Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
asdaylightdies skrev (22 minutter siden):

Hadde Sverige klart å beskytte omsorgshjemmene mye bedre enn hva de har gjort før, hadde dødstallet vært mye lavere? 

Sverige har mer smitte i samfunnet=mer smitte på syke/gamlehjemmet.

Så sant de ikke tror på rosa elefanter med regnbuen ut av baken.

Jeg tror de viste hva som kom til å skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (1 time siden):

Hadde Sverige klart å beskytte omsorgshjemmene mye bedre enn hva de har gjort før, hadde dødstallet vært mye lavere? 

Ja, det er en av årsakene til de høye dødstallene. Sverige stengte ikke for besøk på aldershjem før 1. april, som et eksempel. Det førte til stor smittespredning blant de eldre, pluss mangel på klare rutiner, PPE etc.

Lenke til kommentar

Sånn som det utvikler seg nå, så tror jeg ikke det spiller så stor rolle om Danmark åpner for hele Sverige. Smitten øker i store deler av Europa, så nå utgjør vel nesten omtrent samme risiko om du reiser til Sverige nå enn en annen plass. 

Spørs om det også ikke er politikk for å gjøre Sverige nøgde og behandle alle land likt, samtidig som man vet at det fort kan stenge igjen.

Best å holde seg hjemme, evt. vurdere å stenge grensene. Eller før vi vet ordet av det, har Norge for mange smittede per innbyggere til at vi blir satt i karantene. 

Virker som utrolig mange vil teste seg nå, coronatelefonene begynner å slite med å håndtere alle førespørsler. Ser også ut for meg som smitten er på vei opp i Oslo.

Lurer på hvordan det ser ut om en måned jeg. Tror vi iallfall kan forvente at sykehusinnlagte vil begynne å stige litt etter litt de neste ukene. Har heldigvis en del å gå på.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (1 time siden):

Hadde Sverige klart å beskytte omsorgshjemmene mye bedre enn hva de har gjort før, hadde dødstallet vært mye lavere? 

De fleste land har fått smitte inn i eldreboliger, sykehjem og lignende, det er ikke noe unikt for Sverige, det er faktisk akkurat det samme i Norge og Danmark.

I Norge hadde man for eksempel 5 dødsfall på samme sykehjem i Kristiansand, og lignende situasjoner flere andre steder.

Tegnell liker å hevde at Sverige kommer så dårlig ut fordi de ikke klarte å beskytte de eldre, men dette er bar vås fra ende til annen, det er ingen som klarte å beskytte de eldre tilstrekkelig.
Når smitten sprer seg, vil den også etterhvert nå omsorgshjem, det er særdeles vanskelig å unngå, selv om isolasjon og riktig utstyr og opplæring for de ansatte selvfølgelig hjelper.

Mer smitte i samfunnet, mer smitte blant de eldre, det er nærmest uunngåelig, å det ser man igjen på statistikken mellom Norge og Sverige også, justert for antall smittede er det ikke noe særlig verre på omsorgsboligene i Sverige enn i Norge.

Årsaken til at Sverige har kommet dårlig ut, er ene og alene strategien.
Man kan hevde at den ikke er så veldig annerledes enn i nabolandene, men faktum er at den svenske strategien skiller seg dramatisk ut på særlig ett punkt, og det er hvordan den er formidlet.

I nabolandene har statsminister og regjeringen gang på gang stått alvorstynget på pressekonferanser, å fortalt borgerne hvor viktig dette er, og hva konsekvensen er.

I Sverige har man hatt Tegnell, som har holdt pressekonferanser i et rom hvor ansatte og journalister sitter som sild i tønne, og fortalt svenskene hele veien at dette ikke er noe å frykte.

Helt fra starten av, når Tegnell hevdet det aldri ville komme til Sverige, deretter at det ikke var verre en forkjølelse, deretter at smitten ikke ville spre seg, og at folk ikke bli syke osv.

Nå i det siste har det blitt til at Sverige er bedre rustet enn nabolandene for fremtidige bølger, noe svenskene ser ut til å sluke rått. Dette er selvfølgelig også bare vås, Sverige er ikke i nærheten av noen form for immunitet som vil beskytte mot nye bølger, dersom slike i det hele tatt kommer.

