Jump to content

Tor Thorbergsen

Medlemmer
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

81 :)
  1. Tesla har ett stående tilbud om at konkurrerende bilmerker kan lade, men ingen vil. De måtte selvsagt betalt sin del av ladenettverket...
  2. Synes det er helt fantastisk at de inviterer til dialog, men når StatKraft påpeker en klar feil med hovedbildet deres, så svarer man ikke på det, men bare durer videre med propagandaen. Ikke klarer de å la være å jukse, ikke klarer de å svare når de blir fersket. Tragisk.
  3. Tror ikke du skal ta dette for god fisk i alle sammenhenger. Tesla, som jo er ett produkt av Silicon Valley, har vært veldig klar på at disse systemene er fysisk adskilt fra hverandre, nettopp for å hindre muligheten for slike angrep. Men de er vel den eneste bilprodusenten som har en CEO med fortid fra Internett banking. Og du bruker vel bank knyttet til Internett? Og dersom du tror hackere er interessert i biler (og det er de), forsøk å tenke deg hvor interessert de er i banker! Og ettersom hackerne i liten grad klarer å rane bankene så er det også mulig å sikre bilene. Om man veit hva man gjør, da.
  4. VW kommer til å gå på en smell. Begrenset hvor mange som vil betale i dyre dommer for en upraktisk bil og reduksjonen i kost for battericeller er langt fra det som optimistene håpet på. De siste par årene har prisen flatet ut. Legg til at det er veldig mye som tyder på en resesjon i verdensøkonomien(I Kina har det årlige salget av biler falt med 1 million allerede) og når statens inntekter reduseres så skal det litt til å sette av masse penger til elbil-incentiver. Salget av biler går ned fordi alle forstår hvor det går, og mange venter på en elbil som passer dem
  5. Kan det være at salget av S og X går trått fordi prisene er økt og model 3 fremstår som et godt alternativ for mange?
  6. (Har du link til de tallene?) Men om de stemmer så er altså salget av elbiler på 1,4 %, og såvidt jeg husker har de steget med 50-70% i året i noen år nå. Trenden er klar. Men det tar noen år der, som det gjorde her i Norge også.
  7. Dette handler jo ikke bare om produksjon av batterier, men regel rett at det er begrenset med mineraler til batteriene. Og dersom man ikke har tilgang nok på mineralene, hjelper det ingenting med egen bilfabrikk.... Så sant man ikke klarer å bevege seg vekk ifra en del mineraler, så vil dette etterhvert ramme mange. Slik var det med titanium også. Få gruver (4 stk i verden). Titanium ble omtrent kun brukt til jagerfly, og var veldig dyrt. Men så oppdaget golfindustrien at titanium var veldig bra egnet til å lage køller av. Og etterspørselen økte dramatisk. Prisen også. Men da ble flere gruver drivverdige. Og de åpnet. I dag er prisen på titanium mye lavere! Det er ikke mangel på disse råstoffene på joden, det er bare et spørsmål om pris og konkurranse.
  8. Gi det et par år så finner vi ut av det. Vel, de har nå laget en bil, og den er ikke akkurat bedre på noe vis.
  9. Du skriver som om du tror at det finnes bare en type elbil, og da en med veldig lite batteri. En elbil lader typisk 16A*230V*12t=44kwt på en natt hjemme. Og når vi vet at selv en stor elbil som tesla bruker 2kwt pr mil så betyr det at en familie som kjører 22 mil hver dag ikke bør ha en elbil med mindre batteri enn 44kwt. Men hvilken familie gjør vel det? Med bare en bil? Det er nesten 50 000 km i året, bare på arbeidsdager! Og en ting til: Jo mer familien kjører, jo mer sparer de på å kjøre elektrisk. Bensin/diesel er 5 ganger så dyrt pr mil! Og så er en elbil mye artigere å kjøre enn en fossilbil. Lydløs (bortsett fra musikken du velger), kvikk og grei.
  10. Det stemmer ikke i USA ihvertfall, hvor salget av BMW'er er i fritt fall etter at Tesla model 3 ble levert. Og det er veldig forståelig også; hvem vil vel kjøpe en BMW M3 til langt oppmot millionen for å bli brutalt frakjørt i hvert bilkryss av en Model 3?
  11. Underlig at det ikke fremkommer av artikkelen at det er lett å kjøpe en Tesla. Uansett, du kan kjøpe Model S og X på dagen, eller bestille, da tar det et par måneder. De første Model 3 kommer nå mot slutten av februar vel, og kan fås etter kanskje mindre enn 6 mnd venting om du bestiller nå. (Tipper Model 3 blir Norges mest solgte bil i 2019. Og i 2020.)
  12. Hei, dette om de 25% er nytt for meg, hvor har du det fra? Har du en link?
×
×
  • Create New...