Jump to content

keramikklampe

Medlemmer
  • Content Count

    1225
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1028 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Synes det er riktig å betale for å bruke en ferdig bygget vei. Slik som i utlandet hvor en betaler bom for å kjøre på motorveien. Om det er elektrisk eller karbon drift burde ikke ha noe å si. Det blir betalt mer enn nok penger inn til Norge, så vil påstå at hovedproblemet ikke er at det ikke kommer inn nok penger, men mer hvordan pengene blir distribuert. Ett eksempel er at i Stavanger klarer de å få råd til å bruke over 1400millioner (!!) på å bygge 13km med sykkelvei. Avgift på mengden karbon en forbrenner har ingen sammenheng med antall bompasseringer. Avgift for karbonutslipp må komme fra kjøp av drivstoffet. Dette vil oppfordre å satse på forbrenning som gir lavere utslipp og har høyere effektivitet. I alle ledd.
  2. Hovedproblemet var vel at Stian valgte skaffe seg gratis PR ved å utnytte ett navn som var alt for likt Huyndais egen app BlueLink. Men han var vel ellers forberedt og åpen om at dette kunne skje, og at han da ville fjerne appen uten videre komplikasjoner. Forstår det virker kaldt og lite menneskelig av Hyundai å konfrontere på denne måten, men det er nok bare rutiner og ikke noe personlig. Ellers trist at fleksibilitet og innovasjon ender på denne måten.
  3. For en forferdelig nyhet. https://bremsedrap.no/ er også verdt ett les om hvordan en ikke alltid kan stole på dem en skal kunne stole på.
  4. Burde heller fjernet moms på biler med fossilt drivstoff (og elbiler). Kunne vært greit å byttet ut hele eldre delen av bilparken med nyere sikrere renere biler. Får litt vondt inni meg når jeg gang på gang ser folk er tvunget i å kjøre gamle biler, som hoster og harker, har masse sviktende utstyr, ned rustet, og kanskje ikke engang ABS.. En kan øke avgift på drivstoff for å oppfordre til lavere utslipp, men det å diskutere hvordan en skal skatte de rikeste uten at de fattige får noe tilbake blir bare feil.
  5. Godt poeng. Er vel akkurat det som kan skje. Burde jo ikke være verre enn at folk sammenligner kWh tallet på pumpa med kWh tallet i bilen. Er det for stort avvik gir en beskjed.
  6. Det er vel igjen tulle nyheter når de lanserer batteriteknologi spesifikasjoner som kjørelengde. Slike artikler skriker til (den store) folkemassen som føler bilen er raskere om den har høyere tall på speedometeret, eller kameraet er bedre desto høyere megapiksler. Greit at det står sju ganger høyere energitetthet lengre nede i artikkelen og at det er snakk om 2030, men burde være litt mer tekniske detaljer enn som så.
  7. Mistenker at du også vet svaret på spørsmålet ditt. Så kunne du svart på det selv også? Hvorfor er dette billigste turen til ISS ever? Hvor mye billigere er den enn nest billigste? Veldig bra at dette var en vellykket reise. Kjekt å se så mange parter er igang med litt rom utforskning skulle bare ønske det var bedre (les:bredere) dekning om dette hos tu.no. kanskje til og med en egen "rom" kategori.
  8. Ville det vært mulig å bruke "fotokrom" kameraet til Oneplus 8 Pro? Det er jo ett kamera som kan se infrarød stråling.
  9. //Troll mode on// Det står jo fabrikken (bestemt form entall), så å skrive "denne" foran blir jo redundant.. //Troll mode off//
  10. Takker for linken, forstår det mye bedre nå Hvis jeg tolker det rett, er faktisk både A-, B- og C-stolpen en del av plattformen, men kanskje det ikke er slik på el-bil plattformer? Ellers har jeg fått en god forståelse hva en bil plattform er. Ble ganske overrasket over hvor forskjellige bilene kan bli selv om de er begrenset og bygget på samme plattform. Edit: ser at inkludert i plattform er kollisjon/sikkerhet, vekt og stivhet, så antar da at bjelkene må være en del av plattformen, også i elbiler.
  11. Hva er en plattform egentlig? Er det alt en ser på bildet øverst i artikkelen? (Utenom dekk og interiør som ratt og seter). Altså at alle biler som er bygget på MEB plattform vil ha samme akselavstand og "akselbredde"? Er batteri/motor/motorrom komponenter en del av plattformen? Eller er det kun plassen/monteringsfester som regnes som dette?
  12. Hmm. Gode poeng. Burde klart være ett valg i appene om hvor ofte en skal polle data. Eneste gangene jeg kan tenke meg det er nødvendig med hyppige oppdateringer, er når bilen er tilkoblet strøm. Ettersom det egentlig ikke er noe behov for å sjekke denne dataen, tipper jeg det er grunnen til Tesla ikke har implementert noe "low power" hardware i bilen for at den skal ta hensyn til dette. På en annen side så må jo bilen alltid være på og online for å i det heletatt kunne bli vekket opp av app forespørsler.. Vet du forresten om bilen også skrur av USB portene? Og evt om "wake up" via app skrur de på? Hvis USB strøm alltid er tilgjengelig kan en ha masse smart/strømgjerrige løsninger tilkoblet fremfor å vekke hele bilen
  13. Har ikke svar på spørsmålet ditt, men lurer på hvorfor du (eller tredjeparts apper) egentlig har behov for å sjekke appen flere ganger i det heletatt?
  14. Nå er det jo kun utvendige mål du kommer med, så er ikke akkurat brukbart til å avgjøre hvordan plasser er inni. Peugeot traveller er også lengre og betydelig høyere, og tipper den har kortere panser. Vil tippe den kombinasjonen gir ett mer fullverdig 9 seters kjøretøy, enn Tesla's 7 (5+2) seters alternativ. (Kun fokusert på antall passasjer sitteplasser). Meeeen, Model X er designet for rekkevidde, og store amerikanske veier, og høyere hastigheter, så er ikke helt enten eller
  15. Kult. Er den såpass effektiv at det ikke er nødvendig å utføre "nødbremsing" for å slipe skiven blank? Eller er det kun for å varme og tørke skiven? Tenker feks hvis bilen har stått parkert over en lenger periode og skive/kloss/rust har fått satt seg. Vil denne funksjonen klare å slipe bort på begynnende groper i skiven? Vi er vel innenfor topic her
×
×
  • Create New...