktivt raskest mulig utbredelse av elbiler i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, OscarMike1 said:

Dette er "lenge" siden, dvs noen år. Kommer ikke til å lete frem den artikkelen nå. Men det var samtaler rundt dette. Og mtp at tesla har tradisjon på å dele (feks har de frigitt patenter knyttet til bilene sine), er det mer sannsynlig at dette var reelt enn et pr - stunt. At du ikke har hørt om det tyder jo på at det i så fall var et dårlig pr - stunt i så fall. 

 

Patenter er der du dokumenterer det du har tenkt til å bruke for å forsvare deg mot noen andres patentsøksmål (det som har virkelig verdi for deg patenterer du ikke, det holder du hemmelig). Ut over det bryr ingen seg om patenter. Som utvikler aksepterer man at man kommer alltid til å bryte noen patenter, og ser aldri på de. (fordi det er skjerpende om man bryter et patent med vilje) Tatt i betraktning at tesla uansett forbeholder seg retten til å trekke tilbake lisensen til å bruke deres patenter i tilfelle søksmål er det for meg åpenbart at dette 'patentløftet' er kun tom PR. Det har absolutt ingen betydning for noen andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (41 minutter siden):

Så du mener det er tekniske hindringer for at andre skal kunne lade der? Uoverstigelige tekniske hindringer da eller? Kan jo starte med å slippe til biler som stiller visse tekniske krav kanskje?

Morsomt. Så du mener det er juridiske hindringer som gjør det umulig for Norge å sette krav bak avgiftslettelsene? Prøv igjen, og se om du finner et halmstrå som det er litt hold i. Eventuelt fortell oss hvorfor du mener Norske myndigheter er juridisk forpliktet til å gi Tesla avgiftslettelser? (ingen stråmenn er du snill, bare gå tilbake til min forrige post om du lurer på hva jeg sa)

Litt usikker på om det er et kompliment eller hets, jeg tar det som et kompliment, takk! 🙂 Hvis jeg forstår deg riktig mener du at vi har en eller annen moralsk obligasjon til å hjelpe Tesla å holde ladenettverket for seg selv. Fordi de er små? Det kan umulig være børsverdi du tenker på? Det kan umulig være ladestasjoner du tenker på heller? De er jo heller ikke små som elbilleverandør? Hva mener du egenlig?

Lite spørsmål til dere alle tre, hvorfor motarbeider dere aktivt raskest mulig utbredelse av elbiler i Norge?

Håp og følelse er viktige greier, men også virkligheten, så taller og andre må regnes med.

OK, det går seg til.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=H7yCFxsJ0PY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Del skrev (29 minutter siden):

Så du mener det er tekniske hindringer for at andre skal kunne lade der? Uoverstigelige tekniske hindringer da eller? Kan jo starte med å slippe til biler som stiller visse tekniske krav kanskje?

De tekniske hindringene er delvis betalingsløsningen som ligger i SW, og da godkjent "adresse". I tillegg så har du og hvorvidt de kan lade raskt nok til at de kan utnytte laderne slik Tesla ønsker at de skal. Sakteladende biler betyr lengre tids beslagleggelse av lader, ved alt for lav effekt. 

Alt dette er mulig å komme rundt, men nå sitter som sagt Tesla med "nøkkelen" for å gi tilgangen, noe de foreløpig ikke er interessert i. Og som flere har påpekt, dette kommer av at Tesla mener de andre bilprodusentene ikke skal få fri tilgang for dems elbiler, uten at de er med på å betale for drift og utvikling, og videre ekspansjon av ladenettverket.

Del skrev (29 minutter siden):

Morsomt. Så du mener det er juridiske hindringer som gjør det umulig for Norge å sette krav bak avgiftslettelsene? Prøv igjen, og se om du finner et halmstrå som det er litt hold i. Eventuelt fortell oss hvorfor du mener Norske myndigheter er juridisk forpliktet til å gi Tesla avgiftslettelser? (ingen stråmenn er du snill, bare gå tilbake til min forrige post om du lurer på hva jeg sa)

Ja, Norge kan ikke skille mellom de forskjellige produsentene ut fra eget forgodtbefinnende. Det må være regler som gjelder alle produsenters elbiler etter kriterier som er ikke-diskriminerende.Skal de ha avgiftsfritak, kan de sette etter pris på kjøretøyet, men  ikke om det er en Tesla, MB, BMW, Audi eller Nissan.

