Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Klart man kan operere med forskjellige priser. Har Du LO medlemskap gjelder en pris, COOP 1 pris osv. Speil til Opel 500 kr speil til BMW 52 000 kr.

Ikke når det står i loven at prisen skal være ikke diskriminerende og at man ikke skal trenge å ha inngått noen avtale på forhånd.

Opel speilet koster 500,- uansett hvem som kjøper det. De lure griner litt ved deledisken og får 20% rabatt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (1 time siden):

SNIP

Selv skjønner jeg ikke problemet. Kjøper man el-bil har man allerede betalt mer for bilen enn det man måtte betale for en tilsvarende fossil-bil. Hvorfor er det så ille og betale mer for energien også?

SNIP

Har du hørt om totalregnskap? Mange som regner inn den dyrere prisen i lavere "drivstoffkostnader". Klart man klager litt om pris på hurtig/lynlading går for høyt opp. Vi må jo kunne klage på det, på samme måte som i Opel-eksempelet der du skriver

6RCURCGB skrev (5 minutter siden):

De lure griner litt ved deledisken og får 20% rabatt....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Har du hørt om totalregnskap? Mange som regner inn den dyrere prisen i lavere "drivstoffkostnader". Klart man klager litt om pris på hurtig/lynlading går for høyt opp. Vi må jo kunne klage på det, på samme måte som i Opel-eksempelet der du skriver

Hallo !

VW e-up er jo 50 000,- billigere enn en Polo, og Du sparer ca 150 000,- i kjøre-energi kostnader + andre fordeler.

 

Fasit : Å kjøpe batteribil (Polo størrelse) sparer deg for over 200 000,- i løpet av bilens levetid (300 000 km). Større batteri biler langt mer.

 

Ja; det heiter Totalregneskap og elementær formidling.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Sturle S said:

Eg har heller aldri høyrt at nokon har hatt problem  med å plugge ein superladar-plugg i andre bilar med Type 2-kontakt, utover at dei ikkje får lada.

Har du noen gang sett en superlader plugg? Hvis du hadde det hadde du nemlig innsett at det er kul umulig å plugge den inn i en standard type 2 kontakt.

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (7 minutter siden):

Hallo !

VW e-up er jo 50 000,- billigere enn en Polo, og Du sparer ca 150 000,- i kjøre-energi kostnader + andre fordeler.

 

Fasit : Å kjøpe batteribil (Polo størrelse) sparer deg for over 200 000,- i løpet av bilens levetid (300 000 km). Større batteri biler langt mer.

 

Ja; det heiter Totalregneskap og elementær formidling.

En E-Up er fin for de som kan leve med en knøttebil med nesten ingen bagasjeplass, ikke støtte for taklast (heldigvis, på den bilen) eller tilhenger, alt for kort rekkevidde for mitt behov, og den er jo nesten ferdigkomprimert før en eventuell ulykke. Tåler sikkert bulkeskader inni byen/parkeringshus, men stakkars baksetepassasjerer ved en litt kraftig påkjørsel bakfra.

Man sammenligner selvsagt med biler av samme størrelse, eller ihvertfall innenfor størrelser som dekker behovet. Selv kjøpte jeg ny elbil, og kommer relativt jevnt ut med en gammel skrotbil, ihvertfall før diverse reparasjoner. Men da har jeg tross alt en kjapp og effektiv bil med langt bedre kollisjonssikkerhet en det gamle sarvet jeg hadde før.

PS! Har allerede gått relativt godt ned i størrelse, da en tilsvarende hadde kostet meg fort dobbelt pris eller mere enn det, så der "sparte" jeg nesten 1/2 halv million.

Kunne sikkert fortsatt å kjøpe billige, nylig EU-godkjente sarv-biler, men når man regner inn reparasjoner som garantert kommer med alder og slitasje, så blir ny elbil billigere for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

En E-Up er fin for de som kan leve med en knøttebil med nesten ingen bagasjeplass, ikke støtte for taklast (heldigvis, på den bilen) eller tilhenger, alt for kort rekkevidde for mitt behov, og den er jo nesten ferdigkomprimert før en eventuell ulykke. Tåler sikkert bulkeskader inni byen/parkeringshus, men stakkars baksetepassasjerer ved en litt kraftig påkjørsel bakfra.

