Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

burmester-phase-3-loftstyle.jpg

 

Her kan alt som har med lyd i hjemmet skrives ned og diskuteres fritt, om det så er hjemmekino, stereo, multirom - her er det bare å kose seg. Dette er en kafé for de som er glad i god lyd, og målet er en god diskusjon samt å hjelpe nye medlemmer. Dette gjelder for om du ønsker å kjøpe deg et sett med gamle Dali 105 til 300,- på finn eller om du ønsker å dele at du har kjøpt deg Focal Utopia, her er budsjettet mange. Det gis også ekstra +1 til de som deler bilder av egne oppsett av trådstarter ;)

 

 

En bitteliten regel: dette omhandler skikkelig lyd i hjemmet - ikke i bil (trenger egen tråd), lydplanker, ferdigoppsett av lyd til PC fra Logitech eller den lille JBL Bluetooth-høyttaleren du har med deg i sekken når du skal på fylla i parken.

Om du skal poste en haug av bilder, vær snill og sett de i en spoiler. Ellers så gjelder kardemommeloven :)

 

I førsteposten så legger jeg inn noen norske nettbutikker som kan være verdt å kikke på også. Si ifra om det er flere som bør inn her :)

Utenlandske nettbutikker:

Bruktmarked:

Håper på en hyggelig tone (pun intended). Legger ved linken til den aldeles ypperlige TV-kjøpsguiden til Agentspoon, samt hodetelefon-tråden. Begge disse trådene er veldig gode, med mange gode og flinke medlemmer :)

TV-kjøpsguiden

Tråden for de hodetelefonfile

Endret av ilpostino
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott initiativ! Som førstemann vil jeg varmt anbefale å handle på bruktmarkedet. Det har ikke manglet på personer som har tippet at lydanlegget i egen hjemmekino var verdt det tidobbelte av faktisk pris. Med 6,5-tommer bokhøyttalere fra et godt merke, og en god sub, kommer en fryktelig langt.

 

For egen del har jeg vært storfornøyd med kombinasjonen Bowers & Wilkins for høyttalere og XTZ for subwoofer. Vil gi en spesiell anbefaling til B&W 601 S2 ('99) og XTZ 99 W12.16 ('06). Selv om dette er eldre modeller, henger de svært godt med også i dagens marked. God salgspris på Finn er 1000 kr for førstnevnte, dobbelte for sistnevnte.

 

Prøv deg likevel frem, da lydsignatur ofte er viktigere enn det tekniske i en høyttaler. Hva høres fortreffelig ut for noen, er totalt feil for andre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra tråd (potensielt). 

 

 

Tar med stueanlegget (for tiden). Er såpass fornøyd med dette nå, så det har stått i over 2 år. Noe som er en klar rekord, jeg er relativt bytteglad. Men både disse høyttalerne og forsterkeren er svært bra. Har testet med dem ulike andre komponenter i tillegg, men sammen ble det suverent. 

post-5376-0-66465000-1562574501_thumb.jpg

 

Høyttalere er PMC Twenty5.22, forsterker er Devialet Premier 120. Streamer Bluesound Node 2 (optisk til forsterker). Spiller med forsterkerens SAM-innstilling, som sies å ta høyttalerne ned i 21Hz.

 

Står ikke optimalt plassert på bildet, når det er seriøs lytting på gang trekker jeg dem noe lenger ut til siden, litt frem og legger et pledd på gulvet for å dempe førsterefleksjonen noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hyggelig at dere happy med tråden, det varmer :)

Jeg kikker på masse brukt nå, BW CM8 og 683 dukker ofte opp. Kikker også etter forsterkere. I 8-12k, hvilken AVR er «best»? De har vel sine pluss/minus, men jeg syns at både Marantz, Denon og Yamaha ser meget potente ut :)

Lenke til kommentar

Uff, dette er kanskje litt kontroversielt, men jeg personlig legger sjeldent mer penger enn jeg må i en receiver. Jeg sparer heller penger til høyttalerne i seg selv. Om dette er riktig fremgangsmåte i alle tilfeller, vet jeg riktignok ikke...  :laugh:  Yamaha RX-A1080 har jeg hørt mye bra om i den prisklassen. Selv kjøpte jeg for ca. en uke siden, Sony DN1080 på salg hos Elkjøp til 3790 kr. 7.2 surround receiver med bra lyd, støtte for Dolby Atmos og DTS:X, samt AirPlay, Bluetooth og WiFi. Anmeldelse her. Jeg tenker at en slik receiver dekker behovet til ganske mange folk.

