Jump to content

Halvor Sølvberg- the MOV

Medlemmer
  • Content Count

    2434
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

567 :)

About Halvor Sølvberg- the MOV

  • Birthday 01/01/1939

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13943 profile views
  1. Går fint and å sette opp en brakkerigg på 10 000 hybler for den ene milliarden. Og da ungår man en del trafikk og unødig bruk av tid. Som Du sikkert vet, arealbruken til 1 bil er ca fotavtrykket til 5 brakker. Valget er biling eller hybler..... Noe NTNU bør klare å beregne, kalkulere og fremme, om Dei tenker miljø...
  2. Du kan så si. Viktig spørsmål Du kommer med her. Atmosferetrykket er ca 1 kg/cm^2, trykket på 10 meter gir en tilsvarende økning. 10 000 kg fordelt på 1m^2 (100 cm x 100 cm = 10 000 cm^2) er 1 kg/cm^2 (man kan regne vannet av 1 cm x 1 cm flate x 1 000 cm høgd = > 1 000 cm^3, er en liter som er ca 1 kilo) Nok om det. Men hva mener Du med «240K» ? Ved gode 56 kg/cm^2 er vel CO2 flytende. Og for hvær 10 meter nedover i ferskvann øker trykket med 1 kg/cm^2. Så da blir det å tro at CO2 ved noe under 500 meter i saltvann er flytende. Joda, sprikk botnen leker metan og forskjellig opp fordi det er lettere en vatn. Det har med tetthet og fortrengelse i porøse masser og ikke lukkede porer å gjøre. Årsak: bergarten og massene holder ikke oppe havet, den er der fordi den er tyngre en vatn. Bare prøv selv. Ingen her på forumet vil tukte deg om Du kaster en stein (bergart) ut i sjøen. Og Du er jo inkognito (opptrer uten navn, mangler identitet). Ok. Pris CO2 kvote er for i år ca € 20 pr tonn, eller ca 0,2 kroner kiloet. Og lønsomheita er påstått å opptre ved 10 gangeren i artiklen, altså 2 kroner pr kilo CO2 (lat oss håpe at det meste av kostnaden ikke er støm, men fortjeneste, patenter og månelanding) ref: https://energiogklima.no/klimavakten/kvotemarked-eu-og-verden/ Biler som bruker 1 liter/10 km betaler 16,60 i CO2 avgift pr 10 km. Skal vi sei dei slepp ut 4 kilo CO2 pr 10 km totalt (om vi ikke hensyntar behovet for veg som ville doblet det). Da er dei innafor med 2 gangeren (4 kr/kg for CO2), som dei eneste som betaler hva det koster. Og batteri-bilister sier nei, vi er 0-utslippere og fra Bærum. Her det er for kostbart å parkere i nabolaget om Du ikke har nok garasje til alle bilene, noe som på selvstendig grunnlag er urettferdig. Og likeledes mer en dobler kostnaden ved å ha en au-per, selv for å gjøre de enkleste ting. Stemm Ap: Vi treng 0 - utslipps småbåthavner, nu. ref: https://www.youtube.com/watch?v=rrVDATvUitA
  3. Og bilde av bil ? Har du det, VW polo med stor takboks eller. Her min familjebil (da eg dreiv på med det, 1997 - 2001), laveste 0,16 pr km (normal 0,19, og ved dårlig tid + 0,3) langkjøring (med sykkel, båt og piano i bagsjerom):
  4. Hybrid fra Citoén er værtfall ikke løysinga, for høgt blandet forbruk : Ref: https://www.citroen.no/modeller/c5-aircross-hybrid-suv.html?utm_campaign=Cit Person_C5 Aircross PIH_Lansering_POM__2020%3A38-40%3A1513&9&utm_medium=cpm&utm_source=dbm&utm_term=281950197&utm_content=137553148_2513460&dclid=CLDZtOD29esCFQOIsgodKbIPbg Akseptert i pressen, neppe ! https://www.youtube.com/watch?v=_uvB6WCvB3Q
