Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Battaman skrev (1 time siden):

 

Det virker også som du ikke helt skjønner at det er nyttig med et konsekvent budskap rundt ting som maskebruk. Budskapet må være kort, konsist og lett å forstå. Dette er det samme som med slagord. Detaljene og unntakene kan man ta i debatter og vedlegg. At man som statsleder viser offentlig at man følger rådene fra myndighetene (som de selv er leder for) er et klart budskap. Å bruke det av og til, frem og tilbake er et rotete budskap som skaper forvirring.

Frem og tilbake? Det er snakk om når situasjonen gjør det nødvendig altså i situasjoner hvor sosial distansering ikke er mulig og smittefaren er høy. Det er INGEN meg bekjent som mener at man må sove med det på seg, bruke det hjemme og 24 rimer i døgnet. Og jeg tror folk flest er så oppegeående at de skjønner forskjellen på en folkefull arena, spesielt innendørs, en park, besøk hos venner/familie,  en fjelltopp, egen hage og egen stue. Folk flest er ikke så stokk dum at de ikke skjønner forskjeller. Skaper nok forvirring hos de enkle, men ikke for de som ser forskjeller på tid, sted og rom. Og jeg mener at man må være konsekvent. Er man på et trangt innendørsmøte må man bruke det hver gang og uten unntak. Holder man en tale til nasjonen i sin egen stue hvor ingen andre er bør man ha det av. Jeg vil tro at nesten 100% av befolkningen er i stand til å skjønne den forskjellen. Men det bør være konsekvent. Og jeg har aldri ment noe annet. Jeg mener det samme som før.  Og er man immun behøver man ikke å bruke det fordi det er ment som et middel for å forhindre smitte og kun det, ikke noe man skal vise seg frem med. Og alle i UK vet at Johnson har hatt covid og nå er i de immunes rekker.

Dessuten: Storbritannia har påbudt/anbefalt munnbind i butikker og på kollektivtransport; de har ikke anbefalt det OVERALT. Derfor vil det sende ut feil signaler å avbildes i eget hjem og egen hage med maske når det tross alt ikke er der myndighetene har anbefalt det. Slikt kan bidra til å skremme og til å polarisere. Men det vil være naturlig å avbildes med det når man er i butikk og kollektivtransport. Og britene har fått med seg forksjellen og hvilke begrensede arenaer det er snakk om. De har fåttt med seg at det ikke gjelder parker og strender. Når helsemyndighetene IKKE anbefaler for parker og strender vil det være feil for myndighetspersoner å avbildes med det DER. I Nederland er det kun kollektivtransporten det gjelder. Men bør statsminsteren og kongen der likevel avbildes med det til enhver tid overalt på grunn av at det er påbudt i kollektivtransporten? Bør Erna avbildes med munnbind overalt fordi det er påbudt på fly i Norge?

Vel, i USA har det vært gærninger som har klaget på at noen ikke har munnbind i egen hage, eget hus eller i egen bil. Og det var visst et distrikt et sted som påbød folk maske innendørs. Men i USA er folk kjent for å være litt gærne. Men det er USA.

Jeg må innrømme at jeg ikke er genuint innteresert i andre debattanters historie, slik er jeg meget lite innteresert i; jeg har tross alt andre inntereser. Meget lite innteresert. Jeg følger temaer og debatter fortløpende. Ny innformasjon kan gjøre at jeg endre mening, jeg er ikke som enkelte i FHI som føler for stor stothet rundt tidligere oppfatninger og tviholder på eldre oppfatninger av prestisjegrunner.

Angående lederes signalisering: det viktigste er at FOLKET tar veilendingen på alvor. Om kun ledere gjør det har ingen effekt. Håper alle som er opptatt av lederes eksempelbruk selv aktivt følger FHIs anbefalinger og ikke trenger seg på fremmede. Men jeg ser jo daglig hvor mange som gir blanke. Som et par dager siden hvor en hel flokk "stormet" en buss som om det stor om livet. Ikke forvent at bare ledere skal være forbilder, vær det selv også. Og jeg regner med at alle som er opptatt av lederes ansvar i krisen også mener det var helt riktig av Erna å ikke følge en SV-politikers oppfordring om å slutte seg til en trang demonstrasjon med over 10 000 deltakere.