Svenskene har hele veien oppført seg som om det ikke er noen pandemi, man har hatt fester, konserter og nattliv som vanlig, folk som står tett i tett i butikkene, alt dette fordi man ikke får noe inntrykk av at dette er alvorlig av de som er ansvarlige (les : Tegnell).

Statsministeren har vært helt fraværende, og selv opposisjonen har vært stille som østers helt inntil nylig.

Det er først de siste ukene etter at stadig flere svensker får med seg nyheter fra andre land, og de enorme dødstallene i Sverige, at svenskene selv har begynt å ta noe ansvar.

Sverige har feilet totalt, årsaken er at styrende myndigheter har gjort nærmest alt feil, ikke at smitten ved en eller annen ulykkelig tilfeldighet kom inn i omsorgsboligene, slik Tegnell hevder.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

likebehandling ja.

har du sett noen tråder på diverse forum om f.eks. disse festglade individene "sliter med å forstå smittevernregler" eller "ikke forstår norsk"

Q9gP4C2.jpg

300 personer som satt og stod som sild i ei tønne, i strid med alle regler.

"Fredag ble det populære utestedet Fiskebasaren stengt på dagen etter en allsang-opptreden med Lars Erik Blokkhus fra Plumbo. Den samlet opp mot 300 publikummere."

men dette blir selvsagt ingen føljetong på Reset eller lignende.

Godt døme! Desse publikummerene vart fort formidla via media utan filter, for her var det flust av etniske norske man kunne brette ut som hadde bæsja på corona-leggen. Det har eg ikkje noko i mot, man kan godt vise fram di som pissa på corona-tiltaka di fleste andre prøver å etterleve. Men samtidig ser det ut for at bryllupsfesten har fått ein anna type filter som innebærer minst mulig formidling om kven deltakarane var. Her er det minst mulig eksponering av deltakere og mest mulig vissvass om alle andre ansvarshavande som for å formidle ein heilt anna virkelighet. Ser du ikkje skjevheten i formidlinga. Kva kjem det av trur du? Er det ei spesiell corona-forskrift som forklarer denne forskjellsbehandlinga? Fakta og åpenhet er ikkje farlig, ei heller likebehandling...

Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):

Nå i det siste har det blitt til at Sverige er bedre rustet enn nabolandene for fremtidige bølger, noe svenskene ser ut til å sluke rått. Dette er selvfølgelig også bare vås

nja, vi bør jo egentlig vente å se det an før vi konkluderer så "brutalt" ?

Hvis alt i samfunnet hittil har flytt fritt mer eller mindre uten restriksjoner, slik du beskriver, så er det jo veldig mange der ute (både barn og voksne) som allerede har vært eksponert. Noen med symptomer og noen uten å vite det.

Disse utgjør en formidabel "buffer" ved neste bølge. (hvis vi antar at immunitet forekommer)

Hvis Covid-19 blomstrer skikkelig opp utover høsten/vinteren over hele Europa/Norden, får vi en pekepinn på det i tilfelle.

Jeg påstår ikke "med sikkerhet" at Sverige da kommer bedre ut, men bare holder teorien åpen.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (11 minutter siden):

Men samtidig ser det ut for at bryllupsfesten har fått ein anna type filter som innebærer minst mulig formidling om kven deltakarane var

for egen del har jeg ikke savnet at media ikke har brydd seg eller nevnt eksplisitt hvilken etnisitet bryllupsgjestene har.

når de skriver hundre kvinner hadde egen fest, så skjønner jeg jo det er fra annen kultur/tradisjon. jeg tipper kurdere

forøvrig spiller det ingen rolle, da anklagen i tråden her gikk ut på at de "nekter å samarbeide med politiet", hvilket jeg spurte om det finnes belegg for å hevde?

Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653

  

Maabren skrev (11 minutter siden):

Godt døme! Desse publikummerene vart fort formidla via media utan filter, for her var det flust av etniske norske man kunne brette ut som hadde bæsja på corona-leggen. Det har eg ikkje noko i mot, man kan godt vise fram di som pissa på corona-tiltaka di fleste andre prøver å etterleve. Men samtidig ser det ut for at bryllupsfesten har fått ein anna type filter som innebærer minst mulig formidling om kven deltakarane var. Her er det minst mulig eksponering av deltakere og mest mulig vissvass om alle andre ansvarshavande som for å formidle ein heilt anna virkelighet. Ser du ikkje skjevheten i formidlinga. Kva kjem det av trur du? Er det ei spesiell corona-forskrift som forklarer denne forskjellsbehandlinga? Fakta og åpenhet er ikkje farlig, ei heller likebehandling...

