Gå til innhold

Tesla møtte motstand da de ville bygge sin første lader i Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, Dubious said:

Hvorfor egentlig lage egne plugger når vi allerede har en standard med 3-fas 

Mobiler etc. hadde egne ladere når de kom, så gikk de over til micro-usb, så til USB-C
Så har vi Apple som fortsatt bruker lightning

Tenker du på standard rød trefaseplugg?

De har jo ikke lås og kan enkelt bare dras ut av bilen, så de måtte jo redesigna dem uansett.

Ikke har dem pinner til datakommunikasjon heller.

Type2 er jo blitt en standard nå for AC lading og de aller fleste nyere biler har slik plugg.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Dubious said:

Hvorfor trenger de datakommunikasjon i ladekabelen?
Mobiler og andre elektriske dingser har ikke det

3-fas har låsehaker, men ikke sånn lås man låser, som jeg ikke visste at elbiler har, og høres klønete ut
Må man da ha nøkkel for å ta ut pluggen?

Mobiler har det. Lader du en mobil på en lader som ikke prater med den blir den skeptisk og tør knapt å dra strøm fra den.

Mobiler lader jo og på forskjellige spenninger i dag og laderen må få beskjed hva mobilen vil ha.

Om man lader med 400/800V DC og mange hundre ampere kan det bli litt spektakulære ting som skjer om man bare drar ut laderen fra bilen. Er ganske viktig at den er låst fast når lading pågår.

Hvordan dette løses er forskjellig fra bil til bil. På min bil er det en knapp på handtaket til laderen jeg trykker på, og om jeg har nøkkelen i nærheten (mobilen i lomma i mitt tilfelle) så løses den ut.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Jeg har ingen tro på at Tesla snakket med andre el-bil produsenter om noe samarbeid før de startet å bygge selv. Det ville bare forsinke prosessen. Dessuten, hvor mye visste Tesla, Nissan og BMW om hverandres utvikling av bil, evt. ladeopplegg osv?

Ladenettverket var ment å være eksklusivt fra dag en. Hadde Tesla ønsket å få med seg andre hadde de ikke profilert ladestasjonene som Tesla. Jeg ser ingen fordeler for Tesla med å dele ladenettverket.

Om de snakket med noen før eller ikke er ikke saken her, men her flyttes målstengene konstant ser jeg.

Tesla bygget jo sitt ladenettverk nettopp fordi det ikke fantes noe annet, og de måtte gå opp stien selv.  

6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Leste du artikkelen?

Ja, og den bekrefter at Tesla har tilbudt andre å bidra med å få tilgang mot at de hjelper til med å finansiere nettverket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Hvorfor trenger de datakommunikasjon i ladekabelen?
Mobiler og andre elektriske dingser har ikke det

For å kunne gjøre ting som at man bare trenger å plugge i bilen, og så identifiseres bilen og man faktureres automatisk uten å måtte knote med kort, apper eller annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 timer siden):

Spekulasjon. Premissene Tesla visstnok kom med var selvfølgelig ingen interesserte i.

https://www.techspot.com/news/57044-tesla-invites-other-ev-makers-join-supercharger-network.html

Det har skjedd mye siden 9. juni 2014. I elbilsammenheng er det en evighet siden og man må nesten tenke som historikere å sette seg inn i konteksten som var den gangen. Teslas forretningsmodell den gangen var å selge biler med gratis lading ut levetida. Jeg mener det var helt riktig å kreve en tilsvarende forretningsmodell for andre deltakere, den gangen, for å unngå urimelig markedsvridning.

Siden da har Tesla gjort seg noen erfaringer og avsluttet blant annet den forretningsmodellen i 2017, fordi de så en del uheldige virkninger av den, formulert som "feil motivasjon til å bruke superladerne". Folk benyttet de i stedet for hjemmelading, fordi det var gratis, noe som utløste et mye større behov for hurtigladere enn hvis de kun brukte de i forbindelse med langturer og når de ellers ikke hadde mulighet for saktelading. Den nye forretningsmodellen er å ta rimelig betalt, men gi ut en viss kvote på hurtiglading ved noen av bilkjøp som en slags kampanje. Det gjør at folk er mer restriktive med hurtiglading og bruker de mer etter "riktige" intensjoner. Tesla har uttalt at de ikke har til intensjon å tjene på hurtiglading, noe jeg tolker til at de gjør det til et slags non profitt-opplegg. Et basistilbud som bare må være der, uten å tappe de for penger. Profitt på lading vil bare gjøre de mindre konkurransedyktige på lading. Musk ønsker stordriftsfordelene framfor profitt i dette tilfellet.

