Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det at de FHI/regjeringen allerede gikk ut i dag og sa at Belgia blir rødt tyder på at de begynner å bli nervøse for antallet importerte smitte som blir meldt nå. 

Trodde faktisk de skulle vente til  i morgen med å gi reiseråd. Mye raskere ved å avgjøre nå enn ved Spania.

Ellers begynner det å se veldig skummelt ut for Europa

Rapporte tall så langt i dag:

Spania: 2789 - 

Frankrike: 1377

England: 845

Tyskland: 790

Belgia: 673

Polen: 615

Danmark: 91

For å nevne noen...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (12 minutter siden):

Sjefen jager meg tilbake på kontoret om to uker, så nå står det en sykkel i boden. T-banen nå i høst tror jeg er en dårlig ide.

En halvtime i motbakke på vei hjem - jeg kommer til å bli sprek. :wee:

Høres lurt ut. Jeg startet ferien min/jobbjakt i dag. Flytter tilbake til hjemstedet mitt i morgen, der har vi stor gård, mye plass og fine turområder. Helt riktig tidspunkt å dra herifra som det har vært ganske mye turister i det siste, blir tøft å finne ny jobb nå, men sånn som dette utvikler seg så er det helt ok på slippe å dra på jobb og ikke behøve å forholde seg så mye til folk fremover.

Evt. så er det jeg jobbet med til nå noe man fint kan gjøre på hjemmekontor, så får se om det er mulig å finne en jobb utover der jeg kan ha hjemmekontor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

SJU NYE CORONASMITTEDE I ROGALAND

Sju personer i Haugesund og Sveio har testet positivt på coronasmitte, skriver Haugesunds avis.

Smittetilfellene er i samme miljø.

– Vi samarbeider nå med Sveio om smittesporing. Det er snakk om et relativt oversiktlig miljø. Vi mener at vi har kontroll. Men det gjenstår en del smittesporing, sier kommuneoverlege Teis Qvale i Haugesund.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Coronaviruset

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (27 minutter siden):

Evt. så er det jeg jobbet med til nå noe man fint kan gjøre på hjemmekontor, så får se om det er mulig å finne en jobb utover der jeg kan ha hjemmekontor.

Det er det som er så tåpelig. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg får gjort alt jeg skal hjemmefra. Men av en eller annen grunn så "må" vi tilbake nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 minutter siden):

Det er det som er så tåpelig. Jeg har hatt hjemmekontor siden mars og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. Jeg får gjort alt jeg skal hjemmefra. Men av en eller annen grunn så "må" vi tilbake nå. 

Høres ikke greitt ut. Det er vel noen nisser som mener at man må gå tilbake til fysiske møter. Mener regjeringen har rådet alle til å ta hjemmekontor dersom de er avhengige av kollektivtransport og de har mulighet til å ha det. Man burde iallfall kunne velge selv om man vil ha hjemmekontor eller ikke. De fleste jeg har snakket med som har typisk kontorjobber har muligheten til det og det er faktisk sånn at bedrifter som for liten avstand til vanlig ønsker at noen tar hjemmekontor, så kan de som faktisk har et ønske og skikkelig behov for å sitte på kontor få lov til det. Så unngår man avstandsproblematikken i tette kontorlandskap

Jeg hadde også hjemmekontor i mars og april og i begynnelsen av mai. Begynte gradvis med kontordager i midten av mai. Jeg var mye mer effektiv hjemme, og produktiviteten min gikk definitivt ned da jeg begynte å gå til kontoret igjen. Jeg har aldri vært tvunget til å komme tilbake på kontoret, men har valgt det likevel. Har vært svært lite folk på bygget, og har gått til jobb. Så har fått mye ro og fred heldigvis.

Det mest tåpelige med det hele, er at mye helsepersonell og andre viktige arbeidere er helt avhengig av å ta kollektivtivtransport, og det er helt tullete at folk som fint kan ha hjemmekontor skal sitte og ta opp plasser og bidra til fulle busser når man like fint har lyst og kan sitte hjemme. 

Endret av Fnugle
Lenke til kommentar

Vi har cellekontorer, så ledelsen bruker det som argument for at det ikke er noe problem å være på jobb. Og det er jo i og for seg sant, jobben er ikke noe problem, men reisen dit ... og det er jo strengt tatt mitt problem, ikke deres.

Men jeg liker det dårlig uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tre smittet i Skien denne uken

I dag ble en person bekreftet coronasmittet i Skien kommune, det tredje smittetilfellet i kommunen denne uken. Alle tre skal ha blitt smittet i utlandet.

Det melder Telemarksavisa.

