Jump to content
Redaksjonen.

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark

Recommended Posts

Mener de gjorde seg vrange på et kjøpesenter i Ålgård også. Derfor ble det Vikså som ble så heldige å få 12 superladere istedet.

 

  • Like 5

Share this post


Link to post
mrxx skrev (4 minutter siden):

Mener de gjorde seg vrange på et kjøpesenter i Ålgård også. Derfor ble det Vikså som ble så heldige å få 12 superladere istedet.

 

Superladere, 0 - utslepp, Gigafaktori, C6 klasse og FSD. Hallo, hvor er språkrådet når dei trenges... ?

Share this post


Link to post
Tor Thorbergsen skrev (5 minutter siden):

Tesla har ett stående tilbud om at konkurrerende bilmerker kan lade, men ingen vil. De måtte selvsagt betalt sin del av ladenettverket...

Hvilken andel tror Du Tesla vil ha av ladenettverket i Norge i 2025 i forhold til Nu (oppriktig spurt krev oppriktig svar) ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Så du har ikke dokumentasjon på at Tesla forespurte de andre før de startet å bygge altså.

Jo, dokumentasjonen er at Tesla selv har sagt det.

  • Like 6

Share this post


Link to post
mrxx skrev (5 timer siden):

Mener de gjorde seg vrange på et kjøpesenter i Ålgård også. Derfor ble det Vikså som ble så heldige å få 12 superladere istedet.

 

Det stemmer.

En standard Tesla supercharger avtale er at de "leier" parkeringsplassene gratis, og mener at eierens fortjeneste skal komme av at flere kunder besøker butikkene i området.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvorfor skal de det? Hvor mange bensinstasjoner er bygget og drevet av VW, Toyota og Ford? Et ladenettverk bør drives av tredjeparter slik bensinstasjoner er i dag, der alle kan ta i bruk infrastrukturen. Om hvert bilmerke skal bygge sin egen ladeinfrastruktur slik Tesla gjør, vil det bli kaos og en enorm sløsing av areal og ressurser. Tesla burde samarbeide bedre med andre ladenettverkutbyggere som ABB, Grønn kontakt, Ionity etc om å bygge ladestasjoner som alle kan utnytte, ikke bare ett enkelt bilmerke.

  • Like 2

Share this post


Link to post
7 hours ago, Tor Thorbergsen said:

Tesla har ett stående tilbud om at konkurrerende bilmerker kan lade, men ingen vil. De måtte selvsagt betalt sin del av ladenettverket...

Bollinger prøvde i 2018 å få tilgang, men hadde per 2019 ikke en gang fått svar...

 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dette dreier seg selvsagt om at de ikke vil gi helsikes søringan noen gode muligheter. Litt rart at den lokale bilbransjen er så aktive her, det er vel typisk folk fra andre områder som vil passere og bruke laderne og de trenger jo ikke å kjøpe bil i Alta. Det er høy andel hus i Alta og Finnmark generelt, slik at folk flest har god tilgang på hjemmelading.

  • Like 6

Share this post


Link to post
2 hours ago, FrihetensRegn said:

Om hvert bilmerke skal bygge sin egen ladeinfrastruktur slik Tesla gjør

Der sa du det selv: "om".
Kjerneproblemet er jo at de ikke gjør det. Men de trenger ikke. Bare tilby en like god eller bedre ladetjeneste, så løser problemet av seg selv.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Tesla bygger vel ladenettverk som skal passe med kapasiteten til sin bilpark, noe annet ville bli unødvendig dyrt. Om man antar at Ionity og andre bygger ut sine ladenettverk med samme tanke, at kapasiteten skal tilpasses kundegrunnlaget og ikke mer enn det, vil jo totalt antall ladere uansett være tilpasset antallet elbiler, uavhengig av hvem som eier hva. Så spiller ikke noe rolle om Tesla har si 5 ladere og andre aktører 5 ladere en plass, når et samarbeid som du sier uansett ville krevd 10 plasser. Da får heller Tesla pusher bransjen sånn at forhåpentligvis alle kan lade rimelig i fremtiden, istedet for at bil/ladebransjen prøver å melke forbrukerne. Flott at flere kommer på banen, men skal man gjøre elbil attraktivt for også de siste prosentene i befolkningen, så er er det viktig og sunt med den konkurransen. Så får vi håpe at dette regulerer seg bra selv med økende antall kunder som kan pushe sine leverandører etter hvert. Skal ikke undervurdere konkurranse, og sannsynligvis nok derfor Alta sin bilbransjen har vært "på hugget". Og til areal og ressursbruk, etter en sommer i elbil observerer jeg at det ofte er tidligere uutnyttet plass, industri aktige tomter ved bensinstasjoner osv som benyttes til lading i kombinasjon med annen næringsvirksomhet. Om man får ladere der folk uansett stopper eller på plasser som kun er en asfaltplass tenker jeg det ikke er noe problem. Bare mine tanker om dette.

  • Like 6

Share this post


Link to post

Det er litt komisk når Tesla skriver at de ser for seg at bilene i fremtiden skal kunne selvkjøre til deres servicestasjoner og foreta bytte av batteri på mindre enn et kvarter! I det heletatt så er batteribiler av denne typen bygget for andre forhold enn Finnmark og Alaska, for den del. 

Om 5-10 år, så er det vel batteribytte på gang, og 500-1000 tonn i uka til gjenvinning/avfallshåndtering fra batterier? Da er det gledelig at svenskene har sett tegningen og fått med seg Hydro på laget, i det minste. Grønn omstilling og sirkulærøkonomi med behov for kraft.

Edited by NERVI

Share this post


Link to post
12 minutes ago, NERVI said:

Det er litt komisk når Tesla skriver at de ser for seg at bilene i fremtiden skal kunne selvkjøre til deres servicestasjoner og foreta bytte av batteri på mindre enn et kvarter! I det heletatt så er batteribiler av denne typen bygget for andre forhold enn Finnmark og Alaska, for den del.

Dette må være noe gammelt? De hadde jo en plan om "batteribyttestasjoner" for maange år siden. Model S er jo designet slik at man kan bytte batteri på noen minutter med riktig utstyr.

Men de skrinla jo dette ganske raskt. Er vel en kinesisk produsent (NIO) som har vel tatt over stafettpinnen her

Edited by Complexity
  • Like 7

Share this post


Link to post
DDDD skrev (3 timer siden):

Der sa du det selv: "om".
Kjerneproblemet er jo at de ikke gjør det. Men de trenger ikke. Bare tilby en like god eller bedre ladetjeneste, så løser problemet av seg selv.

Nei, det er ikke et problem. Det er bra at de IKKE gjør det. Den beste løsningen er at det bygges ladestasjoner der alle biler kan lade, uansett merke og modell.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (11 minutter siden):

Dette må være noe gammelt? De hadde jo en plan om "batteribyttestasjoner" for maange år siden. Model S er jo designet slik at man kan bytte batteri på noen minutter med riktig utstyr.

Men de skrinla jo dette ganske raskt. Er vel en kinesisk produsent (NIO) som har vel tatt over stafettpinnen her

Ikke bare planla de det, men de bygde en stasjon i tilknytning til en SuC-stasjon, der de beviste hvor raskt de kunne bytte, og like raskt som en icebil med romslig tank tok å fylle, inkludert alt det med betaling etc. Video finnes på youtube for de som enda ikke har sett den. 

Det var riktignok noen klausuler om at man måtte tilbake for å bytte til sitt eget batteri, men folk foretrakk SuC-lading istedet.

  • Like 7

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (16 timer siden):

Meget mulig Tesla har vært vant til å få det akkurat hvordan de vil i andre kommuner. Så når de går med på å ikke anlegge ladestasjon på andres potensielle fremtidige eiendom så utviser de høy grad av fleksibilitet?