Det ville vært naturlig at andre deltakere måtte delt samme forretningsmodell ut mot kundene, for å unngå uheldig markessvridning. Så jeg er rimelig sikker på at Tesla har oppdatert sitt tilbud til andre bilmerker siden 2014. Deriblant at de krever at bilene skal kunne lade rimelig raskt for å utnytte kapasiteten i laderne best mulig. Å lade f.eks en i-Miev på 20 kW på en 150 kW lader er jo bare bortkastet kapasitet og tar unødvendig mye ladetid fra de som kan lade med høyere effekt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

Ladenettverket var ment å være eksklusivt fra dag en. Hadde Tesla ønsket å få med seg andre hadde de ikke profilert ladestasjonene som Tesla. Jeg ser ingen fordeler for Tesla med å dele ladenettverket.

Så flere ladekunder er ikke en fordel? Ingen stordriftsfordeler å hente på det?

Vil også minne om at det finnes en drøss med industristandarder på allskens fagfelt. Fordi det er lønnsomt å dele og skape et "økosystem" rundt standardene i stedet for å finne opp et nytt hjul hver for seg. Ta f.eks schuko stikkontakter, USB-kontakten, HDMI, rørdimmensjoner til kjøkkenvasken, BluRay etc. Alle bruker samme standard selv om det var produsent X eller Y, eller et konsortium av produsentene ZÆØÅ som etablerte standarden. Det er rett og slett lønnsomt å slenge seg med på en eksisterende standard i stedet for å finne opp hjulet på nytt. Selv om de må betale en medlemsavgift til konsortiumet. Sånne konsortium har sjeldent som mål å være noen pengemaskin. Avgiftene går som regel til å videreutvikle teknologiene slik at de holder seg relevante over tid og til å drifte eventuelle felleskostnader.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oophus skrev (8 timer siden):

Løsningen er at Tesla må slutte å få gratis plasser så lenge de kun kan lade ett merke. 

Da må selvsagt også andre merker slutte å få gratis plasser og subsidier til slike plasser. Hvis Tesla skal tvinges til å kjøpe arealene sine, så bør jammen GK, Fortum, BKK, Lyse, Ionity osv også gjøre det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dubious skrev (54 minutter siden):

Hvorfor egentlig lage egne plugger når vi allerede har en standard med 3-fas 

Mobiler etc. hadde egne ladere når de kom, så gikk de over til micro-usb, så til USB-C
Så har vi Apple som fortsatt bruker lightning

Fordi hurtiglading er likespenning. 3-fase er vekselspenning. For å ta hver ting for seg:

- Alle elbiler støtter lading via vekselspenning. Men batterier er likespenningskomponenter så det må nødvendigvis være en likeretter montert i bilen. Likeretteren er en ganske dyr komponent, der kostnaden øker omtrent lineært med antall kW den skal likerette. En bilpark på 1 million biler med hver sin 150 kW likeretter ville gjort totalprisen ganske høy. Derfor leveres elbiler med generelt svakere og billigere likerettere, myntet på saktelading, altså der man har tilgang på en stikkontakt. Vanligvis er disse likeretterne i størrelseorden 7,4-16,5 kW, men det finnes mer uvanlige eksempler helt fra 2,3 - 43 kW.

- De fleste elbiler støtter støtter lading via likespenning. Det vil si at likeretteren sitter i laderen. I Norge er det ca 100 elbiler per hurtiglader, så det er mange biler som deler på kostnaden. Det gjør at det er lettere å finansiere en kraftig likeretter. De vanligste størrelsene er 50, 100, 150, 250 og 350 kW. Siden det er så mye effekt kalles de for hurtigladere (evt superladere, lynladere osv)

Det er ugunstig med separate ladeplugger for like- og veksel-spenning. Derfor er begge deler integrert i en felles plugg, type 2, eller bare T2. Denne pluggen er nesten helt standard på linje med USB. Blant annet Tesla bruker denne pluggen. Eneste nevneverdige unntak er Chademo, men disse er sakte på vei ut av markedet, omtrent som Nokias ørten ladeplugger var for 15 år siden. T2 pluggen inneholder blant annet et par pinner for kommunikasjon av blant annet hvilken effekt bilen for lov til å trekke via pluggen. Så vi har faktisk en felles standard plugg og den støtter både likespenning og vekselspenning. Årsaken til at man ikke kan lade noe annet enn Teslaer på Teslas ladere er ikke pluggen, men software. De kan enkelt åpnes for andre bilmerker via en softwareoppdatering. Men de gjør det selvsagt ikke uten å kunne ta seg betalt for strømmen slik de tar betalt for strømmen til Tesla-kundene. Det må altså foreligge en avtale og betalingsordning i bunn for at det skal skje.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den lokale bilforhandlerforeningen skriver at Tesla "FORFORDELES". De har nok ikke forstått uttrykket, ettersom det betyr det stikk motsatte av hva jeg tror de prøver å si 😅 #norsk

