Jump to content

Nordland

Medlemmer
  • Content Count

    22
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

35 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. En mer realistisk beregning for dimensjonerende behov om 5 år blir at av 17 seksjonseiere er det opp til litt over halvparten, la oss si 10 stk med ladebehov samme dag. Av disse er det 9 stk som har kjørt mindre en statistikken, 2 kWh/mil * 4 mil + 2*3 kWh forvarming før og etter jobb = 14 kWh. 1 stk har tomt batteri på en stor elbil og forventer å ha det fullt (lade 70 kWh) til neste morgen. Alle er stortsett hjemme bare 1700 til 0700. Da blir det 14*10 + 70 = 210 kWh som skal lades ila. 14 timer = 15 kW. For øvrig om du prøver å lade med 0.5 kW vil du se at nesten alt går bort i tap, det er veldig lite effektivt å lade elbiler med mindre enn 2 kW.
  2. Driftssikkerhet er bare én kvalitet ved en bil, og selv om ikke kvalitetsbegrepet brukes riktig er det ganske godt oppsummert i siste avsnitt av artikkelen at nye og mer etterspurte kvaliteter kan selge bedre enn det "trygge" valget. Mange tåler godt at elbilen har en og annen feilmelding i bytte mot f.eks. sterkt reduserte driftskostnader og miljøvennlig forvarming via app. Utenom enkelte nye modeller begynner det nå uansett å være et utvalg modeller hvor enten barnesykdommene er luket ut, eller som er basert på fossilbiler hvor den kompliserte motoren, girkasse, drivstoff og avgass-systemet er byttet ut med et enkelt batteri og noen elmotorer.
  3. Det og malingsjobben er vel først og fremst et salgsstunt fra Rheinmetall. Forklaringen er: The UK was an early partner in the development of the Boxer CRV, hence the moniker ‘British by Birth’.
  4. De saksøker DNV GL av samme grunn som de sa de skulle saksøke verftet, de mener disse burde avdekket at skipet i praksis ikke ville møte krav om skadestabilitet da vannet kunne strømme gjennom tverrskipsskott i propellaksel. Det blir mer sammenlignbart med om du kjøper en ny bil og det viser seg at den har et bremsesystem som slutter å virke helt bare én bremseslange ryker, mens produsenten og godkjenningsmyndigheten hadde sagt den møter dagens krav om tokrets bremsesystem. Som Bakke-Jensen skriver er det uansett foreløpig kun snakk om å få rettslig fastslått om det finnes et krav, med et angitt maksimumsbeløp som neppe er særlig realistisk. Forsvaret må selv ta ansvar for at ulykken inntraff, mens DNV GL kanskje har et del-ansvar for at omfanget ble hele skipet og ikke bare noen milliarder i reparasjon, dersom det også kan forutsettes at skipet ikke ville sunket eller blitt kondemnert dersom det hadde vært tett i propellakselen.
  5. Ja hydrogenbiler får ikke like stor økning i forbruk i kalde forhold som elbiler, nettopp fordi de på samme måte som fossilbiler er ineffektive i utgangspunktet. Med forbruket til Hyundai Nexo oppgitt på første resultat på google, 0.95kg/100km, så krever det omtrent 50 kWh å produsere - det tilsvarer altså 500Wh/km som er dobbelt så høyt som selv de verste elbilene! Prisen er da vel 90 kr/kg nå, og fortsatt subsidiert? Og utenom rent hypotetiske oppstillinger har vel alle noen lengre pauser/døgnhviler hvor de kunne ladet mye billigere, mens hydrogenet alltid koster like mye.
  6. Har sett flere ganger at politiet i slike uttalelser bare gjentar eller har feiloppfattet det første innringer har fortalt, som så viser seg å være sterkt overdrevet. Som TheMoonMan sier, hadde det først brent så hadde det nok ikke slokket av seg selv. Det burde også være enkelt for Polestar å motbevise med å vise bilder, om det bare var fordamping ser vel bilen like fin ut. Så for øvrig dette i TV2 sin artikkel: Polestar har vært i kontakt med bilens eier, som ønsker å presiserer at det ikke ble observert flammer eller brann i forbindelse med hendelsen. Kunden, som ønsker å være anonym, ønsker å legge til: - Vår nabo var den som varselet oss om røykutviklingen, og mener å ha sett et fåtall gnister. Da vi ankom bilen var den røyklagt. Vi tok umiddelbart strømmen, og videre koblet vi laderen fra bilen. Brannvesenet ble varslet, og var på plass innen fire minutter. Innen brannvesenet var på plass, hadde røyken lagt seg.
