Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uansett hva som er årsaken til akselerasjon. Det eg finner mest  skremmende i disse situasjonene er at bremsene tydeligvis ikke klarer å holde igjen.

Hvis førerne bremser. Slik det påstås og kan se ut som.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Ja det høres litt spesielt ut.. Skulle nesten tro sjoføren prøvde å flykte fra åstedet :p

Sjokk og panikk? Han må ha vært temmelig satt ut. Det hadde i hvertfall jeg blitt i en sånn situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Heldigvis har vi noen fornuftige kinesere som lager retningslinjer på akselerasjon

Det at det ikke blir lov å ha full effekt uten at man faktisk ber om det tror jeg er en lur ting.

Tradisjonelt har «sinte» biler hatt dette, at man må manuelt velge en sport modus for å få ut alle ytelsene.

Dette er sikkert individuelt, men på egen kropp og på passasjerer så har jeg merket at grensen for at man får en fysisk reaksjon i kroppen av akselerasjon går rundt 4,5 sek 0-100 km/t. Raskere enn det så får man adrenalin respons, lett frykt og en ukontrollerbar latter.

Eller som datteren min (3) uttrykket det «Det kiler i tiiiissen!»

Når man kommer under 3s 0-100km/t så kan det trigge frykt, tunnelsyn og at man stivner helt, eller at man helt irrasjonelt og ukontrollerbart forsøker «å komme seg unna» situasjonen med å skyve fra med bein og armer. 

https://carnewschina.com/2025/11/15/china-denies-proposing-a-5-second-0-100-km-h-acceleration-limit-for-vehicles/

Skrevet
bzzlink skrev (19 minutter siden):

...grensen for at man får en fysisk reaksjon i kroppen av akselerasjon går rundt 4,5 sek 0-100 km/t. Raskere enn det så får man adrenalin respons, lett frykt...

Jeg er helt enig.
For min del så går nok den grensen enda høyere. Min model 3 klarer vel 0-100 på litt over 5 sekund, og det synes jeg er fortere enn jeg klarer å utnytte til noe fornuftig! Så jeg kjører i Chill-mode hele tiden!

Ved f.eks. en forbikjøring av syklist eller traktor o.l. så skjer ting altfor fort i "normal-mode". Jeg kommer altfor langt foran den jeg kjører forbi, og altfor raskt nær møtende trafikk, og ender opp langt over fartsgrensen, enn hvis jeg kjører i chill.
Klart; farten kan jeg bestemme med gasspedalen i begge modus... men det er altså mye lettere å kontrollere i Chill!

Et vesentlig poeng er jo også at hvis jeg virkelig "trenger" bilens fulle akselerasjon for å kunne foreta denne forbikjøringen, så burde jeg kanskje ikke foreta den i det hele tatt...?

Skrevet
ozone skrev (4 minutter siden):

For min del så går nok den grensen enda høyere. Min model 3 klarer vel 0-100 på litt over 5 sekund, og det synes jeg er fortere enn jeg klarer å utnytte til noe fornuftig! Så jeg kjører i Chill-mode hele tiden!

Jeg utnytter akselerasjonen til å kunne utnytte mindre luker i trafikken, når jeg skal inn på en større vei. Når man må vente på at motoren skal bygge opp moment, så må man ha atskillig større luker for å kunne entre en større veg trygt.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, bzzlink said:

4. Er bremsepedalen registrert trykket inn i løpet av hendelsen frem til første stopp i veggen? (skjønte at dataene etter det ikke fantes.

Gjenskinnet fra bremselysene viser at de ikke kommer på før bilen er helt inne på fortauet ved siden av den andre taxien. Og dette er i en nedoverbakke, så det er veldig seint å bremse. 

image.png.aa8b6162e602c87de662964917a3f87c.pngimage.png.9886a2c4654333e1961dbf4fdb06a007.png

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Heldigvis har vi noen fornuftige kinesere som lager retningslinjer på akselerasjon

Det at det ikke blir lov å ha full effekt uten at man faktisk ber om det tror jeg er en lur ting.