Man sammenligner selvsagt med biler av samme størrelse, eller ihvertfall innenfor størrelser som dekker behovet. Selv kjøpte jeg ny elbil, og kommer relativt jevnt ut med en gammel skrotbil, ihvertfall før diverse reparasjoner. Men da har jeg tross alt en kjapp og effektiv bil med langt bedre kollisjonssikkerhet en det gamle sarvet jeg hadde før.

PS! Har allerede gått relativt godt ned i størrelse, da en tilsvarende hadde kostet meg fort dobbelt pris eller mere enn det, så der "sparte" jeg nesten 1/2 halv million.

Kunne sikkert fortsatt å kjøpe billige, nylig EU-godkjente sarv-biler, men når man regner inn reparasjoner som garantert kommer med alder og slitasje, så blir ny elbil billigere for min del.

Gode resonemang.

 

Joda, ville valgt ny batteri - bil om noe passet. EU kontroll med rep på til dømes 20 000,- (på et «vrak» man kan få 10 - 15 000,- for om man selger til eksport) er mange penger, og det stopper ikke der det kommer 2 år til.

 

Eg tillater meg å spørge, kva kjøper Du ?

 

Såg vognkortet til en gammel Ford pikkupp en gang (F 250) 6 tonn henger OK, men 4 000 kg uten bremser...! Nja, da blir det over 10 sekunds regel, man må kjøre etter forholdene (prøvebremse litt går jo and, om en er modig nok til det) og laste pent (alt etter om man har ventil på bakaksling).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å skjønne at dere ikke skjønner. 

Selv om alle andre elbiler ladet like raskt som e-tron, så ville det fortsatt kreve en dobling av ladestolper pr lokasjon for å kunne betjene samme antall biler i timen.

Tesla har laget markedet for elbil som nr1 bil. De forsøkte å få med seg andre, men de ville ikke, eller trodde ikke på de.
Tesla har opprettet en platform for elektrisk persontransport. De andre fabrikantene har laget et pilotopplegg for å tekkes politikerne.

For å ha elbil som eneste bil må den:

  • Kunne kjøres i 3 timer pluss på motorvei
  • Kunne lades opp på langtur og være klar til (nye 3 timer+) å kjøre videre på 30 min.
  • Ha plass til en familie og bagasje

For å lage et selskap som selger elbiler som er nr1 bil må man da altså

  • Få folk til å ha lyst på elbil som eneste bil
  • Lage et fyllnettverk i alle markedene som du skal selge bil til, som er så finmasket at folk kan kjøre overalt hvor de er vant til uten ulempe
  • Ikke gå konkurs; altså tjene penger.

For at folk skal kunne kjøre der de er vant til uten ulempe må man

  • Sørge for at det finnes ladere minst hver 200km langs hele hovedveinettet i alle landene du skal selge bilen til
  • Ikke være avhengig av betjente stasjoner
  • Ikke være avhengig av betalingsløsning som er spesifikt for det landet
  • Gjøre laderne så enkle som mulig, slik at de er stabile og krever minimalt vedlikehold, dvs. kutte ut skjerm, betalingsterminaler osv.

Hvis du tror Tesla hadde lyst til å gjøre dette alene, så tar du feil. 

For at en annen bilprodusent skulle være med på ladenettverket måtte de

  • Ha nettverk i bilene sine
  • Ha OTA i bilene sine
  • Ha app til bilen sin
  • Lade på 150 kW (Krever forvarming)

Dette var de rett og slett ikke klare for, så det var ikke bare det at de ikke ville, de fikk ikke til heller.

Og etter det man kan se komme ut av nye biler, så er det fortsatt ingen som klarer det. Muligens med unntak av e-tron, men den lader veldig treigt, så å stå i kø med mange av den er ikke ønskelig.

Se på bildet under, det er hvor mange lademinutter det tar å legge til gitt rekkevidde. 

E3A8B0A2-2EE4-415D-A21A-499576BE7F3A.thumb.jpeg.47a77a995f9a12ba50b3139262c6b9ce.jpeg

Kilde Bjørn Nyland sine tester. 