 

Legger ved noen bilder av det gamle oppsettet mitt.

 

pBRxfoF.jpg

 

B&W 601 S2. Kjøpte jeg brukt for 800 kr. Ene diskanten var trykket litt inn, men det hadde ingenting å si for lydkvaliteten, og de hørtes helt fantastiske ut. Direkte knuser Samsung HW-N960 lydplanken til 14 000 kr. Ikke samme univers engang.

 

Disse supplerte jeg sammen med en XTZ 99 W12.16 subwoofer. Kraftig 12-tommer med 300 watt, som har vunnet en god del tester. Valgte den foran SVS PB-1000 (6000 kr ny i dag) etter å ha hørt begge. Ble rett og slett langt mer imponert over XTZ. Fikk subben brukt for 2000 kr mener jeg.

 

d9d171B.jpg

 

 

 

qCjzvBP.jpg

 

Etter det gjorde jeg en kardinaltabbe. Jeg tenkte i mitt stille sinn, dersom høyttalere fra 1999 (B&W 601 S2) i den prisklassen låter såpass bra, hvor mye bedre blir det dersom jeg investerer i et par av nåtidens heftigere høyttalere? Svaret falt på SVS Ultra bokhøyttalere til en listepris på rundt 10 000 kr. Disse kom ut i 2017, og ble hyllet til å være noe av det beste i den prisklassen. Og herregud så lekre de så ut..

 

47yP38P.jpg

 

NLMcu0Z.jpg

 

IvBck6Y.jpg

 

Problemet var bare lyden. Enten var Yamaha RX-V381 overhodet ikke kraftig nok til å drive dem, eller så passet dem ikke i det hele tatt til rommets dimensjoner. Uansett var et "panel" på 6 personer i stua enstemmige i at B&W 601 S2 hørtes atskillig bedre ut. Jeg angret helt enormt på at jeg byttet dem ut, og beholdt ikke SVS Ultra særlig lenge heller. 

 

Litt flere bilder av hele hjemmekinoen.

 

wXS96BN.jpg

qw0juzs.jpg

 

I første bilde mener jeg det var en Samsung KS7000 (2016). Braksuksess fra Samsung, med Quantum Dot-teknologi, året før de omdøpte denne teknologien til QLED. KS7000 var helt enorm. Hadde bedre kontrast, bedre lysstyrke, bedre overflatebehandling enn neste års toppmodell Samsung Q9F (2017). Kjøpte en 49-tommer modell også til å ha i barndomshjemmet i Stavanger, som fremdeles står der i dag.

 

I bildet nederst er subwooferen oppgradert (XTZ 10.16 byttet ut med storebror 12.16), i tillegg til at jeg kjøpte min første OLED TV, LG B7. Denne var helt magisk å se film på, og kollektivet koste seg spesielt med Game of Thrones, som er helt vanvittig på OLED.  :lol: Manglende lysstyrke og dynamic tone mapping til HDR (der KS7000 briljerte), gjorde at jeg allerede neste år solgte TVen og investerte i LG C8. Den har jeg den dag i dag, og kunne nesten ikke vært mer fornøyd.  :)

 

Neste post på programmet er å få flyttet LG C8 til hjemmet i Stavanger, og lage en hjemmekino der med Dolby Atmos. Jeg har som nevnt kjøpt Sony DN1080 receiver, og har i tillegg skaffet B&W 601 S3 (surround-høyttalere) og B&W 685 S1 som fronthøyttalere. Skulle virkelig ønske jeg ikke var nødt til å selge de gamle B&W 601 S2, da jeg godt kunne tenkt meg at de kunne blitt montert opp på veggene, som en slags takhøyttalere.