Tradisjonelt har «sinte» biler hatt dette, at man må manuelt velge en sport modus for å få ut alle ytelsene.

Dette er sikkert individuelt, men på egen kropp og på passasjerer så har jeg merket at grensen for at man får en fysisk reaksjon i kroppen av akselerasjon går rundt 4,5 sek 0-100 km/t. Raskere enn det så får man adrenalin respons, lett frykt og en ukontrollerbar latter.

Eller som datteren min (3) uttrykket det «Det kiler i tiiiissen!»

Når man kommer under 3s 0-100km/t så kan det trigge frykt, tunnelsyn og at man stivner helt, eller at man helt irrasjonelt og ukontrollerbart forsøker «å komme seg unna» situasjonen med å skyve fra med bein og armer. 

https://carnewschina.com/2025/11/15/china-denies-proposing-a-5-second-0-100-km-h-acceleration-limit-for-vehicles/

Min er vel ikke den aller raskeste der ute, men jeg kjenner også at det "kiler i tissen" når jeg gir flat pedal, noe jeg forøvrig synes er litt gøy enkelte ganger. Kjører man biler etterpå som gjør 0-100 på rundt 5 sekunder så er det jo litt turnoff. Selv om det jo er mer enn fort nok for dem fleste selvsagt...

Skrevet
11 minutes ago, Bjerknez said:

Min er vel ikke den aller raskeste der ute, men jeg kjenner også at det "kiler i tissen" når jeg gir flat pedal, noe jeg forøvrig synes er litt gøy enkelte ganger. Kjører man biler etterpå som gjør 0-100 på rundt 5 sekunder så er det jo litt turnoff. Selv om det jo er mer enn fort nok for dem fleste selvsagt...

Man merker at man venner kroppen til hva som er normalt ja. 

Model Y LR min er 5 sekunder, og det kjennes sakte ut. Model 3 jeg hadde var på 4,4 eller litt under tror jeg, og den fremkalte fysisk reaksjon. Samme med Panameraen jeg hadde som også var på midten av 4 tallet et sted.

Husker første gangen jeg ga flatt jern på stor motorsykkel. Prøvekjørte en Hayabusa hos en mc forhandler, og jeg ble heeelt satt ut. Hadde nesten 200km/t og stanga flere ganger i turtallsperra i 2 gir før jeg fikk sagt ifra til kroppen min om å slippe gassen. (Det var i taxifila ved Alnabru i Oslo i ettermiddagsrushet, jeg skulle bare gi på opp til 100 var planen inntil jeg ble helt paralysert av aksen)

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Hadde nesten 200km/t og stanga flere ganger i turtallsperra i 2 gir før jeg fikk sagt ifra til kroppen min om å slippe gassen. (Det var i taxifila ved Alnabru i Oslo i ettermiddagsrushet

Ikke særlig lurt om man verdsetter å ha sertifikat og førerretten 😏

IMG_3480.jpeg

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Ikke særlig lurt om man verdsetter å ha sertifikat og førerretten 😏

IMHO så synes jeg det var en unødvendig kommentar. Han fortalte jo at det ikke var tiltenkt, men at han ble psyk. låst frem til han klarte å samle seg. Tasnken var jo å stoppe ved 100 km/t.

Vi vet alle at med mer enn dobling av hastigheten her, ville ført til et tvunget, dyrt "ferieopphold" på "Costa del Ilseng (eller tilsvarende plasser), til en klekkelig prisselv på den tiden. Bøtesatsene har nok gått betydelig opp siden dette sannsynligvis skjedde...!

Koster minst 11 150,- for 115 km/t i 80-sone, og fengselsstraff tilkommer ved 136 km/t... Forventet minst 36 mnd uten lappen i tillegg!

https://www.smartepenger.no/forbruker/2904-fartsboter

https://www.smartepenger.no/forbruker/2906-varigheten-pa-forerkortbeslag

• Liker 2
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Zeph said:

Kva er sjansen for å få dekka bobler i sideindikatoren på garanti? Har kun skjedd på høgre side.