– Det dreier seg om to reisefølger som har vært i utlandet. I det ene reisefølget har vi i ettermiddag fått bekreftet at det nå er to som er smittet med coronavirus. Kommunen driver smittesporing i begge reisefølgene. Det dreier seg om et fåtalls nærkontakter, og disse er satt i karantene og følges opp etter gjeldende retningslinjer, skriver Trude Belseth Sanden, kommuneoverlege kliniske tjenester Skien kommune, i en pressemelding.

Sitat

Én smittet i Stange

Kommuneoverlegen i Stange kommune i Innlandet har meldt om et nytt smittetilfelle. Vedkommende kom fra utlandet, og nærkontakter er satt i karantene, opplyser kommunen på sine nettsider.

Ifølge Hamar Arbeiderblad er det det første smittetilfelle i Stange siden 28. april.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 timer siden):

for egen del har jeg ikke savnet at media ikke har brydd seg eller nevnt eksplisitt hvilken etnisitet bryllupsgjestene har.

når de skriver hundre kvinner hadde egen fest, så skjønner jeg jo det er fra annen kultur/tradisjon. jeg tipper kurdere

forøvrig spiller det ingen rolle, da anklagen i tråden her gikk ut på at de "nekter å samarbeide med politiet", hvilket jeg spurte om det finnes belegg for å hevde?

Kan være Indere også

Lenke til kommentar
xRun skrev (12 minutter siden):

Torsdagens tall fra VG's oversikt, oppdatert etter midnatt, uthevet rød kolonne.
3 kommuner angis å ha stigende trend; Moss, Haugesund, Sveio.
Dagen før var kun Moss listet med stigende trend, etter 23 siste 14 døgn. Ingen nye i Moss siste døgn.
 

1512063664_Norge30jul2020.thumb.png.e37edce927afc02308e3e3761a1658e2.png

Mye godt kristenfolk oppe i Nordfyleket (i Rogaland hvor Haugesund og sør I hordaland hvor Sveio ligger). ?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (13 timer siden):

jeg bare synser, men mener at munnbind må da medføre redusert smittespredning vs ikke munnbind. Selv om det evt. er lav effekt, er det uansett bedre enn ikke noe.

sånn sett har jeg vondt for å forstå hvorfor FHI er imot (?)

nå, såpass lenge etter at Covid-19 brøt ut, er det vel heller ingen problem med leveranse av masker lengre heller, noe som var et argument i mot at hvermansen skulle få de, i begynnelsen.

Det er ganske lang tid vi kan ha pandemi. Om alle må ha munnbind så kommer folk til å hamstre som tullinger. De vil nok være helt sikker på at de har nok for helsevesenet til eventuelle nye utbrudd/bølger.

 

Jeg tror -vi er redd for at folk bruker det feil, bare er en politisk unnskyldning.

Folk klarer å lære å bruke munnbind av staten, internett og NRK like lett som de lærte seg å hoste i albuen, holde avstand og vaske hendene grundig.

Den første grunnen har jeg derimot stor forståelse for.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke medisinske munnbind. Hjemme sydde munnbind med tre lag stoff gjør samme nytten og kan vaskes. 

Joda, ikke alle kan sy, folk kommer til å hamstre, det går an å lage dasspapir av sokker og kaffefilter også... Men de fleste foretrekker dorull.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke medisinske munnbind. Hjemme sydde munnbind med tre lag stoff gjør samme nytten og kan vaskes. 

Viktig å folde de sammen etter bruk og ikke la siden som er rettet mot ansiktet ikke er åpent og eksponert for noe annet. Og ha alltid en pose med å legge i og knytte sammen etter bruk. Å ta det av og på og legge det i lomma eller noe slikt for så å ta det på igjen er absolutt no-no. Men det burde de fleste ha vett til å forstå da. Jeg ser de som drar det opp på hodet når de tar det av. Det bør man absolutt ikke gjøre.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Viktig å folde de sammen etter bruk og ikke la siden som er rettet mot ansiktet ikke er åpent og eksponert for noe annet. Og ha alltid en pose med å legge i og knytte sammen etter bruk. Å ta det av og på og legge det i lomma eller noe slikt for så å ta det på igjen er absolutt no-no. Men det burde de fleste ha vett til å forstå da.

Tja det er ikke for å beskytte oss, det er for å beskytte andre at det ikke spredd fra deg..

Viktige er at du dekker trynet, nese og munn.

Men er slit med munnbind, dårlig pust, kan svette, og kan klø.

 

Jeg kaster alle engangs selv etter bruk, men vi har vaskbare også. Nå har vi ikke flere engangs igjen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...