 

Planen er å ha den nye hjemmekinoen klar i midten av august. Håper å kunne oppdatere dere da.  :w00t:

Endret av Agentspoon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nydelig write-up, agenten! Blir spennende å se systemet ditt til høsten. :D

 

Av B&W, hvilket modeller er verdt å kikke etter, foruten de du nevner? Jeg er ute etter et par stativhøyttalere, og to gulvstående eller eventuelt et bare på stativ som har god dynamikk :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Får ikke full range med de fleste gulvstående uansett. Så med mindre du har et veldig stort rom, som krever ekstra desibel, så ville jeg satset på bare et par gode stativhøyttalere og en sub eller to i stedet. Bowers & Wilkins 606 og KEF Q350 er to høyttalere jeg ville prøvelyttet til, hvis du har muligheten. Og kjøp for all del en subwoofer, nettopp for å kompensere for at det er stativhøyttalere. Komplett har tilbud akkurat nå på Klipsch R-112SW som er en meget god sub. Ellers har du også XTZ Sub 10.17 som er oppfølgeren til den jeg hadde først, og en god allrounder til musikk og film. Er du ute etter sub til kun filmopplevelser, har de også den litt dyrere XTZ Cinema Sub 1X12.   :green:

Lenke til kommentar

Lytterommet er ferdig, men det låter ikke bra ennå....Må justere for rommet. jeg har noen bipolare transmisjonshøyttalere som en bekjent har laget for meg. De slår det meste under 150.000. Har hatt forskjellige Martin Logan høyttalere og vært borte i 800 serien fra B&W. En venn av meg modifiserte sine....mellomtonen var ikke bra nok. Har en modifisert integrert Mastersound rørforsterker, AU høyttalerkabler, gode strømkabler fra ulike produsenter ( ikke Nordost...de liker jeg ikke...alltid noe som ikke stemmer med de). Så blir det mest strømming fra TIDAL, og platespiller Pro-jekt med RIAA fra Rega og en potent stift. Bruker en Apple harddisk og noe småtteri for strømmingen, som gjør en god jobb sammenlignet med dyre strømmingsenheter. Har ikke koblet dette til min 65 tommers Samsung TV ennå, og vet egentlig ikke hvordan jeg skal fikse det på en bra måte ( er altså helt blåst på kino, men på topp på stereofronten). Har hatt veldig dyrt utstyr i hus, men har nå landet på ett anlegg som koster en brøkdel.

Har vel etterhvert funnet ut at det er helheten som teller, så at kabling er vel så viktig som kilde og alt som kommer etter.

Dritt inn er dritt ut, og kilden er faktisk viktigere enn man tror. Trodde ikke på kabling heller, men desverre viser det seg at disse komponenter ( især strøm og IC) er vesentlige. Levde lenge på flettede HTkabler ( kobberbelagt sølv og teflonisolert med gode koblinger) til noen skarve 100 lapper. De gjorde jobben i selv veldig rimelige anlegg. De penger du da sparer kan du heller legge i en god IC.

 

Så er det alltid dine ører som bestemmer. Har hjulpet folk med ulike behov og ulik situasjon i alle prisklasser i en mannsalder, og ingen har klaget hittil ( de tør vel ikke haha).

Hjelper gjerne folk her også. Så er det en ting som alle bør være klar over: Man kan ikke blind stole på tester i lytteverden. Det er mange andre faktorer som bestemmer om du får god omtale for et produkt.

Flott med en tråd om lyd...halvparten av opplevelsen når du skal se på en film!

 

Noen utenlandske linker for brukt.

audiomarkt.de

Størst i Europa.

https://hifitorget.se/

https://www.hifishark.com/

Denne liker jeg allerbest, fordi du bare kan lete etter hva du er ute etter worldwide.

