Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (52 minutter siden):

Både det at det var kun kvinnelige gjester og at mange nekter å samarbeide med politiet kan tyde på at det er et slags sektmiljø ja.

har du noe grunnlag for å hevde "nekter å samarbeide med politiet" ?

greia her er vel at bruden/brudgommen faktisk ikke vet navnene på alle som var tilstede på denne separate tilstelningen.

hver og en av disse kvinnene har med seg andre "perifere" medlemmer av slekta eller "landsbyen", som ikke stod på opprinnelige invitasjon-liste, så da tar det selvsagt lengre tid å kartlegge.

synes det er litt tidlig å begynne snakke om ilegge skyhøye bøter og ubetinget fengsel.

Men selvsagt, siden dette er festdeltakere med innvandrerbakgrunn, kommer det til å bli brukt for alt det er verdt, i visse kretser. Ikke noe nytt med det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ni av ti tilfeller i Trondheim er importsmitte – coronatelefonen lyser rødt

Ytterligere en person er smittet av coronaviruset i Trondheim, opplyser kommunen. Totalt er nå 354 personer registrert smittet i kommunen siden utbruddets start, viser VGs oversikt. De to siste ukene har kommune påvist 10 nye tilfeller.

Det nye tilfellet har også vært i reisefølget fra Danmark, der det lørdag ble bekreftet at to personer var smittet. Totalt er nå fire personer fra dette reisefølget smittet av coronaviruset.

– All smitte vi har hatt i Trondheim siden mai er importsmitte, med unntak av én familiekontakt til en som hadde vært på reise, sier kommuneoverlege Tove Røsstad til VG. 

I forrige uke og denne uken har totalt ti personer blitt bekreftet smittet. Én av dem jobber ved St. Olavs hospital og skulle vært i karantene.

– Importsmitten har kommet fra Danmark, Spania og et såkalt grått land utenfor EU/EØS/Schengen, sier Røsstad.

Det går varmt på kommunens coronatelefon.

– I går kom det 335 anrop til telefonen, mer enn vi har hatt på lenge. Vi har allerede oppbemannet telefon og testing, og vil gjøre det ytterligere. Økt reisevirksomhet, hovedsakelig innenlands, i tillegg til forkjølelsessymptomer, gjør at folk vil teste seg, sier hun.

– Er importsmitte et problem? 

– Det er ikke nødvendigvis en utfordring at folk blir smittet i utlandet. Det kommer an på hvordan de oppfører seg etter at de har kommet hjem. De skal være veldig bevisst på at smittepresset er høyere ute enn hjemme. De må bare være veldig oppmerksomme på symptomer og at de kan være smittet, og være særlig nøye på å overholde smittevernreglene.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (31 minutter siden):

Har jo ikke noe med rasisme å gjøre. Bare det faktum at utlendinger tydeligvis har problemer med å forstå smittevernregelene.

statens egne tjenere og byråkrater, som vet bedre, bryter regler med overlegg, men de bare "legger seg flate"

I dette tilfellet kan vi ikke påstå at noen med vilje har gjort noe med overlegg. Det er lov (fra 15. juni) med arrangement, f.eks. bryllup, med inntil 200 gjester, i grendehus, og andre selskapslokaler.

Forøvrig har jeg ikke brukt ordet "rasisme". Men du vet nok at endel der ute begjærlig griper enhver lille flik hvis de kan bruke det i sedvanlig innvandrings-retorikk.

Jeg er ikke overrasket over at det er en viss treghet med å kartlegge akkurat denne begivenheten, men det ordner seg nok når folk blir klar over sammenhengen/prosessen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Har jo ikke noe med rasisme å gjøre. Bare det faktum at utlendinger tydeligvis har problemer med å forstå smittevernregelene. Å samle til tre forskjellige bryllupsfester med 100 på hver er ganske idiotisk.

Det har dessverre alt med rasisme å gjøre å komme med kommentarer som dette, og den tidligere «lukter ikke etnisk norske» som en bruker her gjorde, kun basert på den lille begrensede kunnskapen vi til nå har om saken.

Det er dømmende ovenfor grupper å implisere at alle ikke-etnisk norske «tydeligvis har problemer med å forstå smittevernreglene».

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8970f...653
Pc Lynet skrev (48 minutter siden):

Har jo ikke noe med rasisme å gjøre. Bare det faktum at utlendinger tydeligvis har problemer med å forstå smittevernregelene. Å samle til tre forskjellige bryllupsfester med 100 på hver er ganske idiotisk.

