Jump to content

ØysteinL

Medlemmer
  • Content Count

    25
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 :)
  1. Utviklingen går fort, og det finnes allerede batterier som lades på 5 minutter. Flere ulike teknologier på vei. Så det er helt riktig å glemme hydrogen.
  2. Forferdelig stygg design. Hvorfor ikke ligne mer på en tradisjonell mustang...???
  3. I forhold til leaf, ja.I forhold til ICE, not so much. Overlegen ICE når vi sammenligner drivstoffutgifter og forsåvidt vedlikeholdskost. Og en model 3 med 250 KW lading er ikke mye tregere over fjellet;)
  4. Husker en hissig mercedes sjåfør som hoppet ut av bilen midt i en rundkjøring i Oslo og skulle slåss med en drosjesjåfør. Så tror disse folka finnes like mange i alle typer biler. Forresten starter en ny Tesla på 360 000 Kr, så alle som skal koste på seg en splitter ny bil har i dag råd til Tesla.
  5. Egentlig litt rart at ikke ioniq ble oppgradert til virkelig langturbil med høy ladehastighet over 200KW og enda større batteri så rekkevidden øker enda mer. Nå i 2019 har vi fremdeles brukte Tesla S fra 2012 som har lenger rekkevidde enn noen andre elbiler. Med kjøp av Maxwell technologies vil Tesla komme på markedet neste år med enda høyere energitetthet på batteriene, som øker kjørelengde til over 600 km pr.lading. Så hvorfor kommer ingen andre på banen med tilsvarende teknologi?
  6. Det må du selvsagt får lov til. For min del kjøper jeg ikke et merke hvor følgende er fakta:- 3 av 4 av bilene av en modell leveres med diverse feil ifølge en leverandør - Lakkfeil og mangler som igjen fører til rust på sikt - Feil som ikke Tesla nødvendigvis er villig til å rette på, men kunden må akseptere det (ifølge mange tilbakemeldinger) - En modell som samler støv, sand og dritt under bilen hvor det må jevnlig rengjøres - Hvor det hevdes av mekanikere av merket at byggekvaliteten er dårlig og ikke er i nærheten av f.eks Audi - Hvor en uoffisiell rapport fortalte at man han ikke sett så dårlig byggekvalitet siden en debut koreansk bil for flere tiår siden - Som står på toppen i klager til forbrukerrådet - Hvor det florerer med historier fra kunder som ikke blir fulgt opp, ikke får svar fra Tesla og ventetiden kan bli ekstrem lang - Som reduserer rekkevidden til bilen med oppdateringer og går ut og hevder i første omgang at det må kunden akseptere (virker og ha snudd etter det kom i media) Men enig i at Ioniq ikke fungerer som bil nr 1. Men det gjør heller ingen elbiler for min del. Eneste nullutslipp bil som kunne ha gjort det er en hydrogenbil hvis det fantes litt flere fyllestasjoner. Voldsomt med negative påstander gitt. Har snakka med mange Tesla eiere. Så basert på eiere av Tesla, er jeg slett ikke skremt. Det har vært lang ventetid på verksted som har vært frustrasjon, ikke at det har vært unormalt mye feil på bilene. Men som nevnt verksted kapasitet er forbedret så vidt jeg hører, og skal utvides videre. Og så er det positivt at de har fått bedre score på sikkerhet enn de fleste andre biler uansett merke. Viktig for meg med kollisjonssikkerhet. Og nå kommer Tesla med en ny Tesla SUV neste år med ny forbedret batteriteknologi. Så enda lenger rekkevidde på 600 km er tilstrekkelig som bil nr1. Hydrogen biler har veldig dyrt drivstoff, og det er uklart hvor lang levetid brenselceller har.
  7. Et begrep som nesten alltid blir utelatt i slike debatter er ERoEI, Energy Returned on Energy Invested. Dette er et forholdstall som sier hvor mye nyttbar energi man får ut av en energiproduksjon, i forhold det som kreves av energi for å starte opp og vedlikeholde denne produksjonen. Energi som kreves for å bygge og drifte f.eks. et vindkraftverk er all energi som medgår til å bygge dette kraftverket, inklusiv alle delene, utvinning av metaller, batteri for å jevne ut produksjonen, infrastruktur etc etc. Nyttbar energi er det som leveres til forbrukeren. I mange tilfeller har fornybare energikilder ERoEI under 1, dvs at det medgår mer energi til å bygge og drifte anlegget, enn det man får tilbake som nyttbar strøm. Da må man totalt sett tilføre ekstern energi fra andre systemer, i hovedsak fra