"Bransjen bidrar stort til lokalsamfunnet på alle måter. Marginene i bransjen er knappe, og det vil være helt feil å forfordele et merke framfor allerede etablerte merker og bedrifter"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Hvorfor trenger de datakommunikasjon i ladekabelen?
Mobiler og andre elektriske dingser har ikke det

3-fas har låsehaker, men ikke sånn lås man låser, som jeg ikke visste at elbiler har, og høres klønete ut
Må man da ha nøkkel for å ta ut pluggen?

 

Dubious skrev (3 timer siden):

Hvorfor egentlig lage egne plugger når vi allerede har en standard med 3-fas 

Mobiler etc. hadde egne ladere når de kom, så gikk de over til micro-usb, så til USB-C
Så har vi Apple som fortsatt bruker lightning

Elbiler er ikke like. Batteriene er forskjellige. Noen støtter høy effekt, andre betydelig lavere.

Dette må ladestasjonen tilpasse seg. Det hadde vært livsfarlig om alle batterier ble matet med 350kwh konstant!

Slik er det også med telefonen din. Tar du en USB-kabel og kobler den til en enhet som ikke støtter kommunikasjon, får du lavest effekt, og det vil ta timesvis å lade opp telefonen. Bytter du til lade-klumpen som fulgte med telefonen, får du som regel langt langt høyere effekt. På min Huawei får jeg 9V / 2A, som blir 18 watt 10V x 4A som blir 40 watt! Uten kommunikasjon hadde jeg fått 5V x 0.1A, som altså er ½ watt. Min telefon lades dermed hele 36 ganger 80 ganger fortere takket være kommunikasjons-kabelen i USB!

For både mobil og bil, er det verdt å nevne at batteriet ikke kan ta imot full strømstyrke hele tiden. Når batteriet nærmer seg fullt, må effekten senkes. Igjen et behov for kommunikasjon! Dette har du kanskje sett selv? Det tar ofte lang lang tid å fullade fra 97% til 100% på PC/mobil, og på biler så senkes tempo allerede ved rundt ~80%.

Å kunne ta betalt via kommunikasjon over kabel kan også være kjekt. Men ikke like kritisk som å kontinuerlig utveksle status og foretrukket strømstyrke underveis!

Endret av qualbeen
Korrigerte ladetall for Huawei P30
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
12 hours ago, 6RCURCGB said:

Plug and charge er ISO 15118, har ingenting med Tesla å gjøre som jeg antydet lengre opp.

Skal dette fungere må alle ladeoperatørene kommunisere med hverandre slik at "hvem som helst" får ladet uavhengig av hvilken operatør man har avtale med. Men da skal pris-strukturer og alt være etablert. Og med så mange aktører er det en stor jobb.

"What he said!"
Dette burde være ett overordnet ansvar som etthvert "regime" som ønsker avvikling av fossil-industri burde se som sin oppgave.
Uansett land/EU/ikke-EU.
Men det har altså ikke skjedd.
:(


 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Simen1 said:

<snip>

T2 pluggen inneholder blant annet et par pinner for kommunikasjon av blant annet hvilken effekt bilen for lov til å trekke via pluggen. Så vi har faktisk en felles standard plugg og den støtter både likespenning og vekselspenning. Årsaken til at man ikke kan lade noe annet enn Teslaer på Teslas ladere er ikke pluggen, men software. De kan enkelt åpnes for andre bilmerker via en softwareoppdatering. Men de gjør det selvsagt ikke uten å kunne ta seg betalt for strømmen slik de tar betalt for strømmen til Tesla-kundene. Det må altså foreligge en avtale og betalingsordning i bunn for at det skal skje.

Takk Simen1!
Etter en slik innføring for visse debattanter her burde det ikke være noe mer å si i disse meta-diskusjonene. :)

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snowleopard said:

Nå har jeg skrevet at grunnen til at det ikke ble CCS, var at standarden ikke var klar nok og hadde for lav effekt, da Tesla måtte ta en avgjørelse om ladestandard av hensyn til delebestilling og produksjon av bilene.