Dette er basert på internasjonale avtaler som skal være ikke-diskriminerende, og Norge har forpliktet seg til å følge disse prinsippene. Brudd kan altså gi norge bøter fra organisasjonene som styrer disse avtalene, som bl.a. EU.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 minutter siden):

De tekniske hindringene er delvis betalingsløsningen som ligger i SW, og da godkjent "adresse". I tillegg så har du og hvorvidt de kan lade raskt nok til at de kan utnytte laderne slik Tesla ønsker at de skal. Sakteladende biler betyr lengre tids beslagleggelse av lader, ved alt for lav effekt. 

Alt dette er mulig å komme rundt, men nå sitter som sagt Tesla med "nøkkelen" for å gi tilgangen, noe de foreløpig ikke er interessert i. Og som flere har påpekt, dette kommer av at Tesla mener de andre bilprodusentene ikke skal få fri tilgang for dems elbiler, uten at de er med på å betale for drift og utvikling, og videre ekspansjon av ladenettverket.

Ja, Norge kan ikke skille mellom de forskjellige produsentene ut fra eget forgodtbefinnende. Det må være regler som gjelder alle produsenters elbiler etter kriterier som er ikke-diskriminerende.Skal de ha avgiftsfritak, kan de sette etter pris på kjøretøyet, men  ikke om det er en Tesla, MB, BMW, Audi eller Nissan.

Dette er basert på internasjonale avtaler som skal være ikke-diskriminerende, og Norge har forpliktet seg til å følge disse prinsippene. Brudd kan altså gi norge bøter fra organisasjonene som styrer disse avtalene, som bl.a. EU.

Tja, Googel transleit er nu blitt så pass bra at man kan forlate TU sit komentarfelt og se etter hva flertalet mener.

Ref: https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Hallo, har ikke sagt sauen er dumm, men betvilte at komentator var dobbelt så klok.

Hva tror Du iq til en sau er 50 - 70 ? 

Jeg .. forstår .. bare .. ikke .. hva .. dette .. har .. i .. denne .. tråden .. å .. gjøre !!

 

(PS: Kommer ikke til å besvare videre off-topics vedr. dette)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (47 minutter siden):

Jeg .. forstår .. bare .. ikke .. hva .. dette .. har .. i .. denne .. tråden .. å .. gjøre !!

 

(PS: Kommer ikke til å besvare videre off-topics vedr. dette)

Slutt å klag. 48% rett er jo bare ape / ku - ruker i forhold til en aksjeanalytikers 52% uansett.

5% + eller - , hva gjør det, eller år. Om 5 år veit og kan Vi mer..., har fasit, er ikke noe stress å vent eller se det i en samenheng. Vi er jo her, treng ikke å forgripe tiden med å være 5 år forran eller tro således.

Teknikk, utslepp og edrulige komentarer bør ingen «bibel» bli.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

 

Nettopp. Hvilke bilprodusenter lager veier? Hvilke bilprodusenter lager sin egen bensin? Hvilke bilprodusenter lager egne dekk? Hvilke bilprodusenter lager egne veikroer?

Trenger verden åpne standarder slik at servicenæringen kan tilby tjenestene vi forbrukere trenger? Eller skal vi satse på forskjellige "merkeklubber" som sloss mot hverandre?

Så elbil verden ville vært en bedre plass om Tesla bare la ned alle ladestasjonene sine kansje? Siden det er tåpelig av en bilprodusent å gjøre noe slikt?

Syke tid de få 50kW stasjonene her Nord skulle fått kjørt seg da. Er jo eneste alternativet.

Ser for meg kaos på Setermoen om sommeren f.eks om de hadde lagt ned de seks 150kW superchargerne og alle måtte bruke de to 50kW grønn kontakt laderne istede.

Er mange plasser her nord det ville blitt kaos og det gagner nok ingen.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Var det Lucid Air eller Rivian som hadde konfigurert batteriet i to moduler a 400V og noen smarte releer som gjør at de kan kobles i serie for lading på 800V og i parallell for lading på 400V?

En eller annen verktøyprodusent (Bosch?) hadde vel noe tilsvarende der verktøyet kunne velge spenningsnivå selv ved å koble de to delene av batteriet i serie eller parallell.

Kanskje multi-spennings batterier er framtida?

Noen har vel prøvd på dette ja. Høres ut som en bedre løsning for å kunne lade på begge deler uten så mye tap. 

Leste en plass for lenge siden hvorfor ikke Porche hadde valgt slik løsning men husker ikke helt hva greia var. 

