Jump to content

Bengt Who

Medlemmer
  • Content Count

    583
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

895 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Magasinene har vært fullere før på samme tid og er ikke på 75% enda, men det fylles svært raskt nå. Aluminiumsindustrien mistet jo gullavtalene for nettleie nå så det blir nok ikke så veldig billig lengre. Hydro mener de taper 250 millioner på den endringen.
  2. Ser at du skriver om at formålet vil være å bytte ut BEV, jeg for min del poengterer at de som har sluttet med det tåpelige systemet med fylling av drivstoff kun på en stasjon ikke vil tilbake. Og selv ikke Toyota ønsker å bygge en fyllestasjon for å avhjelpe situasjonen, og de burde jo ha sterke grunner til å hjelpe hydrogenbilene. Da er det tydelig at ikke engang de som lager og selger produktet har noen som helst tro på det. Ved å fortsette med anekdotene dine viser du jo kun at det må tenkte tilfeller til. Hydrogen er sikkert morsomt nok, men det har kun blitt dårligere og dårligere de siste årene. Og hvem ønsker å kjøpe en trang bil som er dyr som en stor tesla og har drivstoffpriser som en bensinbil? I tillegg til at servicekostnadene er høye og fleksibiliteten ikke finnes? Jeg måtte jo ha booket to fylletider per uke for å kunne bruke en til jobb. I tillegg til at en knapt kan kjøre noe sted for det er kun fyllemuligheter 5km fra der jeg bor.
  3. Har du lest hva du selv tvangsforer andre med? Fakta i dag er at de som har elbil på ingen måte vil tilbake til den formen som du mener alle vil ha. Oppsøke en fyllestasjon for å fylle overpriset drivstoff er og blir upraktisk. Vi trenger jo ikke å tenke på alle de som lever med andre muligheter. Flesteparten av de har jo ikke råd til bil engang. Ditt univers av dersom hvisvass er tilpasset din egen oppkonstruerte mening og bør snarest sammenkobles med tilstanden på jorda. Utviklingen går videre for elbiler, mens det for hydrogenbiler har gått gal vei i mange år nå. Lykke til på langtur med en mirai. Forventer en statistikk som viser hvor mange som er på langtur minst ukentlig med gode begrunnelser for hvorfor de ikke har mulighet til å stoppe 15 minutter for å lade litt etter flere timer bak rattet.
  4. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at den påstanden er og blir en påstand. Svært få av de som har elbil savner å fylle flytende drivstoff. Jeg trenger jo bare noen sekunder for å fylle opp elbilen, kjører jo ikke rundt hele døgnet. Tilbyderne liker jo at en skal være låst til å måtte oppsøke overprisede fyllestasjoner. En skal ikke få store forbedringen fra der Tesla er i dag til lading på langtur blir knapt merkbart. Selsagt med unntak for de som kjører på reiseregning for stortinget og må ofte ut på turer over 2000 km.
  5. Hva i all verden er det som tilsier at det måtte blitt et lukket system? Det ville jo vært mye mer naturlig at Toyota fikk bygd to-tre fyllestasjoner. Det er jo hva som menes med spørsmålet.
  6. Svært trofaste nasjonalister som kjøper de og nekter å innrømme feil på valget sitt.
  7. Det var stort fokus på at forbruket gjerne lå 20-30% høyere enn annonsert tidligere. Nå er det lite fokus på test av dette på biler med forbrenningsmotor.
  8. Det er velkjent at batteriet kun får litt lading mens du kjører. Skal ikke så mange småturene til før det begynner å bli tomt. Flatt batteri til biler med forbrenningsmotor er jo en av de vanligste årsakene til oppdragene til viking. Jeg bruker bare noen få sekunder på å lade hver gang. Slipper heldigvis å hver eneste uke oppsøke fyllestasjoner for drivstoff, og jeg trenger ikke å stå i nærheten av kabelen mens jeg lader. Det tok så unødvendig mye tid, og penger. Jeg sparer altså nå flere minutter hver uke fremfor å bruke din metode. Så har en jo den langt høyere brannfaren med å ha en bil med brennbart og ofte eksplosive stoffer parkert ved huset. Elbilen er mye tryggere.
  9. Du har altså aldri ladet batteriet på en bensinbil. Det går sakte det. Bensinbilen fyller seg fremdeles ikke opp selv mens den står parkert, dermed er den ikke brukbar for meg.
  10. Kom dere ut av hyblene og inn i villa. Livet er bedre med skikkelig plass. De som beriker seg på boliger har blitt alt for hellige i dette landet. Og de har fått stadig støtte i TEK til å forsvare økte kostnader
  11. Nå er det jo minst like forskjellig innad i Norge og innad i Finland. Det er ikke noe direkte fasit du kommer med. Mye sur vind i Finland også, og mye varme om sommeren.
  12. Det virker som om du troller med at du vil kunne lade kortere tid, men det oppfattes som du mener en må kunne lade kanskje 50% på 5min, og da blir jo det en faktor som gjør bilen vesentlig dyrere. Det er ingen som foreslår at laderen låses i 20min, mer at såpass tidsbruk for å få bra med kapasitet er veldig innenfor det aksepterbare. Med unntak av de som kjører på reiseregning for stortinget 2000km per dag så bør noen pauser på 20-30 min på de få langturene ikke være noe problem. En pendler som ikke har lading hjemme men må toppe opp mye km på fem minutter vil måtte betale for dyrere batterier.
  13. Du må nok oppdatere deg på hvordan stasjonsvogner ser ut. Nittitallet er forbi. En mondeo feks har litt høyere cD enn e-tron, men med mindre areal vinner den på totalen. Samme med model x. Men nå er jo ingen av de noe puristene ville kalt suv.
  14. Tror du blander sammen total luftmotstand med luftmotstandskoeffisenten. Vet ikke om noen suv med lavere total luftmotstand enn en normal stasjonsvogn. Stasjonsvogna har generelt mindre frontareal og begge har den samme rette bakenden. Du kan jo finne frem tall på dette så ser vi. Og husk at cd må multipliseres med areal.
  15. Nå er det jo små biler som er populært ellers i Europa, samt de mer høyreiste. Aerodynamikken på crossover og suv er ikke akkurat overlegen en stasjonsvogn.
×
×
  • Create New...