Jump to content

Nordland

Medlemmer
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

50 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. Artikkelen er tilsynelatende basert på en pressemelding fra Tibber, på samme måte som Tek.no sin nesten identiske artikkel fra 1 år siden (for øvrig interessant at forbruket er lavere nå for noen av bilene). Dermed er det antakelig ikke mer å hente i listeformat, men det ser ut som samme data ligger til grunn for ladekalkulatoren til Tibber. Bare del estimert kr/km med 0,116 så får du antatt forbruk i kWh/100km.
  2. NSL har en separat auksjon fra NO2 derfor er ikke prisen helt lik; 117,45 EUR/MWh er ikke salgsprisen på engelsk side, men prisen markedet var villig å levere strømmen inn på kabelen for på norsk side. Strømmen videreselges så for markedspris (~470,53 EUR) i UK. Prisforskjellen minus driftskostnader deles på eierne etter eierandel.
  3. Dersom du planter "noen" grantrær blir det relativt raskt gran overalt, dersom det er vekstvilkår for trær da, noe det gjerne ikke er der vindturbiner plasseres. Med kostnader til beskjæring og krav om tilbakeføring av naturen når konsesjonsperioden utløper spørs det uansett om det er noe å spare.
  4. Fordi webp i manges øyne gir subjektivt dårligere bilder enn alternativene? Jeg liker spesielt ikke hvor mye det demper kontraster.
  5. Det kommer nok ny merking med bredere felt. I et bedre bilde i motor ser man at noen av laderne lenger bort kommer midt i eksisterende felt.
  6. Prøvde å søke og det eneste tilfellet jeg fant om brann ved hurtiglader var fra 2016. Uten å ha fasiten ville jeg dermed forventet at en slik analyse sier at det er tryggere enn å parkere bensinbiler på de samme plassene. Betongkonstruksjon og sprinkleranlegg vil uansett forhindre en større hendelse slik som på Sola.
  7. Praktiske tester har vist veldig lik faktisk rekkevidde og bagasjeromsplass på iX3 og iD4/Enyaq, regner da med det blir samme sak med Q4 etron 40. Og det er fortsatt litt begrenset hva man kan dra selv med quattro utgaven, som har 1200 kg tilhengerkapasitet vs. 750 kg på iX3. Prisforskjellen er også omtrent den samme på vanlig Q3 og X3, så de som ville valgt BMW i den sammenligningen er nok også villig til å betale mer for iX3 vs Q4, så lenge de ikke har firehjulstrekk som absolutt krav.
  8. Nei, for det gir ingen mening å sammenligne Skodaen med tillegg av alle opsjoner direkte med iX3 uten noen tillegg. Noen av tilleggene på Skodaen er kanskje standard på iX3, men de fleste andre slik som hengerfeste, adaptive dempere, oppgradert lydanlegg, skinnseter, head-up display etc. må man legge det til på begge for å sammenligne. Da blir forskjellen fortsatt betydelig, men den blir altså noe mindre f.eks. 100k i stedet for 150k. At utstyret på Skoda er overraskende dyrt endrer ikke utgangspunktet, bilen blir f.eks. ikke mer støydempet selv om prisforskjellen med mye utstyr blir mindre. Hvem er "samtlige" som har kritisert interiøret i iX3? Det inkluderer i hvert fall ikke f.eks. carwow, Whatcar, TV2 og teslabjørn. Dagens X3 er fortsatt i premiumklassen selv om du ikke liker den, om du er ute etter noe mer luksuriøst må du nesten se i en annen prisklasse. Eventuelt om du er ute etter noe helt annet, hvorfor ikke bare si det.
  9. Det virker mer som du er den som ikke har sittet eller kjørt i noen av bilene som er omtalt. 100-150k mer er ikke "omtrent det samme" i denne klassen, det er 20-30% og milevis forskjell. iD4 oppfattes som en ganske spartansk plastboks sammenlignet med iX3. Interiøret i BMW fremholdes stadig som en bransjestandard av mange testere, så du er absolutt avvikende om du synes det er dårlig eller utdatert. Dagens X3 er også nærmere 5-serien enn den var et par generasjoner tilbake, da X1 og X2 har tatt over det nedre segmentet. Og om du ikke liker HK for stå for din regning, jeg tror ikke "lydplanken" i f.eks. Ford er noe bedre selv om det står B&O på den. Ellers finner jeg det utrolig at det nå koster mer å legge til "alt" utstyr på iD4 og Enyaq enn på iX3.