 

Tankeeksperiment:
Tenk som Tesla hadde tatt navnet Cavendish isteden? Da hadde vi hatt hydrogenbiler i dag, med distribusjons- og fyllenettverk i nesten hele verden.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (44 minutter siden):

Se på bildet under, det er hvor mange lademinutter det tar å legge til gitt rekkevidde. 

E3A8B0A2-2EE4-415D-A21A-499576BE7F3A.thumb.jpeg.47a77a995f9a12ba50b3139262c6b9ce.jpeg

Kilde Bjørn Nyland sine tester. 

Godt oppsummert herr bzzlink😊 (jeg utelot sitatet)

Men det er helt UTROLIG hvor raskt Model 3 (og Model Y formodentlig) lader. Kombinert med Tesla's unike velutbygde ladenettverk, så er det ingen tvil om hvilken bil man bør ha for å ferdes rundt omkring både i Norge og andre land. 👍👍👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Hanhijnn said:

Godt oppsummert herr bzzlink😊 (jeg utelot sitatet)

Men det er helt UTROLIG hvor raskt Model 3 (og Model Y formodentlig) lader. Kombinert med Tesla's unike velutbygde ladenettverk, så er det ingen tvil om hvilken bil man bør ha for å ferdes rundt omkring både i Norge og andre land. 👍👍👍

Sånn sidenote: Model 3 som kommer til Norge nå har litt større batteri og kan lade enda raskere.

Når Model 3\Y kommer med de helt nye batteriene til Tesla om noen år antar jeg det vil bli enda mye heftigere enn i dag.

Og med 800+km rekkevidde (antar den får minst 100kWh batteri) blir den vel å selge bra i Finnmark og.

Er ganske utrolig hva de får til ja. Og litt utrolig å se hvor mye de andre henger etter.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Sånn sidenote: Model 3 som kommer til Norge nå har litt større batteri og kan lade enda raskere.

Når Model 3\Y kommer med de helt nye batteriene til Tesla om noen år antar jeg det vil bli enda mye heftigere enn i dag.

Men med 800+km rekkevidde (antar den får minst 100kWh batteri) blir den vel å selge bra i Finnmark og.

Er ganske utrolig hva de får til ja. Og litt utrolig å se hvor mye de andre henger etter.

Ja jeg betaler gladelig den relativt beskjedne prisdifferansen som det er mellom Tesla Model Y og VW ID.4 (f.eks), når man vet at man får et produkt som er SÅ mye mer egnet til formålet. Kombinasjonen superrask lading og et unikt ladenettverk med ladere "overalt" gir tilsammen et fantastisk produkt som INGEN andre bilprodusenter kommer i nærheten av. 👍😊 👍😊 👍😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (5 timer siden):

Gode resonemang.

 

Joda, ville valgt ny batteri - bil om noe passet. EU kontroll med rep på til dømes 20 000,- (på et «vrak» man kan få 10 - 15 000,- for om man selger til eksport) er mange penger, og det stopper ikke der det kommer 2 år til.

 

Eg tillater meg å spørge, kva kjøper Du ?

 

Såg vognkortet til en gammel Ford pikkupp en gang (F 250) 6 tonn henger OK, men 4 000 kg uten bremser...! Nja, da blir det over 10 sekunds regel, man må kjøre etter forholdene (prøvebremse litt går jo and, om en er modig nok til det) og laste pent (alt etter om man har ventil på bakaksling).

Jeg gikk fra en Opel Vectra C tikl en Hyundai Kona, så noe ned i plass kan du si, men hadde blitt skilt ettpar år før, så tenkte den ville bli stor nok for min del. Var dog litt usikker på om jeg ville savne plassen, og om det ville bli stort savn å ikke ha krok. Har kjøpt meg min første takboks noen sinne, så til tider kunne jeg trengt litt mere plass, og har løst det foreløpig på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Ja jeg betaler gladelig den relativt beskjedne prisdifferansen som det er mellom Tesla Model Y og VW ID.4 (f.eks), når man vet at man får et produkt som er SÅ mye mer egnet til formålet. Kombinasjonen superrask lading og et unikt ladenettverk med ladere "overalt" gir tilsammen et fantastisk produkt som INGEN andre bilprodusenter kommer i nærheten av. 👍😊 👍😊 👍😊

Du, ja. Men for oss som aldri hurtiglader er ikke superladernettverket til Tesla verdt noe som helst. Hvis prisen mellom en Y og ID4 Max (og det var Max jeg ville ha) var lik, så ville kanskje tilgang til superladernettverket ha en betydning. Men når du sparer 150.000 kroner på å ikke velge Tesla er valget enkelt.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Snowleopard said:

Har du hørt om totalregnskap? Mange som regner inn den dyrere prisen i lavere "drivstoffkostnader". Klart man klager litt om pris på hurtig/lynlading går for høyt opp. Vi må jo kunne klage på det, på samme måte som i Opel-eksempelet der du skriver

Nei, jeg har bare hørt om regnskap.