Det ville ikke ha blitt likebehandling. Nordmenn og andre folkegrupper behandles ulikt i Norge. Jeg ønsker ikke å gå inn i det i denne tråden, men det finnes mye xenofobi rundt omkring. Både fra nordmenn, men også fra utlendinger. Når 22. juli skjedde, så var det første folk trodde at det var muslimer som sto bak. Dette ledet til noen veldig ubehagelige hendelser. Selv nå, når vi burde vite bedre så blir enkelte folkegrupper utsatt for mer rasisme basert på at viruset kommer fra Kina. 

Folk tyr til mentale snarveier (heuristikker), både jeg og alle andre, og ofte blir det slik at en utlending som gjør noe galt betyr (for enkelte) at hele sulamitten bør kollektivt straffes. Det blir ikke en avmålt respons. Mange av oss som ikke er opprinnelige norske tør ikke å stikke oss ut av frykt for dette, og det blir ofte slik at en ikke representer seg selv. En representerer en hel folkegruppe med sine ord og handlinger, om ikke alle utlendinger. Det spiller ingen rolle hvor de er fra, for det vil bare gi visse grupperinger enda en grunn til å rakke ned på innvandrere. Jeg er for at de som fortjener å straffes bør straffes, men det trenger ikke å gå utover andre. 

https://www.nrk.no/osloogviken/muslimer-trakassert-etter-22.juli-1.8043506

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/210334/

https://utforsksinnet.no/heuristikker-er-hjernens-egne-snarveier/

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.M said:

for egen del har jeg ikke savnet at media ikke har brydd seg eller nevnt eksplisitt hvilken etnisitet bryllupsgjestene har.

når de skriver hundre kvinner hadde egen fest, så skjønner jeg jo det er fra annen kultur/tradisjon. jeg tipper kurdere

forøvrig spiller det ingen rolle, da anklagen i tråden her gikk ut på at de "nekter å samarbeide med politiet", hvilket jeg spurte om det finnes belegg for å hevde?

Greit nok det, håper virkelig ikkje at det er nokon som nekter å samarbeide med politiet uannsett kven di måtte være. Det blir jo bare for dumt nå som di fleste veit kva corona kan bety for di svakaste i samfunnet.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Guest 8970f...653 said:

  

Det ville ikke ha blitt likebehandling. Nordmenn og andre folkegrupper behandles ulikt i Norge. Jeg ønsker ikke å gå inn i det i denne tråden, men det finnes mye xenofobi rundt omkring. Både fra nordmenn, men også fra utlendinger. Når 22. juli skjedde, så var det første folk trodde at det var muslimer som sto bak. Dette ledet til noen veldig ubehagelige hendelser. Selv nå, når vi burde vite bedre så blir enkelte folkegrupper utsatt for mer rasisme basert på at viruset kommer fra Kina. 

Folk tyr til mentale snarveier (heuristikker), både jeg og alle andre, og ofte blir det slik at en utlending som gjør noe galt betyr (for enkelte) at hele sulamitten bør kollektivt straffes. Det blir ikke en avmålt respons. Mange av oss som ikke er opprinnelige norske tør ikke å stikke oss ut av frykt for dette, og det blir ofte slik at en ikke representer seg selv. En representerer en hel folkegruppe med sine ord og handlinger, om ikke alle utlendinger. Det spiller ingen rolle hvor de er fra, for det vil bare gi visse grupperinger enda en grunn til å rakke ned på innvandrere. Jeg er for at de som fortjener å straffes bør straffes, men det trenger ikke å gå utover andre. 

https://www.nrk.no/osloogviken/muslimer-trakassert-etter-22.juli-1.8043506

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/210334/

https://utforsksinnet.no/heuristikker-er-hjernens-egne-snarveier/

Anonymous poster hash: 8970f...653

Kinesiske myndigheter burde tatt ansvar for si handtering av corona-viruset i startfasen. Det hadde di vunne mykje meir på. Nett som tengele kunne redda mange liv i sverige om han hadde vore litt meir ydmyk og satt i gang tiltak da danmark og norge snudde seg rundt. Elles syns eg alle skal stikke seg ut som di føler for så lenge det ikkje går ut over andre(tenker ikkje da på kva andre måtte føle rundt det). Grupperinger på begge sider misser grunnlaget for sin kampeksistens om alle blir likebehandla, enkelt og greit. Generellt sett ynskjer eg at fakta, åpenhet og likebehandling blir viktigare enn dagens politiske fordumming av samfunnet. Og di som bryter lover og regler bør få straff deretter uannsett kven di er. Vel, corona har ikkje vore noko positiv opplevelse for utlendinger i norge, så da får vi bare håpe at di som er i stand til å få di på riktig spor greier å påvirke.