Kansje noen har en kilde på dette?

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Ionity ladestasjonene er 920V. Hvis man lader på 230 eller 400V AC må man uansett likerette og øke spenningen og jeg tror ikke effektiviteten lider særlig av at man går fra 500V til 900V.

Du må jo kjøre rundt med en ekstra boks i bilen som gjør om 400V til 800V før det mates til batteriet. Dette er en annen boks en AC laderen slik jeg forstår.

Og den er ikke super effektiv på Taycan iallefall. Det er litt tap. Kan jo være at Porche har brukt en dårlig sak eller kanskje det er en litt dum måte å gjøre det på.

Kjøper man forøvrig Taycan med "bare" 50kW DC-DC converter kan man ikke oppgradere i ettertid.

Vil tro det er er en bedre løsning å dele batterier i to 400V pakker og koble dem i paralell/serie etter hvilken spenning man skal lade med. Men krever nok litt heftige komponenter det og.

At Ionity sine stasjoner har høy spenning er jo flott det for de som kan lade der. Ser Porche Taycan her i Tromsø nesten daglig å tviler på de kjører 1500km for å kunne lade på 800V.

Saken gjelder jo Finnmark og er vel enda lengere de må kjøre for å oppleve Ionity.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (50 minutter siden):

Så elbil verden ville vært en bedre plass om Tesla bare la ned alle ladestasjonene sine kansje? Siden det er tåpelig av en bilprodusent å gjøre noe slikt?

Syke tid de få 50kW stasjonene her Nord skulle fått kjørt seg da. Er jo eneste alternativet.

Ser for meg kaos på Setermoen om sommeren f.eks om de hadde lagt ned de 6 superchargerne og alle måtte bruke de 2 50kW grønn kontakt laderne der istede.

Er mange plasser her nord det ville blitt kaos og der gagner nok ingen.

Enig. 

Virker som at enkelte (ikke bare her) ønsker ladenettverket til Tesla nord og ned siden deres eneste alternativ ikke er like gode. Klager på at tesla ikke vil slippe de inn osv. 

Men det blir feil fokus. Bruk heller energien på å påvirke VAG / Nissan ++ til å bygge sine egne nettverk. Det eneste som finnes er ionity og de er det ikke mange av. Produsentene har hittils overlatt bygging av ladere til markedet og stolt på at det ville løse seg akkurat som bensinstasjoner. Tesla skjønte det for snart 10 år siden at det ikke er veien å gå. At produsentene FORTSATT ikke skjønner det er uforståelig.

Men denne klagingen i denne tråden. Det er som at kollegaen din har høyere lønn. Så sitter man i lunsjen og klager på at kollegaen ikke deler pengene, fremfor å oppsøke sjefen og argumentere for seg selv. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 timer siden):

Patenter er der du dokumenterer det du har tenkt til å bruke for å forsvare deg mot noen andres patentsøksmål (det som har virkelig verdi for deg patenterer du ikke, det holder du hemmelig). Ut over det bryr ingen seg om patenter. Som utvikler aksepterer man at man kommer alltid til å bryte noen patenter, og ser aldri på de. (fordi det er skjerpende om man bryter et patent med vilje) Tatt i betraktning at tesla uansett forbeholder seg retten til å trekke tilbake lisensen til å bruke deres patenter i tilfelle søksmål er det for meg åpenbart at dette 'patentløftet' er kun tom PR. Det har absolutt ingen betydning for noen andre. 

Javel. 

Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (3 minutter siden):

Enig. 

Virker som at enkelte (ikke bare her) ønsker ladenettverket til Tesla nord og ned siden deres eneste alternativ ikke er like gode. Klager på at tesla ikke vil slippe de inn osv. 

Men det blir feil fokus. Bruk heller energien på å påvirke VAG / Nissan ++ til å bygge sine egne nettverk. Det eneste som finnes er ionity og de er det ikke mange av. Produsentene har hittils overlatt bygging av ladere til markedet og stolt på at det ville løse seg akkurat som bensinstasjoner. Tesla skjønte det for snart 10 år siden at det ikke er veien å gå. At produsentene FORTSATT ikke skjønner det er uforståelig.

Men denne klagingen i denne tråden. Det er som at kollegaen din har høyere lønn. Så sitter man i lunsjen og klager på at kollegaen ikke deler pengene, fremfor å oppsøke sjefen og argumentere for seg selv. 