  7. Ser nå at det baseres på topplasttime, så det vil nok delvis være som du sier, men der det ikke er produksjon eller der produksjon er nedstengt noen særlig periode vil man kunne få en høyere reduksjon avhengig av hvordan det blir fordelt ned på den enkelte forbruker.
  8. Tror du må lese artikkelen igjen, eventuelt statnetts egen artikkel. Endringen er per år, og kun i statnetts andel av nettleien. Om du har et årsforbruk på 30000 kWh, har du et gjennomsnittlig forbruk på 3,4 kW som statnett i år tar 3,4*393=1336 kr i nettleie for - 24 % av dette blir bare 321 kr.
  9. Det virker også som hengeren er utformet av noen som ikke har kjørt særlig mye elbil, for det vil uansett være umulig for 10 biler å stille seg opp og koble seg til med standard 5 meter type-2 kabel de fleste har. I praksis vil jeg tro maks 3-4 biler får koblet seg til hver side med 10 ladere - til gjengjeld betyr det at alle vil få 7.4 kW.
  10. Tror du virkelig Hyundai sin app støtter biometriske passord? Og om du sikter til apputvikleren tror jeg heller ikke en som skriver sin egen app har en telefon som mangler noe særlig. De fleste andre elbil-apper baserer seg på telefonens automatiske låsing til vanlig bruk - noen krever pinkode for å låse opp bilen, men ikke for å hente ut data. Om du ikke har brukt den selv ser jeg heller ikke utfra artikkelen at han har fjernet pin-kode for annet enn å hente ut data. Til vanlig bruk baserer uansett Hyundai seg på vanlig nøkkel, så ev. vinningskriminelle vil nok bare gå for den som med de fleste andre biler. At noen få personer (mellom 10 og 49 ref. Google Play store) har kjøpt appen, og noen få av de igjen har satt opp mobilen så den er opplåst i ditt hypotetiske tilfelle, tilsier ikke akkurat at de 16000+ Ioniq og Kona i Norge hadde vært noe mer åpenbart mål dersom appen var mer utrygg enn bilnøkkelen.
  11. Duppen i salget som ses nå er bare fordi de fleste knapt har hatt bruk for bil de siste månedene, og da selvfølgelig heller ikke har tenkt så mye på å kjøpe ny. De bilforhandlerne som fortsatt baserer seg på fysisk oppmøte for kontraktsignering har sannsynligvis fått en ekstra kraftig reduksjon. Synd at TU ikke kan slenge på et eneste avsnitt med undersøkende journalistikk i disse artiklene, og ikke bare referat fra statistikken.
  12. Kall det første konvensjonelle ferge da, som er det de fleste legger i begrepet. Kabelferger som Hisarøy kunne vel like gjerne blitt dratt av elektriske vinsjer montert på land. Derimot en annen sak som fremkommer av denne relaterte artikkelen er at kabelferger tilsynelatende er elendig designet og trenger omtrent dobbel effekt sammenlignet med optimaliserte batteriferger som MF Ampere. https://www.tu.no/artikler/kjemper-for-kabelferger-med-elektrisk-drift/277312
  13. Tilsynelatende ingen som har sjekket artikkelen før publisering - bildeteksten til introbilde tar feil av høyre og venstre og i test-avsnittene har alle 3 Milwaukee-maskinene feil bilde.
  14. De glemte å ta med Ionity, hos de blir prisen omtrent dobbelt av billigste 50 kW lader.
  15. Jeg bruker bare å kjøpe Tefal / Jamie Oliver stekepanner når de er på halv pris på Jernia eller Kitchn = 250-300 kr. Er fornøyd med at de varer 2-3 år, de begynner da ikke å flasse, men egg begynner å sitte litt fast. Kjøper ny panne på tilbud, i god tid før den gamle er utbrukt.
×
×
  • Create New...