Jump to content

Bengt Who

Medlemmer
  • Content Count

    747
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1214 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Beklager, her er du nok villedet av ditt hat mot apper. Jeg brukte 3000-4000kr per måned på flytende drivstoff før. Nå går det kanskje 600 til 800kr i strøm. Forskjellen er vesentlig. Flytende drivstoff er alltid dyrt, strøm er normalt sett billig.
  2. Fjoråret blir meningsløst å bruke slik du gjør der. Noen dagers hendelse gjør ikke noe med utbyggingen av sol og vind. Det var ikke nok kapasitet til å produsere alt, og det var ikke kaldt nok til høyt nok behov.
  3. Det som ikke er effektivt er å lagre overskuddet i batterier. Kostnaden er enorm og må bli med i vurderingen, i tillegg er tapene store. Å kunne bruke energien mens den er tilgjengelig er selvsagt effektivt, men batteriløsningen må ha noe annet ved seg enn å kunne brukes på kvelden som funksjon. Glatte ut effekttopper kan være fornuftig, eller som backup om det ofte er strømbrudd.
  4. Dere må få dekket løft av en oljeplattform med disse. Når et helt plattformdekk skal løftes ut på lekter tømmes hele norden for slike og samles i mange og lange rekker.
  5. Kan bli mye å spare på å sørge for at varmtvannstanken ikke kobler inn mellom 7 og 9 eller hva nå som blir den dyre perioden. Problemet er jo at det er en kurs med høy effekt og omtrent ingen enkle løsninger støtter over 3kW.
  6. Artig at du merker innlegget ditt med skivebom. Skjønner at du følte deg mindreverdig siden argumentet ditt ikke hadde verdi lengre. Sannheten er at hurtiglading er kjekt, men ingen fossilbiler fyller seg selv og taper dermed i sammenligningen med elbiler som kan fylle seg selv i garasjen.
  7. Her får ingen fossilbiler parkere nært huset. Tar ikke sjansen på å få brent ned huset.
  8. Frp har ivret svært lenge for avgifter på elbiler. Nå kom jo uansett forslaget fra SP i denne omgang.
  9. Jeg kjører gjerne 10000 km mellom hver gang jeg må innom en lader underveis. I motsetning til før hvor jeg måtte fylle drivstoff 1-2 ganger per uke. Sparer mye tid på det. Hvorfor skal folk på død og liv kjøre 2000km i ett uten en eneste liten pause?
  10. Nei, elbilen kan ikke sammenlignes med fossilbil for fossilbilen må alltid innom fyllestasjoner, elbilen får 90% om ikke enda mer, mens den står parkert i garasjen om natta. Jeg bruker ekstremt mye mindre tid på energifylling nå sammenlignet med da jeg kjørte fossilt.
  11. Hydrogen er svært lite energieffektivt. At du svarer om noe annet og tror det er omvendt endrer ikke det. Den eneste fordelen er litt rask fylling, men jeg har vært på lager og industri med batteritrucker også. Det var aldri noe problem med tomt batteri. Kostnadene med hydrogen er enorme, og de vil forbli høye. Spesielt at det kreves så mye mer energi vil sørge for at det aldri kommer spesielt lavt. Men på et lager hvor energibehovet er lavt blir det ikke så ille. På veien vil det derimot kreves absurd med MW for å lage nok hydrogen, og det vil generelt kreves tre ganger så mye energi som batteridrift trenger. Om du tror noen er lite villige til å bygge ut elektrisitet så er det enda færre som vil bygge ut hydrogen. De få som holder på, i praksis spetalen, har gjort det for å jukse med svært fordelaktige avskrivninger. Det er nå slutt og da ble det umiddelbart slutt på utbygging. Serviceintervallene er korte, kostnadene høye, plassbehovet stort og drivlinja er kompleks. Det er rapportert dårlig oppetid på mye hydrogendrevet. Eneste er at det smeller mer med hydrogen.
  12. Knallbra i kollisjon dette med et stempel på flere hundre kg bak seg.
  13. Truck på lager er nok en ypperlig bruk av hydrogen. Batteridrift krever at batteriet må lades lenge, og propandrift krever gjennomlufting. Det er også generelt lavt energibehov og avstanden til fyllestasjonen er svært kort. Det blir derimot total meningsløst å bruke som referanse til transport på veiene. Det er lett å tåle bare sånn passe energieffektivitet når det er små beløp per dag og en har andre gevinster. Hydrogen på veien tilfører unødvendig høye kostnader, ineffektivitet og dårligere oppetid. I tillegg må en jo håpe at en av de svært få fyllestasjonene er i nærheten.
  14. Nei, ingenting kan være 10 ganger billigere. Sett at prisen er 100kr for hydrogen, da skal du trekke fra 10*100kr og ender opp med -900kr. Sier seg selv at batteri ikke har negativ kostnad.
×
×
  • Create New...