Jump to content

keramikklampe

Medlemmer
  • Content Count

    1194
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1005 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvis det er såpass trygt at en ikke trenger ratt og pedaler umiddelbart tilgjengelig, kan de likesågreit også automatisk koble fra setebeltet..
  2. Kan gjøre slik vi ble anbefalt tidligere, fyll på 20-30% mer luft i dekkene, da ruller de med mindre motstand.....
  3. En dedikert, fullt utbygget, ren elektrisk ladestasjon er så klart bedre, men med tanke på hvor stort inngrep en må gjøre er dette ikke alltid ett reelt alternativ. Ladestasjoner er ikke plasser hvor folk bor, men langs veiene, hvor det ellers allerede er nokså støyende fra før av. Stasjonære aggregat støyer også mindre, en har også mulighet for å bygge dem inn for å både kunne dempe støy ytterligere samt ha full kontroll på omgivelsene. Har ikke mye erfaringer med aggregat, men tenker at feks 1/2 pumper kunne vært forsynt med 5 aggregat på 20kW/30hk hver. Burde jo ikke være så voldsomt? Målet var å tenke ut en løsning som muliggjør rene elbiler i miljø hvor elektrisitet (kapasitet og/eller terreng og avstand) er en utfordring.
  4. En alternativ løsning kunne vært hybrid pumpe/ladestasjoner. (Parallell univers) 1.eksisterende stasjoner blir oppgradert med aggregat som takler elbil lading. 2.aggregat er optimalt tunet til å alltid kunne ha høy virkningsgrad. Og eksos kan filtreres bedre en på en bil. 3.mulighet for å både fylle elektrisk og fossilt. 4.ingen behov for å bygge ut høy kapasitet elektrisk infrastruktur. Da kan folk kjøre full elektrisk (mindre lokalt utslipp) og ladestasjoner kan både raskere, lettere, billigere og hyppigere plasseres i områder hvor elektrisk utbygging komplisert
  5. Ølbokser.. Forøvrig har undersøkelser også vist at "jaget" om å alltid spise sunt har negativ effekt på helsa og kan til og med redusere levealder. Interessant artikkel, selv trodde jeg at utnyttelse av kapitalisme fremmet ett større forbruk. Tenker da at vi er kommet inn i en bruk og kast generasjon/mentalitet, hvor økonomisk situasjon i feks Kina vs "vesten" gjør det billigere å produsere en ny vare på andre siden av kloden, transportere den halve verden, erstatte og kaste den defekte varen - enn å reparere. Det blir også betryggende nevnt av verdens befolkning trolig har ett tak rundt 11 milliarder, men husk globalt ressursforbruk bestemmes ikke av antall folk, men av hvilken velstandstatus gitt folkegruppe har. Det kan hende at vi stagnere på 11 milliarder, men da vil også gjennomsnittlig forbruk øke.
  6. Induksjontopper tilkoblet 3-fas kan trekke over 11kW, det klarer du neppe med den gamle trege sorten.
  7. Du tar ting ut av kontekst. Å betale bare 61000kr i moms for ett produkt som koster 850000kr er ett veldig godt tilbud. Ellers er "ingenting" ikke det samme som ingenting, så du får ikke 61000kr av meg
  8. Er det virkelig så gale? Tesla Model X koster 845.900kr, og med dette tiltaket må en også betale 61.475kr til staten. Det er "ingenting" med tanke på hvor billig det er å kjøre elektrisk og spesielt med tanke på at du også får 150.000kr momsfritak på kjøpet. Hvis en tenker miljø/elektrifisering er dette tiltaket også bedre enn å gi en lavere "el-bil moms" på alle elbiler fra første krone.
  9. En diger. Hvor mange sub optimalt plasserte solcellepanel må til for å levere tilsvarende effekt som en vindturbin? Etterfulgt av en sammenligning av pris.
  10. De burde, men er noe som heter tilbud og etterspørsel. Når markere er slik det er, gjelder det å smi mens jernet er varmt..
  11. Takk for kilder. Hvis dette stemmer er det jo ganske imponerende. Vi må vel i så tilfelle kunne forvente en liten rekkevidde forbedring på Model 3 også etterhvert da? Med tanke på at Model Y er både tyngre og større enn Model 3.
  12. "I tillegg varsler Tesla at de øker rekkevidden på «Long Range»-modellen med firehjultrekk, fra 450 til 507 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden." WLTP rekkevidde, ikke EPA. Hadde vært greit om dere kunne oppgitt kilden deres, men bildet dere har i artikkelen sier jo både 505km (ikke 507km) og WLTP (ikke EPA). Ellers lander den vel ca der vi hadde fortventet/blitt fortalt, omtrent 10% kortere rekkevidde enn Tesla Model 3.
  13. Det er jo ikke sikkert selger i økonomiske vansker, så ja, det kan være salgsprisen blir litt lavere, men en får ut frustrasjon, og kanskje til og med litt ekstra PR oppmerksomhet. Noen synes det er verdi i å kunne uttrykke seg litt mer morsomt/ærlig/"rett-fra-leveren" en å måtte skrive på ett generisk livløst formelt vis. Personlig er jeg glad for at det finnes folk som heller ser på salg som litt humoristisk og med en "det er bare en bil" holdning
  14. Var kanskje litt skudd fra hofta den kommentaren, mente at det er ingen grunn til å svartmale Volvo ettersom de har forholdt seg til kravene som ble satt. Spesielt med tanke på at artikkelen er skrevet på en slik måte at en med første øyekast får oppfattning at Volvo hadde tatt en VW.
  15. Det står: "Selv om bilene slipper ut mer enn grenseverdiene, betyr det ikke at lover brutt. Euro-standardene forplikter bilprodusentene til å holde utslippet under grenseverdien under bestemte forhold i laboratorietester og kan ikke automatisk sammenliknes med reelle tester." Så... er det virkelig noe å grine om?
×
×
  • Create New...