Endret av monitor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

monitor. I helvete a? :p Her snakker vi helt klart i et øvre sjiktet av budsjettet ja. Sleng gjerne ut litt bilder også, om du kan. Skal legge til linkene i første post - tusen takk :D

 

 

Akkurat nå så kikker jeg på dette:

 

 

 

Front: 606

bw606mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qu

 

Bak: 607

 

bw607mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qu

Senter? Litt usikker på om jeg vil ha det faktisk, ikke noe fan av disse vanligvis, jeg syns de låter tynt i forhold til frontene ofte, men jeg er usikker på hvor bra det er å bare droppe den også. Men må vel ha den som passer til denne serien i såfall:

 

bwhtm6mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qAVR: Denon X2600H

 

denavrx2600hbk_01.jpg?width=1300&height=

 

 

 

 

Da er jeg oppe i 24 000 før sub. Interessante de fra XTZ, så skal kikke på de. Dette er bare uansett noen handlekurver jeg setter i sammen for moroskyld, det er ikke sikkert det blir slik som dette til slutt, jeg kikker som sagt også etter gode deals på brukten samt andre merker. Før i tiden så var jeg kjempeglad i Dali, så må høre noen av de også før jeg bestemmer meg for noe. Tenkt meg en tur å kikke i andre butikker også, ikke sånn at jeg *må* handle hos hifiklubben :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Kan vi ha en regel i tråden om at (store eller mange) bilder settes i spoiler for ikke å slite ut scrollefingeren?

 

Jeg har en forkjærlighet for NAD og B&W som dere ser under. Det varmer mitt hjerte at det er flere her som liker B&W 601 og B&W 602. Jeg har hatt begge i S3-utgaver.

 

Jeg kan sikkert fikse bilder når jeg kommer hjem men jeg har følgende oppsett:

 

Stereo til datamaskinen:

 

Stereoanlegg i stuen:

  • B&W CM5 i rosentre.
  • B&W ASW 675 subwoofer.
  • NAD C165BEE forforsterker.
  • NAD C272BEE effektforsterker.
  • NAD C515BEE cd spiller.
  • Audio Technica AT-LP5 platespiller.

 

I tilleg har jeg en NAD T757v2 (oppgradert til 4K), NAD T567, B&W 601 S3 sort og B&W CMC rosentre som ikke er koblet opp for øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville iallfall hørt med HiFi-klubben om de kan gi deg et pakketilbud, når du kjøper såpass mye. Kan være et par tusen å spare der. :) Virket uansett som et fantastisk oppsett. Senterhøyttaler har jeg ikke prøvd, men folk sier det skal kunne gjøre underverker for dialog og filmeffekter. Det er jo mulig å prøve HTM6 og se om det er stor forskjell. Send i retur hvis ikke.

 

Sub er vel det eneste en ikke bør velge B&W for. Hadde vært kult om du gikk for XTZ. Blir nok ikke skuffet. ?

Lenke til kommentar

Flott tråd!

 

Jeg er veldig enig i dette med bruktkjøp - særlig for høytalere - da de holder veldig lenge og det ikke skjer den helt store utviklingen der. Finner man noen som selger full pakke - 5.1/7.1 kan man gjøre veldig gode kjøp.

 

Mens det på elektronikk skjer en del - og holdbarheten ikke er like god - kjøpe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott tråd!

 

Jeg er veldig enig i dette med bruktkjøp - særlig for høytalere - da de holder veldig lenge og det ikke skjer den helt store utviklingen der. Finner man noen som selger full pakke - 5.1/7.1 kan man gjøre veldig gode kjøp.

 

Mens det på elektronikk skjer en del - og holdbarheten ikke er like god - kjøpe nytt.

Jeg mistenker at dere har helt rett. Og jeg vurderer faktisk å kjøpe brukt og heller se om jeg kan få de wrappet til den fargen jeg har lyst på, eventuelt få de malt av noen. Kan jo fort være at man finner seg den høyttaleren man vil uten at man trenger å gå på akkord med egen smak - visuelt :)

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dere har helt rett. Og jeg vurderer faktisk å kjøpe brukt og heller se om jeg kan få de wrappet til den fargen jeg har lyst på, eventuelt få de malt av noen. Kan jo fort være at man finner seg den høyttaleren man vil uten at man trenger å gå på akkord med egen smak - visuelt :)

 

Jeg hører også til de som regner høytaleren for den viktigste komponenten - kanskje 80%. Legg pengene der - gjerne brukt så kan man havne på et veldig høyt nivå - fra starten.

 

Så kan man heller oppgradere elektronikk etterhvert slik at anlegget blir mer "balansert".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint å se deg her. Har du flere høyttalere du liker, som du har hørt opp igjennom?

