Jump to content

keramikklampe

Medlemmer
  • Content Count

    1404
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1203 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja, stemmer, var egentlig det jeg også mente. Jeg svarte på feil innlegg, skulle være til @Simen1 om at en flyttet bil vil jo også ta opp en plass, så det er kanskje bedre å bare ha flere ladere og smartere distribusjon (slik at total effekt kapasitet nødvendigvis ikke trenger å være så mye høyere) enn ett system som flytter på ferdig ladet biler.
  2. Men bilen må jo flyttes til en plass og denne plassen kunne jo hatt en lader, så vil det ikke være en bedre løsning å ha flere ladere?
  3. Er litt i samme båt som resten av kommentarene her. Klarer ikke helt se verdien at dette, men mindre panelene er såpass rimelige at de spares inn etter ett år. Det som skaper mest tvil her er det faktumet at vanlige solpanel også fungerer når det er overskyet. Så ved å velge panelene som blir nevnt i artikkelen, ofrer en jo plassen som vanlige panel kunne vært brukt på.
  4. Kan "håpe" prisen blir rundtom det samme som andre pumper, ellers blir det nok tøff konkurranse. Vil det bli noe bekreftelse på hvilken bil du har? Eller kan en kun velge den bilen som har lavest pris og lade med en annen? Blir spennende å se hvor raskt (om) dette blir implementert i Norge.
  5. Kan også være at enheten du bruker for å spille av lyden ikke gjengir denne frekvensen. Kanskje?
  6. Dette er på plass. Problemet er at brann skjer selv om batteriet ikke er under lading. Som artikkelen sier, om du har ladet bilen anbefaler dem at du kjører bilen ut av garasjen og parkerer den ute. Dette fordi det er "bedre" at den brenner ute enn inne. Brannfaren er altså ikke eliminert bare ved å koble fra ladekabelen.
  7. Veldig bra sagt 👍 Helt klart at elektriske biler er betydelig bedre på flere områder sammenlignet mot bensin og diesel biler. Og det til og med med tanke på at bensin og diesel er mer utbredt. Tenk om sammenligningsgrunnlaget var enda mer rettferdig ved at alle bensin stasjoner også var lade stasjoner på 350kW. Men jeg mener likevel at det er viktig å ikke glemme fordelene fossil biler har, da det gir nye utfordringer å strekke seg mot. Litt som når smart telefonene kom, og batteritiden gikk fra 7-14 dager til 8-16 timer. Smart telefoner var meget mye bedre, men det var fremdeles nok folk som ikke aksepterte ulempene. Dette presset frem krav og vi har nå mobiler med software som muliggjør fleksibiliteten til å velge lang batteri tid. Veldig få folk kjører fossil bil bare fordi det er fossil bil.
  8. I frykt om å komme med forslag om hvordan en skal kunne introdusere ytterlige avgifter, kan en enkelt kreve penger fra elbilister via en "elbil veiavgift". 1.Elbiler sorteres i vekt og/eller forbruks klasser. 2.Det blir definert en avgift per km. Høyere vekt/forbruk klasser, har høyere avgift. 3.Kreves inn årlig på etterskudd via forsikringsselskapet hvor kilometerstand blir rapportert inn. Kanskje til og med på forskudd basert på estimat. 4.Kall avgiften noe svada som sekundær strømforbruk avgift. Feks: Du kjører en bil som er klassifisert 160-200W/km = moderat forbruk klassen = 1,50kr/km. Du skaffer forsikring med forventet årlig kjørelengde på 16000km og rapporterer inn nåværende kilometerstand på 34000km. Du betaler forsikring hvor det er en tilleggsavgift på 16000*1,50kr=24000kr. Det er dyrt, så du velger å dele opp betaling utover 12 måneder. Får såklart da ett lite gebyr for hver innbetaling. Året er over, ny forsikring skrives, nåværende kilometerstand blir rapportert inn, viser seg at du kun har kjørt 14000km, avgift blir korrigert og 2000*1,50kr=3000kr blir tilbakebetalt, evt trukket fra på den neste forsikringen. Elbilister blir sure fordi det er en urettferdig avgift for dem som kjører ett grønnere alternativ. Løsningen blir å også legge på denne avgiften for fossil biler - fossil biler har høyere forbruk = høyere avgift. Nå må alle betale inn mer enn de gjorde før, elbilister blir fornøyde fordi de fremdeles må betale mindre enn fossilbilister. Pengene blir brukt på å bygge en svær marmor statue av forumbruker "keramikklampe" for å hedre den gode ideen. Det blir planlagt å bygge 20 statuer å plassere dem rundtom i Norge, hvor 16 av dem plasseres i Oslo.
