Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Oddvardm skrev (2 timer siden):

Provoserer litt for å få folk ned på bakken litt igjen. Selvfølgelig har du rett. Men folk har fått inntrykk av at nå er det hoppla hei igjen. Bildene vi ser fra 'fylleslagene' rundt om sier jo sitt.  Hvis vi ikke tør ta folk i ørene (spesiellt de unge) vil vi få det igjen i 2 potens. Det er det jeg vil si. Ta fatt i problemene tidlig mens de er små.

Jeg tror det er lite lurt av de største pesimistene i FHI å gå ut i media og forkynne at de er overbeviste om at dette vil vare i tre år. For mange er tre år et helt liv og det kan være såpass demotiverende at mange tenker "nei, tre år, DET gidder  jeg ikke, jeg har bare et liv å leve og de tre årene får jeg aldri igjen". Det er mange eldre som vet at de er i risikosonen men velger å leve som før fordi de ikke ønsker å tilbringe den siste tiden av sitt liv som fanger i sitt eget hjem isolert fra de som de er glade i for å beskyttes mot seg selv. Tenk om man har uhelbredelig kreft og kanskje har et år igjen å leve. Hva gjør du om du hører at coronasituasjonen skal vare i tre år?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^ Pssst, husk multisitat-funksjonen (plusstegnet ved siden av sitér) så slipper vi firedobbeltposting :)  

Helsedirektøren: – Jeg tror vi går i retning av at vi vil bruke munnbind i større grad

Sitat

«Munnbind kan forebygge at du smitter andre, og kan redusere risikoen for at du blir smittet selv. Dersom du bruker det feil, øker sjansen for at du kan bli smittet», skriver Folkehelseinstituttet (FHI) på sine nettsider.

– Jeg tror vi går i retning av at vi vil bruke munnbind i større grad, sier Helsedirektør Bjørn Guldvog i et intervju med VGTV fredag.

https://www.vg.no/nyheter/i/OpGXBV/helsedirektoeren-jeg-tror-vi-gaar-i-retning-av-at-vi-vil-bruke-munnbind-i-stoerre-grad

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 timer siden):

Kan være Indere også

ja kan være litt av hvert, kurdere, indere, muslim, sikh

greia er at noen kulturer arrangerer mindre sammenkomster, for hvert kjønn, i forkant av selve bryllupsfesten.

På den store festdagen, med brud & brudgom tilstede, deltar selvsagt både menn og kvinner sammen.

Lenke til kommentar

Clusterfuck

Sitat

Hurtigruten-passasjer slipper ikke inn på fly: – Surrealistisk

Hurtigruten ga i kveld beskjed til passasjerene om at det bare er å reise hjem. Kommuneoverlegen i Tromsø sier de ikke skal reise hjem. Passasjerene sitter igjen rådville.

Samuelsen sier de ikke fikk komme om bord på SAS-flyet fordi de kom fra Hurtigruten-båten. De ansatte i SAS skal ha sett at noen personer hadde en Hurtigruten-tag på bagasjen, og koblet sammen to og to. Ifølge Samuelsen får de heller ikke være inne i terminalen og ventet utenfor i over fem timer.

– Den første formelle informasjonen vi har fått som passasjerer fikk vi nå i en epost kl 18.11 om at det bare var å reise hjem. Det jeg vil ha er mer informasjon. jeg kan ikke forholde meg til det rådet Hurtigruten gir i eposten. Det høres ikke forsvarlig ut å bare sette oss på en buss tilbake til Tromsø nå, sier Samuelsen på telefon til VG.

Samuelsen fant ut av smitten via en kamerat som sendte en snap av nyhetsoppslaget av at det var smitte om bord og lurte på ikke han var på den båten.

 

I eposten som VG har fått tilgang til, står det at «Vi anbefaler at alle gjester reiser hjem som planlagt, følger med på helsen og setter seg selv i karantene for de neste 10 dagene.»

Kommuneoverlegen i Tromsø, Kathrine Kristoffersen, avviser at alle kan reise hjem som planlagt.

 

De skal i karantene og ikke bruke offentlig transport. Ifølge vår dialog med Hurtigruten skal de sørge for karantenested og transport.

Etter at VG var i kontakt med Samuelsen første gang, ble Samuelsen og tre-fire andre familier hentet av en buss rundt 20.15 og innkvartert i leiligheter i Tromsø sentrum, i regi av Hurtigruten.

Kommuneoverlegen sier også at Hurtigruten skal ha sendt ut SMS til alle passasjerene. Den har verken Samuelsen eller andre passasjerer VG har vært i kontakt med, mottatt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMzVE/hurtigruten-passasjer-slipper-ikke-inn-paa-fly-surrealistisk

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

ja kan være litt av hvert, kurdere, indere, muslim, sikh

greia er at noen kulturer arrangerer mindre sammenkomster, for hvert kjønn, i forkant av selve bryllupsfesten.

På den store festdagen, med brud & brudgom tilstede, deltar selvsagt både menn og kvinner sammen.

Omtrent som i Norge og Vesten ellers altså? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som cruisebåter og lignende passasjerbåter er spesielt utsatt for smitte, og dermed isolering i etterkant. 

Det virker litt voldsomt med anbefaling om ansiktsmasker, når en ikke har lagt merke til noen som har omkommet pga. viruset. Selv om lungeskader selvsagt er alvorlig nok. Har vanskelig for å tro at nordmenn vil bruke ansiktsmasker på buss og tog. 