Skal du ta fra dem dems "opium"? 😉 Det virker som det er et veldig stort poeng å heller klage på Tesla (kollegaen i ditt eksempel), fremfor å klage til sin bil-leverandør (arbeidsgiveren), for det er ikke det som er poenget.

Alt som kan tenkes å skyldes Tesla, skal problematiseres, mens fakta og forklaringer om alternative årsaker ikke skal aksepteres eller påvirke argumenteringen. Om noe, så skal det lets etter noe man kan snu til noe negativt om Tesla.

Har en person som jeg spurte et direkte spørsmål til, som vred seg unna og unngikk å svare, men jeg gjentok dette, slik at vedkommende ikke skulle kunne ro seg unna. Da latet vedkommende som han ikke visste hvilket spørsmål jeg siktet til. Ga klar beskjed om at jeg ikke ville svare vedkommende før jeg fikk et svar, noe jeg selvsagt ikke kommer til å få heller. Likevel driver vedkommende å quoter meg og tror jeg gidder svare pisspreiket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Alt dette er mulig å komme rundt, men nå sitter som sagt Tesla med "nøkkelen" for å gi tilgangen, noe de foreløpig ikke er interessert i. Og som flere har påpekt, dette kommer av at Tesla mener de andre bilprodusentene ikke skal få fri tilgang for dems elbiler, uten at de er med på å betale for drift og utvikling, og videre ekspansjon av ladenettverket.

Javel, så dette punktet var bare en digresjon fra din side.

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Ja, Norge kan ikke skille mellom de forskjellige produsentene ut fra eget forgodtbefinnende.

Jo, det er nettopp det man kan. Det finnes flere modeller for lettelser. I USA har man blant annet brukt at fabrikanter bare får lettelser for et gitt antall biler. Et annet verktøy er regulering. Et tredje som diskuteres hett i Norge i dag er å gi de dyreste elbilene økte avgifter. Denne tråden i seg selv handler om et tilfelle hvor man kan stille krav til at ladere er generelt tilgjengelige. Så her har du bare ikke forstått det juridiske grunnlaget. Verktøykassa er full av muligheter, det er viljen til å stille krav som man må til Finnmark for å finne. Så dette punktet er bare enda en digresjon. En avsporing for å unngå å diskutere realitetene. Hva er det du ikke ønsker å innrømme?

Jeg er faktisk usikker på om noen tjener på dette. Tesla skaper avsky blant forbrukerne som ikke er blinde, istedet for å tjene ekstra penger på å la folk lade. Hva tror du det gjør med hodet til de som stod i ladekø i sommer mens ti ledige Tesla-ladere stod rett ved siden av? Langtidskonsekvensene av dette for merket kan være katastrofale. Dere som forsvarer merket ser ikke ut til å lykkes særlig godt med å få folk til å få sympati for verken merket eller forretningmodellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (9 minutter siden):

Javel, så dette punktet var bare en digresjon fra din side.

Jo, det er nettopp det man kan. Det finnes flere modeller for lettelser. I USA har man blant annet brukt at fabrikanter bare får lettelser for et gitt antall biler. Et annet verktøy er regulering. Et tredje som diskuteres hett i Norge i dag er å gi de dyreste elbilene økte avgifter. Denne tråden i seg selv handler om et tilfelle hvor man kan stille krav til at ladere er generelt tilgjengelige. Så her har du bare ikke forstått det juridiske grunnlaget. Verktøykassa er full av muligheter, det er viljen til å stille krav som man må til Finnmark for å finne. Så dette punktet er bare enda en digresjon. En avsporing for å unngå å diskutere realitetene. Hva er det du ikke ønsker å innrømme?

Jeg er faktisk usikker på om noen tjener på dette. Tesla skaper avsky blant forbrukerne som ikke er blinde, istedet for å tjene ekstra penger på å la folk lade. Hva tror du det gjør med hodet til de som stod i ladekø i sommer mens ti ledige Tesla-ladere stod rett ved siden av? Langtidskonsekvensene av dette for merket kan være katastrofale. Dere som forsvarer merket ser ikke ut til å lykkes særlig godt med å få folk til å få sympati for verken merket eller forretningmodellen.

Skal Norge regulere lademuligheter fordi folk blir missunnelige? Ok Karen. 

Tesla selger som hakka møkk. Vil man ha tilgang til ladenettverket får man rimelige model 3. Nå om dagen er det vel kampanjerente til 0,25%. Det er vel en fullfinansiert model 3 til 3-4000,- i måneden. 