Forøvrig startet du innlegget jeg svarer på - IGJEN - med fokus på MEG og ikke på saken og det er og blir uverdig debatteknikk som regelverket her sier ikke er tillatt. Her diskuterer man saker og ikke PERSONER i debatten. TA BALLEN OG IKKE MANNEN! Eller er også DET veldig vanskelig å forstå. Jeg vil ikke diskutere "metadebatt" men jeg må jo forsvare meg når personfokuseringen ikke vil ha noen ende. For noen er tydeligvis person mye mer innteresant enn sak. Den "metadebatten" du snakker om var det DU som dro i gang, ikke jeg. Det er ikke noe jeg ønsker mindre enn dette. Jeg plager aldri motdebattanter med "hvorfor skrev du det og det for flere måneder siden".

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kina:

Det rapporteres om 100+ nye tilfeller for første gang siden april. De fleste skal være lokal smitte.
I Hong Kong varsles det om et utbrudd i stor skala på vei, etter flere dager med 100+ nye smittede daglig.
 

China reports more than 100 new coronavirus cases for first time since April
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-07-28-20-intl/h_5136ca8ee260fa585268e3e09203cc12

Spoiler

"China recorded 101 new coronavirus cases on Tuesday, the highest single-day increase since early April, according to numbers released by the National Health Commission on Wednesday.
Among the new cases, 98 were locally transmitted, including 89 in the far western region of Xinjiang where a fresh outbreak has emerged this month. One local infection was also found in Beijing, and the remaining local cases were found in Liaoning.
On Tuesday, China also recorded a further 27 asymptomatic infections, which are not included in the tally of confirmed cases. 
This is the first time China has reported more than 100 new infections in a single day since April 12, when the country reported 108 new cases -- most of which were imported.
"


Coronavirus: Hong Kong on verge of 'large-scale' outbreak, says Carrie Lam
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53575875

Spoiler

"New regulations, including mandatory face masks and the closure of dine-in restaurants, kicked in on Wednesday.
Hong Kong - which had early success against Covid-19 - is now regularly reporting over 100 new daily cases.
Less than a month ago, the average number of new daily cases was under 10.
"

 

NB: Standard forbehold om underrapportering og/eller dårlige erfaringer fra tidligere hemmelighold, politiske forhold etc. Kommentarer om dette er overflødig (u know who u are). ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

FHI ut mot munnbind-mobbing

Reagerer på opplysninger om stygge blikk og kommentarer.

Stadig flere land innfører munnbind-tiltak. Er det ikke bedre å være «føre var»?

- Munnbind har effekt når det benyttes korrekt. Det kan derfor godt komme en situasjon hvor vi vil anbefale munnbind i befolkningen ut fra en føre var-problematikk. Enten i hele eller begrensede deler av befolkningen. Men da er man i en annen smittesituasjon enn man er i dag, sier Eriksen-Volle. Hun påpeker:

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-ut-mot-munnbind-mobbing/72694315

Nå er det så lite smitte at munnbind er bortkastet papir. Om noen måneder kan situasjonen endre seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Selv om universitetene planlegger koronatiltak og restriksjoner under årets fadderuke, er overlege Preben Aavitsland bekymret for smittefare.

Det sier overlegen ved Folkehelseinstituttet til NRK Dagsnytt.

- Fadderukene er litt skumle, synes jeg. Da kommer det ungdom fra hele landet, sier Aavitsland, som bekrefter at Folkehelseinstituttet er bekymret for situasjonen.

Om kort tid er fadderuker i gang ved høyskoler og universiteter over hele landet. Flere har meldt at årets fadderuke vil bli kortet ned til kun én uke, og at det blir større begrensninger på kapasitet under arrangementer enn tidligere.

Blir spennede å se. Jeg tror på utbrudd på alle store universiteter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-ut-mot-munnbind-mobbing/72694315

Nå er det så lite smitte at munnbind er bortkastet papir. Om noen måneder kan situasjonen endre seg. 

Vi vet ikke om det er lite smitte i og med at det kan ha gått supersmittere rundt og spredd viruset på få dager. Det ser vi over alt i verden, at plutselig out of the blue kommer et voldsomt smitteutbrudd fra en eller to supersmittere.

Jeg har brukt maske i "risikosoner" siden starten av pandemien og har alltid vært føre var på det(til tross for noen hinsides beskyldninger de siste 12 timene som ikke har noen forankring i noe som helst som jeg mener). 

