Jump to content

keramikklampe

Medlemmer
  • Content Count

    1217
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1022 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. //Troll mode on// Det står jo fabrikken (bestemt form entall), så å skrive "denne" foran blir jo redundant.. //Troll mode off//
  2. Takker for linken, forstår det mye bedre nå Hvis jeg tolker det rett, er faktisk både A-, B- og C-stolpen en del av plattformen, men kanskje det ikke er slik på el-bil plattformer? Ellers har jeg fått en god forståelse hva en bil plattform er. Ble ganske overrasket over hvor forskjellige bilene kan bli selv om de er begrenset og bygget på samme plattform. Edit: ser at inkludert i plattform er kollisjon/sikkerhet, vekt og stivhet, så antar da at bjelkene må være en del av plattformen, også i elbiler.
  3. Hva er en plattform egentlig? Er det alt en ser på bildet øverst i artikkelen? (Utenom dekk og interiør som ratt og seter). Altså at alle biler som er bygget på MEB plattform vil ha samme akselavstand og "akselbredde"? Er batteri/motor/motorrom komponenter en del av plattformen? Eller er det kun plassen/monteringsfester som regnes som dette?
  4. Hmm. Gode poeng. Burde klart være ett valg i appene om hvor ofte en skal polle data. Eneste gangene jeg kan tenke meg det er nødvendig med hyppige oppdateringer, er når bilen er tilkoblet strøm. Ettersom det egentlig ikke er noe behov for å sjekke denne dataen, tipper jeg det er grunnen til Tesla ikke har implementert noe "low power" hardware i bilen for at den skal ta hensyn til dette. På en annen side så må jo bilen alltid være på og online for å i det heletatt kunne bli vekket opp av app forespørsler.. Vet du forresten om bilen også skrur av USB portene? Og evt om "wake up" via app skrur de på? Hvis USB strøm alltid er tilgjengelig kan en ha masse smart/strømgjerrige løsninger tilkoblet fremfor å vekke hele bilen
  5. Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på hvorfor du (eller tredjeparts apper) egentlig har behov for å sjekke appen flere ganger i det heletatt?
  6. Nå er det jo kun utvendige mål du kommer med, så er ikke akkurat brukbart til å avgjøre hvordan plasser er inni. Peugeot traveller er også lengre og betydelig høyere, og tipper den har kortere panser. Vil tippe den kombinasjonen gir ett mer fullverdig 9 seters kjøretøy, enn Tesla's 7 (5+2) seters alternativ. (Kun fokusert på antall passasjer sitteplasser). Meeeen, Model X er designet for rekkevidde, og store amerikanske veier, og høyere hastigheter, så er ikke helt enten eller
  7. Kult. Er den såpass effektiv at det ikke er nødvendig å utføre "nødbremsing" for å slipe skiven blank? Eller er det kun for å varme og tørke skiven? Tenker feks hvis bilen har stått parkert over en lenger periode og skive/kloss/rust har fått satt seg. Vil denne funksjonen klare å slipe bort på begynnende groper i skiven? Vi er vel innenfor topic her
  8. Så klart ikke, det er jo ett kjøretøy med fossilt drivstoff. Noe som vet hvor lenge dem skal være der oppe? Hva de skal gjøre/leverer? Og når de skal ned igjen?
  9. Åja. Din luring. Beklager, jeg skrev feil. Skulle ikke være CO2 utslipp, men utslipp generelt. Forstår NOx er litt skumlere, greit nok. Men likevel, tror jeg folk flest egentlig ikke lar slike nummer være avgjørende for bil kjøpet. Tror mer at folk flest handler basert på økonomi.
  10. Er ikke dieseljukset at VW hadde programmert inn "test-mode" software som gav lavere utslipp tall enn den faktisk hadde?
  11. Er ennå ikke helt overbevist over at det er CO2-utslepp tallene som er grunnen til både bra og dårlig salg. Det gode salget tror jeg er på grunn av økonomiske grunner, at folk ble opplyst om at diesel er billigere både på liter pris og forbruk. Dårlige salget tror jeg skyldes klassisk psykisk flokkmentalitet om enighet at det er galt å støtte skurker. Vi ble over eksponert over hvor slemme VW var, og instiktivt har lyst å ta hevn ettersom en ikke liker å bli lurt, uansett hva det gjelder. Poenget mitt er at om VW oppga faktisk CO2-utslepp, har jeg ikke tro på at dette ville endret på forbrukerens interesse i noe betydelig grad. Har ikke noe kilde på dette, men syns du strekker strikken noe langt når du kobler svindelskandalen med økte dieselpriser og bompenger og kjøreforbud. Sitter på langt mindre statestikk enn deg, mer er relativ sikker på at om en trender salg av diesel motorer med flere faktorer, kan en trekke andre konklusjoner. Hva er dette salget erstattet med for eksempel? Hvordan var det både 5, 10 og 15år før 2014? Det jeg prøver å si er at jeg tror det handler mer om den psykologiske faktoren at folk føler seg lurt, enn om at en diesel motor "er skittnere enn oppgitt"
  12. Enig med dette. Tror de fleste av oss som ikke er blendet av elbil /Tesla frelseriet er enige om at antall solgte biler ville vært tilnærmede identisk om utslippstallet var 140gram CO2 eller 160gram CO2. Om noe har dette kommet forbrukeren tilgode med tanke på at de trolig har betalt lavere avgift.
  13. Det var det jeg også trodde, men ble forklart her på forumet at slik er det nå ikke. En lade syklus er en lade syklus. Om en lader batteriet to ganger 50% mellom 30-80, er det like mye slitasje som om en lader ti ganger 10% mellom 50-60. Husker ikke helt hvem som forklarte dette, men mener det var solid enighet om det.
×
×
  • Create New...