"andres potensielle fremtidige eiendom" - artig begrep. Da vil jeg hevde at Slottsplassen er min potensielle fremtidige eiendom og at alle søknader om omregulering/arbeid der må ta hensyn til det. Eller at jeg har sett på en annonse på finn og at andre potensielle kjøpere må ta hensyn til at jeg har sett på den først og ser på tingen som min potensielle framtidige ting. Absurd? Man kan jo lure på hva det er Coop Finnmark har røkt.

Espen Hugaas Andersen skrev (16 timer siden):

"Og uansett har han ingen tro på at Tesla-eiere er så sære at de ikke lader på en lader det ikke står Tesla på. Selv om han har kundekort hos Circle K, lar han ikke være å handle på Esso eller å kjøre til Tromsø fordi det ikke er Circle K-stasjoner på veien."

Vi unngår de andre alternativene om vi kan, fordi de er mye dyrere.

- Dyrere

- Mye oftere kø

- Mye nedetid som gjør at man ikke kan stole på å komme seg videre. (viktig i Finnmarkskliamet særlig med barn i bilen)

- Plundrete / trøblete betalingsordninger

  • Like 6

Share this post


Link to post
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (14 timer siden):

Ser ikke problemet.

Stander for kontakt hva angår 220-240 AC er etablert for mange år siden, har OK pris og virker ved 3 600 W på trege 10 Ah sikringer.

Har du overklokket sikringene dine for å få 1,5-kvadrats varmekabler i veggene?

Ser du ikke problemet med hurtiglading som tar 30 timer?

hoj skrev (13 timer siden):

Ja, Finnmark dieselfylke nr. en?

Definitivit, og denne ørten-hatter-Østlyngen har tydeligvis tenkt til å leve av å selge diesel til evig tid, ikke bilsalg. Norges Cuba (ok, de kjører bensin, men pytt pytt, folk tar poenget)

  • Like 5

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (28 minutter siden):

Har du overklokket sikringene dine for å få 1,5-kvadrats varmekabler i veggene?

Ser du ikke problemet med hurtiglading som tar 30 timer?

Nedkortet

 

3 fase. Poenget var at strøm er blitt helt vanlig i vestlige land.

 

Man kjøper bare 2 biler og bytter bil når man er komt halvegs til hytta. Leiger den bort til en som alltid må holde den klar / strøken når man fer forbi, til en grei leige på 1 kr km når vedkommende holder alt annet. Lengre avstander hører til sjeldenhetene, men for all del en «gassifisert» pikk-up kan gjøre jobben den.

 

Likeledes kan man jo tenke på å kjøpe ørepropper med god støyisolering, da slepp man å dra ned på kaia for å gnukke båt og ta en ankerdramm for å få fred for kjerringa et par timer. Kan godt hende det ville mer en halvert båtbehovet, som er en betydlig kilde til CO2 utslepp, subsidiært bytte kjerring hvært 3´de år. Ulempen er at da må det byttes kjøkken og seng også, noe som representerer ekstra CO2 utslepp.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (7 timer siden):

Om hvert bilmerke skal bygge sin egen ladeinfrastruktur slik Tesla gjør,

De freerider heller på at det offentlige skal subsidiere et ladenettverk og tilby det på sølvfat, uten tomteleie, kjøp av tomt, ladere, krafttilgang eller noe annet.

Snowleopard skrev (1 time siden):

Ikke bare planla de det, men de bygde en stasjon i tilknytning til en SuC-stasjon, der de beviste hvor raskt de kunne bytte, og like raskt som en icebil med romslig tank tok å fylle, inkludert alt det med betaling etc. Video finnes på youtube for de som enda ikke har sett den. 

Det var riktignok noen klausuler om at man måtte tilbake for å bytte til sitt eget batteri, men folk foretrakk SuC-lading istedet.

Batteribyttestasjonen i California fikk mye medieoppmerksomhet. De inviterte Tesla-eiere til å komme og prøve tilbudet og fikk 4 interesserte som meldte seg på. Kun én av de dukket opp. Så høy var den etterspørselen. Musk skjønte tegninga og sluttet å kaste bort mer tid på det konseptet.

  • Like 9

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...