  9. Er det så? Oi, da åpner det opp for mange interessante løsninger! Med en 12v-230v konverter kunne nesten fått til vehicle-to-grid nesten......
  10. Er du sikker på at det er en god ide? Batteripakken kobles jo ut etterhvert når bilen har stått parkert. Kan en da ikke ende opp med flatt 12V batteri og død bil?
  11. Joda, den har kanskje det, men jeg ble bare litt ytterlig overrasket når jeg så en såpass sammenligning som 18300kW vs 350kW, og oppfattelse at batteribiler aldri vil kunne komme i nærheten. Energitetthet er en ting, energioverføring er en annen. Det er vel åpenlyst at det ikke er det eneste som betyr noe, men det bevitner jo at begge energikildene har både fordeler og ulemper om hverandre. Synes artikkelen gav ett friskt-eksos-pust til en ellers overrepresentert elbil bil kategori. Skal ikke uttale meg for hva jeg forstår og ikke forstår, ettersom jeg i flere tiår har blitt fortalt og fortalt videre at "nå er det like før vi er tomme for olje" bare for å bli motbevist igjen senere. Jeg blir også fortalt at elbil forbruk (inkludere mineral utvinning, produksjon, bruk og kast/resirkulering) også forurenser og forbruker resurser som er begrenset, så er ikke så lett å vite hva som varer i evig tid. Men sykling som du gjør er nok overlegent mye bedre enn andre former for transport. Selv om vi også blir fortalt at mat industrien både forurenser mye og gjør store inngrep på naturen. Ikke engang drivstoffet til sykkelen din er fredet.. Vi mennesker har en tendens til å være avhengige av å finne nye måter å overleve på. Flokkene som blir komfortable og stagnerer vil ikke forbli på toppen av næringskjeden. Før i tiden fantes det nok huleboere som var imot ny galskap teknologi som bål fyring også, ettersom det produserte sot og røyk og CO2 og stank og giftige gasser osv, men de fikk ikke gleden av varme, lys, bakterie fri mat og utvikling.
  12. Fine denne. Som du sier, historien gjentar seg. Bytt ut "kjære fossilbilfører" med "kjære batteribilfører", så skulle en nesten tro at den sinna gamle mann mentaliteten var fra en batteribil forkjemper som forpestet nye hydrogen biler. The ironi Artikkelen gav ihvertfall meg en overraskelse når de presenterte tall som 18300kW vs 350kW. Trodde før at fremtidige ultra-extreme-superchargere ville klare å lade omtrentlig som fossil pumper, men innser jo nå at det er så godt som umulig.
  13. Prøve selv er nok best ja. Tenkte siden tu.no allerede hadde prøvd kunne de gitt noe fokus på det. Resultater med dB måler er ofte ikke bra nok, ettersom de kun måler total mengde, og ikke "aktuell/forstyrrende", noen ganger kan det til og med være mer plagsomt med for lite støy (altså at det er for mye av en type støy, og for lite av en annen, slik at det blir veldig merkbart). All støy er slitsomt, skulle jeg rangert selv, ville jeg sagt: 1. Støy som gjør det vanskelig å ha en samtale. Enten at det er veldig mye totalt støy så kabinen blir "trykkende" eller at støy frekvensen er i frekvens spekteret til tale området. 2. Høy frekvent støy. Og høyere frekvens støy. 3. Hjul/asfalt støy. 4. Uforutsigbar støy som rasling, dirring, situasjon basert. 5. Eksternt støy, som fra andre biler, regn, vind, hagl, osv. (Kunne vært høyere om det skjedde oftere, men er intenst plagsomt når det regner/hagler masse). 6. Lav frekvens støy, feks motor på lavt turtall, eller kabin/dekk "rumling". Det er heller bedre å ha jevnt støy av alt, en lite av noe og mye av noe annet. Er også bedre med en åpen "klang" i kupeen, en tett. Håper det blir mer fokus på dette (både fra tester, forbruker og produsenter - høna eller egget utfordring ) da den følelsen av å kjøre elbil under 40km/t er magisk.
  14. Hva med støy nivå. Virker som en ting som burde være testet, ettersom det er noe en blir utsatt for uansett hvordan en kjører bilen. Hvordan er støy sammenlignet mellom bilene i 80km/t ? Tesla Model 3 var veldig støyete, er nyere modeller bedre? Hvordan er Polestar 2 på støy?
  15. Smart. Jeg hadde umiddelbart trodd at en slik løsning ville ført til at veggen oppførte seg som ett passivt høyttaler elementet. Skruene også kunne brukes som lydbøyler for tak/himling?
×
×
  • Create New...