Forøvrig HELT RIKTIG av FHI å slå fast at man ikke skal hetse og stigmatisere de som har på seg ansiktsmaske.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (44 minutter siden):

Blir spennede å se. Jeg tror på utbrudd på alle store universiteter.

Tja, jeg vet ikke. Russefeiringen ble ikke den supersprederen man fryktet, og selv om fadderuka er en voldsom fyllekule er den en "bagatell" til sammenligning med russefeiringen. Ikke har de busser de er klemt inne i heller. Regner med at det blir strenge krav for fadderfeiring i år. Kanskje ølteltene droppes også til fordel for utendørsfeiring.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 minutter siden):

jaja, da var det Russland som vant vaksine-kappløpet

skal lansere vidundermedisinen sin midten av august

https://edition.cnn.com/2020/07/28/europe/russia-coronavirus-vaccine-approval-intl/index.html

hvor mange snarveier og hjørner er kuttet for å få til det, mon tro.

Det siste vi trenger er et "romkappløp" og kald krig i noe verdensamfunnet MÅ samarbeide om. Men med tanke på den voldsomme polariseringen som det helt unødig hissed opp til hele tiden, selv under en verdenspandemi hvor man bør samarbeide er jeg ikke optimistisk, desverre.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

jaja, da var det Russland som vant vaksine-kappløpet

skal lansere vidundermedisinen sin midten av august

https://edition.cnn.com/2020/07/28/europe/russia-coronavirus-vaccine-approval-intl/index.html

hvor mange snarveier og hjørner er kuttet for å få til det, mon tro.

Jeg tenker det er viktig å ta med at dette er noe de hevder, og ikke noe som er dokumentert. Det er ikke publisert verifiserbare data om verken metodikk eller testresultater, kun deres påstander.
Dermed er det for tidlig å konkludere at dette stemmer. Alt man har så langt er hva de hevder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 timer siden):

Kina:

Det rapporteres om 100+ nye tilfeller for første gang siden april. De fleste skal være lokal smitte.
I Hong Kong varsles det om et utbrudd i stor skala på vei, etter flere dager med 100+ nye smittede daglig.
 

China reports more than 100 new coronavirus cases for first time since April
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-07-28-20-intl/h_5136ca8ee260fa585268e3e09203cc12

  Vis skjult innhold

"China recorded 101 new coronavirus cases on Tuesday, the highest single-day increase since early April, according to numbers released by the National Health Commission on Wednesday.
Among the new cases, 98 were locally transmitted, including 89 in the far western region of Xinjiang where a fresh outbreak has emerged this month. One local infection was also found in Beijing, and the remaining local cases were found in Liaoning.
On Tuesday, China also recorded a further 27 asymptomatic infections, which are not included in the tally of confirmed cases. 
This is the first time China has reported more than 100 new infections in a single day since April 12, when the country reported 108 new cases -- most of which were imported.
"


Coronavirus: Hong Kong on verge of 'large-scale' outbreak, says Carrie Lam
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-53575875

  Vis skjult innhold

"New regulations, including mandatory face masks and the closure of dine-in restaurants, kicked in on Wednesday.
Hong Kong - which had early success against Covid-19 - is now regularly reporting over 100 new daily cases.
Less than a month ago, the average number of new daily cases was under 10.
"

 

NB: Standard forbehold om underrapportering og/eller dårlige erfaringer fra tidligere hemmelighold, politiske forhold etc. Kommentarer om dette er overflødig (u know who u are). ;)

Javel ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, OC-Freak said:

Det vil komme oppsving i smitte, trolig flere ganger også i tiden fremover pga økt reising. Men tror og håper det ikke blir i like stor skala som i april, dvs håndterbart for samfunnet.

Jeg tror det blir verre. Folk er lei tiltak og det spørs om regjeringen tørr ny lockdown. 

FHI uttalte vel i dag at tiltakene vi ser nå vil vare 2-3 år. Med andre ord tviler de på vaksine til Norge med det første 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er viktig å ta med at dette er noe de hevder, og ikke noe som er dokumentert. Det er ikke publisert verifiserbare data om verken metodikk eller testresultater, kun deres påstander.
Dermed er det for tidlig å konkludere at dette stemmer. Alt man har så langt er hva de hevder.

selvsagt, og jeg tviler på at særlig mange tror på dette (angivelige) "ferdige" produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...