Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (9 timer siden):

Finner ikke noe særlig om nøyaktig hvilke skader man mener oppstår pga. virusinfeksjonen. Kun at man mener at pasienter opplever dårligere treningskapasitet ol.

Det som er viktig å presisere er at så og si alle mennesker utvikler eks. arrdannelser på hjertemusklaturen og "veggendringer" som følge av div. virusinfeksjoner, betennelser og andre forhold gjennom livet. Men leger sier ofte at dette er "helt normalt" og at man ikke trenger å bekymre seg.

Men for noen kan slike infeksjoner/skader på hjertet være ganske farlig eller veldig ubehagelig. 

Jeg har selv vært innlagt med mistanke på hjertebetennelse etter jeg ble skikkelig dårlig av en virusinfeksjon jeg fikk. Kort fortalt så følte jeg det var noe galt med hjertet en stund, men ble ikke helt tatt på alvor da EKG var fin og andre symptomer ble avfeid som stress. Vondt, høy puls, hjertebank osv. Ble likevel henvist til kardiolog fordi jeg hadde en bilyd som jeg aldri hadde sjekket opp. Det gikk 2 mnd fra jeg ble dårlig av viruset til jeg kom inn til kardiologen. Fra da og til jeg fikk komme inn så hadde også symptomene forverret seg, og han la meg inn med en gang med mistanke om hjertebetennelse. Da hadde jeg suspekte forandringer på EKG, ultralyd visste noe redusert pumpefunksjon av hjertet, ekstremt mye ekstraslag og veldig høy puls. Flere uker i forveien fikk jeg ekstrem høy puls bare av å stå opp om morningen å gå på badet, og på overvåking fikk jeg bekreftet dette da de målte at pulsen steg til 150 bare jeg reiste meg opp av sengen og gikk et eneste skritt. Da gikk alarmen på telemtriovervåkningen. I tillegg hadde under oppholdet sikkert nærmere 500 ekstraslag i døgnet og det som ellers kom fram på ultralyd og EKG. Legene kom fram til at jeg nok hadde en betennelse på hjertet, og sa at det sannsynligvis var fra et virus (de nevnte en spesifikk type så antar de hadde funnet antistoffer i blodprøvene)

Under oppholdet så ble det fort klart at pumpefunksjonen var på bedringens vei, så det var tydelig at det var i retrett og at legene sa at det ville gå over av seg selv. Jeg ble derfor skrevet ut rimelig kjapt, men med oppfølging en måned etterpå for å se om det hadde normalisert seg. Alt så fint ut på kontroll 1 mnd senere, og pulsen ble etterhvert bedre, men det tok en stund før ekstraslagene ga seg og ikke minst at jeg følte meg normal. Jeg var helt ute av det.

Dersom jeg etter 2 mnd med virus fortsatt hadde så synlige forandringer på hjertet, så tørr jeg ikke å tenke på hvor ille det faktisk var på det verste  og da jeg var akutt syk og det er sikkert greitt å ikke vite det. Sannsynligvis hadde ville jeg vært innlagt på sykehus en stund om det ble oppdaget tidligere, selv om det gikk bra og over av seg selv. Men det var ekstremt ubehagelig for meg psykisk. Det hører med historien at jeg i tiden før var ekstremt svimmel, følte jeg skulle besvime og var dårlig i mange uker. Klarte knapt å komme meg igjennom eksamenstiden. Jeg var ekstremt slått ut av det viruset.

Dette er første gangen jeg har blitt så dårlig av noe. Jeg får aldri/merker aldri noe til influensa og får maks omgangssyken hvert 5. år,  men det her slo meg helt forjævlig ut. Dersom jeg er en sånn person som har et immunforsvar som bare reagerer helt crazy på noen typer virus, så må jeg si jeg frykter litt å få korona.

For en som har erfaring av å merke et virus på hjertet, så ville jeg absolutt ikke bagatellisert slike studier. Jeg tviler ikke et sekund på at korona kan gjøre skade på hjerter. 

