Jump to content

keramikklampe

Medlemmer
  • Content Count

    1171
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

984 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg har så godt som aldri hørt dette fra folk, så tolket innlegget ditt som sarkasme. Beklager hvis det ikke var det, er lett å misforstå når det kun er tekst. Vil si de fleste både har observert negativ oppførsel i trafikken og med nok selvinnsikt kan innrømme at de selv har handlet negativt på grunn av mobil bruk. Typisk er at en selv må oppleve dette for å få respekt og forståelse for det.
  2. Kult. Finnes det noe øvre grense her før plantene ikke lengre trives?
  3. Ett godt poeng og artikkelen er ett prakt eksempel på misbruk av statistikk for å fremme en sak. Når en først påstår at at salg av bensin og diesel har sunket, fordi det er erstattet strøm, burde de også lagt frem detaljer om strømforbruket har økt - og evt hvor mye ekstra inntekter dette har gitt. Fikk vi slike artikler når folk oppgraderer hjemmene sine med bedre isolasjon? Moderne hus idag klarer å få ett årlig strømforbruk på 5000kwh, hvor et tilsvarende "eldre" hus ligger på 20-30000kwh.
  4. Jeg ville heller sagt at det er bra at forumet er såpass liberalt. Er masse interessant kunnskaps flyt her som jeg ihvertfall setter veldig pris på. Synes ellers det er for lett å stemple diskusjoner som trolling. Det som diskuteres er jo innenfor artikkelens innhold.
  5. Hvis miljøvennligheten som diskuteres er mellom; A. Personen kjører en million kilometer i en elbil. B. Personen kjører ikke en million kilometer. Må vi nesten også vite hva personen sitt energiforbruk hadde vært om han ikke kjører som i tilfelle B... ville han hatt ett tidsfordriv med høyere energiforbruk en tilfelle A? Artikkelen sier at en million kilometer krever batteri bytte. Hvor mye er denne kosten? Og 100 000 km på 4 måneder er drøyt...
  6. 15 minutter sammenlig om effektivitet til bensin/strøm/hydrogen fra produksjon til avstand kjørt. Interessant å se hvilken effektivitet strøm produksjon/transport kan ha. *Spoiler: ikke så effektivt som en skulle tro..
  7. Ja, det skulle være 35000$, ikke 30000$. Men så vidt jeg vet er det ikke mulig å kjøpe denne versjonen. Har forstått det er levert ut noen, men når jeg sjekker hjemmesiden deres finnes jeg ikke 35000$ versjonen, kun Model 3 standard plus til rett under 40000$. Og ja, simpelt design på Cybertruck gir lavere produksjonskostnader som hjelper med å holde prisene nede. Dette styrker sannsynligheten om å kunne kjøpe en til lovt pris. Ca samme pris som en Model 3 standard plus
  8. Det er vel fordi Tesla vet at det koster betydelig mindre enn dette å produsere. Tesla har forøvrig ennå å levere Model 3 til 30.000$.. Så de har kanskje ingen forpliktelser, og kjøper ingen forventninger, at 39.900$ modellen blir tilgjengelig med det første.... Vil også anta at noe av utviklingskostnadene blir samkjørt med Roadster (batteri og drivlinje) og Spacex (karosseriet). Ellers kan det også se ut som bilen er lett/billig å produsere med tanke på hvor simpelt designet er. Det er jo heller ingen lakkering å ta hensyn til og imperfeksjoner kan lett repareres.
  9. Takk for alle informative innlegg. Setter mye pris på dette, spesielt sammenlignet med som "beating the dead horse again". Har fått en ny "respekt" for hydrogen i personbiler nå. Hva er fordelene med hydrogen da? Og hva er de potensielle fordelene hydrogen kan bringe om vi ser inn i teknologi krystallkulen? Selv har jeg alltid vært fasinert over en kan "launche" en rakett med hydrogen drivstoff, og ikke produsere noe CO2. Synes det er sykt med tanke på hvor mye høyt utslipp konvensjonelle raketter (og fly) drevet av parafin typisk har. Er på en måte bare rart at det er mulig..
  10. Hvor skummelt er egentlig en hydrogen bil? Er faren at det er større sjangs for at noe kan gå galt? Eller er det at hvis det først går galt, går det virkelig galt?
  11. Takk. Fikk ikke dette helt til, men godt å vite at funksjonen ennå er der. Velger en dette i "Mine innlegg" listen, eller inni selve emne/diskusjonen? Ser ikke ut som jeg har noe trykkbar runding eller stjerne foran emne. Skal prøve meg litt frem (bruker Samsung S7 - og Samsung sin egen internett browser)
  12. Usikker på om det er blitt nevnt, men en savnet funksjon som ser ut til å forsvunnet etter oppdateringen: I listen under "Mine innlegg", var det slik at når du trykker deg inn på ett emne, ble du automatisk ledet til det siste innlegget du hadde lest. Nå når jeg trykket meg inn, kommer jeg til første innlegg. Blir litt "vanskelig" å bla seg frem til siste leste innlegg, spesielt i aktive diskusjoner. Kan denne funksjonen komme tilbake? (Eller kan noe fortelle meg hvordan jeg skrur på denne funksjonen?)
  13. Elon sier 15 miles (24km) dagen. Det er jo en grei del. Det er "garasjetaket" over lasteplanet som skal få. Usikker på arealet. Den er 5885mm lang og 2027mm bred. Vinkelen fremme er 35° og 28° bak. Matematikken sier da at bak taket blir 3788mm langt. Er vi veldig snille kan vi si kan vi at det går bort 20cm fra sidene, og grovt regnet sitter igjen med ett panel på 3,8 * 1,6m ~ 6m2. Kanskje Tesla har programmert inn autonomi slik at bilen (i parked solar charge mode) manøvrere og posisjonerer seg for optimal vinkel mot solen.
  14. Den kommer med solcelle panel.. Nå er jeg litt spent på hva folk mener om det, med tanke på de reaksjonene folk tidligere har hatt om biler med solcelle panel som f.eks Lightyear One....
×
×
  • Create New...