  10. En mer realistisk beregning for dimensjonerende behov om 5 år blir at av 17 seksjonseiere er det opp til litt over halvparten, la oss si 10 stk med ladebehov samme dag. Av disse er det 9 stk som har kjørt mindre en statistikken, 2 kWh/mil * 4 mil + 2*3 kWh forvarming før og etter jobb = 14 kWh. 1 stk har tomt batteri på en stor elbil og forventer å ha det fullt (lade 70 kWh) til neste morgen. Alle er stortsett hjemme bare 1700 til 0700. Da blir det 14*10 + 70 = 210 kWh som skal lades ila. 14 timer = 15 kW. For øvrig om du prøver å lade med 0.5 kW vil du se at nesten alt går bort i tap, det er veldig lite effektivt å lade elbiler med mindre enn 2 kW.
  11. Driftssikkerhet er bare én kvalitet ved en bil, og selv om ikke kvalitetsbegrepet brukes riktig er det ganske godt oppsummert i siste avsnitt av artikkelen at nye og mer etterspurte kvaliteter kan selge bedre enn det "trygge" valget. Mange tåler godt at elbilen har en og annen feilmelding i bytte mot f.eks. sterkt reduserte driftskostnader og miljøvennlig forvarming via app. Utenom enkelte nye modeller begynner det nå uansett å være et utvalg modeller hvor enten barnesykdommene er luket ut, eller som er basert på fossilbiler hvor den kompliserte motoren, girkasse, drivstoff og avgass-systemet er byttet ut med et enkelt batteri og noen elmotorer.
  12. Det og malingsjobben er vel først og fremst et salgsstunt fra Rheinmetall. Forklaringen er: The UK was an early partner in the development of the Boxer CRV, hence the moniker ‘British by Birth’.
  13. De saksøker DNV GL av samme grunn som de sa de skulle saksøke verftet, de mener disse burde avdekket at skipet i praksis ikke ville møte krav om skadestabilitet da vannet kunne strømme gjennom tverrskipsskott i propellaksel. Det blir mer sammenlignbart med om du kjøper en ny bil og det viser seg at den har et bremsesystem som slutter å virke helt bare én bremseslange ryker, mens produsenten og godkjenningsmyndigheten hadde sagt den møter dagens krav om tokrets bremsesystem. Som Bakke-Jensen skriver er det uansett foreløpig kun snakk om å få rettslig fastslått om det finnes et krav, med et angitt maksimumsbeløp som neppe er særlig realistisk. Forsvaret må selv ta ansvar for at ulykken inntraff, mens DNV GL kanskje har et del-ansvar for at omfanget ble hele skipet og ikke bare noen milliarder i reparasjon, dersom det også kan forutsettes at skipet ikke ville sunket eller blitt kondemnert dersom det hadde vært tett i propellakselen.
  14. Ja hydrogenbiler får ikke like stor økning i forbruk i kalde forhold som elbiler, nettopp fordi de på samme måte som fossilbiler er ineffektive i utgangspunktet. Med forbruket til Hyundai Nexo oppgitt på første resultat på google, 0.95kg/100km, så krever det omtrent 50 kWh å produsere - det tilsvarer altså 500Wh/km som er dobbelt så høyt som selv de verste elbilene! Prisen er da vel 90 kr/kg nå, og fortsatt subsidiert? Og utenom rent hypotetiske oppstillinger har vel alle noen lengre pauser/døgnhviler hvor de kunne ladet mye billigere, mens hydrogenet alltid koster like mye.
  15. Har sett flere ganger at politiet i slike uttalelser bare gjentar eller har feiloppfattet det første innringer har fortalt, som så viser seg å være sterkt overdrevet. Som TheMoonMan sier, hadde det først brent så hadde det nok ikke slokket av seg selv. Det burde også være enkelt for Polestar å motbevise med å vise bilder, om det bare var fordamping ser vel bilen like fin ut. Så for øvrig dette i TV2 sin artikkel: Polestar har vært i kontakt med bilens eier, som ønsker å presiserer at det ikke ble observert flammer eller brann i forbindelse med hendelsen. Kunden, som ønsker å være anonym, ønsker å legge til: - Vår nabo var den som varselet oss om røykutviklingen, og mener å ha sett et fåtall gnister. Da vi ankom bilen var den røyklagt. Vi tok umiddelbart strømmen, og videre koblet vi laderen fra bilen. Brannvesenet ble varslet, og var på plass innen fire minutter. Innen brannvesenet var på plass, hadde røyken lagt seg.
×
×
  • Create New...