Nå får du faktisk gi deg. Tror du at vi alle som er første- og andregenerasjonsinnvandrere er en homogen gruppe? I min krets av innvandrere finnes det leger, universitetsansatte og professorer , folk i offentlig forvaltning etc. Det finnes også de som jobber i primærnæringer og de som jobber som sykepleiere. Det er ikke slik at utlending = forstår ikke smittevernregler. Det handler om vilje, og dersom du velger å være ignorant så bør du straffes kraftig. Driter i om du er fra Norge, utlandet eller Pandora. 

Kjenner flere som har reist til grå land, og disse vil bli anmeldt av meg dersom de ikke følger karanteneregler. Det samme gelder arrangementer. Regler er regler, så enkelt er det. Dette er for øvrig både "etniske" nordmenn og utlendinger. Innvandrere er ikke bare en homogen masse, i likhet med at Syden ikke er et land. Så lei av folks skaprasisme. 

Anonymous poster hash: 8970f...653

Lenke til kommentar

Dere må lese hva jeg skriver utelendinger. Altså folk som ikke forstår norsk godt. Ikke innvandrere som har bodd her lenge. Dette er ikke rasisme, det er fakta. På samme måte som at de somaliske miljøet også slet med å forstå smittevernreglene. Fakta er ikke rasisme. Rasisme er å si at alle innvandrerer er dumme etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

I de siste to ukenevar det 114 (78 %) av de147 meldt tilfellene som hadde kjent smitteland.Av disse hadde 58 (51%) blittsmittet i Norge. Femtiseks(49 %) tilfeller haddeblitt smittet underutenlandsreise. Andelen smittet utenlands økte noe fra 44% (16 av 36)1i uke 29til 51% (40av 78) i uke 30(Figur 8). Blant tilfellene rapportert i de siste to ukenesom var smittet reise utenlands,var de mest vanlige reisemålene Kosovo(13), Serbia(12), Sverige (6). I tillegg varflere land indikert som smittested forfire eller færre smittede(Spania,Danmark, Tyskland, Polen, Portugal, Romania,Russland, Ukraina, Tyrkia, USA, Kirgisistan, Nord-Makedonia, Afghanistan, Irak).Av de 56 som var smittet utenlandsreise i uke 29-30,var det 9 som hadde reisti land som på innreisetidspunktet var unntatt karantene («grønne land»),og 47 personer somhadde reist i land som krever karantene ved innreise til Norge.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/ukerapport-covid-19-uke-30/

Sitat

Covid-19-tilfeller etter fødeland

Det foreligger ingen informasjon om fødeland for personer med et negativt prøvesvar. Blant de bekreftede covid-19-tilfellene med kjent fødeland (9017, 99 %) er det 28 % som er fødtutenfor Norge (2565). Blant disse er det flest personer med fødeland Somalia (483), Pakistan (216), Afghanistan (121), Irak (117), Sverige (100), Iran (99), Polen (89), Filippinene (88), Eritrea (75) og Tyrkia (75).Blant tilfellene iuke30(51)som er født utenfor Norge, er det flest personer medfødelandJugoslavia (12), Serbia (7), Pakistan (7)ogIrak (5).Andelen rapporterte tilfeller blant utenlandsfødte har økt over tid. I uke 27-30 var det 49 prosent av de meldte tilfellene som var fødti utlandet, mot 42 prosent de foregående 4 ukene (uke 2326). I uke 30var utgjorde utenlandsfødte 55%av meldte tilfeller(Figur 7).

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (19 minutter siden):

Dere må lese hva jeg skriver utelendinger. Altså folk som ikke forstår norsk godt. Ikke innvandrere som har bodd her lenge. Dette er ikke rasisme, det er fakta. På samme måte som at de somaliske miljøet også slet med å forstå smittevernreglene. Fakta er ikke rasisme. Rasisme er å si at alle innvandrerer er dumme etc.

Jeg skjønner at du mente det, og at du ikke mener å være diskriminerende. Det er en utfordring å få ut god og riktig informasjon til alle deler av befolkningen. 

Men en kommentar som «utlendinger tydeligvis har problemer med å forstå smittevernreglene» kan oppfattes som i overkant dømmende ovenfor en hel gruppe i en slik sammenheng, spesielt når vi faktisk ikke har noe særlig kunnskap om denne saken enda. Dette bidrar bare til fremmedfrykt og er noe enkelte bruker som påskudd til å dømme ikke-etniske nordmenn eller innvandrere, slik vi har sett for eksempel Resett har holdt på med under pandemien.