IMG_4568.jpeg

Er det lagt noe folie på den? Ser jo litt sånn ut.

Til nød koster nytt kamera tusenlapp eller så. Blir ikke ruinert.

Bare klipset på plass

Endret av Complexity
Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

IMHO så synes jeg det var en unødvendig kommentar. Han fortalte jo at det ikke var tiltenkt, men at han ble psyk. låst frem til han klarte å samle seg. Tasnken var jo å stoppe ved 100 km/t.

Da får du mene det, men jeg kjøper det ikke. Som erfaren motorsyklist kunne vedkommende helt sikkert klart å stoppe akselerasjonen før eller idet fartsgrensen ble overtrådt.
Har selv lappen for tung MC.

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Da får du mene det, men jeg kjøper det ikke. Som erfaren motorsyklist kunne vedkommende helt sikkert klart å stoppe akselerasjonen før eller idet fartsgrensen ble overtrådt.
Har selv lappen for tung MC.

Har MC-lappen selv, har testet den begrensede V-Max'en men aldri dratt på såpass med så kraftige sykler, at jeg har vært i nærheten av å oppleve den situasjonen han beskriver. Altså er mitt svar basert på hans beskrivelse, der det helt klart skrives at han opplevde denne mentale "låsingen". Ingen steder oppfatter jeg det som at han prøver å forsvare handlingen, men heller advarer om fenomenet.

Så får man selvsagt velge å tro på alt, litt eller intet. Men som sagt, ingen steder skriver han om dett som noe positivt. Derfor mener jeg kommentaren din ble unødvendig. Men helt greit å være uenige her!

• Liker 1
Skrevet

Tenker selv at 0-100 ett sted mellom 5 og 7 sekunder er sweetspotten. Kjappere en 0-100 <-4 sekunder blir ubehagelig. Testa byd seal 4x4 i launch-mode, trodde hjernen satt fast bak i nakkestøtten etterpå. 😃

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Har MC-lappen selv, har testet den begrensede V-Max'en men aldri dratt på såpass med så kraftige sykler, at jeg har vært i nærheten av å oppleve den situasjonen han beskriver. Altså er mitt svar basert på hans beskrivelse, der det helt klart skrives at han opplevde denne mentale "låsingen". Ingen steder oppfatter jeg det som at han prøver å forsvare handlingen, men heller advarer om fenomenet.

Så får man selvsagt velge å tro på alt, litt eller intet. Men som sagt, ingen steder skriver han om dett som noe positivt. Derfor mener jeg kommentaren din ble unødvendig. Men helt greit å være uenige her!

Min kommentar er kanskje da like unødig som dine kommentarer om "min" og rant/wot som selvutnevnt forumpoliti. Bizzlink klarer nok å svare for seg selv. Det er uansett ikke lurt å sette seg i en slik situasjon, det kan man fint unngå 😛

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, Markiii said:

FSD Supervised er godkjent i Nederland. Hvor lang tid før det kommer til Norge da, tro?

https://www.rdw.nl/nieuws/2026/toelichting-rdw-op-europese-typegoedkeuring-tesla-met-voorlopige-geldigheid-in-nederland

Google translate, siste avsnitt:

Now only the Netherlands, soon possible admission throughout the European Union

The type approval for the Tesla driver assistance system is now only valid in the Netherlands. To make it possible to use this driver assistance system throughout the European Union, steps still need to be taken:

1. the RDW submits the application for authorisation throughout the European Union to the European Commission
  2. all Member States shall vote on this application
  3. For approval, a majority vote within the responsible committee is required.

If voting is before, the driver assistance system shall be valid in all Member States, which will allow it to be driven in all Member States of the European Union. In our Vehicle Automation dossier under the heading ‘Process for innovations in vehicles that are not yet regulatory’, you will find more details on how this procedure works.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...