fossile energikilder. At en energiproduksjon må tilføres subsidier for å holdes i live, er et uttrykk for lav ERoEI, dvs at denne subsidien kreves for å kunne kjøpe energi fra eksterne kilder. Det paradoksale med mange fornybare energiprodusenter med lav ERoEI, er at disse da totalt sett ikke tilfører noe energi til samfunnet, men må forbruke fra andre energikilder for å kunne holdes i gang. Med andre ord, slike fornybare energiprodusenter øker bruken av fossil energi, og dermed CO2 utslipp. Dessverre har slik type realkunnskap blitt upopulært og kjedelig. Fakta, empiri og logikk er gått ut på dato, og folk flest er ikke i stand til å se gjennom all støyen som politikere og miljøbevegelsen spyr ut. Dette fører til at vi som samfunn tar feilaktige og dårlige avgjørelser, noe som bringer oss i feil retning i forhold det som burde vært. Tull og tøys. Vindturbiner Bruker omtrent ett til maks to år på å produsere den energimengden som ble brukt til produksjon av turbin og konstruksjon av vindparken. Samme med solcellepaneler og -anlegg.
  8. Prisen for det finske og det franske atomkraftverket er nå over 8 USD pr. Watt installert effekt. CAPEX for større solkraftverk er nå under 1 USD pr. Installert watt. Prisen for sol faller fortsatt, mens atomkraft øker i pris. Og energilagring har vi akkurat startet med og vil falle dramatisk i pris fremover. Dette betyr at den billigste elektriske kraften fremover vil komme fra solkraft+ vindkraft + energilagring. I tillegg kan sol og vind bygges mye raskere enn atomkraft. Verden tilførte rundt 150 GW ny sol og vind i 2018. I 2019 blir det antagelig nærmere 180 GW ny sol og vind. Atomkraft vil aldri kunne bygges så raskt.
  9. Om elbiler: Tesla oppfyller alle kravene som forbrukerne her forventer, og derfor selger også model 3 nå alt de makter å produsere.
  10. Flott at Equinor ble tildelt dette. Og så får vi se hvilke turbiner som velges, men mulighetene vil være tilstede for 10-14 MW pr. Turbin ved utbyggingstidspunktet Ørsteds prosjekt er en JV med Eversource. Equinor og Ørsted var ikke konkurrenter om samme prosjekter men tilbød løsninger på ulike konsesjoner. Så begge vant slikt sett over andre som ikke fikk tildelt prosjekter. New York tildelte dermed prosjekter på totalt 1,7 GW i dag.
  11. Noen prioriterer estetikk, funksjonalitet og byggekvalitet. i3 er Norges tredje mest solgte elbil etter Leaf og e-golf. Og i 2019 vil Tesla model 3 selge mer enn summen av leaf,golf og i3 i 2019. Det kalles fremskritt. Feilen med mini cooper er at BMW her lager en konkurrent til seg selv ift i3, og det hjelper ikke total profitten for BMW
  12. BMW ønsker vel å lage biler folk vil ha. Markedet for el biler i Tyskland er nok ikke veldig stort. Folk ønsker en bil de kan kjøre fra Berlin til München i 150km/h i snittfart. Store teslaer er kjempedyre i forhold til Opel insignia og BMW 3 og 5 serie. Miljøgevinsten er minimal ved bruk av el bil i Tyskland , den økonomiske like lite attraktiv.Det er nok årsaken. Avvikling av kjernekraft vil gi et enda større press på strømprisene. Folk begynner å irritere seg over vindmøller osv. For fabrikker som selger mange billige bybiler kan nok el være mere relevant da dieselmotorer er dyre å rense. Men det er nettopp BMW's problem. De skjønte ikke at folk gjerne kjøper elektriske biler hvis de går langt og kan lades raskt, slik som model 3.
  13. At i3 var et resultat av motvilje har jeg vanskelig for å se all den tid den fremdeles er noe av det mest teknologisk fremtidsrettede som er laget i bilindustrien. At bilen er laget for å gå i pluss allerede vet 20000 biler i året slår forøvrig beina under noen av argumentene i artikkelen. Haha. Mener du kapasitet til hurtiglading ? Eller oppdateringer over internett? Eller range? Eller autopilot? Eller tyverisikring? Eller mulighet for henger krok? i3 solgte 35000 biler globalt i 2018. Det er omtrent det samme som den mestselgende elektrisk bilen nå selger hver måned. Som sagt BMW har en stor jobb foran seg. Nytter ikke å komme nå med en mini cooper med omtrent samme ytelse som i3 og tro at den vil gjøre en forskjell.
×
×
  • Create New...