Gå til innhold

Langt større batteri enn før, lavt forbruk og pris omtrent som VWs ID.3: Her er nye Ioniq


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Bakhjulsdrift er jo overlegent. Da benytter man bakhjulene for å forsyne fremdriften, mens forhjulene kan gjøre jobben med å svinge. Med forhjulsdrift må grepet på to dekk deles på disse to aspektene. Det eneste som er bedre enn bakhjulsdrift er firehjulsdrift, og det har man som tilvalg på Model 3 men ikke Ioniq.

 

Var ikke klar over dette. Har Ioniq også 50/50 vekt fordeling? Er det slik at de typiske fordelene fremhjulsdrift hadde, ikke gjelder når en har 50/50 vekt fordeling? Og at en då kun har ulemper sammenlignet med om det var bakhjulsdrift?

 

I så tilfelle er det kanskje noe som he her igjen fra av at bilen også leveres med forbrenningsmotor (hvor en har mer vekt fremme og derfor får fordelene igjen).

 

Og hvorfor lager feks Nissan Leaf ikke bilen med bakhjulsdrift om karosseriet er designet kun for batteri drift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke klar over dette. Har Ioniq også 50/50 vekt fordeling? Er det slik at de typiske fordelene fremhjulsdrift hadde, ikke gjelder når en har 50/50 vekt fordeling? Og at en då kun har ulemper sammenlignet med om det var bakhjulsdrift?

Med mindre man kjører på bane er det ikke mye som tilsier man skal ha bakhjulsdrift fremfor forhjulsdrift.

Bakhjulsdrift kan muliggjøre litt mer akselerasjon, men har på den annen side mindre stabilitetsmargin på glatt føre (Som er grunnen til at du ikke finner forhjulsdrevne driftebiler)

 

Forhjulsdrift har fordelen at det gir maksimal utnyttelse av rommet mellom bakhjulene, noe som er grunnen til at nesten alle små biler er forhjulsdrevne.

Lenke til kommentar

Var ikke klar over dette. Har Ioniq også 50/50 vekt fordeling? Er det slik at de typiske fordelene fremhjulsdrift hadde, ikke gjelder når en har 50/50 vekt fordeling? Og at en då kun har ulemper sammenlignet med om det var bakhjulsdrift?

28 kWh Ioniq er ganske nært 50/50. Kanskje bittelitt baktung. https://youtu.be/mFj7MPfDnRc?t=437

 

Antar vekten bak øker noe med større batteri da batteriet ligger over bakakselen. Kan være en utfordring på vinterføre.

 

Ved akselerasjon vil også noe av vekten forskyve seg til bakakselen, slik at bakhjulstekk fungerer bedre jo raskere man akselererer, mens forhjulstrekk fungerer dårligere jo raskere man akselererer. Dette er grunnen til at dragstere har bakhjulstrekk.

 

I så tilfelle er det kanskje noe som he her igjen fra av at bilen også leveres med forbrenningsmotor (hvor en har mer vekt fremme og derfor får fordelene igjen).

 

Og hvorfor lager feks Nissan Leaf ikke bilen med bakhjulsdrift om karosseriet er designet kun for batteri drift?

Ja, tror det mest handler om arv fra fossiltiden. Ioniq kommer også som hybrid og plug-in hybrid, med fossilmotor foran. Litt usikker på akkurat hvorfor Leaf har forhjulstrekk. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle tro det var en gjeng med tenåringer (foruten Tesla aksjonæren) som sammenligninger og anbefaler basert på akselerasjon, rekkevidde, bakhjulsdrift, osv. alene

 

For voksne folk som har levd en stund så er derimot mye annet som kommer først. Som f.eks driftsikkerhet, service og oppfølging. Så da ryker selvsagt et bilmerke som Tesla fort ut. Herlighet, 3 av 4 Model 3 ble levert med feil og Tesla er en gang interessert i å rette opp mye av det!! Det er så vilt dårlig at selskapet ikke en gang kan tas seriøst. Som et super billig og useriøst Kina merke. Voks opp folkens og bruk hodet.

 

Vet ikke hvor lenge du har levd gamlefar, men jeg har passert 50 og min neste bil blir DEFINITIVT en Tesla.

 

Service er noe som Tesla jobber med og garantert vil ordne opp i, så ingen bekymring der. Og dette tullet med "panelgap" er jo bare sprøyt. Alle biler har skjermer og dører som ikke er hundre prosent tilpasset, også min Mercedes.