Lenke til kommentar
Gjest b6487...931
Budeia skrev (7 minutter siden):

Virker som cruisebåter og lignende passasjerbåter er spesielt utsatt for smitte, og dermed isolering i etterkant. 

Det virker litt voldsomt med anbefaling om ansiktsmasker, når en ikke har lagt merke til noen som har omkommet pga. viruset. Selv om lungeskader selvsagt er alvorlig nok. Har vanskelig for å tro at nordmenn vil bruke ansiktsmasker på buss og tog. 

De gjør jo det på fly allerede? Skulle tro akkurat de stedene du nevnte var akkurat der det lett vil aksepteres om det blir et krav. Og butikken. 

Anonymous poster hash: b6487...931

Lenke til kommentar
Sitat

Hurtigruten ble varslet om passasjer med smitte etter forrige tur. De mente det ikke var grunn til bekymring

En passasjer ble onsdag bekreftet smittet etter reise på MS «Roald Amundsen» forrige uke. Kommuneoverlegen i Vesterålen sier de informerte Hurtigruten samme dag.

Det bekrefter kommuneoverlegen i Hadsel i Vesterålen, Ingebjørn Bleidvin.

 

– På onsdag fikk vi inn en positiv pasient, som hadde vært på Hurtigruten. fredag

 

– Hva gjorde dere da?

 

– Da gjorde vi en ordinær smittesporing, satte pasienten i isolasjon og nærkontakter i karantene. Ettersom pasienten i mesteparten av inkubasjonstiden hadde oppholdt seg på MS «Roald Amundsen», kontaktet vi Hurtigruten og FHI, sier kommuneoverlegen og legger til:

 

– Hurtigruten fikk beskjed om smitten på onsdag.

 

Fredag ble det bekreftet at fire ansatte om bord hurtigruteskipet MS «Roald Amundsen» har testet positivt for covid-19 og er innlagt på sykehus. Alle passasjerer og besetningen må i karantene.

 

Samme dag melder Hurtigruten at de jobber med å kontakte de som seilte med skipet mellom 17. og 24. juli, noe den positive pasienten i Vesterålen gjorde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2GLwVR/hurtigruten-ble-varslet-om-passasjer-med-smitte-etter-forrige-tur-de-mente-det-ikke-var-grunn-til-bekymring

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

å reise på cruise er vel det dummeste man kan gjøre i disse tider, enten det er i Norge eller andre steder.

husker jo tilbake i april/mai og hvordan slike skip var på evig rundreise pga. ikke fikk slippe i land passasjerer noe sted.

det er vel en skjebne som kan ramme denne båten, som kommer til Stavanger om noen uker

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5f23f20d6c551900113c56ed

de nektes langgang på "forskudd" uten engang å ha smitte. Å skulle de evt. få smittetilfeller ombord etterhvert, begynner runddansen og kaoset.

ikke mye til ferie i tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI: PASSASJERER PÅ TO SEILASER MÅ I KARANTENE

Folkehelseinstituttet bistår i smittesporingen på Hurtigruten. Smittesporingen gjelder to seilaser. Passasjerer på begge seilasene må i karantene, skriver FHI i en pressemelding.

– Folkehelseinstituttet bistår Tromsø kommune og Hurtigruten i arbeidet, blant annet med smittesporing, og vurderinger og smittevernråd for mannskapet som fortsatt er om bord. Passasjerene som har vært om bord på de aktuelle seilasene vil motta sms fra Hurtigruten om at de kan ha vært utsatt for koronasmitte. I tillegg vil de bli kontaktet av kommunene hvor de er folkeregistrert for videre oppfølging, sier avdelingsdirektør Line Vold i Folkehelseinstituttet.

Når det gjelder passasjerer som bor i andre land tar Folkehelseinstituttet kontakt med hjemlandet via EUs lukkede nettverk for utveksling av denne typen opplysninger, Early Warning and Response System (EWRS).

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 timer siden):

Jeg tror det er lite lurt av de største pesimistene i FHI å gå ut i media og forkynne at de er overbeviste om at dette vil vare i tre år. For mange er tre år et helt liv og det kan være såpass demotiverende at mange tenker "nei, tre år, DET gidder  jeg ikke, jeg har bare et liv å leve og de tre årene får jeg aldri igjen". Det er mange eldre som vet at de er i risikosonen men velger å leve som før fordi de ikke ønsker å tilbringe den siste tiden av sitt liv som fanger i sitt eget hjem isolert fra de som de er glade i for å beskyttes mot seg selv. Tenk om man har uhelbredelig kreft og kanskje har et år igjen å leve. Hva gjør du om du hører at coronasituasjonen skal vare i tre år?

Nå setter du ting på spissen. Vi vet at vaksinen er i stadie 3 testing. Hvis den er effektiv og blir tigjengelig vil den ta mye av brodden av. Når det gjelder kreft. Hvordan kan det sammenlignes? Jeg vil tro at hvis man er i en slik situasjon er det helt andre ting enn CORONA som opptar en. Ikke bland disse to emnene.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (55 minutter siden):

Synd om en må gå med maske for å beskytte seg mot syden turistene som vender hjem. Er økning i min by, kun på grunn av turistene. Holder god avstand i fra alle jeg vet har vært på utlandsferie i år. 

Salvesen. Masken du bruker beskytter andre. Ikke så mye deg (hvis du ikke bruker en type som er godkjent for bruk av medisinsk personell).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...