Jeg var 26 år, aktiv og frisk ellers på det tidspunktet jeg ble syk. Nå var jo prognosene mine sannsynligvis gode, men ikke spesielt gøy å få høy puls bare av å gjøre helt normale ting som å stå opp morningen.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke tatt testen selv, men jeg har hørt flere si at det er veldig ubehagelig når den stikkes i nesen. På grunn av dette, har jeg faktisk lest flere steder at noen mødre dropper/vegrer seg for å teste barna sine fordi testen visstnok skal gjøre så vondt og de ikke tror at barna takler det.

Dette er veldig dumt, selv om jeg mener at man må la barnet gå igjennom det så skjønner jeg jo at fører med seg problem, så det beste hadde jo vært om vi hadde fått på plass en test snart som ikke er ubehagelig, slik at flere faktisk tester seg selv og barnet sitt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Forsøk kameraundersøkelse i urinrøret. Du pisser bare blod i noen dager etterpå.

Det blir heller ikke bedre av at en hot sykepleier stryker deg over baken og ber deg ta det med ro. Sannsynligvis ikke innenfor i 2020, men i alle fall det som skjedde med meg. Smøre bedøvende salve på tissefanten gjorde hun også, men likevel var det groteske smerter. 

Smil til fotografen. ?

Been there done that. IKKE digg for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Apropos den ansatte på St. Olavs Hospital. Vedkommende testet først negativt, men på test nr. 2 slo ut. Hadde vært i utlandet og har nå satt mange i karantene..

Kilde: https://www.nrk.no/trondelag/en-ansatt-ved-st.-olavs-hospital-i-trondheim-har-testet-positivt-pa-koronavirus-1.15103513

Bergen Kommune har allerede vært proaktiv og krever at all helsepersonell som har vært på reise utenfor Norden må avlegge to negative prøver før de får begynne på jobb igjen: https://www.bergen.kommune.no/politikk/byradet/behandlede-saker/helse-omsorg-og-inkludering/helsepersonell-ma-ta-to-koronatester-etter-reise-utenfor-norden

Bergen Kommune gjør virkelig en god jobb mtp. å begrense koronautbrudd. Synest de har utmerket seg med å være førevar og de gjorde jo en helt fantastisk innsats i smitteoppsporing av de nylige utbruddet, som ikke har avdekket flere positive prøver. Om det er noe som ska påpekes så burde de kanskje endre til at ALLE som har vært utenlands må teste seg nå, siden det har blitt oppdaget smitte fra folk som både har vært i Danmark og Finland i Moss. Men det kan godt være at de snur på dette også når de ser hvordan det utvikler seg.

Virker også som de lar alle som vil teste seg, i går hadde de rekordmange som testet seg, ingen av prøvene var positive, men likevel så bemanner de opp legevakten og vurderer å opne opp testavdeling i Laksevåg også om det skulle bli nødvendig.

Sitat

Mandag testet Legevakten i Bergen 280 personer. Aldri før har legevakten testet så mange på en dag. Nå øker de bemanningen slik at de kan teste flere for covid-19.

– Vi har fått inn dagens prøvesvar fra laboratoriet på Haukeland. Det er ingen nye positive tilfeller av covid-19, sier fungerende etatsdirektør Merethe Brattetaule.

Legevakten forventer at pågang fra både bergensere og utenlandske turister vil øke i august.

– Vi bemanner opp. Foreløpig åpner vi ikke nye testlokaler, men vurderer fortløpende om vi skal åpne teststasjonen på Laksevåg, sier Brattetaule.

Kilde: https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Malta, som har klart seg forholdsvis greit med 708 smittede så langt, tok i land 94 migranter på mandag, etter at de ble reddet på havet fra en åpen båt, som trolig kom fra Libya på vei til Europa.

I dag har 65 av de 94 testet positivt for SARS-CoV-2, ni av de har foreløpig ikke fått svar på testene.

https://www.maltatoday.com.mt/news/national/103856/breaking_65_migrants_disembarked_in_malta_on_monday_have_covid19#.XyB6gCgzZaQ

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den muslimske tradisjonen Hajj starter offisielt i natt.

Hajj er en av islams fem søyler, og er pilegrimsreisen til Mekka, som er påkrevet minst en gang i livet for alle troende muslimer.