 

Men de viktigste faktorer for mitt valg er at Tesla tilbyr jevnlige oppdateringer av programvaren over nettet, ladehastighet, har den beste batteriteknologien og den beste tilhørende lade elektronikken, og at den sikkert og raskt kunne kjøre forbi trailere om nødvendig.

 

Som bybil fungerer nok Ioniq greit, men som langturbil faller den fullstendig gjennom.

Tesla tilbyr 250 KW lading, altså 3 ganger raskere enn ioniq, så lenger kjørelengde og raskere lading vil gjøre en tur over fjellet eller rundt kysten mellom Oslo og Vestlandet mye raskere. Ladetid på 1 time fra 0 til 90 % er altfor lenge.

 

Og Tesla model 3 eller X har også krok å tilby og det beste stereo anlegget for den som er glad i god lyd på lengre turer.

Endret av ØysteinKL
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle tro det var en gjeng med tenåringer (foruten Tesla aksjonæren) som sammenligninger og anbefaler basert på akselerasjon, rekkevidde, bakhjulsdrift, osv. alene

 

For voksne folk som har levd en stund så er derimot mye annet som kommer først. Som f.eks driftsikkerhet, service og oppfølging. Så da ryker selvsagt et bilmerke som Tesla fort ut. Herlighet, 3 av 4 Model 3 ble levert med feil og Tesla er en gang interessert i å rette opp mye av det!! Det er så vilt dårlig at selskapet ikke en gang kan tas seriøst. Som et super billig og useriøst Kina merke. Voks opp folkens og bruk hodet. 

Ioniq faller totalt igjennom på hurtigladernettverk (langtur), batteriteknologi (mulighet til hurtiglading) ingen mulighet for henger.

 

Jeg vurderte Ioniq lenge, men fant ut at det ikke er bilen for meg. Jeg skal ha én bil, og da må den takle en skikkelig langtur og å  kunne dra henger. At den aksellerer fra 0-100 på 5,5 sek er en bonus, men ser ikke for meg at det blir hyppig brukt. Kjekt med litt mulighet for kjappe forbikjøringer når man er på langtur.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor lenge du har levd gamlefar, men jeg har passert 50 og min neste bil blir DEFINITIVT en Tesla.

 

Service er noe som Tesla jobber med og garantert vil ordne opp i, så ingen bekymring der. Og dette tullet med "panelgap" er jo bare sprøyt. Alle biler har skjermer og dører som ikke er hundre prosent tilpasset, også min Mercedes.

 

Men de viktigste faktorer for mitt valg er at Tesla tilbyr jevnlige oppdateringer av programvaren over nettet, ladehastighet, har den beste batteriteknologien og den beste tilhørende lade elektronikken, og at den sikkert og raskt kunne kjøre forbi trailere om nødvendig.

 

Som bybil fungerer nok Ioniq greit, men som langturbil faller den fullstendig gjennom.

Tesla tilbyr 250 KW lading, altså 3 ganger raskere enn ioniq, så lenger kjørelengde og raskere lading vil gjøre en tur over fjellet eller rundt kysten mellom Oslo og Vestlandet mye raskere. Ladetid på 1 time fra 0 til 90 % er altfor lenge.

 

Og Tesla model 3 eller X har også krok å tilby og det beste stereo anlegget for den som er glad i god lyd på lengre turer.

Det må du selvsagt får lov til. For min del kjøper jeg ikke et merke hvor følgende er fakta:

- 3 av 4 av bilene av en modell leveres med diverse feil ifølge en leverandør

- Lakkfeil og mangler som igjen fører til rust på sikt

- Feil som ikke Tesla nødvendigvis er villig til å rette på, men kunden må akseptere det (ifølge mange tilbakemeldinger)

- En modell som samler støv, sand og dritt under bilen hvor det må jevnlig rengjøres

- Hvor det hevdes av mekanikere av merket at byggekvaliteten er dårlig og ikke er i nærheten av f.eks Audi

- Hvor en uoffisiell rapport fortalte at man han ikke sett så dårlig byggekvalitet siden en debut koreansk bil for flere tiår siden

- Som står på toppen i klager til forbrukerrådet

- Hvor det florerer med historier fra kunder som ikke blir fulgt opp, ikke får svar fra Tesla og ventetiden kan bli ekstrem lang

- Som reduserer rekkevidden til bilen med oppdateringer og går ut og hevder i første omgang at det må kunden akseptere (virker og ha snudd etter det kom i media)

 

 

Men enig i at Ioniq ikke fungerer som bil nr 1. Men det gjør heller ingen elbiler for min del. Eneste nullutslipp bil som kunne ha gjort det er en hydrogenbil hvis det fantes litt flere fyllestasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvor lenge du har levd gamlefar, men jeg har passert 50 og min neste bil blir DEFINITIVT en Tesla.