Og siden Tesla hadde en i dems øyne bedre ladestandard og større produksjon av elbiler, i tillegg til at plassering av ladeport ikke hadde plass til den gedigne CCS-porten, så var det de andre som måtte tilpasse seg.

Det kan godt være, det er mange hensyn å ta. Tesla tok ikke del i standardiseringsarbeidet og var vel sånn sett ikke så veldig interessert. Jeg mener at Tesla kunne valgt CCS hvis de virkelig ville, BMW i3 kom jo året etterpå med CCS. Alle innså vel at ladeeffekten på 50kW kom til å øke etterhvert og jeg regner med Tesla som bygde ladestasjoner kun til egne biler kunne se vekk ifra denne effektbegrensningen.

Nå er jo bortfall av CCS kun et problem for tidlige Tesla biler og slik jeg forstår det helt uten betydning for dagens situasjon hvor alle hurtigladere bruker CCS.

14 hours ago, Snowleopard said:

Mye det samme som i alle de andre linkene, stod ikke noe nytt der for min del men alle journalister analyser dette litt forskjellig.

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (5 timer siden):

Takk Simen1!
Etter en slik innføring for visse debattanter her burde det ikke være noe mer å si i disse meta-diskusjonene. :)

 

Tiltredes.

 

Dette er like enkelt som å få kid koden på en faktura i XXXX XXXX  formatet i steden for xxxxxxxx. Flere tiår har gått, og tiertastaturet på betalingsautomater er opp ned, likeså på en deil calkulatorer.

 

Klart Tesla gjør seg fortjent til litt pes for udugligheiter beskrevet i komentarer ovenfor, dei har jo utviklet seg i miljø fasistisk retning.

Eg vil gå så langt som å si at en del ytterliggående komentatorer prater ned Tesla på samme måte som vi ser en del ytterliggående muslimer prater ned koranen og alla. Men joda tilhørere finnes.....

ref: https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, qualbeen said:

Dette må ladestasjonen tilpasse seg. Det hadde vært livsfarlig om alle batterier ble matet med 350kwh konstant!

Bare for å oppklare litt. Ladestasjoner styrer ikke strøm eller effekt de styrer kun spenning. Her ligger da også en fundamental forskjell på en USB lader til en mobiltelefon og en DC lader til en bil. Mobiltelefonen har en innbygd DC-DC ladekrets som produserer riktig ladespenning til batteriet. En DC lader til en bil koples rett på bilens batteripoler (stort sett, taycan gjør noe litt annet), og bilens BMS må fortelle laderen hvilken spenning den skal levere til enhver tid. (Bilens BMS overvåker nok også spenningen og kopler fra om den er feil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Disse ser ut til å handle om autonomi. Hva er grunnen til at du enda en gang setter i gang med ren avsporing i form av off-topic hets og ren feilinformasjon?

For å vise at man ikke kan stole på det Elon Musk sier. Du glemte også å kommentare linken som inneholder løgner og falske uttalelser i alle retninger. 

Det å peke til "bevis" der "beviset" er EM's uttalelser må man altså snart slutte med når ordene hans har null verdi og kan stoles på. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Da må selvsagt også andre merker slutte å få gratis plasser og subsidier til slike plasser. Hvis Tesla skal tvinges til å kjøpe arealene sine, så bør jammen GK, Fortum, BKK, Lyse, Ionity osv også gjøre det.

Premisset er at man må gi ladeløsninger til alle merker og modeller. GK, Fortum, BKK, Lyse, Ionity gir alle tilgang innenfor standarden vi har falt på her i Europa. Så de får selvfølgelig lov til å sette opp stolper der grunneier ser fordeler i kundebesøk gjennom elbil-lading.

Det er greit forskjell mellom dette som normalt skjer, og det Tesla gjør som nå fremover setter opp stolper som kun støtter 1 bilmodell uten adapter. Det må være et poeng å støtte fremtidige bilmodeller uansett merke også, så lenge de velger Europeiske standarder. 

Spesielt idiotisk er det når man søker om å få hele 66% av plassene i slike anbud, når markedsandelene på langt nær er 66% i salg når man ser på elbiler nå fremover. Dette vil bare kreve betydelig mer areal enn nødvendig, når man skal ta slike parkeringsplasser mens man stenger ute 99% av elbilmodellene som eksisterer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...