Det jeg reagerte mest på var uansett det en annen bruker skrev på forrige side,  som sagt i posten over.

La oss være mindre dømmende og rette litt mindre pekefinger før fakta ligger på bordet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Smitteutbruddet i Moss: Kartlegger et fjerde selskap

MOSS (VG) De to nye smittetilfellene i Moss kommune det siste døgnet knyttes til bryllupsfesten i Sarpsborg 19. juli. I tillegg har kommunen fått informasjon om et fjerde selskap tilknyttet den samme bryllupsfeiringen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jd6XmA/smitteutbruddet-i-moss-kartlegger-et-fjerde-selskap

Sitat

Dermed er totalt 19 smittetilfeller en del av denne klyngen - 18 av dem fra Moss.

Ytterligere tre kommuner er nå involvert i smitteoppsporingen knyttet til selskapet: Asker, Vestby og Lillestrøm.

Selskapet er en bryllupsfeiring som har vært delt opp i flere arrangementer i Oslo og Sarpsborg, fra 19. til 26. juli, sa Krogshus onsdag.

Torsdag forteller Krogshus at de nå undersøker et fjerde selskap, som har funnet sted i Fredrikstad 15. juli.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=38831

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 28.7.2020 den 13.18):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WbQxXd/fhi-belgia-kan-bli-roedt-i-slutten-av-uken

Så for de som lurte på om reiserådene kunne endres før det var gått 14 dager, svaret er ja.

hvis de skal vurderere "utenom" vanlig tidsskjema, blir det interessant å se om det kan slå begge veier?

dvs. ikke bare rød-stemple steder, men motsatt -også åpne for land eller regioner (fylker) som seneste dager har blitt grønne.

Svenskene oppdaterer sine tall kl. 14, og er vel noen län som ligger godt an

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Jeg skjønner at du mente det, og at du ikke mener å være diskriminerende. Det er en utfordring å få ut god og riktig informasjon til alle deler av befolkningen. 

Men en kommentar som «utlendinger tydeligvis har problemer med å forstå smittevernreglene» kan oppfattes som i overkant dømmende ovenfor en hel gruppe i en slik sammenheng, spesielt når vi faktisk ikke har noe særlig kunnskap om denne saken enda. Dette bidrar bare til fremmedfrykt og er noe enkelte bruker som påskudd til å dømme ikke-etniske nordmenn eller innvandrere, slik vi har sett for eksempel Resett har holdt på med under pandemien.

Det jeg reagerte mest på var uansett det en annen bruker skrev på forrige side,  som sagt i posten over.

La oss være mindre dømmende og rette litt mindre pekefinger før fakta ligger på bordet.

Nå må du legge inn årane alså. Fakta skaper ikkje framandfrykt. Det einaste som skaper frykt er stadige mangel på fakta og likebehandling. Fakta viser at vi alle er mennesker på godt og vondt. Og først når alle blir ansvarlig på lik linje vil man bli kvitt rasisme og framandfrykt. Media, myndigheter og politi har ein lang veg å gå før di kjem på rett kurs igjen. Når skal di som roper rasisme for det minste innsjå at di i sin iver dømmer pga egen forutinntatthet. Følelseshysteriet man har dyrka fram i det 21 århundre er ein av få tilstander som ikkje liker fakta. Begredelig utvikling og neppe til det bedre for samfunnet.

 

Men elles er eg enig i at god og riktig info ikkje kjem oss lett i hende. På mange måter burde samfunnet vore for meir åpenhet og di som tulla seg vekk ansvarliggjort der og da. Og med tanke på corona og smitte syns eg det hadde vore betre om navn og kommune vart opplyst for kjappare smittesporing enn dagens snillisme-tanke om alt mulig vern. Pandemi burde sidestillast med krig og unntakstilstand slik at man fekk mest mulig kontroll fortast mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 timer siden):