Og som jeg skrev over - ikke klag på / til Tesla. Gå heller på de andre produsentene som har sovet i timen de siste 10 årene. Det er ikke tesla sin skyld at de ikke har ting på stell (eller at folk kjøper bilene for så å klage på ladingen). 

Endret av OscarMike1
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Når regulerte Norge noe fordi noen var misunnelige? Prøv igjen. 

Jeg sier altså at Norge ikke gjør dette. Fordi det er idiotisk :) Hadde vært interessant om Kjell og Tordis som sliter med å lade leafen sim sendte mail til Erna og forlangte å lade på en Tesla - stasjon. 

Blir som å trene et sted og se over gaten at nabosenteret har nye apparater. Og forlange å trene der til halv pris siden man ikke har samme godene det man er. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Del said:

Jo, det er nettopp det man kan. Det finnes flere modeller for lettelser. I USA har man blant annet brukt at fabrikanter bare får lettelser for et gitt antall biler. Et annet verktøy er regulering. Et tredje som diskuteres hett i Norge i dag er å gi de dyreste elbilene økte avgifter. Denne tråden i seg selv handler om et tilfelle hvor man kan stille krav til at ladere er generelt tilgjengelige. Så her har du bare ikke forstått det juridiske grunnlaget. Verktøykassa er full av muligheter, det er viljen til å stille krav som man må til Finnmark for å finne. Så dette punktet er bare enda en digresjon. En avsporing for å unngå å diskutere realitetene. Hva er det du ikke ønsker å innrømme?

Nei, Norge kan ikke skille på forskjellige produsenter. Det å gi hver produsent et gitt antall insentiv og det å gi de dyreste bilene økte avgifter skiller *ikke* på produsenter. Det er like regler for alle. Tesla er f.eks godt vant med at det er innslagspunkter for avgifter, som de så må legge seg rett under for å dra full nytte av.

Det du foreslo tidligere, med å straffe kun Tesla inntil de gjør som staten ønsker er rett og slett ikke noe som kommer til å skje. Det er i mot diverse lovverk, så det nærmeste man kan komme er å lage generelle regler som uforholdmessig påvirker Tesla i forhold til andre aktører. Setter man f.eks en innslagspunkt for avgifter på rundt 500k, så rammer dette også Audi, Mercedes, BMW, Porsche, osv. Og så ville det ikke treffe Model 3 og neppe Model Y heller. Så det ville bomme ganske fullstendig. Setter man grensen på 400k, så rammer den de fleste elbilprodusentene. Og Tesla ville jo bare redusere prisen på Model 3 til 399k kanskje neste dag.

Det å ha en gitt mengde insentiv per produsent ville ramme de som selger mest hardest. Altså VAG og Nissan.

Det man kanskje kunne gjøre er å f.eks kreve at ingen bilprodusent kan eie sin egen ladeinfrastruktur. Men dette ville igjen ikke ramme kun Tesla, og det stopper ikke Tesla fra å f.eks skille ladevirksomheten ut i en egen virksomhet. Kanskje f.eks et slags samvirkelag, eid av Tesla-eierne som lader.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
OscarMike1 skrev (Akkurat nå):

Jeg sier altså at Norge ikke gjør dette. Fordi det er idiotisk :) Hadde vært interessant om Kjell og Tordis som sliter med å lade leafen sim sendte mail til Erna og forlangte å lade på en Tesla - stasjon. 

Blir som å trene et sted og se over gaten at nabosenteret har nye apparater. Og forlange å trene der til halv pris siden man ikke har samme godene det man er. 

Når du sier at noe er idiotisk, så kom gjerne med argumenter for hvorfor. Altenerativet ditt, og det du heier på er mer splittelse av elbilene og at man burde fortsette i samme spor. Kanskje burde BMW kjøpe opp Grønn Kontakt? Mercedes tar for seg BKK og så videre? 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Nei, Norge kan ikke skille på forskjellige produsenter.

Selvfølgelig kan man det, når det er åpenbare forskjeller mellom de ulike ladeoperatørene. Tesla må behandles som både en bilprodusent og en ladeoperatør, og er i så måte noe man helst ønsket å unngå fra bensin/diesel tiden der man ikke ønsket at bilprodusenter tok del-eierskap i bensinstasjoner. Hvorfor skal det være annerledes nå? Argumentene til hvorfor dette ikke var ønskelig er jo ikke forandret selv om man lader bilen, fremfor å fylle en veske. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...