Målet er Kaba, den viktigste helligdommen i Islam.
Kaba er et firkantet bygg midt i moskéen Masjid al Haram i Mekka, Saudi Arabia.
Kaba er bygget i sten, og midt i bygget er et tomt rom, som angivelig kun inneholder et bord.

Ifølge islam skal det ha eksistert et gudshus i Mekka helt siden Adam, det første mennesket, bygde den første Kaba.

Kaba ble senere gjenreist av Ibrahim og Ismail.
Profeten Muhammed deltok angivelig også i en gjenoppbygging rundt 611 e.kr.

Bygget har vært gjenoppbygd og restaurert flere ganger, senest i 1996, men har i følge muslimsk tro stått der i nærmest evig tid.

https://www.islamic.no/2014/kabas-historie/

Vanligvis besøker 2.5 millioner muslimer Mekka i pilegrimstiden, som varer i 6 dager, frem til 2. august i år.
Det gis kvoter til hvert land, for hvor mange som kan komme til Mekka, ettersom kapasiteten er begrenset.


279770553_ca5d2cde82_b.jpg


I år ser det dog helt annerledes ut. Røde ringer har blitt plassert på marmorgulvet rundt Kaba, og det anslås at kun noen få tusen deltakere vil få komme inn i moskeen, for å opprettholde sosial distansering.

Dette er første gang i nyere tid at dette har skjedd, Saudi Arabia og deres forgjengere har alltid arrangert Hajj med fulle hus, helt siden osmanene tok området på 1600-tallet.

5472.jpg?width=620&quality=85&auto=forma

Kvelden før Hajj er det vanligvis allerede fullt med hundretusenvis av mennesker i Masjid al Haram moskeen, i år er det kun noen få arbeidere som holder på å klargjøre for de få menneskene som får komme inn.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fnugle said:

Men for noen kan slike infeksjoner/skader på hjertet være ganske farlig eller veldig ubehagelig. 

Jeg har selv vært innlagt med mistanke på hjertebetennelse etter jeg ble skikkelig dårlig av en virusinfeksjon jeg fikk. Kort fortalt så følte jeg det var noe galt med hjertet en stund, men ble ikke helt tatt på alvor da EKG var fin og andre symptomer ble avfeid som stress. Vondt, høy puls, hjertebank osv. Ble likevel henvist til kardiolog fordi jeg hadde en bilyd som jeg aldri hadde sjekket opp. Det gikk 2 mnd fra jeg ble dårlig av viruset til jeg kom inn til kardiologen. Fra da og til jeg fikk komme inn så hadde også symptomene forverret seg, og han la meg inn med en gang med mistanke om hjertebetennelse. Da hadde jeg suspekte forandringer på EKG, ultralyd visste noe redusert pumpefunksjon av hjertet, ekstremt mye ekstraslag og veldig høy puls. Flere uker i forveien fikk jeg ekstrem høy puls bare av å stå opp om morningen å gå på badet, og på overvåking fikk jeg bekreftet dette da de målte at pulsen steg til 150 bare jeg reiste meg opp av sengen og gikk et eneste skritt. Da gikk alarmen på telemtriovervåkningen. I tillegg hadde under oppholdet sikkert nærmere 500 ekstraslag i døgnet og det som ellers kom fram på ultralyd og EKG. Legene kom fram til at jeg nok hadde en betennelse på hjertet, og sa at det sannsynligvis var fra et virus (de nevnte en spesifikk type så antar de hadde funnet antistoffer i blodprøvene)

Under oppholdet så ble det fort klart at pumpefunksjonen var på bedringens vei, så det var tydelig at det var i retrett og at legene sa at det ville gå over av seg selv. Jeg ble derfor skrevet ut rimelig kjapt, men med oppfølging en måned etterpå for å se om det hadde normalisert seg. Alt så fint ut på kontroll 1 mnd senere, og pulsen ble etterhvert bedre, men det tok en stund før ekstraslagene ga seg og ikke minst at jeg følte meg normal. Jeg var helt ute av det.