Det er slett ikke FHI som sier dette, det er Preben Aavistland, FHIs eget svar på "Skræmmern", noe jeg skjønte med en gang jeg leste overskriften. ABC Nyhetene og Nettavisen skriver etter hva jeg ser at det er FHI som sier dette, noe som plasserer dette i kategorien Fake News. Det står ingenting på FHIs egen nettside om dette og det har heller ikke kommet fra FHIs offisielle talsperson som er Esspen Nakstad så vidt jeg har skjønt. Det er ikke første gang Aavistland kommer med skremsler og marerittscenarier. Det er vel bare noen uker siden han var ute i media og slo fast at dette ville vare i MINST fem år, så han har i det minste kuttet med to år siden sist da. For de som husker var det den samme Aavistland som under svineinfluensapandmeien skremte med at tusenvis av unge mennesker uten noen bakenforliggende sykdommer ville dø av influensaen om de ikke tok vaksine fordi 5 yngre firske mennesker i hele verden hadde død av svineinfluensaen. Jeg var fortsatt ung den gangen men hverken jeg eller noen andre jeg kjenner på samme alder lot seg skremme av Aavistland til å ta svineinfluensavaksinen. Og samtlige av disse lever i beste velgående den dag i dag. Nå sier jeg ikke at jeg ikke skal ta covid-vaksinen; det kommer jeg nok til å gjøre; men minner bare på at Aavistland er av den typen som fremmer worst case-.scenarier ved enhver andledning og at om du leser artiklene ser du at det ikke er FHIs offisielle uttalelse, det er hans egen. Men selvøflgelig er det bra som klikkoverskroift å skrive at dette er noe FHI selv mener fordi Aavistland jobber i FHI. Jeg er temmelig sikker på at mediene ringer han stadig vekk for å få skremmende uttalelser fra den mannen som de kan smøre utover nettsidene sine med og får de klikkinntektene de ønsker.

Lenke til kommentar
Maabren skrev (28 minutter siden):

Nå må du legge inn årane alså. Fakta skaper ikkje framandfrykt. Det einaste som skaper frykt er stadige mangel på fakta og likebehandling. Fakta viser at vi alle er mennesker på godt og vondt. Og først når alle blir ansvarlig på lik linje vil man bli kvitt rasisme og framandfrykt. Media, myndigheter og politi har ein lang veg å gå før di kjem på rett kurs igjen. Når skal di som roper rasisme for det minste innsjå at di i sin iver dømmer pga egen forutinntatthet. Følelseshysteriet man har dyrka fram i det 21 århundre er ein av få tilstander som ikkje liker fakta. Begredelig utvikling og neppe til det bedre for samfunnet.

Det er jo akkurat dette jeg påpeker, at man bør unngå å dømme hele grupper mennesker basert på deres opprinnelse spesielt FØR man har fakta, noe vi ikke har i denne saken enda. Det er spekulasjoner og dømming uten grunnlag i fakta jeg (og flere) reagerer på.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (38 minutter siden):

Nå må du legge inn årane alså. Fakta skaper ikkje framandfrykt. Det einaste som skaper frykt er stadige mangel på fakta og likebehandling. Fakta viser at vi alle er mennesker på godt og vondt. Og først når alle blir ansvarlig på lik linje vil man bli kvitt rasisme og framandfrykt.

likebehandling ja.

har du sett noen tråder på diverse forum om f.eks. disse festglade individene "sliter med å forstå smittevernregler" eller "ikke forstår norsk"

Q9gP4C2.jpg

300 personer som satt og stod som sild i ei tønne, i strid med alle regler.

"Fredag ble det populære utestedet Fiskebasaren stengt på dagen etter en allsang-opptreden med Lars Erik Blokkhus fra Plumbo. Den samlet opp mot 300 publikummere."

men dette blir selvsagt ingen føljetong på Reset eller lignende.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Endrede reiseråd: Belgia blir rødt

Regjeringen har oppdatert sine reiseråd og fraråder nå reiser til Belgia som ikke er strengt nødvendige. Rådet trer i kraft fra og med 1. august.

Beslutningen er tatt med bakgrunn i Folkehelseinstituttets vurdering av smittesituasjonen for corona i Belgia. Det innebærer at alle reisende fra Belgia som ankommer Norge fra og med 1. august blir ilagt ti dagers karantene. Karanteneplikten trer i kraft ved midnatt, natt til lørdag 1. august, skriver utenriksdepartementet i en pressemelding.

 

Lenke til kommentar

På tide å stenge ned Denmark

Sitat

Danmark åpner for hele Sverige

Torsdag har Danmark oppdatert reiserådene for utenlandsreiser.

Alle len i Sverige er nå åpent for karantenefrie reiser. I tillegg åpner danskene for reiser til Portugal.

I motsetning til Norge er hverken Spania eller Belgia «røde» land på Danmarks kart. Heller ikke de mest smitteutsatte regionene får særråd av det danske udenriksministeriet, men reisende som har besøkt disse områdene oppfordres til å ta en test når de kommer hjem, skriver Politiken.

Det eneste landet som ble rødt torsdag er Romania. Fra før av er Bulgaria og Luxembourg røde.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...