 

Service er noe som Tesla jobber med og garantert vil ordne opp i, så ingen bekymring der. Og dette tullet med "panelgap" er jo bare sprøyt. Alle biler har skjermer og dører som ikke er hundre prosent tilpasset, også min Mercedes.

 

Men de viktigste faktorer for mitt valg er at Tesla tilbyr jevnlige oppdateringer av programvaren over nettet, ladehastighet, har den beste batteriteknologien og den beste tilhørende lade elektronikken, og at den sikkert og raskt kunne kjøre forbi trailere om nødvendig.

 

Som bybil fungerer nok Ioniq greit, men som langturbil faller den fullstendig gjennom.

Tesla tilbyr 250 KW lading, altså 3 ganger raskere enn ioniq, så lenger kjørelengde og raskere lading vil gjøre en tur over fjellet eller rundt kysten mellom Oslo og Vestlandet mye raskere. Ladetid på 1 time fra 0 til 90 % er altfor lenge.

 

Og Tesla model 3 eller X har også krok å tilby og det beste stereo anlegget for den som er glad i god lyd på lengre turer.

Det må du selvsagt får lov til. For min del kjøper jeg ikke et merke hvor følgende er fakta:

- 3 av 4 av bilene av en modell leveres med diverse feil ifølge en leverandør

- Lakkfeil og mangler som igjen fører til rust på sikt

- Feil som ikke Tesla nødvendigvis er villig til å rette på, men kunden må akseptere det (ifølge mange tilbakemeldinger)

- En modell som samler støv, sand og dritt under bilen hvor det må jevnlig rengjøres

- Hvor det hevdes av mekanikere av merket at byggekvaliteten er dårlig og ikke er i nærheten av f.eks Audi

- Hvor en uoffisiell rapport fortalte at man han ikke sett så dårlig byggekvalitet siden en debut koreansk bil for flere tiår siden

- Som står på toppen i klager til forbrukerrådet

- Hvor det florerer med historier fra kunder som ikke blir fulgt opp, ikke får svar fra Tesla og ventetiden kan bli ekstrem lang

- Som reduserer rekkevidden til bilen med oppdateringer og går ut og hevder i første omgang at det må kunden akseptere (virker og ha snudd etter det kom i media)

 

 

Men enig i at Ioniq ikke fungerer som bil nr 1. Men det gjør heller ingen elbiler for min del. Eneste nullutslipp bil som kunne ha gjort det er en hydrogenbil hvis det fantes litt flere fyllestasjoner.

Voldsomt med negative påstander gitt. Har snakka med mange Tesla eiere. Så basert på eiere av Tesla, er jeg slett ikke skremt. Det har vært lang ventetid på verksted som har vært frustrasjon, ikke at det har vært unormalt mye feil på bilene.

 

Men som nevnt verksted kapasitet er forbedret så vidt jeg hører, og skal utvides videre.

 

Og så er det positivt at de har fått bedre score på sikkerhet enn de fleste andre biler uansett merke. Viktig for meg med kollisjonssikkerhet.

 

Og nå kommer Tesla med en ny Tesla SUV neste år med ny forbedret batteriteknologi. Så enda lenger rekkevidde på 600 km er tilstrekkelig som bil nr1.

 

Hydrogen biler har veldig dyrt drivstoff, og det er uklart hvor lang levetid brenselceller har.

Lenke til kommentar

*hvorfor ikke velge Tesla*

I hear ya.

 

Å ha en personlighet som verdsetter og støtter kvalitet, er en personlighet jeg er enig med. Spesielt med tanke på at dette oppfordrer til å pusher grensene for å bli enda bedre. Alle er tjent med det i det lange løp.

 

Men... problemet med Tesla (fra egen point of view) er at jeg også er supporter av å tenke nytt, innovasjon, prøve og teste nye stier for å en bredere variasjon av fremtidige muligheter og "aha" opplevelser.