Nja, jeg sikler litt på B&W 705 S2 og kan tenke meg å bytte ut CM5'ene i stuen med disse herlighetene. Hørte på de hos Hifi klubben og falt pladask for de. Uheldigvis for min del så har jeg ganske bra oversikt over hvor mye jeg faktisk har brukt på hifi-utstyr så jeg er usikker på om jeg salta meg råd til de... men alle har jo sine laster her i livet.

 

Ellers liker jeg HEOS 7 HS2. Herlig og åpen lyd. Vurderer å kjøpe for å ha på den ene verandaen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er mitt oppsett, jeg heller litt fram og tilbake mellom film og musikk. Før var det proj og mest stas med film.

 

Nå er det mest stas med musikk, men vi ser endel film og serier også.

 

Xtz 99.26 front

Cerwin Vega 5c Center

Proson Event51 surrounds

Xtz 10.17 sub

 

Xtz AP100 effekt

Yamaha Rxv1900 receiver/pre

Sony UHP-H1 BD Spiller

NAD c516 BEE cd Spiller

 

 

+ Diverse streamer boks, dekodere og en gammel Panasonic plasma.

 

 

 

 

 

post-137047-0-53939100-1562669246_thumb.jpgpost-137047-0-39333300-1562669326_thumb.jpgpost-137047-0-39413500-1562669408_thumb.jpgpost-137047-0-76917100-1562669433_thumb.jpgpost-137047-0-47739900-1562669452_thumb.jpg

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

monitor. I helvete a? :p Her snakker vi helt klart i et øvre sjiktet av budsjettet ja. Sleng gjerne ut litt bilder også, om du kan. Skal legge til linkene i første post - tusen takk :D

Akkurat nå så kikker jeg på dette:

 

 

Front: 606bw606mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qu

Bak: 607bw607mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qu

Senter? Litt usikker på om jeg vil ha det faktisk, ikke noe fan av disse vanligvis, jeg syns de låter tynt i forhold til frontene ofte, men jeg er usikker på hvor bra det er å bare droppe den også. Men må vel ha den som passer til denne serien i såfall:bwhtm6mwh_1.jpg?width=1300&height=1300&qAVR: Denon X2600Hdenavrx2600hbk_01.jpg?width=1300&height=

 

Da er jeg oppe i 24 000 før sub. Interessante de fra XTZ, så skal kikke på de. Dette er bare uansett noen handlekurver jeg setter i sammen for moroskyld, det er ikke sikkert det blir slik som dette til slutt, jeg kikker som sagt også etter gode deals på brukten samt andre merker. Før i tiden så var jeg kjempeglad i Dali, så må høre noen av de også før jeg bestemmer meg for noe. Tenkt meg en tur å kikke i andre butikker også, ikke sånn at jeg *må* handle hos hifiklubben :)

Netto har ikke dette kostet en formue men det har tatt lang tid. Det er utrolig mange feller å gå i, og det ikke alltid lett å finne ut hvor det svakeste leddet er. Opplevd en gang at en fersk forhandler sverget til sine høyttalere som han hadde brukt lang tid på å finne. men lyden falt ikke på plass, inntil jeg hentet mine egne høyttalere...

Jeg kjøpte min første stereo av egne penger i 1972..Marants stativht. En receiver fra Philips og den berømte Philips GA212 platespiller. Var fornøyd inntil jeg besøkte en venn som hadde verdens styggeste Quad forsterker og noen store høyttalere. Da skjønte jeg at jeg kjørte 2CV.. Bilder kommer etterhvert!

Ille at man er i mål når hørselen garantert ikke er slik den var. ( Har dog god hørsel..hører fortsatt pipingen fra vaskemaskin haha)

 

PS: B&W er et trygt valg, men det finnes masse annet i budsjett og middels dyre oppsett.

Har du en venn som kan flette ht.kabler i kimberkonfigurasjon, og montere noen gode plugger/sko, så har du kabler for veldig lang tid. Dette er vanlig elektronikkkabel på rull.( ofte rød, svart). To kabler gjør susen, men en tredde «død» kabel i flettingen er enda bedre ( også det trodde jeg måtte vare tull..men det var det ikke iflg. mine/ våre ører)

Endret av monitor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...