Gå til innhold

Tallak Tveide

Medlemmer
  • Innlegg

    146
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

868 profilvisninger

Tallak Tveide sine prestasjoner

249

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jo det er et godt poeng. Men juks og bedrag? Det Tesla presenterer er kalde tall. Litt misvisende, men fortsatt nøytrale. Vi vet, og jeg visste før du nevnte det, at de to tallene ikke er 1:1 sammenlignbare siden man feks ikke bruker autopilot på en liten uoversiktlig vei. Men det å presentere de tallene du vil ha er jo og veldig vanskelig. Man må da skille på km kjørt med og uten autopilot og gruppere kjøringen etter vei slik at det blir representativt. Dette er noe komplisert, og det er ikke sikkert Tesla prioriterer dette over andre ting. Og - dersom de hadde gjort det, hadde du nok fortsatt ropt juks og bedrag siden det ville vært noen deler av analysen som ikke var tydelig nok forklart eller som du ikke var enig i. Men hvis tallene korrigert for veitype viser lik eller nesten lik ulykkesfrekvens, da er jo autopilot en klar forbedring. For autopilot vil bare bli bedre, mens menneskets natur er mer konstant.
  2. Det er jo en ganske spesiell vinkling som ligger og murrer i bunnen av denne saken. Er det slik at Tesla sjåfører er farlige når autopilot er aktivert? Jeg kan selv melde at jeg kjeder med når jeg kjører, og når autopilot slåes på, på en rett og fin vei, er det lettere å la seg friste til distraksjoner som å trykke på betjeningsskjermen, spise eller kikke på mobilen. Så dette må vi vel bare si er en kjensgjerning. MEN Tesla slipper en kvartalsvis rapport som gir veldig gode tall for kjøring med autopilot. Det skurrer veldig for meg at en slik artikkel ikke balanseres ved å nevne at Tesla selv melder om en stor reduksjon i antall ulykker per kilometer med autopilot. Så jeg mener at vi her enten snakker om at Tesla jukser eller opptrer veldig misvisende i rapporten sin her, _ELLER_ at denne artikkelen er dårlig journalistikk med clickbait som i ytterste konsekvens kan koste liv ved å bygge opp et inntrykk av at autopilot er farlig. Det betyr lite for den som blir påkjørt om bilen var styrt av en datamaskin eller et menneske... https://www.tesla.com/VehicleSafetyReport Samtidig vil jeg gi honnør til Tesla som publiserer disse rapportene. Det er et godt eksempel på åpen og proaktiv kommunikasjon.
×
×
  • Opprett ny...