Ladeoperatørene må hvertfall kunne gå brake even innen rimelig tid for at noen i det hele tatt skal gidde å sette opp ladestasjoner. I lang tid fremover vil det være mangel på lademuligheter og påslagene for strømkjøp ved en ladestasjon vil selvfølgelig kunne være betydelige. Det viktige er at prisen er lik for alle. 

Endret av 6RCURCGB
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Du, ja. Men for oss som aldri hurtiglader er ikke superladernettverket til Tesla verdt noe som helst. Hvis prisen mellom en Y og ID4 Max (og det var Max jeg ville ha) var lik, så ville kanskje tilgang til superladernettverket ha en betydning. Men når du sparer 150.000 kroner på å ikke velge Tesla er valget enkelt.

150.000 kr??? Da sammenligner du tydeligvis basisprisen på folkevogna mot TMY med 4wd og alt utstyr. Epler og bananer min venn.

Jeg bestilte også så tidlig at jeg unngikk prisoppgangen. Den nåværende prisen på Model Y er også forventet å gå ned. Kanskje det blir en reell prisdifferanse på 50.000 kr, og det mener jeg at fordelene ved Tesla så absolutt er verdt for meg/oss. Men klart, hvis du bare skal ha en bil for småturer i nærområdet så finnes det mange billigere biler. Også fra andre merker enn VW.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Hanhijnn said:

150.000 kr??? Da sammenligner du tydeligvis basisprisen på folkevogna mot TMY med 4wd og alt utstyr. Epler og bananer min venn.

Jeg bestilte også så tidlig at jeg unngikk prisoppgangen. Den nåværende prisen på Model Y er også forventet å gå ned. Kanskje det blir en reell prisdifferanse på 50.000 kr, og det mener jeg at fordelene ved Tesla så absolutt er verdt for meg/oss. Men klart, hvis du bare skal ha en bil for småturer i nærområdet så finnes det mange billigere biler. Også fra andre merker enn VW.

1st (ikke Max), ja. Fordi det er den utgaven som folk flest foretrekker (65 mot 35%). Så om det er en bil som er god nok for oss, hvorfor i himmelens navn skal vi betale 150.000 mer for en MY? Det er ikke epler og bananer, det er bil vi prater om. 

En bil med 50mils rekkevidde er ikke en bil for turer i nærområde. Herregud, snakk om å tro mye om bilvalget sitt. Vi hadde bilferie i sør-Norge i sommer med en LEAF(!) og vet du hva - det gikk faktisk helt fint det og. Vi trengte ikke superladenettverket til Tesla for å kose oss på biltur, vi trenger det heller ikke for å kjøre til hytta som ligger 26mil borte, og vi trenger det ikke i det daglige virke vårt.

Så for oss, og sannsynligvis mange andre, er superladenettverket verdt akkurat 0 kr. Og vi betaler ikke 150.000 for å få tilgang til det, når det er ingenting annet ved MY som appellerer til oss.

Og du må gjerne komme med produktspesifikasjonene på Teslaen din, og så kan jeg fortelle deg at det interesserer meg der jeg er høyest når jeg pukker blåbær. 

Vi går for en bil (som ikke engang er basisversjonen) som har hengerfeste (som kan skjules), gode seter (vi har prøvesittet ID3), det meste av førerassistanse (uten Travel Assist) og diverse annet stæsj som sikkert interesserer noen. Og den koster i dag 150.000 mindre enn billigste MY.

Du har nok andre preferanser enn oss, men ikke tro at superladingen er guds gave til menneskeheten.