Lenke til kommentar
On 7/29/2020 at 1:27 AM, Morromann said:

Resten av verden - inkludert WHO - har nå snudd om munnbind, men FHI står kategorisk på sitt og tviholder på argumentene sine fra mars. De sier de diskuterer det hver dag ja - ja, de diskuterer vel hvordan de skal fortsette å tviholde på sin motstand hver gang media maser. For argumentene deres er de samme samt at legger til nye og mer fantasifulle hver gang; forrige uke var det at fordi noen ikke kan bruke det kan ingen bruke det og denne uken er det at flere vil "glemme" sosial avstand selv om undersøkelser fra utlandet viser at det ikke er tilfelle. De har virkelig malt seg inn i et hjørne de blånekter på å gå ut av nå.

https://www.nrk.no/norge/flere-land-innforer-munnbind-pabud_-men-ikke-norge.-1.15101714

Jeg forstår ikke hvorfor de diskuterer det hver dag. Enten så har det noe for seg eller så har det ikke noe for seg. 
Å diskutere det hver dag får FHI til å fremstå som at de enten skjuler noe, lyver eller ikke vet hva de snakker om.

Skal de også diskutere vaksine hver dag når den kommer?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor de diskuterer det hver dag. Enten så har det noe for seg eller så har det ikke noe for seg.

jeg bare synser, men mener at munnbind må da medføre redusert smittespredning vs ikke munnbind. Selv om det evt. er lav effekt, er det uansett bedre enn ikke noe.

sånn sett har jeg vondt for å forstå hvorfor FHI er imot (?)

nå, såpass lenge etter at Covid-19 brøt ut, er det vel heller ingen problem med leveranse av masker lengre heller, noe som var et argument i mot at hvermansen skulle få de, i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):
Sitat

Hva er egentlig så galt med at noen handler i Sverige, om de kan spare penger på det og det er helt lovlig?

Det er jo ikke noe galt med det, så lenge man følger reglene, men om man reiser til Sverige for å handle mister man (i mine øyne) retten til å klage på de som reiser til syden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 timer siden):

nja, vi bør jo egentlig vente å se det an før vi konkluderer så "brutalt" ?

Hvis alt i samfunnet hittil har flytt fritt mer eller mindre uten restriksjoner, slik du beskriver, så er det jo veldig mange der ute (både barn og voksne) som allerede har vært eksponert. Noen med symptomer og noen uten å vite det.

Disse utgjør en formidabel "buffer" ved neste bølge. (hvis vi antar at immunitet forekommer)

Hvis Covid-19 blomstrer skikkelig opp utover høsten/vinteren over hele Europa/Norden, får vi en pekepinn på det i tilfelle.

Jeg påstår ikke "med sikkerhet" at Sverige da kommer bedre ut, men bare holder teorien åpen.

Er enig i at det er tidlig å konkludere, men Sverige har ca. 5500 flere dødsfall enn Norge, eller 20 ganger flere enn Norge sine. Ganske sprøtt om du begynner å tenke på det. Med bedre tid til å foreberede oss, god smitteoppsporing, gode muligheter for å teste alle som vil,  tiltak og mulige enda strengere tiltak, så kan jeg aldri tro vi kommer til å nærme oss et tilsvarende tall.

Regjeringen kommer aldri noensinne til å akseptere det dersom det begynner å dø folk i hopetall som i Sverige. De kommer til å stramme inn kraftig om tallene på sykehusinnleggelser kommer til å stige kraftig og mange nok havner på intensiven. Nå som det har begynt å roe seg ned der er det lett å glemme hvor ille det var i Sverige, men det var flere dager med over 100 nye dødsfall, og mange tett opp mot. Prøver å se for meg at samme tall for Norge og FHI og Erna stå på talerstolen og beklage for de hundre dødsfallene det siste døgnet, men si at vi har kontroll. Nei, det kommer aldri til å skje!

Endret av Fnugle
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...