 

Det gjør det litt komplisert å utelukke Tesla selv om de leverer lav (typisk USA) kvalitet.

 

Jeg er veldig fan av den høye kvaliteten og strenge aksept kriteriene forventet av Tyske og Japanske produkter. En strategi jeg også føler fremmer krav om lang levetid på produktene (miljø?), noe jeg mistenker Tesla/USA ikke sikter på. Ser for meg at typisk USA tenker levetid på 10år er godt nok, mens Tysk og Japansk sier 20år er godt nok.

 

Det er muligens noe fordomsfullt, men historisk sett har det jo vist seg å være slik.

 

Var det ikke amerikanerne som krevde og fikk gjennom krav om planned obsolescence?

Lenke til kommentar

Med mindre man kjører på bane er det ikke mye som tilsier man skal ha bakhjulsdrift fremfor forhjulsdrift.

Bakhjulsdrift kan muliggjøre litt mer akselerasjon, men har på den annen side mindre stabilitetsmargin på glatt føre (Som er grunnen til at du ikke finner forhjulsdrevne driftebiler)

 

Forhjulsdrift har fordelen at det gir maksimal utnyttelse av rommet mellom bakhjulene, noe som er grunnen til at nesten alle små biler er forhjulsdrevne.

...

 

Intressant. Har dere mulighet for å utrede litt mer? Har også alltid hatt oppfattelsen at forhjulsdrift kanskje ikke gir samme ytelse som bakhjulsdrift kan gi, men at det generelt sett gir føreren høyere sikkerhet/forutsigbarhet under utfordrende føre.

 

Jeg hører også nå at VW ID skal komme med bakhjulsdrift..

Lenke til kommentar

Har ikke "sjefen" sagt at Model Y vil få 10% kortere rekkevidde enn Model 3?

 

Har det kommet en ny påstand?

Suv er vesentlig mindre aerodynamisk enn andre biler så det kan ta litt knekken på rekkevidden ja. Men Model 3 med 75kWt når 600km, så er bare å slenge ett 90 eller 100kWt batteri på Model Y så er rekkevidden berget.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hvor lenge du har levd gamlefar, men jeg har passert 50 og min neste bil blir DEFINITIVT en Tesla.

 

Service er noe som Tesla jobber med og garantert vil ordne opp i, så ingen bekymring der. Og dette tullet med "panelgap" er jo bare sprøyt. Alle biler har skjermer og dører som ikke er hundre prosent tilpasset, også min Mercedes.

 

Men de viktigste faktorer for mitt valg er at Tesla tilbyr jevnlige oppdateringer av programvaren over nettet, ladehastighet, har den beste batteriteknologien og den beste tilhørende lade elektronikken, og at den sikkert og raskt kunne kjøre forbi trailere om nødvendig.

 

Som bybil fungerer nok Ioniq greit, men som langturbil faller den fullstendig gjennom.

Tesla tilbyr 250 KW lading, altså 3 ganger raskere enn ioniq, så lenger kjørelengde og raskere lading vil gjøre en tur over fjellet eller rundt kysten mellom Oslo og Vestlandet mye raskere. Ladetid på 1 time fra 0 til 90 % er altfor lenge.

 

Og Tesla model 3 eller X har også krok å tilby og det beste stereo anlegget for den som er glad i god lyd på lengre turer.

Det må du selvsagt får lov til. For min del kjøper jeg ikke et merke hvor følgende er fakta:

- 3 av 4 av bilene av en modell leveres med diverse feil ifølge en leverandør

- Lakkfeil og mangler som igjen fører til rust på sikt

- Feil som ikke Tesla nødvendigvis er villig til å rette på, men kunden må akseptere det (ifølge mange tilbakemeldinger)

- En modell som samler støv, sand og dritt under bilen hvor det må jevnlig rengjøres

- Hvor det hevdes av mekanikere av merket at byggekvaliteten er dårlig og ikke er i nærheten av f.eks Audi

- Hvor en uoffisiell rapport fortalte at man han ikke sett så dårlig byggekvalitet siden en debut koreansk bil for flere tiår siden

- Som står på toppen i klager til forbrukerrådet

- Hvor det florerer med historier fra kunder som ikke blir fulgt opp, ikke får svar fra Tesla og ventetiden kan bli ekstrem lang

- Som reduserer rekkevidden til bilen med oppdateringer og går ut og hevder i første omgang at det må kunden akseptere (virker og ha snudd etter det kom i media)

 

 

Men enig i at Ioniq ikke fungerer som bil nr 1. Men det gjør heller ingen elbiler for min del. Eneste nullutslipp bil som kunne ha gjort det er en hydrogenbil hvis det fantes litt flere fyllestasjoner.