  5. Bruker vi tallet Deres på 1 MW (sekund da alt har en tids mengde) vil det om nedbremsing skjer ved 1G fra 125 km/t bli 3 500 000 W sekunder (0,98 kWt) Men om bremseefekten er 1MW ved 1G blir bilen 10 000 kilo tung (krev ca 98 W for å gi en kilo 1G, om eg ikkje husker feil). Bremsinga Du refererer til er mer ekstem. Da har man normalt sett fått en noe ivrig politibetjent inn fra høgre som man regner med å tape for. Ved ekstremnedbremsing fra 250 km/t med 2G oppremsing blir bilen 2 500 kg
  6. Eg tror noe av det viktigste batteri-bilen kan få er vedlikeholdsfrie bremser, i dei tilfeller man ikke har med banebil eller utrykningskjøretøy å gjøre. Bremser kan fint ligge på insiden av drivaksler, og bak kan man nytte trommel om der ikke er gear og difrensial. Man kan få bort en utgift på 2 000 - 8 000 i året, eller skal vi si 100 000,- i løpet av bilens levetid. Skal bli artig å se hvordan Amazon sine 100 000 bestilte budbiler vil håndterer dette. 10 mrd spart er penger det og, og så kommer jo autonome flåtebiler snart.
  7. Kansje det mangler gode taller i begge leirer. Og ikke minst dei som prater om 0 - utslipps bil drar det langt. Men joda 300 000 km burde nok vært brukt, skall ikkje rare vedlikeholdet til. Ref «Han viser til at analysen angir et utslipp på 197 gram CO₂ per kilometer fra forbruk og produksjon av bensin. Om man heller bruker EPA-tall og 30 prosent høyere utslipp fra produksjon av drivstoff, kommer han til et resultat på 295 gram CO₂ per kilometer for XC40.» Hvordan kan 197 (her er gjort tilleg alle reie) bli til 295 med 30% påslag. Selv finner eg 400 kg CO2 påslag for å få produsert litt i overkant av 30 000 kWt med vindturbin til batteribilen som noe lavt (den koster jo den stømmen). Likeledes kan man si at bilfabrikken går på vindkraft (om batteribilfantastene tengte så langt), hva da ? Som et utgangspunkt kunne man laget et estimat for hva som er energiforbruk og fotavtykk med basis i BNP pris på de enkelte varegrupper, og så kalkulert ifra eller til om man fant fordeler og ulemper noen steds. Og vindturbinen er jo ikke batteri-bilen sin, da brukes fordelen to ganger. Og hva kan vi si om vegslitasje på en bil som er 500 kilo tyngre en en grei plugg-inn hybrid med 10 kg gasstank. Her er jo folk her på forumet som Mer eller mindre regner overgangen til gass i steden for kull som gevinst for batteri-bil, det er jo varmepumper med Cop 5 som skal ha den gevinsten. Overgang fra direkt gassfyring til strøm fra varmekraftverk. Sitter man på et kontor og har lest innføring i «Samfunsøkonomi» har man jo på sett og vis utdannet seg som vranglærer. Hovedtesen i den lærdom er splitt og hersk, fordel skatte og avgifter så dei ikke merkes. Neeii ...; lat alle få en «dings» å koble i en viss kontakt i bilen (200 kr, made in China) som viser kostnad og avgifter fortløpende, daglig og årlig. Styrk Demokratiet, Det er vi mannen i gata som skal styre og våre politikere som er marionetter over for Oss, Ikke overfor «media» og rubrikkmarkedet.
  8. Var bare ordet «vanvittig» eg var ueinig i. Slik eg forstår litt større båter på + 100 meter (som er ca + 5000 tonn) har dei motorer som ligg på + 50 % i effektivitet. Da blir det vanskelig å kutte 40% innen 2030, men olja vil jo før eller siden ta slutt. Det er CO2 det er tale om, på svovel har dei vel kva man kan kalle høge utslipp. Suppen større båter går på er jo billigere en råolje samme grunn.
×
×
  • Create New...