Dersom jeg etter 2 mnd med virus fortsatt hadde så synlige forandringer på hjertet, så tørr jeg ikke å tenke på hvor ille det faktisk var på det verste  og da jeg var akutt syk og det er sikkert greitt å ikke vite det. Sannsynligvis hadde ville jeg vært innlagt på sykehus en stund om det ble oppdaget tidligere, selv om det gikk bra og over av seg selv. Men det var ekstremt ubehagelig for meg psykisk. Det hører med historien at jeg i tiden før var ekstremt svimmel, følte jeg skulle besvime og var dårlig i mange uker. Klarte knapt å komme meg igjennom eksamenstiden. Jeg var ekstremt slått ut av det viruset.

Dette er første gangen jeg har blitt så dårlig av noe. Jeg får aldri/merker aldri noe til influensa og får maks omgangssyken hvert 5. år,  men det her slo meg helt forjævlig ut. Dersom jeg er en sånn person som har et immunforsvar som bare reagerer helt crazy på noen typer virus, så må jeg si jeg frykter litt å få korona.

For en som har erfaring av å merke et virus på hjertet, så ville jeg absolutt ikke bagatellisert slike studier. Jeg tviler ikke et sekund på at korona kan gjøre skade på hjerter. 

Jeg var 26 år, aktiv og frisk ellers på det tidspunktet jeg ble syk. Nå var jo prognosene mine sannsynligvis gode, men ikke spesielt gøy å få høy puls bare av å gjøre helt normale ting som å stå opp morningen.

Da er man mye mer konkret på hvilke endringer det er snakk om og flott det går bra med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Resten av verden - inkludert WHO - har nå snudd om munnbind, men FHI står kategorisk på sitt og tviholder på argumentene sine fra mars. De sier de diskuterer det hver dag ja - ja, de diskuterer vel hvordan de skal fortsette å tviholde på sin motstand hver gang media maser. For argumentene deres er de samme samt at legger til nye og mer fantasifulle hver gang; forrige uke var det at fordi noen ikke kan bruke det kan ingen bruke det og denne uken er det at flere vil "glemme" sosial avstand selv om undersøkelser fra utlandet viser at det ikke er tilfelle. De har virkelig malt seg inn i et hjørne de blånekter på å gå ut av nå.

https://www.nrk.no/norge/flere-land-innforer-munnbind-pabud_-men-ikke-norge.-1.15101714

  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Telegraph hadde en større artikkel om munnbind i dag, det er fremdeles omstridt hvor effektivt det faktisk er, men WHO har altså snudd ... delvis, å anbefaler bruk av munnbind på steder hvor sosial distansering er vanskelig, som på kollektivtransport eller lignende. De har ikke anbefalt at man generelt bør bruke maske.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/28/do-face-masks-work-coronavirus-science/


 

Sitat

At the present time, the widespread use of masks everywhere is not supported by high-quality scientific evidence, and there are potential benefits and harms to consider.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-on-covid-19-and-masks

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):

The Telegraph hadde en større artikkel om munnbind i dag, det er fremdeles omstridt hvor effektivt det faktisk er, men WHO har altså snudd ... delvis, å anbefaler bruk av munnbind på steder hvor sosial distansering er vanskelig, som på kollektivtransport eller lignende. De har ikke anbefalt at man generelt bør bruke maske.

:thumbs:

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

The Telegraph hadde en større artikkel om munnbind i dag, det er fremdeles omstridt hvor effektivt det faktisk er, men WHO har altså snudd ... delvis, å anbefaler bruk av munnbind på steder hvor sosial distansering er vanskelig, som på kollektivtransport eller lignende. De har ikke anbefalt at man generelt bør bruke maske.

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/07/28/do-face-masks-work-coronavirus-science/


 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-on-covid-19-and-masks

Mener det er pussig forøvrig at Boris Johnson viser seg offentlig med maske. Han er jo immun i og med at han allerede har hatt coronaviruset.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Mener det er pussig forøvrig at Boris Johnson viser seg offentlig med maske. Han er jo immun i og med at han allerede har hatt coronaviruset.

Om britiske helsemyndigheter anbefaler å bruke maske er det helt rett av landets leder å gå foran som et godt eksempel å bruke maske. 