Er det deg, VW?

Lenke til kommentar

VW har en dieselgate-skandale bak seg, der resultatet var at de måtte vise til en voldsom nedgang i utslipp fra 2020 til 2025 om jeg husker rett. Dvs. de "spiser" av denne utslippsnedgangen ved å lansere for tidlig. De holde igjen til riktig tidspunkt og få fullt trøkk gjennom den perioden.

 

Det er lite grunn til å tvile på lanseringstidspunkt og at satsingen er skikkelig.

 

Bil er ikke noe man handler fordi man trenger det øyeblikkelig, som dopapir, det er et mer langsiktig kjøp. Det er helt normalt å planlegge kjøp om et års tid.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at ikke ioniq ble oppgradert til virkelig langturbil med høy ladehastighet over 200KW og enda større batteri så rekkevidden øker enda mer.

 

Nå i 2019 har vi fremdeles brukte Tesla S fra 2012 som har lenger rekkevidde enn noen andre elbiler.

 

Med kjøp av Maxwell technologies vil Tesla komme på markedet neste år med enda høyere energitetthet på batteriene, som øker kjørelengde til over 600 km pr.lading.

 

Så hvorfor kommer ingen andre på banen med tilsvarende teknologi?

Endret av ØysteinL
Lenke til kommentar

VW har en dieselgate-skandale bak seg, der resultatet var at de måtte vise til en voldsom nedgang i utslipp fra 2020 til 2025 om jeg husker rett. Dvs. de "spiser" av denne utslippsnedgangen ved å lansere for tidlig. De holde igjen til riktig tidspunkt og få fullt trøkk gjennom den perioden.

 

Det er lite grunn til å tvile på lanseringstidspunkt og at satsingen er skikkelig.

 

Bil er ikke noe man handler fordi man trenger det øyeblikkelig, som dopapir, det er et mer langsiktig kjøp. Det er helt normalt å planlegge kjøp om et års tid.

 

Det er da vel målet til EU som er å redusere med 15 og 37.5% i hhv. 2025 og 2030, sammenlignet med 2021. For -alle- bilfabrikantene i EU gjelder krav om maks gjennomsnittlig CO2-utslipp fra 2020.

 

Skjønner da ikke hva du prøver å si, VW sin iD3 starter ikke levering før i midten av 2020. Når det større utvalget av id-biler kommer enda senere, er det nok allerede for sent for å bygge opp salget nok til å møte kravene uten å kutte enda mer i store bensin og dieselmotorer.

Lenke til kommentar

Egentlig litt rart at ikke ioniq ble oppgradert til virkelig langturbil med høy ladehastighet over 200KW og enda større batteri så rekkevidden øker enda mer.

 

Nå i 2019 har vi fremdeles brukte Tesla S fra 2012 som har lenger rekkevidde enn noen andre elbiler.

 

Med kjøp av Maxwell technologies vil Tesla komme på markedet neste år med enda høyere energitetthet på batteriene, som øker kjørelengde til over 600 km pr.lading.

 

Så hvorfor kommer ingen andre på banen med tilsvarende teknologi?

Fordi alle andre selger mye fossibiler også. Lanserer de en knallbra elbil så mister de salg på de gamle bilene sine.

 

Så dem lanserer bare sånne halvgode løsninger som ikke passer for alle.

 

Tesla har ingenting å tape og kan gunne på med elbilsatsing.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det eneste som er bedre enn bakhjulsdrift er firehjulsdrift

En høyst subjektiv mening. 4WD har temmelig mange ulemper, og har man ikke behov for fremkommeligheten om vinteren er det helt bortkastet. Jeg ser folk rundt meg ofte kjøper 4WD for de ikke kan å kjøre bil, men 4WD biler står oftere i grøfta enn andre biler.

 

 

absolutt vurdert nøye om jeg kunne strekke meg til Model 3 SR+. Hengerfeste, 250 kW hurtiglading

Løgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...