Jump to content

Bengt Who

Medlemmer
  • Content Count

    535
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

790 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Men nå er ikke dette en brann, det er et virus som knapt merkes av de aller fleste. I tillegg så er det typisk 5000 som dør på en måned i dette landet. De dør normalt for eksempel av influensa. Det nytter ikke å stoppe dette uten vaksine eller mange som blir immune. Vaksine er ikke reelt før om langt tid, og med dagens tempo på smittede blir det bare 40 år til halvparten er immune, Hvor lenge skal en ødelegge samfunnet for å i praksis forlenge livet bittelitt til noen ytterst få? Skulle en få stoppet viruset her i landet kommer det alltids inn påfyll fra utlandet eller en liten region. Dette er nok noe en bare må gjennom, og så får en vurdere å stenge Kina ute fra verden i noen år.
  2. Menigheten som kjøper VAG år etter år bør ikke uttale seg om at andre har religiøst syn på bilene. Det er utrolig hva VAG-menigheten finner seg i. En kan jo også tro de synes synd på møller og må stadig betale dyrt for ingenting. De blander kanskje inn noen stoffer i ventilasjonen.
  3. Var jo tydeliggjort at smal veibane førte til at trafikken stort sett treffer samme spor og at det øker behovet for å asfaltere. Vil tro at tungtrafikken er veldig skyldig også.
  4. Har ikke sett at 150kW-ladere står helt alene. De er alltid sammen med noen på 50kW. Det er jo best for alle å fordele bilene til de mest kompatible laderne. Det er hele poenget. Greit nok om alt var fullt, men har sett flere som skal ha golfen helt opp til 100% på en 150kW lader med flere ledige 50kW.
  5. Eller enda enklere, sette opp en liten plakat som forteller at med golf, e-down og en del andre så lønner det seg å velge en av de andre laderne. Men om golfen hadde valgt riktig lader hadde en ikke trengt å vente i det hele tatt.
  6. Hjelper ikke. Sprakradet har gitt etter fordi alle brukte ordet feil. Det er fremdeles forskjell på vindmølle og vindturbin. At folk er dårlige på å skille endrer ikke på det. vindmøller på Svalbard er og blir bortkastet. Vindturbiner vil nok også slite i de forholdene.
  7. Meningsløst med vindmøller på Svalbard. Det gror ikke korn der så det er ingenting å male. Fiskemel måtte være det eneste.
  8. Strømmen er jo ikke akkurat grisebillig, men det blir småtterier opp mot kostnadene for å installere styring. Elektrikerens timepris er jo skyhøy. I tillegg så har de mafiaavtaler med leverandørene av kabler og utstyr som gjør at en skulle tro det var laget av gull. En ser jo feks av rabattavtalene til elektrikere at inntakskabel har pris til kunden som er 20 ganger så høy som reell pris. Byggebransjen har hatt mange fine år, og de skylder alltid på staten og TEKxx når noe koster absurd.
  9. Denne bilen kjører 1000km nedover mot Malmø og opp igjen på 11,5 timer. Samme turen med tesla model 3 kan ta 10 timer. For den prisforskjellen har en råd til fly de gangene det virkelig haster med en lang tur. Bilen lader helt i topp ti av de mindre bilene, og er langt raskere på lang tur enn leaf, nye ioniq, MG og golf.
  10. Kun en dåre vil påstå at ikke årlig 200 dødsfall er et enormt problem. Vedfyring er omtrent radert bort i Oslo nå. NOx forblir et problem mens en har altså gjort tiltak mot svevestøvet. Tungtransporten er det neste som MÅ bort, men der tror alle for mye på lastebilforeningen om at tungtransporten er løsningen og ikke problemet.
  11. "Fylle nettverket" har blitt lovt å komme i 15 år, foreløpig er det ekstremt begredelig. Du må dra på tur med lading rundt ti ganger før det nærmer seg dieselpris. De første kWh er jo til hjemmepris. Så er det mulig å få til dyr underveislading når en gjør noen dumme valg, men for at totalen skal overgå diesel må en altså på ekstremt lange turer med kontinuerlige dårlige valg. Du kjører vel på reiseregning for stortinget med 2000km per dag, da passer ikke elbil for deg, og hydrogenbil passer kun om du kjører frem og tilbake mellom oslo og drammen. Påfallende også hvordan du vil sammenligne fremtidige løsninger for hydrogenbil og gårsdagens for elbil. Men det må jo til for å passe med ditt syn. Skulle jeg byttet ut min elbil med en hydrogenbil ville jeg endt opp igjen med å måtte tanke en til to ganger hver uke, prisen ville blitt astronomisk, og jeg hadde måtte bruke masse ekstra tid som jeg nå slipper siden jeg bare plugger i hjemme og eventuelt på jobb. Det blir jo da flere hundre tusen kroner dyrere for å eventuelt spare noen få kroner på drivstoff på en langtur. Høres ut som en løsning jeg skal holde meg svært langt unna. Si fra når hydrogenbilene koster nye rundt 200.000kr og drivstoffet er nede på kanskje 3kr per mil. Da blir det sammenlignbart med elbilen i kostnad.
  12. Elbilene står for en veldig liten del av veksten, det er at en i flere tiår har ignorert å bygge ut og kun brukt pengene på lett vedlikehold som er det store problemet. Kutt i vedfyring og flere boliger gir større belastning enn elbilene gjør. Her gråter nve og strømleverandørene for sin syke mor.
  13. I en bil som koster like mye som en tesla s, har kort rekkevidde på strøm, kostnad ved kjøring på hydrogen på nivå med bensin, servicebehovet er høyt og dyrt, og som kan fylles opp én plass i Norge. Høres ut som en drøm. Innvendig er den også trang. Fin hvis ferien er å kjøre mellom kanskje norefjell og Strømstad. Med en elbil får en langt større frihet.
  14. Fyller kjappere? Innen du har kjørt ned til fyllestasjonen og ventet i kø har jeg kommet hjem og laget middag. Og satt elbilen til lading. Hydrogen er og blir en blindvei.
  15. Det er faktisk ikke riktig. Det er salget som subsidieres, ikke kjøpet. Det er en følge av definisjonen men ellers totalt uinteressant. En har samme grunn til at fritak for en avgift er en indirekte subsidiering og dermed en subsidie.
×
×
  • Create New...