Og vi vet for lite enda, det er rapportert mer enn en gang om folk som har blitt syke på nytt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Battaman skrev (8 minutter siden):

Om britiske helsemyndigheter anbefaler å bruke maske er det helt rett av landets leder å gå foran som et godt eksempel å bruke maske. 

Og vi vet for lite enda, det er rapportert mer enn en gang om folk som har blitt syke på nytt. 

Nei. Det er snakk om et nødvendig onde, og da mener jeg ONDE og ikke noe man skal flagge for syns skyld. Det er ikke noe vakkert syn og det er bred enighet blant alle fagfolk som anbefaler det at det aldri skal være ment som noe annet enn et nødvendig onde og at det ikke er noe man skal gå med 24 timer i døgnet fordi man da kan få aslvorlige pusteproblemer. Man bør ikke "flagge" slikt. Mennesker er ikke sauer og bør vite å bruke for sin egen skyld og ikke på grunn av hva offisielle representanter gjør. Man skal bruke for ikke å smitte andre og ikke for syns skyld. Grunnleggende uenig.

Den siste setningen kan ha et poeng, men bare dersom det virkelig er vanlig og ikke et mariginalt fenomen at blir smittet på nytt.

Lenke til kommentar

Hvor skadelige er egentlig munnbind? Og hva fikk deg til å bytte mening? Tidlig i utbruddet vart du nærmest manisk opptatt av at vi måtte anbefale munnbind her til lands. Jeg har ikke hatt mulighet til å følge tråden hele veien siden den er veldig lang og tidvis veldig aktiv. 

Lenke til kommentar
Battaman skrev (1 time siden):

 

Jeg har IKKE.-BYTTET.MENING. Jeg er FOR det og skrev det i et par innlegg oiver I KVELD!!!!!!!! Og jeg synes det er en uting og hører ikke hjemme å lese seg gjennom andres logg for å "arrestere" dem i debatten senere. Det er VGD-mentalitet for "debatt". Og det er ikke ment som et kompliment. Jeg driver ikke og skummer andre debattanters aktivitet. Jeg har ikke vært "manisk opptatt" takk og jeg  vil ha meg frabedt slikt. 

Jeg er FOER munnbind som et nødvendig onde hvor det er nødvendig så skal vi legge den ballen død eller kverne og kverulere videre på det i all evighet til min irritiasjon? 

Tidlig i utbruddet var jeg ikke aktiv i tråden her.

Men jeg er for når det er nødvendig og ikke at man må bruke det i skogen, i parken eller at man nødvendigvis bør skryte av det offentlig.

'Har jeg gjort meg fortsått nå eller skal du kverne rundt og kverulere for kveruleringens egen skyld til min store irritasjon? :grumpy:

Jeg har ikke skiftet mening. Min mening om dette er nøyaktig den samme som for et par mpned siden og som for et døgn siden da jeg anbefalte en annen å bruke munnbind på bussen. Jeg har ALDRI ment man må bruke munnbind på skogsturer alene i skogen. Først og fremst mente jeg at regjeringen ødela for flybransjen med å stenge av flyseter og er veldig glad for at de måtte gi seg på dette til FHIs store irritasjon.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

OK. Jeg var genuinit interesert, innleggenge dine er veldig lange og handler nå stort sett om metadebatt så jeg bare skummer mesteparten av dem fort for å finne informasjon. Jeg syns måten du forkynnet at man måtte innføre munnbind i innlegg etter innlegg virker litt manisk, det samme syns jeg om måten du er veldig opptatt av metadebatt nå. Du påstår også at du ikke svarer på 'falske premisser og personangrep', men du fortsetter nå å svare på alt.. Men jeg gidder ikke spille ball mer nå.

Det virker også som du ikke helt skjønner at det er nyttig med et konsekvent budskap rundt ting som maskebruk. Budskapet må være kort, konsist og lett å forstå. Dette er det samme som med slagord. Detaljene og unntakene kan man ta i debatter og vedlegg. At man som statsleder viser offentlig at man følger rådene fra myndighetene (som de selv er leder for) er et klart budskap. Å bruke det av og til, frem og tilbake er et rotete budskap som skaper forvirring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...