Endret av unik42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (3 minutter siden):

1st (ikke Max), ja. Fordi det er den utgaven som folk flest foretrekker (65 mot 35%). Så om det er en bil som er god nok for oss, hvorfor i himmelens navn skal vi betale 150.000 mer for en MY? Det er ikke epler og bananer, det er bil vi prater om. 

En bil med 50mils rekkevidde er ikke en bil for turer i nærområde. Herregud, snakk om å tro mye om bilvalget sitt. Vi hadde bilferie i sør-Norge i sommer med en LEAF(!) og vet du hva - det gikk faktisk helt fint det og. Vi trengte ikke superladenettverket til Tesla for å kose oss på biltur, vi trenger det heller ikke for å kjøre til hytta som ligger 26mil borte, og vi trenger det ikke i det daglige virke vårt.

Så for oss, og sannsynligvis mange andre, er superladenettverket verdt akkurat 0 kr. Og vi betaler ikke 150.000 for å få tilgang til det, når det er ingenting annet ved MY som appellerer til oss.

Og du må gjerne komme med produktspesifikasjonene på Teslaen din, og så kan jeg fortelle deg at det interesserer meg der jeg er høyest når jeg pukker blåbær. 

Vi går for en bil (som ikke engang er basisversjonen) som har hengerfeste (som kan skjules), gode seter (vi har prøvesittet ID3), det meste av førerassistanse (uten Travel Assist) og diverse annet stæsj som sikkert interesserer noen. Og den koster i dag 150.000 mindre enn billigste MY.

Du har nok andre preferanser enn oss, men ikke tro at superladingen er guds gave til menneskeheten.

Ha ha, ro deg ned, og pust med magen. 😊

Jeg har vel aldri sagt at DU med DITT kjøremønster bør kjøpe TMY. Tvertimot så mener jeg at alle bør kjøpe den beste bilen for akkurat DEM, innenfor sitt eget budsjett. Og for OSS så er det uten tvil Tesla Model Y. At jeg lufter min mening om at det er det beste valget for folk som har et slikt behov, det må du faktisk bare tåle. Det betyr ikke at jeg mener at du har tatt et dårligere valg. Du/dere må jo velge utfra deres behov.

Så, er du roligere nå? 😊

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (47 minutter siden):

Det er vel den vanvittig overlegne og moraliserende tonen og all nedrakkingen på andre el-biler enn et bestemt bilmerke mange reagerer på...

Du hiver deg på og legger ord i munnen på han ja... Foreslår at du ser litt på din egen tone...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Ha ha, ro deg ned, og pust med magen. 😊

Jeg har vel aldri sagt at DU med DITT kjøremønster bør kjøpe TMY. Tvertimot så mener jeg at alle bør kjøpe den beste bilen for akkurat DEM, innenfor sitt eget budsjett. Og for OSS så er det uten tvil Tesla Model Y. At jeg lufter min mening om at det er det beste valget for folk som har et slikt behov, det må du faktisk bare tåle. Det betyr ikke at jeg mener at du har tatt et dårligere valg. Du/dere må jo velge utfra deres behov.

Så, er du roligere nå? 😊

Jeg puster fint jeg, men det er disse generelle betraktningene dine som skurrer, spesielt fordi du påstår at:

- det er en beskjeden prisdifferanse mellom ID4 og MY, når den er på hele 150.000.

-  enten ID4 1st er en nærområdebil, eller at en bil med 50mils rekkevidde uten tilgang til superladenettverk er en nærområdebil

- en pris på MY før prisoppgangen er relevant for oss som vurderer bil nå.

Alt dette med forbehold om at du mente noe annet enn det jeg leste. 

Edit: 6RCURCGB har et bittelite poeng, men siden dette er en tråd om Tesla valgte jeg å ikke si noe.

Endret av unik42
Lenke til kommentar

Nå vet man ikke akkurat hva Model Y kommer til å koste. Det er en pris oppgitt på nettsidene, men det er ikke mulig å inngå bindende kontrakt på den prisen, og den Model Y som skal leveres i Norge er verken ferdig utviklet eller i produksjon.

Det vi vet er at den skal være billigere å produsere enn USA-versjonen av Model Y, ettersom EU-versjonen får ny batteriteknologi, men akkurat hvor prisen havner gjenstår å se.

USA-versjonen koster i dag fra $49.990, eller fra ca 454.000 kroner med dagens dollarkurs.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...